AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:13 #101 Del Skrevet torsdag kl 11:13 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvilken bank har du? Jeg har 0 gebyr i de bankene jeg bruker. Anonymkode: e0f68...522 Finnes det banker uten "termingebyr"? Ikke som jeg vet om. Anonymkode: 654d9...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:14 #102 Del Skrevet torsdag kl 11:14 Jeg jobber med it og til og med jeg er drit lei alle apper som skal vedlikeholdes og installeres. Og Windows Xp var toppen av windows etter min mening. Ingen apper, men programmer du installerte og bestemte over selv. Windows 11 er spyware og adware. Anonymkode: 654d9...7d2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:16 #103 Del Skrevet torsdag kl 11:16 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber med it og til og med jeg er drit lei alle apper som skal vedlikeholdes og installeres. Og Windows Xp var toppen av windows etter min mening. Ingen apper, men programmer du installerte og bestemte over selv. Windows 11 er spyware og adware. Anonymkode: 654d9...7d2 Den start-knappen i Windows 11 er jo helt horribel… Anonymkode: 1f1f7...e16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:22 #104 Del Skrevet torsdag kl 11:22 Er blitt helt latterlig, kan jo ikke ta buss engang uten app🙈 Alt er supert til du står der med en død telefon eller en app som er gått i vranglås😬 eller noen stjeler mobilen din……👋🏼🫥 Anonymkode: 0f2d3...bc6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:24 #105 Del Skrevet torsdag kl 11:24 Det er mange her som kommer til å få en brutal oppvåkning om 2-5 år når teknologien med generativ AI har kommet enormt mye lengre. Dere kan ikke henge igjen og si at ting er så vanskelig og at dere ikke gidder. Alt blir elektronisk, mye (mer) blir stemmebasert og det vil i mange tilfeller være roboter som overtar kundeservice. Det er bare å flyte med utviklingen først som sist. Anonymkode: 7a214...4f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet torsdag kl 11:31 #106 Del Skrevet torsdag kl 11:31 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): * Den nye bilen min bruker touch til «alt». Den gamle bilen har fysiske knapper. Den gamle bilen er tryggere på veien. * Å trykke på grønn knapp på automaten for å få en lapp med 30 minutters gratis parkering er oftere raskere for meg enn å finne fram den quirky parkeringsappen som jeg sjelden bruker, oppdatere app og skrive inn brukernavn og passord på nytt og så få parkert * Å strømme musikk trådløst fra telefonen til chromecast er betydelig treigere og mer ustabilt enn det var å plugge en analog minijack i hodetelefonutgangen * ISP-en min og skolen insisterer på at all kommunikasjon skal skje via _deres_ app. Heller enn åpne standarder som epost eller telefon/sms. Det betyr at jeg må forholde meg til flere kontaktflater i hverdagen. * Nettbank i seg selv er fantastisk. Men _implementasjonen_ hvor de nekter meg å kopiere tekstelementer fra siden i appen, eller hvor tekstfelt blir slettet når man kontekst-svitsjet gjør at jeg noen ganger skrivet ned kontornr etc på en papirlapp, for så å hente opp appen og punche det inn manuelt. Hvor brukeruvennlig er det mulig å gjøre det? * Apper som krever usaklig høyt nivå av sikkerhet for noe som er en lite sårbar tjeneste. Anonymkode: 6c2af...810 Du gjør valgene dine før du kjører, eller via talestyring når du kjører. Å drive å fikle med knapper mens du kjører er heller ikke en god ide. Eldste søster kjørte av veien på 90-tallet fordi hun ble distrahert av en god gammel knapperadio i en Ford Granada fra 80-tallet. Om du ble overrasket over at bilen din kun hadde touch knapper så gjorde du en dårlig undersøkelse i forkant. Og når de 30 minuttene er straks utgått og du må gå ut av senteret, finne en ny automat og legge den i bilen så er hele besparelsen din brukt opp. De 30 minuttene går fort om du møter noen du kjenner, legger nye planer eller er uventet mye kø. Å strømme trådløst er ekstremt lettvint og jeg har all musikk tilgjengelig. Og andre i familien kan velge å legge til egne sanger i mixen eller overta. For å ikke nevne ødelagte kabler, støv i kontaktene og alt for korte kabler. Offentlige og private aktører tvinger deg over i egen app fordi åpen e-post er usikkert. Du bør ikke sende mer i en e-post enn du er villig til å sende i et postkort. Aktørene må da ha alternativer for å sende deg meldinger trygt uten å risikere større bøter når personlig informasjon om deg blir offentliggjort. De fleste fakturaer kommer vel ferdig utfylt og klar til betaling i dag? Resten håndteres vel av scanner funksjonen i mobilbanken? Utfordringen er at du ser bare en uviktig app. Men utvikler/eier er ansvarlig for dine og flere andre brukeres data. Og ofte er den lille uviktige appen du viser til driftet fra en delt plattform hvor viktigere apper og har data og tjenester. Ofte skjer angrep nettopp via uviktige tjenester og så beveger angriper/virus seg sideveis til de sikre og viktige tjenestene. Så det er mer komplekst enn du tror selv om det er en uviktig app for deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:32 #107 Del Skrevet torsdag kl 11:32 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er mange her som kommer til å få en brutal oppvåkning om 2-5 år når teknologien med generativ AI har kommet enormt mye lengre. Dere kan ikke henge igjen og si at ting er så vanskelig og at dere ikke gidder. Alt blir elektronisk, mye (mer) blir stemmebasert og det vil i mange tilfeller være roboter som overtar kundeservice. Det er bare å flyte med utviklingen først som sist. Anonymkode: 7a214...4f6 Det begynner å bli tydelig allerede nå. De som ikke bruker AI detter av i jobben, da de blir mye mer ineffektive. Og det kommer etterhvert til å omfavne alle yrkesgrupper. Anonymkode: 66800...37e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:33 #108 Del Skrevet torsdag kl 11:33 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Finnes det banker uten "termingebyr"? Ikke som jeg vet om. Anonymkode: 654d9...7d2 Termingebyr? På hva da? Anonymkode: e0f68...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet torsdag kl 11:36 #109 Del Skrevet torsdag kl 11:36 Knutekålmor85 skrev (38 minutter siden): Det koster med utenforskap, på ene eller andre måten. Når det gjelder opp mot 20% / 1 av 5, så tenker jeg vi alle / samfunnet bør ta den kostnaden. Alternativene dårligere: Det blir enda flere som ikke klarer å stå i jobb som gir høyere kostnader til uføretrygd. Flere trenger mer hjelp av pårørende, som i dag allerede blir utslitte og sykemeldte. Flere blir sperret ute av hverdagsliv og sosiale arenaer, som gir mer ensomhet og psykisk uhelse. Flere blir mer utsatt for utnyttelse og svindel. De kriminelle får det lettere og får mer rom til å ødelegge samfunnet. Jeg vet ikke om tallene du viser til stemmer men jeg tror nok det er ei større gruppe som står utenfor. Men er den gruppa større eller mindre nå enn for 30 år siden før appene «ødela livene våre»? Jeg våger å påstå at den er blitt mindre, men har ikke tall for det. Men ser nesten daglig mennesker som bruker teknologi for å delta i fellesskapet som kun for noen få år siden kunne glemme å være en del av noe som helst. Ellers lurer jeg på om du er villig til å betale mer for apper som er universelt utformet og har økt garanti for tilgjengelighet, og ansatte som er klar på kundeservice? Sjekker du for eks om utvikler følger lovverk for universell utforming av digitale løsninger eller tar du bare de første du kommer over? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:43 #110 Del Skrevet torsdag kl 11:43 Knutekålmor85 skrev (27 minutter siden): Se kommentar #36: 20% her er jo en samlesekk med ulike utfordringer, hvor bare en del er knyttet direkte til digitale løsninger. Språk f.eks er jo en enda større utfordring ved ikke-digitale løsninger siden man med digitale løsninger lett kan benytte seg av diverse oversettelsestjenester. Anonymkode: e0f68...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet torsdag kl 11:48 #111 Del Skrevet torsdag kl 11:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Banker er geniale, får oss til å betale 60,- i gebyr hver med for at vi gjør jobben selv. Anonymkode: 654d9...7d2 Prøver du å si til oss at du enda er på brevgiro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:53 #112 Del Skrevet torsdag kl 11:53 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det begynner å bli tydelig allerede nå. De som ikke bruker AI detter av i jobben, da de blir mye mer ineffektive. Og det kommer etterhvert til å omfavne alle yrkesgrupper. Anonymkode: 66800...37e Det som er tydelig, er at folk gir blaffen i hva AI faktisk innhenter. Det kreves fortsatt fagfolk til å skille riktig informasjon fra uriktig. Anonymkode: 1f1f7...e16 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet torsdag kl 12:03 #113 Del Skrevet torsdag kl 12:03 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er unødvendig tidsbruk. Jeg får alt inn i vipps. Åpner med face-ide. Ser bare kort hva det gjelder, at det stemmer, og klikker godkjenn, på fem sekunder. Jeg er innom nettsiden 1-2 ganger i måneden for å se over saldo, overføre, at alle trekk går som de skal, og beholdning ASK. Nesten aldri for å betale regninger. Anonymkode: 66800...37e Jo men du må ikke ha det om du ikke vil. Det er poenget mitt. Liker ikke når appen er noe du er nødt til å ha og den appen ikke bare er et enklere alternativ du kan velge hvis du vil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:51 #114 Del Skrevet torsdag kl 12:51 Ja, "AI" kommer nok til å vaske huset, bygge nytt bad og planlegge nye toglinjer. Eller.... publisere meningsløse rapporter ingen leser. Anonymkode: 654d9...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:55 #115 Del Skrevet torsdag kl 12:55 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes som om du er veldig impulsiv når du kjøper nye ting. Faller for reklamen, uten å sette deg inn i hvordan ting egentlig fungerer. Både alene, og sammen med eksisterende løsninger du har. Hva som passer deg og ditt bruk. Og samtidig er litt klossete og ustrukturert teknologisk. Det er en ganske dårlig kombinasjon, ja. Anonymkode: 66800...37e Hva får deg til å tenke det? Jeg bruker jevnt over veldig lang tid på å kjøpe nye ting, jeg har mastergrad innen teknologi/ingeniørfag og har jobbet med teknologi-utvikling i mange år. Anonymkode: 6c2af...810 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:13 #116 Del Skrevet torsdag kl 13:13 Snublefot62 skrev (1 time siden): Du gjør valgene dine før du kjører, eller via talestyring når du kjører. Å drive å fikle med knapper mens du kjører er heller ikke en god ide. Eldste søster kjørte av veien på 90-tallet fordi hun ble distrahert av en god gammel knapperadio i en Ford Granada fra 80-tallet. Om du ble overrasket over at bilen din kun hadde touch knapper så gjorde du en dårlig undersøkelse i forkant. Alle bilene baserer seg på touch i dag. Om du skal kjøpe en ny bil i den klassen jeg trengte og med de behovene jeg hadde så fantes det ikke alternativ til touch. Når bilen husker at forrige bruker hadde på full varme i rompa og du merker det først etter 2 minutter så hadde det vært veldig praktisk med en dedikert bryter som man kan kunne utnytte taktilt minne til å trykke på. Sitat Og når de 30 minuttene er straks utgått og du må gå ut av senteret, finne en ny automat og legge den i bilen så er hele besparelsen din brukt opp. De 30 minuttene går fort om du møter noen du kjenner, legger nye planer eller er uventet mye kø. Når jeg skal hente take away så bruker jeg ikke mer enn 30 minutter. Hva får deg til å tro at du vet bedre enn meg hva mine behov er? Sitat Å strømme trådløst er ekstremt lettvint og jeg har all musikk tilgjengelig. Og andre i familien kan velge å legge til egne sanger i mixen eller overta. For å ikke nevne ødelagte kabler, støv i kontaktene og alt for korte kabler. Du later ikke til å forstå det du svarer på. Chromecast er en teknisk dårlig løsning. Forstår du at det finnes dårlig teknologi? Sitat Offentlige og private aktører tvinger deg over i egen app fordi åpen e-post er usikkert. Du bør ikke sende mer i en e-post enn du er villig til å sende i et postkort. Aktørene må da ha alternativer for å sende deg meldinger trygt uten å risikere større bøter når personlig informasjon om deg blir offentliggjort. Når jeg kan melde fravær for barnet mitt men ikke si hvorfor barnet er hjemme (fordi appen deres ikke er sikker) så fremstår det litt hodeløst å kreve at jeg bruker en egen skoleapp. Min kommunikasjon med ISP er ikke mer kritisk enn kommunikasjon med ymse andre leverandører som kan bruke epost? Hvis ISP en tror det så lider de kanskje av noe slags gigantomani? Sitat De fleste fakturaer kommer vel ferdig utfylt og klar til betaling i dag? Resten håndteres vel av scanner funksjonen i mobilbanken? Og så er det noen som kommer i et mer eller mindre obskurt dokument-format. Og når jeg kopierer og paster konto-nr inn i bank-appen og går tilbake til epost leseren for å hente KID så har nettbanken «hjelpsomt» bestemt seg for å slette feltet med kontonr som allerede var fyllt ut. Er det en slags rigiditet fra din side at du ikke evner å se at andre kan ha behov som du ikke har opplevd? Som IT—utviklet så opplever jeg at det å evne å sette meg inn i hva kunden trenger er en viktig egenskap. Sitat Utfordringen er at du ser bare en uviktig app. Men utvikler/eier er ansvarlig for dine og flere andre brukeres data. Og ofte er den lille uviktige appen du viser til driftet fra en delt plattform hvor viktigere apper og har data og tjenester. Ofte skjer angrep nettopp via uviktige tjenester og så beveger angriper/virus seg sideveis til de sikre og viktige tjenestene. Så det er mer komplekst enn du tror selv om det er en uviktig app for deg. Jeg tror kanskje ikke at du har helt kunnskapen til å forstå problemområdet. For kunden er det irrelevant at IT er vanskelig. Hvis sikkerhet gjør at en app løser et gitt problem dårligere enn papirlapper så ønsker kunden seg naturlig nok papirlapper. Anonymkode: 6c2af...810 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:38 #117 Del Skrevet torsdag kl 14:38 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva får deg til å tenke det? Jeg bruker jevnt over veldig lang tid på å kjøpe nye ting, jeg har mastergrad innen teknologi/ingeniørfag og har jobbet med teknologi-utvikling i mange år. Anonymkode: 6c2af...810 Det begrepet er jo bare ekstremt upresist. Hva er det du viser til egentlig? Byggfag eller elektro? For en med Cyb ville aldri uttrykt seg slik. Anonymkode: 66800...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:04 #118 Del Skrevet torsdag kl 15:04 Maleficenta skrev (5 timer siden): Du kan avvise cookies just saying Helt klar over det, men da virker f eks ikke DnBs nettbank + diverse annet man trenger å gjøre digitalt. Anonymkode: cfa38...5d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:28 #119 Del Skrevet torsdag kl 15:28 Mitt største problem er at vi ikke trenger å snakke med folk lenger! DET er ikke et framskritt, det er et tilbakeskritt som gjør oss mer og mer sære og rare! Og den dagen vi ikke får til tingene lenger har vi ingen å forholde oss til, det skjer med alle før eller senere. Ikke tro at du aldri kommer i den alderen at syn og skjelvende fingre gjør ting veldig problematisk for deg. For den dagen kommer hundre prosent! Og når man blir eldre så svekkes også hjernen og man greier ikke å følge med på forandringene lenger. Når man har lært seg EN måte å gjøre det på så kommer en forandring så du må lære alt på nytt. Nei, fysj! Dette er ikke bare positivt nei! Og for den som tror det handler bare om vilje hos de eldre så kan jeg opplyse om at det er minst like mye evne til å greie det. Og interesse! Når man er født inn i dataalderen med en mobil trøkt oppi ansiktet fra man ploppet ut av sin mor så er det ingen sak. Men fordi som er født i en annen tid, den gang folk snakket med hverandre, så er det en helt annen sak. Jeg fikk min første mobil i 95 og min første pc i 2002 og jeg sliter med å henge med. Anonymkode: f2eef...aa6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:30 #120 Del Skrevet torsdag kl 15:30 Jeg synes vi har underdigitalisering, så jeg er helt uenig! Anonymkode: 6924a...400 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå