Gå til innhold

Hvorfor har du stor mage? (Ikke gravid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg blitt spurt flere ganger i bhg av barn om er du gravid, skal xx få et søsken til osv fordi jeg har stor mage. Jeg svarer at jeg ikke har barn i magen eller lignende, men da spør barna: Hvorfor har du stor mage da?

Det er hverken sårende eller støtende for meg, for jeg er klar over at det er små barn + jeg vet veldig godt at jeg er veldig overvektig (bmi på 38). Er jo veldig klar over at det skyldes for mye mat/feil mat + lite aktivitet i mange år, og at det ser ut som jeg er i 6 mnd pga det.

Allikevel jeg vet ikke helt hva jeg skal svare når barna spør hvorfor har du stor mage?  Jeg vil jo ikke at barna skal bli redde for å spise mat feks hvis jeg sier at jeg har spist for mye mat.

Hva skal jeg svare?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare svare "fordi jeg er tjukk" eller noe sånt? Noen er tjukke, noen er tynne... 

Anonymkode: 94d03...108

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm… 

kan jeg spørre deg i retur hva du ville foretrukket at foreldre svarte sine barn? Jeg er stadig i den situasjonen med min unge nå hvor hen  spør høyt «hvorfor er mammaen til … så tjukk?»😳 jeg blir så satt ut og redd for å si noe feil/støtende. Føler jeg bør svare, men vil jo ikke tiltrekke situasjonen enda mer oppmerksomhet.

Ps. tror vi var i samme termingruppe her inne, har du 2020 barn? 

Anonymkode: 1cd81...d8c

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg er så glad i mat.

Anonymkode: 009fd...8b2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke bare svare "fordi jeg er tjukk" eller noe sånt? Noen er tjukke, noen er tynne... 

Anonymkode: 94d03...108

Jeg synes at ord som tjukk og feit osv er ganske nedlatende ord å bruke om folk som er overvektig/lider av fedme.  Jeg syns ikke at barn skal plukke de ordene opp av meg den grunn, for å slenge etter seg når de blir eldre til evt noen: han der var j.. tjukk/feit.

Slike kommentarer kan såre veldig mye.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hmmm… 

kan jeg spørre deg i retur hva du ville foretrukket at foreldre svarte sine barn? Jeg er stadig i den situasjonen med min unge nå hvor hen  spør høyt «hvorfor er mammaen til … så tjukk?»😳 jeg blir så satt ut og redd for å si noe feil/støtende. Føler jeg bør svare, men vil jo ikke tiltrekke situasjonen enda mer oppmerksomhet.

Ps. tror vi var i samme termingruppe her inne, har du 2020 barn? 

Anonymkode: 1cd81...d8c

Stemmer. Jeg har 2020 barn og et 2024 barn. Det er barn som er 4 år + som gjerne spør. 

AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke mat som er problemet. Si at du har spist for nye godteri. Det vil man jo ikke at barn skal spise uansett, så bare greit hvis det er avskrekkende. 

Anonymkode: 3d02a...524

AnonymBruker
Skrevet

Er bare å si nei. Å utbrodere mer er egentlig nytteløst. 

Anonymkode: 78ea7...9dc

AnonymBruker
Skrevet

"Noen voksne er høye og noen er lave. På samme måte har noen voksne store mager, selv om de ikke har barn i magen"

Det er jo ikke feil heller, mennesker kommer i ulike størrelser, greit å kunne snakke nøytralt om det for å jobbe mot mobbing, dersom det ikke er vonde følelser knyttet til tanken på å være stor, så er det jo også lettere å snakke om sunne mengder mat og sunt kosthold. 

Anonymkode: 5b23b...82d

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det finns mange spørsmål jeg ikke svarer på når barn spør og et slik spørsmål hadde jeg glatt oversett og latt forbli ubesvart. Akkurat som når barn spør hvor min mor og far er, i og med at de er døde og det ikke er noe jeg kommer til å snakke med ukjente barn om. Sånn må det bare være. 

Anonymkode: 7056d...240

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger jo ikke å forklare hvorfor. Jeg er ikke tykk men har allikevel fått spørsmål om jeg har baby i magen 

Anonymkode: 6ec1e...571

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer bare "ja, det har du jammen rett i. Den er ganske stor. Noen har stor mage, andre har liten mage. Jeg er veldig hyggelig, selv om magen er stor. Etter det har vi stort sett vært ferdig med den saken. 

Anonymkode: edb93...df8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker vel helst å si at «noen mennesker har stor mage og noen har liten mage» 🤷🏼‍♀️ mannen min fikk nylig en kommentar på noe også fra ett barn, og da sa han bare «ja det har du jammen rett i» 😅

Prøver helst å ufarliggjøre det litt, stor mage kan jo barn ha også så jeg prøver å være litt forsiktig med å ta sånne «jeg har spist for mye godteri» og sånt, fordi jeg vil ikke gi de ideer. Med mine egne barn tar jeg gjerne en liten samtale om det passer seg sånn, om at alle har forskjellige kropper og at andre kan bli lei seg om vi kommer med sånne kommentater 😊 tror dette er ganske vanlig blant 4-5 åringer bare fordi de er nysgjerrige 

Anonymkode: cc152...0c5

AnonymBruker
Skrevet

«Fordi jeg må skikkelig prompe / Det er en kjempeprom» eller noe lignende kommer jeg til å svare om jeg blir spurt igjen. 

Anonymkode: e1ef0...539

AnonymBruker
Skrevet

Du kan enten si «fordi jeg er tjukk», eller «det er ikke pent å spørre noen om det». 

Anonymkode: ee2bc...8e5

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (12 timer siden):

Nå har jeg blitt spurt flere ganger i bhg av barn om er du gravid, skal xx få et søsken til osv fordi jeg har stor mage. Jeg svarer at jeg ikke har barn i magen eller lignende, men da spør barna: Hvorfor har du stor mage da?

Det er hverken sårende eller støtende for meg, for jeg er klar over at det er små barn + jeg vet veldig godt at jeg er veldig overvektig (bmi på 38). Er jo veldig klar over at det skyldes for mye mat/feil mat + lite aktivitet i mange år, og at det ser ut som jeg er i 6 mnd pga det.

Allikevel jeg vet ikke helt hva jeg skal svare når barna spør hvorfor har du stor mage?  Jeg vil jo ikke at barna skal bli redde for å spise mat feks hvis jeg sier at jeg har spist for mye mat.

Hva skal jeg svare?

hvorfor lærer du ikke barna folkeskikk når de der hjemme har glemt det?
Du kan jo bare si du er tjukk? Det har ingenting med mat å gjøre. 

Anonymkode: bba36...af6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (12 timer siden):

Jeg synes at ord som tjukk og feit osv er ganske nedlatende ord å bruke om folk som er overvektig/lider av fedme.  Jeg syns ikke at barn skal plukke de ordene opp av meg den grunn, for å slenge etter seg når de blir eldre til evt noen: han der var j.. tjukk/feit.

Slike kommentarer kan såre veldig mye.

Men noen er smale og noen er store. Barn skjønner proporsjoner. Så du må si det i klartekst for at de skal skjønne det. 

Anonymkode: bba36...af6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke å bli kalt tjukk elller feit. 

Hadde sagt som over, noen har store mager. Hadde ikke gått inn på spising og mat, nei.

Bra dette ikke er en stor sak for deg, TS. 

Anonymkode: 1d9c3...c01

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare sagt et jeg er tjukk, noen er tjukke noen er tynne, noen lave og noen lange, det for at vi skal kunne se forskjell på hverandre :D Som en tjukkas mesteparten av mitt liv så blir man ikke krenket av ordet tjukk, er man tjukk så er man tjukk, kan ikke prate det vekk. Det er et beskrivende ord akkurat som tynn, det er bare mer "positivt" ladet ord for de fleste. 

Anonymkode: d48df...4a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...