Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Prøver å finne ut hvor mange kalorier jeg trenger mtp. på vektnedgang, men blir så forvirret over disse bmr kalkulatorene. Jeg får forskjeller på over 500 kcal avhengig av hvilken jeg bruker🫨 er usikker på hvor jeg skal sette aktivitetsnivået.

I jobben min er det veldig stor variasjon av hvor aktiv jeg er, noen dager er jeg stillesittende store deler av dagen, mens andre dager sitter jeg knapt nedpå og går turer osv. Sykler ofte til jobb (10 min hver veg ca)

Har små barn, så er mye trakking hjemme også. I tilegg har jeg hund så jeg går som regel minst en tur daglig (hunden får mer enn tur daglig altså, men vi er to som deler på. Av og til går jeg en lang tur, andre dager bare kortere tisseturer). Og selvsagt husarbeid osv 

Har begynt på treningsenter der jeg trener styrke 2-3 ganger i uka, 1-1,5 time hver gang.

Er jeg moderat aktiv? Selv om jeg føler jeg er ganske aktiv og sjelden sitter nedpå mer enn en halvtime innimellom, så er det jo i rolig tempo. Puster og peser ikke akkurat. 

Er det realistisk at jeg forbrenner ca. 2400 kcal? Er 80 kg og 167 cm. Kan jeg gå ned I vekt av å legge meg på 18-1900 kcal?

Anonymkode: 2adea...528

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres moderat aktiv ut for meg?

Men viktigere er jo å tracke kaloriinnholdet i det du spiser og drikker i en uke eller to, FØR du begynner å endre noe på kosten.

Da har du kontroll på utgangspunktet ditt, og hvor du bør legge deg kalorimessig for å komme i underskudd - forutsatt at du har noenlunde stabil vekt.

Har vekten din økt jevnt og trutt må du prøve deg litt mer fram, da et kutt på 500 kalorier fra ditt utgangspunkt kanskje ikke er nok for å havne i kalorieunderskudd., om du f.eks har overspiser 1000 kalorier om dagen.

Anonymkode: 76ca8...a6f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte ikke på aktivitetsnivå da jeg skulle ned i vekt.

Jeg tok utgangspunkt i estimert kaloriforbruk for det vektmålet jeg hadde (ned 15 kg), og så justerte jeg inntaket ut ifra om vekten gikk ned, økte, eller stoppet opp.

Anonymkode: 8d2ee...925

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei.

Prøver å finne ut hvor mange kalorier jeg trenger mtp. på vektnedgang, men blir så forvirret over disse bmr kalkulatorene. Jeg får forskjeller på over 500 kcal avhengig av hvilken jeg bruker🫨 er usikker på hvor jeg skal sette aktivitetsnivået.

I jobben min er det veldig stor variasjon av hvor aktiv jeg er, noen dager er jeg stillesittende store deler av dagen, mens andre dager sitter jeg knapt nedpå og går turer osv. Sykler ofte til jobb (10 min hver veg ca)

Har små barn, så er mye trakking hjemme også. I tilegg har jeg hund så jeg går som regel minst en tur daglig (hunden får mer enn tur daglig altså, men vi er to som deler på. Av og til går jeg en lang tur, andre dager bare kortere tisseturer). Og selvsagt husarbeid osv 

Har begynt på treningsenter der jeg trener styrke 2-3 ganger i uka, 1-1,5 time hver gang.

Er jeg moderat aktiv? Selv om jeg føler jeg er ganske aktiv og sjelden sitter nedpå mer enn en halvtime innimellom, så er det jo i rolig tempo. Puster og peser ikke akkurat. 

Er det realistisk at jeg forbrenner ca. 2400 kcal? Er 80 kg og 167 cm. Kan jeg gå ned I vekt av å legge meg på 18-1900 kcal?

Nå veier jeg mindre en deg (64 kg, bmi 21) og har da litt lavere basal metabolism. Men jeg løper flere ganger i uken, ca 2 mil totalt, trener styrketrening 2 ganger og sykler til jobb (1,2 mil ToR) jeg forbrenner ca 2500 kcal om dagen. så vil tro at du overestimerer hvor mye kcal trening forbrenner. Når jeg løper en mil sier klokken 700 kcal, og det er jo veldig slitsomt, hvis man ikke trener veldig mye så hadde jeg bare droppet å spise en snickers 😂

jeg hadde lagt meg på 1500 kcal og grunnen til det er at folk heller ikke klarer å estimere kcal inntak. Så mulig du lander på 2000 kcal og vil da langsomt gå nedover.

Anonymkode: 79ee3...967

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Høres moderat aktiv ut for meg?

Men viktigere er jo å tracke kaloriinnholdet i det du spiser og drikker i en uke eller to, FØR du begynner å endre noe på kosten.

Da har du kontroll på utgangspunktet ditt, og hvor du bør legge deg kalorimessig for å komme i underskudd - forutsatt at du har noenlunde stabil vekt.

Har vekten din økt jevnt og trutt må du prøve deg litt mer fram, da et kutt på 500 kalorier fra ditt utgangspunkt kanskje ikke er nok for å havne i kalorieunderskudd., om du f.eks har overspiser 1000 kalorier om dagen.

☝️

Anonymkode: 73ea2...115

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Vekten har vært stabil (+- en kg) helt siden jeg fødte sist for snart 2 år siden (etter noen mnd etter fødsel vel og merke). Og jeg har spist MYE og usunt, ikke tenkt på kalorier. Har nok ligget på rundt 3000. Men som sagt er jeg aktiv, ikke uvant med 15000 skritt daglig for meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar. Vekten har vært stabil (+- en kg) helt siden jeg fødte sist for snart 2 år siden (etter noen mnd etter fødsel vel og merke). Og jeg har spist MYE og usunt, ikke tenkt på kalorier. Har nok ligget på rundt 3000. Men som sagt er jeg aktiv, ikke uvant med 15000 skritt daglig for meg.

Men da bør du jo absolutt starte med å tracke det du får i deg idag, også kutte deretter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men da bør du jo absolutt starte med å tracke det du får i deg idag, også kutte deretter.

Har allerede begynt å kutte, spist mellom 1500-2000 i to uker. Har gått ned 1,5 kg. Men vet jo det går fortere i starten. Vil helst ikke tilbake til mitt gamle kosthold bare for å sjekke. Logger alt på vektklubb som anbefaler meg i underkant av 1700 kcal. Men merker at lunta blir kort med barna osv når jeg er nede i 1500-1600.🥺 Men er kanskje noe som bedrer seg når kroppen blir vant til mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ligger på 80 kg med 3000 kcal, hvorfor trenger du å spise 1500-1600 for å gå ned i vekt om det gjør det amper? Spis 2000 eller 2400 per dag da, så vil jo vekten sakte gå nedover dersom det er 600-1000 færre enn før. Legger du deg på 2400 og vekten stagnerer før du når målet ditt, går du ned til 2000.

At du trener styrke 1,5 t i uka 3 x i uka sier ingenting, det kommer jo helt an på hvor tunge vektene er, hvor mange øvelser og reps du tar etc. Er mange som loker rundt på gymmen uten at det blir særlig konstruktiv trening av det.

Anonymkode: 4abbe...02a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har allerede begynt å kutte, spist mellom 1500-2000 i to uker. Har gått ned 1,5 kg. Men vet jo det går fortere i starten. Vil helst ikke tilbake til mitt gamle kosthold bare for å sjekke. Logger alt på vektklubb som anbefaler meg i underkant av 1700 kcal. Men merker at lunta blir kort med barna osv når jeg er nede i 1500-1600.🥺 Men er kanskje noe som bedrer seg når kroppen blir vant til mindre.

Da er et annet tips å sjekke ut på en kalorikalkulator hvor mange kalorier du trenger for å vedlikeholde vekta som er målet ditt - også spiser du det.

Det vil kanskje gå saktere nedover, men gir bonusen at du alt har etablert nye vaner og bare kan fortsette som du gjør når du har nådd målet. Mye mindre risiko for å gå opp igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 20.04):

1,5 kg på to uker er ganske mye. Hvis du kjenner at dette går hardt ut over humøret, så gå opp litt i kaloriinntak, og ha tolmodighet i vektnedgangen. Å legge deg på ett så lavt kaloriinntak at det går ut over hverdagen din og folkene rundt deg, så er det ikke bærekraftig over tid. Da er det bedre spise litt mer, og bruke litt mer tid på vektnedgangen.

For ett varig resultat så hjelper det ikke ha hastverk. For ett varig resultat må man gjør en livsstilendring, noe man klarer holde over tid.

Anonymkode: 52adb...825

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...