Gå til innhold

Drittlei alt av apper og overdigitaliseringen av samfunnet!

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel ikke nødvendig bruk av viktige apper det er snakk om når man sier bruk mindre skjerm. Det er all scrollingen på SoMe og andre unyttige sider som mange har blitt avhengig av, og dermed kaster bort mye av tiden sin på.

Anonymkode: a8889...838

Uansett gjør disse appene deg totalt avhengig av mobilen. Savner en tid da det ikke var katastrofe om du glemte mobilen hjemme en dag

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nå begynner jeg å bli drittlei. Alt som før i tiden kunne ordnes manuelt og ha papir som bevis, må nå gå via en eller annen idiotisk app. Appen har selvfølgelig ingen normal kundeservice, man må enten chatte med en robot som ikke forstår hva du spør om, eller sende mail som det tar flere dager å få svar på. Det var så lettvint før at man kunne kjøpe fysisk månedskort på buss, fysisk billett, fysisk parkeringskort osv. Nå må man ringe hit og dit for å ordne en app som ikke funker, en funksjon som de ikke har tenkt på, hvis noe er feil osv. Hele tiden må man fikle med denne mobilen og ha ørten apper på den. Argh!

Anonymkode: b2868...e95

Og jeg er helt motsatt. Jeg får indre raseri når noe ikke kan ordnes digitalt. Jeg orker ikke papirer og styr. Akkurat nå er jeg oppgitt over å måtte ha fysisk europeisk helseforsikringskort på reise, når det er så mye mer lettvindt å ha det som en app. 

Skrevet
HMK skrev (2 minutter siden):

Og jeg er helt motsatt. Jeg får indre raseri når noe ikke kan ordnes digitalt. Jeg orker ikke papirer og styr. Akkurat nå er jeg oppgitt over å måtte ha fysisk europeisk helseforsikringskort på reise, når det er så mye mer lettvindt å ha det som en app. 

Ja hvorfor i alle dager er ikke europeisk helseforsikringskort elektronisk! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For meg høres det ut som et mareritt,fint det fungerer for deg.Får håpe ikke internett eller strømmen går.

Anonymkode: 3acba...093

Det gjør det jo innimellom.

Hvorfor skal det være et problem?

Jeg har mange bøker og brettspill. Jeg har solcellepanel for småelektrisk. Jeg har generator til fryser. Jeg har vedovn, pellets og gass. Mopp og vaskeklut. Og en FM radio, lommelykt og batterier, fyrstikker - samt øvrig av beredskapslager. 

Anonymkode: 66800...37e

AnonymBruker
Skrevet

Digitaliseringen gjør oss veldig sårbare da. Det er lett å hacke oss som samfunn, med det det kan medføre.

Dessuten må vi ofte gi avkall på mye personvern ved å godkjenne alskens coockies for at ting skal virke, og dette er nok mat for tech-gigantene, som finner ut enda mer om hvordan de kan påvirke oss for sin egen interesse.

Anonymkode: cfa38...5d9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette klarer jeg ikke å fatte. Du vil heller gå fysisk i banke med en giro på papir for å betale regninger? Banken som gjerne stenger før du er ferdig på jobb? Så dersom du ikke jobber du turnus eller har noe fleksitid, så må du ta en feriedag bare for å betale ei regning. Skal du da ta en feriedag hver gang du skal betale ei regning? Samme med å ta ut penger. Skal du betale for bil og hus med kontanter? Gjemme kontanter i madrassen?

Lyst til å sende inn skattemelding på papir? Jeg er akkurat gammel nok til å huske dette, men for ung til at jeg har måttet gjøre det selv, og takk og pris for det...

Jeg tror du ikke helt klarer å ta innover deg hvor mye som faktisk er digitalisert og hvor lettvint det gjør hverdagen din. Jeg skal være enig at det noen ganger kan være pes også altså, mister jeg telefonen min f.eks. så er jeg ganske hjelpeløs. Men å tro at papir og plastikkort er bedre er litt naivt.

Min mor har satt seg på bakbeina mtp. digitalisering, nektet å lære noe nytt, og nå møter hun jo konsekvensene. Hun må rett og slett ha verge. Det er mentalt sett ingenting galt med henne, hun er bare totalt ute av stand til å gjøre noe som helst selv. Fordi vergen må gjøre så mye så blir det jo også dyrt. Jeg har vært verge, men det er rett og slett for mye jobb til at jeg kan ha full stilling i tillegg.

Anonymkode: 90d9c...904

Du trenger ikke app for å betale regninger. Alle banker har en nettside

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Digitaliseringen gjør oss veldig sårbare da. Det er lett å hacke oss som samfunn, med det det kan medføre.

Dessuten må vi ofte gi avkall på mye personvern ved å godkjenne alskens coockies for at ting skal virke, og dette er nok mat for tech-gigantene, som finner ut enda mer om hvordan de kan påvirke oss for sin egen interesse.

Anonymkode: cfa38...5d9

Du kan avvise cookies just saying

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette klarer jeg ikke å fatte. Du vil heller gå fysisk i banke med en giro på papir for å betale regninger? Banken som gjerne stenger før du er ferdig på jobb? Så dersom du ikke jobber du turnus eller har noe fleksitid, så må du ta en feriedag bare for å betale ei regning. Skal du da ta en feriedag hver gang du skal betale ei regning? Samme med å ta ut penger. Skal du betale for bil og hus med kontanter? Gjemme kontanter i madrassen?

Lyst til å sende inn skattemelding på papir? Jeg er akkurat gammel nok til å huske dette, men for ung til at jeg har måttet gjøre det selv, og takk og pris for det...

Jeg tror du ikke helt klarer å ta innover deg hvor mye som faktisk er digitalisert og hvor lettvint det gjør hverdagen din. Jeg skal være enig at det noen ganger kan være pes også altså, mister jeg telefonen min f.eks. så er jeg ganske hjelpeløs. Men å tro at papir og plastikkort er bedre er litt naivt.

Min mor har satt seg på bakbeina mtp. digitalisering, nektet å lære noe nytt, og nå møter hun jo konsekvensene. Hun må rett og slett ha verge. Det er mentalt sett ingenting galt med henne, hun er bare totalt ute av stand til å gjøre noe som helst selv. Fordi vergen må gjøre så mye så blir det jo også dyrt. Jeg har vært verge, men det er rett og slett for mye jobb til at jeg kan ha full stilling i tillegg.

Anonymkode: 90d9c...904

Den skattemeldingen vi fikk på papir de siste årene før alt skulle over på nett var like enkel som den du får på nett i dag.

Anonymkode: 6c816...47c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Du trenger ikke app for å betale regninger. Alle banker har en nettside

Det er unødvendig tidsbruk. 

Jeg får alt inn i vipps. Åpner med face-ide. Ser bare kort hva det gjelder, at det stemmer, og klikker godkjenn, på fem sekunder. 

Jeg er innom nettsiden 1-2 ganger i måneden for å se over saldo, overføre, at alle trekk går som de skal, og beholdning ASK. Nesten aldri for å betale regninger. 

AnonymBruker
Skrevet

Den skattemeldingen vi fikk på papir de siste årene før alt skulle over på nett var like enkel som den du får på nett i dag.

Anonymkode: 6c816...47c

Helt til du ikke husket hvor du hadde lagt den. Eller veltet kaffekoppen over den. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan forstå fristelsen til å fremstille dette som «de tilpasningsdyktige» mot «ludittene». Og det er nok noe sant i det.

Men å anta at alt som er nytt og digitalt er bedre enn det eksisterende bare fordi det er nytt og digitalt framstår for meg som naivt.

Betjeningen av nye biler er dårligere enn 10 år gamle biler. Skal man ikke kritisere et tilbakesteg bare fordi «new, shiny»?

Anonymkode: 6c2af...810

Nettopp. Etter å ha opplevd at elbilen til 500 lapper gikk i svart - dvs den gikk fremover men ALT annet sluttet å fungere. Kjempesmart! Kunne ikke engang regulere varme eller slå på lys.

Anonymkode: 654d9...7d2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er unødvendig tidsbruk. 

Jeg får alt inn i vipps. Åpner med face-ide. Ser bare kort hva det gjelder, at det stemmer, og klikker godkjenn, på fem sekunder. 

Jeg er innom nettsiden 1-2 ganger i måneden for å se over saldo, overføre, at alle trekk går som de skal, og beholdning ASK. Nesten aldri for å betale regninger. 

Banker er geniale, får oss til å betale 60,- i gebyr hver med for at vi gjør jobben selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Banker er geniale, får oss til å betale 60,- i gebyr hver med for at vi gjør jobben selv.

Hvem eier plattformen du bruker for å gjøre ting selv? Og teknologien som ligger bak? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvilken bank har du? Jeg har 0 gebyr i de bankene jeg bruker.

Anonymkode: e0f68...522

Skrevet
asterix skrev (1 time siden):

Men hvem er da villig til å betale for spesialtilpassede løsninger for disse marginale gruppene?

Det koster med utenforskap, på ene eller andre måten. Når det gjelder opp mot 20% / 1 av 5, så tenker jeg vi alle / samfunnet bør ta den kostnaden.

Alternativene dårligere: 

Det blir enda flere som ikke klarer å stå i jobb som gir høyere kostnader til uføretrygd.

Flere trenger mer hjelp av pårørende,  som i dag allerede blir utslitte og sykemeldte.

Flere blir sperret ute av hverdagsliv og sosiale arenaer, som gir mer ensomhet og psykisk uhelse.

Flere blir mer utsatt for utnyttelse og svindel. De kriminelle får det lettere og får mer rom til å ødelegge samfunnet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det meste er langt bedre enn for 20 år siden, men mye er også skremmende dårlig.

Anonymkode: 1f1f7...e16

AnonymBruker
Skrevet
Knutekålmor85 skrev (3 minutter siden):

Det koster med utenforskap, på ene eller andre måten. Når det gjelder opp mot 20% / 1 av 5, så tenker jeg vi alle / samfunnet bør ta den kostnaden.

Alternativene dårligere: 

Det blir enda flere som ikke klarer å stå i jobb som gir høyere kostnader til uføretrygd.

Flere trenger mer hjelp av pårørende,  som i dag allerede blir utslitte og sykemeldte.

Flere blir sperret ute av hverdagsliv og sosiale arenaer, som gir mer ensomhet og psykisk uhelse.

Flere blir mer utsatt for utnyttelse og svindel. De kriminelle får det lettere og får mer rom til å ødelegge samfunnet.

Dokumentasjon på at 20% av befolkningen faktisk er ute av stand til å benytte digitale løsninger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er vel de samme brukerne som synes mye er tungvint og tull i denne tråden? Som ukritisk prøver noe. 

Jeg kan ikke huske noe jeg har vurdert som dårligere enn løsningen jeg hadde før. Jeg husker at nettbank var nytt, og føltes litt tungt der og da. Men det tok ikke mange gangene før jeg syntes det var helt genialt. Og så kom bankID, fantastisk å bli kvitt den kodebrikka, og nå etterhvert bruke det som ID og for signaturer i en rekke sammenheng. 

* Den nye bilen min bruker touch til «alt». Den gamle bilen har fysiske knapper. Den gamle bilen er tryggere på veien.

* Å trykke på grønn knapp på automaten for å få en lapp med 30 minutters gratis parkering er oftere raskere for meg enn å finne fram den quirky parkeringsappen som jeg sjelden bruker, oppdatere app og skrive inn brukernavn og passord på nytt og så få parkert

* Å strømme musikk trådløst fra telefonen til chromecast er betydelig treigere og mer ustabilt enn det var å plugge en analog minijack i hodetelefonutgangen

* ISP-en min og skolen insisterer på at all kommunikasjon skal skje via _deres_ app. Heller enn åpne standarder som epost eller telefon/sms. Det betyr at jeg må forholde meg til flere kontaktflater i hverdagen.

* Nettbank i seg selv er fantastisk. Men _implementasjonen_ hvor de nekter meg å kopiere tekstelementer fra siden i appen, eller hvor tekstfelt blir slettet når man kontekst-svitsjet gjør at jeg noen ganger skrivet ned kontornr etc på en papirlapp, for så å hente opp appen og punche det inn manuelt. Hvor brukeruvennlig er det mulig å gjøre det?

* Apper som krever usaklig høyt nivå av sikkerhet for noe som er en lite sårbar tjeneste.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

* Den nye bilen min bruker touch til «alt». Den gamle bilen har fysiske knapper. Den gamle bilen er tryggere på veien.

* Å trykke på grønn knapp på automaten for å få en lapp med 30 minutters gratis parkering er oftere raskere for meg enn å finne fram den quirky parkeringsappen som jeg sjelden bruker, oppdatere app og skrive inn brukernavn og passord på nytt og så få parkert

* Å strømme musikk trådløst fra telefonen til chromecast er betydelig treigere og mer ustabilt enn det var å plugge en analog minijack i hodetelefonutgangen

* ISP-en min og skolen insisterer på at all kommunikasjon skal skje via _deres_ app. Heller enn åpne standarder som epost eller telefon/sms. Det betyr at jeg må forholde meg til flere kontaktflater i hverdagen.

* Nettbank i seg selv er fantastisk. Men _implementasjonen_ hvor de nekter meg å kopiere tekstelementer fra siden i appen, eller hvor tekstfelt blir slettet når man kontekst-svitsjet gjør at jeg noen ganger skrivet ned kontornr etc på en papirlapp, for så å hente opp appen og punche det inn manuelt. Hvor brukeruvennlig er det mulig å gjøre det?

* Apper som krever usaklig høyt nivå av sikkerhet for noe som er en lite sårbar tjeneste.

Synes som om du er veldig impulsiv når du kjøper nye ting. Faller for reklamen, uten å sette deg inn i hvordan ting egentlig fungerer. Både alene, og sammen med eksisterende løsninger du har. Hva som passer deg og ditt bruk. Og samtidig er litt klossete og ustrukturert teknologisk. 

Det er en ganske dårlig kombinasjon, ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dokumentasjon på at 20% av befolkningen faktisk er ute av stand til å benytte digitale løsninger?

Se kommentar #36: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...