Gå til innhold

Er det vanlig med alkohol i konfirmasjon?

Er det vanlig med alkohol i konfirmasjon?  

264 stemmer

1. 1. Har du opplevd at det er normalt å servere alkohol i konfirmajon eller andre fester ment for barn?

• Ja
      46
    • Nei
      218

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ifm debatten som kjører på en annen tråd her inne, har du opplevd at det er normalt å servere alkohol i konfirmajon eller andre fester ment for barn? (https://forum.kvinneguiden.no/topic/1839902-n%C3%A5r-barnet-%C3%B8nsker-alkoholfri-konfirmasjon/)

Anonymkode: 9204f...42a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt i mine kretser. Konfirmanten får også et lit glass champagne for anledningen. Ingen blir fulle eller beruset. Dannet familie/dannet gjeng.

Anonymkode: 057e3...7e9

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 3bf75...0cf

• Liker 1
Skrevet

Nei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig her. Bibelbelte/bygda. 

Anonymkode: 2182e...f62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt normalt i mine kretser. Konfirmanten får også et lit glass champagne for anledningen. Ingen blir fulle eller beruset. Dannet familie/dannet gjeng.

Nei. 

Anonymkode: 83991...dfa

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ifm debatten som kjører på en annen tråd her inne, har du opplevd at det er normalt å servere alkohol i konfirmajon eller andre fester ment for barn? (https://forum.kvinneguiden.no/topic/1839902-n%C3%A5r-barnet-%C3%B8nsker-alkoholfri-konfirmasjon/)

Anonymkode: 9204f...42a

Krysser av ja, men ikke i Norge 

Skrevet

Jeg har aldri vært borti at man har alkohol i tilstelninger for barn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært i konfirmasjon uten. Det er jo ikke en fest for barn, det er en markering at konfirmanten er på vei over i de voksnes rekker. Festen er like mye for foreldre, og særlig besteforeldre, og faddere, tanter og onkler, og Grand -tanter/onkler. 
De under 18 drikker selvfølgelig ikke alkohol. Og ingen blir overstadig beruset. 

Anonymkode: c8e42...9bd

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er dette en nord/sørgreie? Evt. By og land? Bygd i Nord-Norge, aldri hørt om noen som har alkohol i konfirmasjon, dåp eller lignende. 

Anonymkode: aaba3...b82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært i konfirmasjon med alkohol. Verken her i Oslo eller på Vestlandet og i Troms hvor vi har familie. 

Anonymkode: bfb08...22c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dette en nord/sørgreie? Evt. By og land? Bygd i Nord-Norge, aldri hørt om noen som har alkohol i konfirmasjon, dåp eller lignende. 

Anonymkode: aaba3...b82

Bor i Oslo, og aldri opplevd det verken i by eller bygd her på østlandet. 

Anonymkode: 4a78b...5fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. 

Jo, vi er en svært ressurssterk familie. Dette er helt vanlig i våre kretser. Men nå drikker ikke folk for å bli fulle, de tar seg ett glass vin til maten fordi det er godt. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ingen dannende foreldre gir en 14/15 åring et glass med alkohol. Det spiller ingen rolle om man har både penger, og utdannelse. 
Aldri opplevd alkohol i konfirmasjon

Anonymkode: 4e5e8...efc

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg vært i mange konfirmasjoner med alkohol og noen uten. Det er altså ikke uvanlig. Bor i en av de større byene. Har aldri opplevd en konfirmasjon hvor noen har blitt full eller vippet over på noen måter, aldri! Det er et glass og to til maten og jeg har aldri tenkt på det som noe skandaløst (er vel kanskje bare på kg noe slikt kan vekke så store reaksjoner).

Anonymkode: ef9f4...09f

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i mange konfirmasjoner. Det var kun en som serverte vin til maten. Også gikk man ut for en drink etterpå. Alle andre serverte brus og avsluttet kvelden tidlig.

Anonymkode: 89e85...b75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen dannende foreldre gir en 14/15 åring et glass med alkohol. Det spiller ingen rolle om man har både penger, og utdannelse. 
Aldri opplevd alkohol i konfirmasjon

Anonymkode: 4e5e8...efc

Deg om det. Et kvart glass champagne skader ingen… og vi vet alle at de fleste konfirmanter har smakt alkohol lenge for konfirmasjonsdagen.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her har jeg vært i mange konfirmasjoner med alkohol og noen uten. Det er altså ikke uvanlig. Bor i en av de større byene. Har aldri opplevd en konfirmasjon hvor noen har blitt full eller vippet over på noen måter, aldri! Det er et glass og to til maten og jeg har aldri tenkt på det som noe skandaløst (er vel kanskje bare på kg noe slikt kan vekke så store reaksjoner).

Anonymkode: ef9f4...09f

Enig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er fra Vestlandet, der har jeg aldri opplevd det. Bor i Oslo, her er det veldig vanlig både i dåp og konf. Men vi snakker maks to/tre glass pr pers 

Anonymkode: 06ebd...4ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, vi er en svært harry familie. Dette er helt vanlig i våre kretser. Men nå drikker ikke folk for å bli fulle, de tar seg ett glass vin til maten fordi det er godt. 

Sånn, rettet det opp for deg. 

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...