Gå til innhold

Rådet om å «si nei»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leser ofte i selvhjelps-råd om at man må bli flinkere til å si nei. Alle fremstiller livet som at man blir bombadert med forespørsler, krav og uønskede invitasjoner i et kjør. Jeg kjenner meg ikke igjen i det 😅. Jeg er en vanlig mamma med tre barn og jobb. Har ikke fryktelig stort nettverk, men har da litt venner og familie. Likevel føler jeg ikke at jeg må øve nei-muskelen så ofte 😄. Hva tenker dere om dette rådet? Hva refererer dem til? Skjønner ikke. Jeg skulle gjerne hatt flere invitasjoner

Anonymkode: 8e978...2cd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet ikke om det er invitasjoner de mener, det er ikke mitt problem. Mitt problem er at jeg er den andre kommer til for å tømme seg for frustrasjon eller følelser, må ha noen som lytter og tar imot, noen å falle fra hverandre hos, men når ting er bra så hører jeg ikke fra de. 

Etter at jeg sa nei et par ganger så kom de ikke mer til meg, i det hele tatt. Det var litt sårt, st jrg betydde ikke mer enn som søppelbøtte for dem.men. Trash took itself out heter det vel. 

Anonymkode: 37b3b...426

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo som med råd flest; De er rettet mot de som trenger det. 

Denne uka var det venninne som ville gå kveldstur mandag, familie på besøk i byen som vi inviterte til middag tirsdag, kvinnenettverkssamling via jobb onsdag, en krevende kontor-dag med overtid i går, og overnattingsbesøk lørdag-søndag. Før jeg må fly til en annen by søndag kveld for jobb mandag-tirsdag. 

Så om noen vil noe i dag så er svaret; NEI. 

Ingenting var uønsket, da. Jeg gjør sjeldent ting av plikt, så er nok flink til å bruke "si nei" rådet. 

Anonymkode: f3e9c...6fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spørs vel litt hva det gjelder, men min erfaring er at de som har mye å gjøre ofte lett får mer, mens de som sjelden deltar på noe, eller sier ja til noe, sjeldnere blir spurt. Hvorfor en del har mye å gjøre, er kanskje fordi de har litt vanskelig for å si nei? Eller er det noen mennesketyper som folk gjerne vil ha med på laget og andre ikke? Jeg vet ikke.

Jeg har selv vært en ja-mann hvor jeg sa ja til oppgaver og styreverv i flere bedrifter og foreninger. En periode var jeg engasjert i styret i 5-6 foreninger og bedrifter og hadde økonomiansvaret i fire av disse og lederansvar i tre av dem. Satt der med bunker av papirer og regninger som skulle sjongleres mellom fire nettbanker(pluss den private) og ulike regnskapsførere samt møter som skulle arrangeres, avgjørelser som skulle forberedes og folk som skulle skaffes. Hver for seg var dette spennende og meningsfylte oppgaver, men summen av dem ble for mye og jeg gikk til slutt på veggen og måtte trekke meg fra flere. Nå har jeg lært meg å si nei, og jeg sier nei mer enn jeg sier ja. Bare etter nyttår har jeg sagt nei til fire valgkomiteer. For meg er det helt nødvendig for å verne om egen fritid, restitusjon og helse ved å begrense hva jeg engasjerer meg i.

Anonymkode: 915fa...f80

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det spørs vel litt hva det gjelder, men min erfaring er at de som har mye å gjøre ofte lett får mer, mens de som sjelden deltar på noe, eller sier ja til noe, sjeldnere blir spurt. Hvorfor en del har mye å gjøre, er kanskje fordi de har litt vanskelig for å si nei? Eller er det noen mennesketyper som folk gjerne vil ha med på laget og andre ikke? Jeg vet ikke.

Jeg har selv vært en ja-mann hvor jeg sa ja til oppgaver og styreverv i flere bedrifter og foreninger. En periode var jeg engasjert i styret i 5-6 foreninger og bedrifter og hadde økonomiansvaret i fire av disse og lederansvar i tre av dem. Satt der med bunker av papirer og regninger som skulle sjongleres mellom fire nettbanker(pluss den private) og ulike regnskapsførere samt møter som skulle arrangeres, avgjørelser som skulle forberedes og folk som skulle skaffes. Hver for seg var dette spennende og meningsfylte oppgaver, men summen av dem ble for mye og jeg gikk til slutt på veggen og måtte trekke meg fra flere. Nå har jeg lært meg å si nei, og jeg sier nei mer enn jeg sier ja. Bare etter nyttår har jeg sagt nei til fire valgkomiteer. For meg er det helt nødvendig for å verne om egen fritid, restitusjon og helse ved å begrense hva jeg engasjerer meg i.

Anonymkode: 915fa...f80

Har samme erfaring som deg når det gjelder organisasjonsarbeid. 

Jobb familie og venner er en ting, men når en føret har havnet i organisasjoner, gjerne flere , så er det ikke ende på hva som dukker opp. Vanskelig å komme seg ut av. Mange aksepterer ikke nei,  og bare forsetter p nase om en sier nei til å sitte i styrer, komiteer og verv. 

Anonymkode: 98db1...874

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte "si nei" for et par dager siden. Det var bursdagen min, og jeg fikk en sms fra en mannlig bekjent som jeg ikke har hørt fra på over et år. Samtalen gikk følgende:

Han: "Gratulerer med dagen🎉🎉🎉"

Jeg: "Takk for det😊"

Han: "Alt vel?"

Jeg: "Ja, absolutt! Der da?"

Han: "Nei, går ikke så bra. Har vært sykemeldt en stund nå, er litt langt nede..."

Jeg: "Oj, da håper jeg du får god hjelp og støtte hos venner/psykolog. Ønsker deg alt det beste😊"

Det var min måte å si nei på. Vedkommende har kjørt den samme metoden før, med en klar forventning om å få støtte og omsorg fra meg. Jeg har gang på gang gitt ham den omsorgen, og så har jeg blitt kastet til side når støtten ikke trengs mer. Selv har jeg aldri fått noe omsorg fra den kanten.

At vedkommende i tillegg bruker MIN bursdag til å kreve omsorg av meg, synes jeg er drøyt. Ikke engang DEN dagen er off limits fra å kreve noe fra meg. Heldigvis har jeg gått til en psykolog som lærte meg hvordan jeg skulle si nei. Altså sette opp en grense rundt meg selv og ikke tillate at folk tråkker over den grensa. Det er det "nei" betyr for meg.

Anonymkode: 8ad63...4d4

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg leser ofte i selvhjelps-råd om at man må bli flinkere til å si nei. Alle fremstiller livet som at man blir bombadert med forespørsler, krav og uønskede invitasjoner i et kjør. Jeg kjenner meg ikke igjen i det 😅. Jeg er en vanlig mamma med tre barn og jobb. Har ikke fryktelig stort nettverk, men har da litt venner og familie. Likevel føler jeg ikke at jeg må øve nei-muskelen så ofte 😄. Hva tenker dere om dette rådet? Hva refererer dem til? Skjønner ikke. Jeg skulle gjerne hatt flere invitasjoner

Anonymkode: 8e978...2cd

Dette er nok rettet til de menneskene som føler de ofte går på bekostning av seg selv, som gjør mye som og ofte føler de står i situasjoner som tapper de for energi..

Anonymkode: 03088...dfa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er nok rettet til de menneskene som føler de ofte går på bekostning av seg selv, som gjør mye som og ofte føler de står i situasjoner som tapper de for energi..

Anonymkode: 03088...dfa

Akkurat. Vi har bruk for å lære å våge si «nei». Jeg er ikke så flink verken til det eller til å ta avgjørelser, på grunn av lav selvfølelse og sosial angst. Men jeg skal klare å bli bedre.

Anonymkode: 33224...6a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en sånn person som ikke klarer å avslå og ender opp med å gi falskw løfter eller bli med på noe jeg ikke har lyst til. Sårer andre når jeg sier ja, men ender opp med å skuffe dem om de tenker vi er nærmere enn vi er foreksempel. 

Anonymkode: 3c95e...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med tre barn, hvor ofte melder du deg frivillig til ulike roller på barnehage/skole/fritidsaktiviteter? Hvor ofte melder du deg frivillig til styreverv eller lignende? Er det slik at når du har tatt på deg en rolle, så blir du ikke spurt igjen?

Omtrent uansett hvor jeg har sagt ja til ett verv eller en rolle, så kommer det nye tilbud "du som er så flink" "du klarte det så bra" "du er så engasjert". Bare det å være aktiv på ett årsmøte eller generalforsamling eller lignende så kommer spørsmålene "du skal ikke ha ett verv da?"

Anonymkode: de202...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...