AnonymBruker Skrevet 8. mai #1 Skrevet 8. mai Hei! ☺️ Har blitt plaget med Melasma de siste årene. Kommer om sommeren, ved siden av øynene og øverst i panna. Har forsøkt å bruke solfaktor 50 på varme dager, men føler alikevel at huden blir mørkere. Nå skal jeg til syden om noen få dager og lurer på om dere som har samme problem, har klart å finne en god måte å unngå? Har tenkt at jeg kanskje må bruke caps eller solhatt, men har noen erfaring med en høyere solfaktor f.eks eller en krem som gjør de mørke områdene lysere? Setter pris på tips🙏🏻 Anonymkode: e4a5b...8cf
AnonymBruker Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai Du må bruke solfaktor hver eneste dag, ikke bare på varme dager hvis du skal minimere pigmentflekker, og bruke hudpleieprodukter for å minimere de eller ta Dermapen behandling. Anonymkode: a079d...fe6 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Skrevet 8. mai De kremmene som lysner, bør man bare bruke om vinteren, siden de svekker huden. Ellers er det solfaktor 50 hver dag fra februar til oktober, og solhatt som hjelper. Anonymkode: 02ec7...e7f 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #4 Skrevet 8. mai Du må bruke 50+++ solfaktor hver dag, hele året. Hatt er også lurt. Jeg har brukt årevis på å bli kvitt det. Ikke vent til melasma-barten kommer 🫣 Jeg har egentlig en ganske fin naturlig brunfarge, men kan aldri sole meg igjen. Ser ut som en dalmatiner etter bare noen få minutter. Anonymkode: 6f7b5...24e 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #5 Skrevet 8. mai Skygge + solhatt. Sitter aldri direkte i sola. Faktor 50 hver dag, året rundt. Og spray gjennom dagen. Anonymkode: 69595...802 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #6 Skrevet 8. mai Spf 50 hver dag, året rundt. Også inne og på dager uten sol. Solhatt og sitte i skyggen. Anonymkode: 57078...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #7 Skrevet 8. mai Takk for svar. ❤️ Virker som om det jeg gjør feil at jeg ikke bruker solfaktor hver dag. Skulle ha begynt tidligere. Jeg føler at solfaktoren jeg bruker som er spf 50 "skreller av" etterhvert hvis jeg gnir meg i ansiktet. Har noen erfaring med solfaktor 50 som trekker lett inn i huden og ikke flasser av? Tror kanskje hatt/caps er den beste løsningen kanskje. Ser fort mye eldre ut med de flekkene.. 😕 Men men, jeg vet det er mange som plages med det, så er heldigvis ikke alene. 🙏🏻 Anonymkode: e4a5b...8cf
AnonymBruker Skrevet 8. mai #8 Skrevet 8. mai Solkrem varer ikke veldig lenge heller. Solfaktor 50 varer i ca. 2 timer, så må du smøre deg på nytt. Det aller beste er jo hatt eller lignende for å skjerme huden helt. Anonymkode: b9f75...def 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #9 Skrevet 8. mai Hos meg kommer det ved stress så det kan jo hende at en solferie ikke vil øke melasmaen din. Uansett ville jeg holdt ansiktet unna solen, bruke faktor 50 hver tredje time eller etter bad (Heller bruke selvbruning) og gå med stor solhatt. Anonymkode: 275b8...76e 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #10 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Takk for svar. ❤️ Virker som om det jeg gjør feil at jeg ikke bruker solfaktor hver dag. Skulle ha begynt tidligere. Jeg føler at solfaktoren jeg bruker som er spf 50 "skreller av" etterhvert hvis jeg gnir meg i ansiktet. Har noen erfaring med solfaktor 50 som trekker lett inn i huden og ikke flasser av? Tror kanskje hatt/caps er den beste løsningen kanskje. Ser fort mye eldre ut med de flekkene.. 😕 Men men, jeg vet det er mange som plages med det, så er heldigvis ikke alene. 🙏🏻 Anonymkode: e4a5b...8cf Ja du må ha faktor 50 hver dag fra januar. Bare et øyeblikk uten, så er flekkene tilbake. Jeg hadde kraftig melasma for noen år siden, hver sesong ny «dekorasjon» i ansiktet, bart, panne, kinn osv. Man ser en god del eldre ut. Men nå er jeg mer påpasselig og da går det bedre. Om vinteren er det helt borte. Anonymkode: 275b8...76e 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #11 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Takk for svar. ❤️ Virker som om det jeg gjør feil at jeg ikke bruker solfaktor hver dag. Skulle ha begynt tidligere. Jeg føler at solfaktoren jeg bruker som er spf 50 "skreller av" etterhvert hvis jeg gnir meg i ansiktet. Har noen erfaring med solfaktor 50 som trekker lett inn i huden og ikke flasser av? Tror kanskje hatt/caps er den beste løsningen kanskje. Ser fort mye eldre ut med de flekkene.. 😕 Men men, jeg vet det er mange som plages med det, så er heldigvis ikke alene. 🙏🏻 Anonymkode: e4a5b...8cf Ja solfaktor hver dag er veldig viktig. https://www.blush.no/product/beauty-of-joseon-relief-sun-114290?pv2=eyJhbGciOiJFUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJjIjoiTk9LIiwiZXhwIjoxNzQ2NzIwMzkwLCJtIjoiMTAzNjg3NTAiLCJvIjoiMTE0MjkwIiwicCI6MTQ2LCJwcCI6MTY5fQ.afxc1nVC5Sf0Zl6lH0UHs-SBH4JsUvvH0a2pnqAh4gHPqx217mFTWVAOdFH-_vngBQmAsI8YUjRHNhKmlYY2Xw&gad_source=1&gad_campaignid=20516837980&gbraid=0AAAAADuEA5ytVBv-nKpVnLFnHiMQEs-tL&gclid=EAIaIQobChMIwvm5jpOUjQMVwQqiAx1KAi-YEAQYASABEgLucPD_BwE&gclsrc=aw.ds Denne er bra. Anonymkode: a079d...fe6
AnonymBruker Skrevet 8. mai #12 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja solfaktor hver dag er veldig viktig. https://www.blush.no/product/beauty-of-joseon-relief-sun-114290?pv2=eyJhbGciOiJFUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJjIjoiTk9LIiwiZXhwIjoxNzQ2NzIwMzkwLCJtIjoiMTAzNjg3NTAiLCJvIjoiMTE0MjkwIiwicCI6MTQ2LCJwcCI6MTY5fQ.afxc1nVC5Sf0Zl6lH0UHs-SBH4JsUvvH0a2pnqAh4gHPqx217mFTWVAOdFH-_vngBQmAsI8YUjRHNhKmlYY2Xw&gad_source=1&gad_campaignid=20516837980&gbraid=0AAAAADuEA5ytVBv-nKpVnLFnHiMQEs-tL&gclid=EAIaIQobChMIwvm5jpOUjQMVwQqiAx1KAi-YEAQYASABEgLucPD_BwE&gclsrc=aw.ds Denne er bra. Anonymkode: a079d...fe6 Støtter denne, ts. Dette er en deilig solkrem til daglig bruk. Veldig lett, klisser ikke, lukter ikke. Jeg har prøvd mange, men går alltid tilbake til denne. Anonymkode: 6f7b5...24e
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Skrevet 8. mai Hei, jeg var hos hudlege og fikk resept på en krem som heter pigmanorm. Den bør startes på på høst/vinter. Den tok melasmaen min helt. MEN om jeg titter for lenge ut av vinduet er det tilbake føles det ut som. Jeg kan aldri ha ansiktet ubeskyttet i solen. Og ble anbefalt solkrem med fysisk filter… men med det kan jeg ikke gå ut av huset for den er som en tykk zink krem som bare legger seg som en hvit maske i ansiktet mitt 🙈🙈 så for meg er det faktor 50 hele året, solhatt hele vår/sommer/høst og ny runde med pigmanorm krem hver høst… jeg legger ved før og etter bilder så kan du se selv. Før bildet er fra tidlig vår, også er etter bildet etter en sommer hvor jeg trodde jeg var kvitt det for alltid og ikke passet på noe særlig…. Anonymkode: 74036...092 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai #14 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei, jeg var hos hudlege og fikk resept på en krem som heter pigmanorm. Den bør startes på på høst/vinter. Den tok melasmaen min helt. MEN om jeg titter for lenge ut av vinduet er det tilbake føles det ut som. Jeg kan aldri ha ansiktet ubeskyttet i solen. Og ble anbefalt solkrem med fysisk filter… men med det kan jeg ikke gå ut av huset for den er som en tykk zink krem som bare legger seg som en hvit maske i ansiktet mitt 🙈🙈 så for meg er det faktor 50 hele året, solhatt hele vår/sommer/høst og ny runde med pigmanorm krem hver høst… jeg legger ved før og etter bilder så kan du se selv. Før bildet er fra tidlig vår, også er etter bildet etter en sommer hvor jeg trodde jeg var kvitt det for alltid og ikke passet på noe særlig…. Anonymkode: 74036...092 Før er altså etter behandling med pigmanorm. Etter er når alt har kommet tilbake igjen fordi jeg ikke passet på…. 🙄 Anonymkode: 74036...092
AnonymBruker Skrevet 8. mai #15 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Før er altså etter behandling med pigmanorm. Etter er når alt har kommet tilbake igjen fordi jeg ikke passet på…. 🙄 Anonymkode: 74036...092 Jeg hadde samme som deg på nederste bilder. Ved å beskytte meg godt så har huden blitt slik som på de øverste bildene, helt uten noe behandling. Anonymkode: 275b8...76e
AnonymBruker Skrevet 8. mai #16 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde samme som deg på nederste bilder. Ved å beskytte meg godt så har huden blitt slik som på de øverste bildene, helt uten noe behandling. Anonymkode: 275b8...76e Ja jeg får det ikke til å holde seg 😭 hva gjør du? Jeg bruker solkrem og hatt/caps. Har du noen flere tips? 🌺 Anonymkode: 74036...092
Blåsippa Skrevet 8. mai #17 Skrevet 8. mai Nå vet jeg ikke alderen din, men mine flekker forsvant da jeg slutta med p-piller (brukte p-piller fra jeg var 16 til 39 år). 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #18 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja jeg får det ikke til å holde seg 😭 hva gjør du? Jeg bruker solkrem og hatt/caps. Har du noen flere tips? 🌺 Anonymkode: 74036...092 Er mest mulig i skyggen, hatt/caps pg smører hver tredje time alltid! Det blir ikke helt borte mye bedre. Bare pass på at hvis du er i vann eller på snø så reflekterer sola så du får flekker selv om du har hatt Anonymkode: 275b8...76e 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #19 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er mest mulig i skyggen, hatt/caps pg smører hver tredje time alltid! Det blir ikke helt borte mye bedre. Bare pass på at hvis du er i vann eller på snø så reflekterer sola så du får flekker selv om du har hatt Anonymkode: 275b8...76e Ja jeg sitter jo mye ute i boblebadet da… kanskje det er forklaringen.. jeg har liksom ikke forstått hvordan det kan bli så illi panna når panna har vært dekket med caps! Og vi er mye ute i båt. Anonymkode: 74036...092
AlternativX Skrevet 9. mai #20 Skrevet 9. mai (endret) Jeg har også melasma. Smører meg med 50 hele året. Har sluttet på p piller. Men med en gang jeg er ute når det er litt sol så popper de frem. Jeg er også en av dem som smører hyppig gjennom dagen. Så synes det er ganske håpløst! Prøver å gå med caps osv, men er ikke realistisk at man alltid går med dette når sola titter frem. Endret 9. mai av AlternativX
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå