Gå til innhold

Fordeling av husarbeid i perm, far jobber over 100%

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger å høre andres ærlige synspunkter.. 

Vi har 2 barn. Eldste har nettopp fylt 4, yngste er 7 mnd og jeg er hjemme i perm. 

Samboeren min er over snittet ryddig og skulle vel egentlig ønske at huset så ut som om det var klart for visning hele tiden. Jeg liker også å ha det ryddig, men er uten tvil mye rundere enn han. Samt at jeg bevisst velger å fokusere på tid og gode minner med barna, ikke bare rydding og vasking. 

Helt fra før jeg ble gravid med første var far tydelig på at han ikke taklet baby-perioden, og at han ikke ønsket perm. Han ville heller at vi skulle få til at jeg kunne gå hjemme til bhg-start. Helt greit for meg tenkte jeg! 

Og det er det! Jeg trives. Utfordringen er at far aldri er fornøyd, og klager hver eneste dag på alt som skulle vært gjort(les: alt jeg skulle ha fått gjort). Han har tatt på seg en ekstrajobb, så han jobber nå over 100% for å spare til jeg skal gå ulønnet i noen mnd. Med det sagt så er det greit å vite at han kun jobber døgnvakter, så selv om han jobber over 100%, har han fortsatt ca 4 døgn helt fri i uka. 

Vi har en passelig stor enebolig med hage. 

Jeg gjør absolutt alt med barna, og nesten alt i huset. Jeg legger barna hver kveld og står opp med de hver eneste morgen, jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har fått ligge og dra meg i senga om morgningen de siste 4 årene. Jeg leverer og henter i bhg, planlegger alt rundt barna, planlegger og handler alt av mat, lager alle middager, rydder opp etter middag ca 80% av gangene, jeg skifter på senger, tar alt av klesvask, lager matpakker. Far skiftet sin første bleie på eldste da barnet var over 1 år, og har enda ikke skifta på yngste. Han har aldri badet noen av dem. 

Far kan av og til plutselig ta en skikkelig runde der han støvsuger hele stua og vasker gulvet, samt at han vasker badet. Dette skjer kanskje en gang annenhver måned. Ellers klipper han gresset, tar ansvar for å ordne biler og har stått i mye oppussing de siste årene. Han tar de typisk manne-oppgavene. 

Det som plager meg er ikke arbeidsmengden, men klagingen. Så godt som hver kveld tar jeg en runde og rydder alt av leker, og sørger for at kjøkkenet er ryddig og rent slik at vi står opp til et ganske ryddig hjem om morgningen. Men JA, det blir noen ganger støv på hyller og under benker, det blir fettmerker på kjøkkenfrontene, smuler på benken, badet trenger en vask, og gangen må støvsuges. 

Med en energibombe av en 4 åring og en tidvis sutrete baby klarer jeg bare ikke holde alt i orden til en hver tid. Også må vi jo huske alle sykdomsperiodene oppi alt gjennom vinteren… 

Altså. Hvordan er ståa hos dere?! Er jeg problemet som ikke klarer å holde orden i enda større grad?? Eller forventer han for mye?? Hvor ryddig og rent er det egentlig i Norge sine småbarns-hjem?! 
Jeg har uten tvil alltid gjort mest, men etter at han begynte å jobbe ekstra forventer han virkelig at han egentlig ikke skal måtte gjøre noe som helst..  

Dette ble langt! Beklager det!

Anonymkode: 8c6ae...616

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han forstår ikke mengden av ansvar med små barn. Hadde forklart han det og hvordan du føler det når han klager. Spør hvordan han mener din hverdag skal se ut. Vil han ha en blid og glad kone og mor eller en sur, sliten og stresset en. 

Anonymkode: cce25...5b0

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt hjem er langt fra strøkent 

Mannen min oppførte seg lignende som din. Han var potte sur om det var rot. Utrolig kjedelig å leve med en som sutrer og klager over bagateller og ikke setter seg inn i livet som småbarnsmor. Det førte kun med seg misnøye og stress at han klagde. Det ble ikke mindre rot for jeg greide ikke gjøre mer enn jeg gjorde. Det fikk være bra nok. Det er ikke gøy å leke med barna mens man har en sur mann sin stemme i bakhodet for smuler på kjøkkenbenken. 

Hjemmet vårt er ikke bomba. Syns det er helt normalt ryddig og reint. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor man får betalt pappaperm. Det er helt idiotisk at han heller tar en ekstrajobb enn å få betalt pappaperm. Du er bare hushjelpen og han aner ikke hvor mye ansvar og jobb det er med barn og husarbeid fordi du har latt ham lure seg unna.

Anonymkode: 09747...c74

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mitt hjem er langt fra strøkent 

Mannen min oppførte seg lignende som din. Han var potte sur om det var rot. Utrolig kjedelig å leve med en som sutrer og klager over bagateller og ikke setter seg inn i livet som småbarnsmor. Det førte kun med seg misnøye og stress at han klagde. Det ble ikke mindre rot for jeg greide ikke gjøre mer enn jeg gjorde. Det fikk være bra nok. Det er ikke gøy å leke med barna mens man har en sur mann sin stemme i bakhodet for smuler på kjøkkenbenken. 

Hjemmet vårt er ikke bomba. Syns det er helt normalt ryddig og reint. 

Dette!!! 

Jeg må spørre, er dere fortsatt sammen?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette!!! 

Jeg må spørre, er dere fortsatt sammen?

ts

Ja. Det ble oppgjør for å si det sånn.

I tillegg så ignorerte jeg sure kommentarer og oppførsel. Sa til han at det der orker jeg ikke forholde meg til. Han fikk gå et annet sted å klage og ikke bruke meg som søppelkasse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er derfor man får betalt pappaperm. Det er helt idiotisk at han heller tar en ekstrajobb enn å få betalt pappaperm. Du er bare hushjelpen og han aner ikke hvor mye ansvar og jobb det er med barn og husarbeid fordi du har latt ham lure seg unna.

Eller om vi heller kunne fordelt permisjonen selv?! Vi trives i utgangspunktet med rollene, men det blir for mye når han må jobbe over 100% og jeg må ta såpass mye husarbeid + barn. 

Han hadde en traumatisk barndom selv, preget av omsorgssvikt. Babygråt er ekstremt triggende for han og han takler rett og slett ikke å ha ansvaret alene mange timer om dagen i måneder. 4 åringen håndterer han godt. 

Alle har ulik utgangspunkt og ikke alle trives med babytiden. Hadde jeg bare kunnet tatt permen selv hadde ikke han måttet jobbe mer. Til vanlig er han hjemme 5 døgn i uka og ser barna langt mer enn de fleste fedre. 

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er ironisk at han ikke takler babytiden og skyr permisjonen som pesten, men tenker at det burde være uproblematisk for deg å ta alt, samtidig som han stiller urimelige krav til hva du skal få gjort i permisjonen.

Antar du allerede har prøvd å få han til å forstå at småbarnstiden er en unntakstilstand? Det er ingen som klarer å sjonglere baby med plettfritt hus. Jeg får handlet, ryddet kjøkkenet og lagd middag hver dag, og om jeg i tillegg får vasket klær eller gjort noe utover dette, så er jeg stolt av alt jeg fikk gjort den dagen. Vi ligger alltid litt bakpå med husarbeidet, og det er faktisk helt ok når barna er så små.

Anonymkode: cf5c6...b1d

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Eller om vi heller kunne fordelt permisjonen selv?! Vi trives i utgangspunktet med rollene, men det blir for mye når han må jobbe over 100% og jeg må ta såpass mye husarbeid + barn. 

Han hadde en traumatisk barndom selv, preget av omsorgssvikt. Babygråt er ekstremt triggende for han og han takler rett og slett ikke å ha ansvaret alene mange timer om dagen i måneder. 4 åringen håndterer han godt. 

Alle har ulik utgangspunkt og ikke alle trives med babytiden. Hadde jeg bare kunnet tatt permen selv hadde ikke han måttet jobbe mer. Til vanlig er han hjemme 5 døgn i uka og ser barna langt mer enn de fleste fedre. 

Arbeidsgiveren din kan ikke betale for at mannen din ikke tar betalt perm. Så da blir det ulønnet husvask på deg da, fint du trives med det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns det er ironisk at han ikke takler babytiden og skyr permisjonen som pesten, men tenker at det burde være uproblematisk for deg å ta alt, samtidig som han stiller urimelige krav til hva du skal få gjort i permisjonen.

Antar du allerede har prøvd å få han til å forstå at småbarnstiden er en unntakstilstand? Det er ingen som klarer å sjonglere baby med plettfritt hus. Jeg får handlet, ryddet kjøkkenet og lagd middag hver dag, og om jeg i tillegg får vasket klær eller gjort noe utover dette, så er jeg stolt av alt jeg fikk gjort den dagen. Vi ligger alltid litt bakpå med husarbeidet, og det er faktisk helt ok når barna er så små.

Anonymkode: cf5c6...b1d

Det er helt nøyaktig dette jeg tenker også.. jeg synes at jeg får til mye!

AnonymBruker
Skrevet

Ulønnet husvask for en utakknemlig mann, vil jeg legge til! 

• Liker 3
Skrevet

Så han har alltid vært opptatt av at det skal være strøkent, og kommunisert dette tydelig til deg. Og du har godtatt at dere er ulike der. Han har i tillegg kommunisert tydelig at han ikke vil ha pappa-perm og takler baby tiden dårlig. dette har du og godtatt.

Jeg forstår at dette selvfølgelig er krevende for deg nå. Men hva kan du egentlig gjøre med dette du visste om fra start?

AnonymBruker
Skrevet

Når han jobber så mye for at du skal kunne gå hjemme. Skulle det bare mangle at du ikke tar deg av alt på hjemmebane..

Anonymkode: fbf5a...1dc

Skrevet

Vi delte alt.

I deres situasjon må en seriøs samtale til om forventninger, og han må realitetsorienteres.

Foreslår at dere laster ned appen hvor man kan legge inn gjøremål og tidsbruk.

Da vises det fort at du faktisk gjør mer enn han i timesarbeid.

Med han her hadde jeg nok tenkt FVK, for dette kommer til å bli et stort problem etter permisjon. 

Samtidig har du jo godtatt premissene 🤷‍♀️

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært (er) i en lignende situasjon.

Min mann har riktignok tatt ut sin andel med pappa permisjon, men jeg har hatt 1 år ulønnet permisjon frem til de startet i barnehagen.

I permisjonstiden gjorde jeg det meste av daglig husarbeid mens han jobbet 100 %.

Denne ordningen har desverre blitt vedvarende etter at barna startet i barnehagen og vi begge er tilbake i jobb.

Det er blytungt å stå alene med mye av dette synes jeg. Etter middag (som jeg alltid lager og serverer) setter han seg i safen med ungene og surfer på mobilen mens de ser tv.

Han klager ofte over rot og ting som ikke er på stell men skjønner ikke  at det krever en innsats fra oss begge om vi skal få bukt med rotet. Og når det er sagt så har vi det mer ryddig enn mange andre småbarnsfamilier vi besøker.

Ikke så mange råd å komme med til ts, men det er kjipt når husarbeid ikke verdsettes. Når vi krangler om dette er han alltid raskt ute med å kommentere alt han gjør i hage og garasje, samt vedlikehold på hus og bil. Alt dette er jo viktig og jeg har sagt jeg er takknemlig for at han tar seg av det. Men når han sidestiller det med de daglige gjøremålene man bare må få unna hver bidige ettermiddag- uansett hvor dausliten man er, så blir det feil i mine øyne. Det er utrolig irriterende å høre på klaging om at ting ikke ser pent og ryddig nok ut når jeg går « i ett» fra etter middag er spist til ungene skal legges for å overflaterydde, lage matpakker, vaske klær, brette klær, legge på plass klær, reparere klær, klargjøre antrekk til neste dag i barnehagen, osv osv….

Anonymkode: 635a7...d21

AnonymBruker
Skrevet

Men klager han så si at han får ta det selv enn å klage. Når barna var små så hadde vi ikke sjans på å ha et plettfritt hjem. Man er jo utslitt. Man har jo klar å holde live i et barn. Det er jo megastort bare det tenker jeg.

Anonymkode: c7973...6ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke noen grunn til at husarbeidet ikke skal deles 50/50. Du er jo ikke noen hushjelp bare fordi du er i permisjon. Du har permisjon for å ta deg av barnet, ikke for å gjøre husarbeid. I tillegg vil han ikke ha permisjon selv! Og så klager han over standarden på husarbeidet! Noe så utrolig usexy. Sorry, jeg hadde mistet all respekt. I tillegg forventer han vel sex, og blir sur når du er for sliten? Sorry, dette er ikke 50-tallet. Tror det er på høy tid å snakke om forventninger og fordele oppgaver jevnt. Samt å diskutere arbeidstider. Dette vil bare bli verre. 

Anonymkode: ede94...8e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv om man ikke trives med babytiden, er det en del av det å få barn, og det må man bare stå i. Begge kjønn. Ellers kan man ikke få barn. Man kan ikke legge opp hele permisjonssystemet etter noen få personer med traumer som din mann. Hvis han hadde vært SÅ traumatisert at han ikke klarte å ta seg av barnet, hadde han fått legeattest, evt han skulle ikke fått barn.
Vi vet alle at «familiene bestemmer selv» = «mor tar permisjonen» og «far opplever press fra arbeidsgiver for ikke å ta permisjon».  

Anonymkode: ede94...8e7

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Be han holde kjeften sin og heller gjøre det selv hvis det du ikke gjør er bra nok!

Med to unger på slep. 

Stikk av en helg og si at nå er det hans tur til å holde hus og unger i orden. 

Anonymkode: d717c...42b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det jo han som selv velger å absolutt ikke ville være hjemme men heller arbeide ekstra for at du skal gjøre det. Da er det absolutt ikke noe argument å si at «siden jeg jobber så mye får du ta alt hjemme». Han får bidra en del selv og, på morgen, kveld, helgedag etc.

At du gjør noe mer, for å avlaste han når han har så store utfordringer og traumer, det synes jeg man kan som partner. Men ikke alt. No way, da har man ikke peiling på hvor mye jobb det er å holde hjemmet og ivareta barn.

Anonymkode: b59ba...4c5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...