Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2006 #1 Skrevet 14. mars 2006 ... Noen som har gode studietips til en fersk student som sliter litt..?
Ciara Skrevet 14. mars 2006 #2 Skrevet 14. mars 2006 Det viktigste for meg har alltid vært å følge nøye med på forelesningene. Da ser man hvilke poeng foreleseren vektlegger, og som du kanskje kan regne med å få på eksamen. Noter alltid nøye fra forelesning. Jeg rekker sjelden å lese over pensum mer enn en gang. Derfor leser jeg nøye og noterer hovedpoengene her også. Beregn tid så du har en uke eller to før eksamen til å lese over notatene dine. Det er mine tips i hvert fall
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2006 #3 Skrevet 14. mars 2006 Takk Ciara! Jeg har fulgt med på forelesningene fra begynnelsen av, men noterings-teknikken min er kanskje ikke super.. Skriver stort sett bare det foreleseren skriver. Men hovedproblemet mitt er egentlig å konsentrere seg om lesinga, særlig i vanskelige fag som ikke er super-interessante for meg.. Plutselig er tankene alle andre steder.
Ciara Skrevet 14. mars 2006 #4 Skrevet 14. mars 2006 De kjedelige fagene er alltid en utfordring. Jeg pleier ofte å ta det kjedeligste først nettopp fordi jeg da vil være ferdig med å lese det først også. Men her må jeg nesten bare tvinge meg selv til å gjøre det... skulle ønske det fantes noen triks
liv Skrevet 14. mars 2006 #5 Skrevet 14. mars 2006 Sitt på lesesalen å les. Og velg deg en stol som ser litt vond ut
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #6 Skrevet 14. mars 2006 Mine råd: -Noter nesten alt foreleser sier. Ofte rekker man ikke å tenke over om det er viktig eller ikke, men jeg noterer heller litt for mye enn litt for lite. Å notere på forelesning hjelper meg dessuten til å følge med, at jeg ikke begynner å tenke på alt mulig annet. -Begynn å lese tidlig i semesteret. Skippertak lønner seg ikke. -få tidlig oversikt over pensum, og bla gjennom bøkene for å se hvilke temaer dere skal igjennom. -Det er ikke nødvendigvis nødvendig eller lønnsomt å lese hele pensum. Det er lett å bli veldig fiksert på å lese så og så mange sider om dagen. Men det viktigste er hva du har fått ut av lesinga, ikke hvor mange sider du har lest. Gå helelr til alternativ litteratur hvis du synes boka er kjip eller i trenger å lese stoffet på nytt. Lærer alltid mer av å se saken fra et annet perspektiv. -Vær litt fagkritisk. Har opplevd at forelesere mener at et spesielt tema er veldig viktig. Hvorfor? jo, fordi de har forsket på akkurat det emnet... -se på tidligere eksamensoppgaver tidlig i semesteret -se over forelesningsnotatene rett etter forelesningen. Da er det større sjanse for at det er lettere å fiske det ut av hukkomelsen når du skal repetere. -finn deg din egen studieteknikk som fungerer for deg. jeg er skikkelig lei av alt maset om tankekart som alle mener man skal bruke. Ja, jeg bruker det i enkelte fag, men det er faktisk ikke like bra å bruke innen alle fag. Men det kan helt klart være nyttig i enkete fag. Men det fokuserer litt for mye på pugging framfor forståelsen (som jo må være der i bånn uansett..) -allier deg med andre studenter med samme ambisjonsnivå og ha kollokvier. Dette er kanskje det vanskeligste punktet på lista her, siden jeg opplever altfor mange studenter som lite engasjert og interessert faglig sett. men med en god kollokviegruppe kan man få utrolig mye igjen, både faglig og sosialt. -møt opp på alt av frivillig gruppeveiliedning osv. Benytt deg av alt undervisningstilbud. -Stå opp tidlig, kjøp kaffe på kaffemaskinen (selv om den er dritvond) og sett deg på lesesalen. Slik er studiehverdagen. Lesing og pugging. Men akk så hyggelig også da. Husk på hvor priviligert du er som får studere! Jeg opplever de som kommer rett fra vdg som ofte skolelei og lite reflekterte over hvorfor de studere. Vi som er litt eldre derimot er ofte veldig takknemlig over å ha en studiehverdag der vi kan legge opp arbeidsdagen selv. Da gjelder det å utnytte friheten godt. Lykke til med eksamen
Gjest gjesta Skrevet 16. mars 2006 #7 Skrevet 16. mars 2006 Takk for tips Leste et råd Hecuba kom med i en annen liknende tråd, som jeg syntes var verdt å gjenta her. Nemlig å notere underveis i lesinga. To-tre setninger (det viktigste) fra hvert avsnitt. For det første lærer man bedre ved å lese og skrive samtidig, og i tillegg får man et ypperlig sammendrag til repeteringa! Jeg sliter fortsatt med å konsentrere meg (eller er det selvdisiplinen det skorter på..? ) men denne metoden hjelper litt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå