AnonymBruker Skrevet i går, 08:09 #61 Del Skrevet i går, 08:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Din far er pensjonist og har all tiden i verden til å bruke dagen på disse tingene. Vi som har flere barn, fulltidsjobb, verv, fritidsaktiviteter for barna, dugnader, husarbeid osv, har ikke det. Anonymkode: b2868...e95 Unnskyldninger. Og prioritering av tid. Vi har tid til å sitte her, ikke sant? Jeg er midt i 40-årene, med alt dette. Og er fullt oppe og går på alt dette. Med smart-hjem, mye bruk av AI, alt av apper, stemmestyring av lyd hjemme, og mye emr. Anonymkode: 66800...37e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:11 #62 Del Skrevet i går, 08:11 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Unnskyldninger. Og prioritering av tid. Vi har tid til å sitte her, ikke sant? Jeg er midt i 40-årene, med alt dette. Og er fullt oppe og går på alt dette. Med smart-hjem, mye bruk av AI, alt av apper, stemmestyring av lyd hjemme, og mye emr. Anonymkode: 66800...37e Problemer er altså ikke når alt funker, men når noe ikke funker. Da er det gjerne null kundeservice, teite chatroboter som går i loop og flere dagers ventetid på svar. Man kan ikke lansere en digital løsning uten tilstrekkelig backup, bare fordi man TROR at ingenting noen gang vil klikke. Anonymkode: b2868...e95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:11 #63 Del Skrevet i går, 08:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan forstå fristelsen til å fremstille dette som «de tilpasningsdyktige» mot «ludittene». Og det er nok noe sant i det. Men å anta at alt som er nytt og digitalt er bedre enn det eksisterende bare fordi det er nytt og digitalt framstår for meg som naivt. Betjeningen av nye biler er dårligere enn 10 år gamle biler. Skal man ikke kritisere et tilbakesteg bare fordi «new, shiny»? Anonymkode: 6c2af...810 Jeg vurderer jo hva som er bedre, og tar det så i bruk. Ofte avventer jeg til løsninger er litt mer utprøvd. Google hubs er et eksempel på det. Jeg hev men ikke på første generasjon, som slet med å forstå hva du sa. Men nå har jeg Hubs i mange rom, og stemmestyrer raskt mye i huset. Anonymkode: 66800...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:14 #64 Del Skrevet i går, 08:14 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vurderer jo hva som er bedre, og tar det så i bruk. Ofte avventer jeg til løsninger er litt mer utprøvd. Google hubs er et eksempel på det. Jeg hev men ikke på første generasjon, som slet med å forstå hva du sa. Men nå har jeg Hubs i mange rom, og stemmestyrer raskt mye i huset. Anonymkode: 66800...37e Det mange kritiserer her er vel at ulike aktører tvinger oss til å ta i bruk en løsning som oppleves som dårligere enn det eksisterende, og når man kritiserer dette så får man slengt i fjeset at man er dårlig på å lære seg nye ting. Jeg jobber som IT-utvikler. IT-bransjen lager mye dritt som er dårlig testet og uten å forstå hva brukere trenger. Anonymkode: 6c2af...810 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:16 #65 Del Skrevet i går, 08:16 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tror ikke vi lever på samme planet, TS? Ting er jo hundre ganger mer lettvint i dag. Kvitteringer kan du få sendt på mail, så enkelt er det. Har aldri brukt en app eller nettbutikk som ikke tilbyr "send kvittering" funksjonalitet. Vet du hvordan jeg vet det? Jeg har en oldemor som er helt "analog", og vi må gjøre alt på gamle måten for henne, da hun ikke har BankID eller slikt. Det er så utrolig tidkrevende, og noen ganger nesten umulig å gjennomføre. Må ha fullmakter til nesten alt, fordi hun er for skrøpelig til å være med for fysisk oppmøte. Anonymkode: 79de9...7af Ikke sant? Jeg synes livet er så vanvittig mye mer lettvint enn for bare 10 år siden. Vi var tom for pellets en tirsdag, torsdag stod det kasse ved døra da jeg kom hjem fra jobb. Vi trenger nye sommerklær, jeg legger inn en bestilling mens jeg tar morgenkaffen, pakken kommer noen dager senere, vi prøver i ro i egen stue, sender tilbake det som ikke passer. Robotstøvsuger/vasker gjør jobben mens jeg jobber. Stekeovnen via app passer selv på kjernetemeraturen i steken, og gir meg forslag til regulering av temperatur, som jeg kan gjøre via app. Vi sitter og ser TV, og lav vårsol kommer inn - jeg ber bare hub om å kjøre ned screens. Glemt kort? Glemt førerkort? Ikke printet billett? Ikke noe problem - du har det på telefonen. Jeg er litt matlei, og har litt diverse i kjøkkenet. Forteller AI hva jeg har, hvor lang tid jeg ønsker på å lage mat. Og får ut noen fine forslag. Det ringer på døra, jeg kan bare se på telefonen - og vet om jeg gidder å åpne eller ikke. Anonymkode: 66800...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:17 #66 Del Skrevet i går, 08:17 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det mange kritiserer her er vel at ulike aktører tvinger oss til å ta i bruk en løsning som oppleves som dårligere enn det eksisterende, og når man kritiserer dette så får man slengt i fjeset at man er dårlig på å lære seg nye ting. Jeg jobber som IT-utvikler. IT-bransjen lager mye dritt som er dårlig testet og uten å forstå hva brukere trenger. Anonymkode: 6c2af...810 Og gjerne dyrere. EasyPark har helt sinnssyk (progressiv!) serviceavgift. Samtidig er de fysiske parkeringsautomatene godt gjemt eller plassert langt unna, slik at folk skal bruke appen. Jeg måtte en gang sitte og krangle med app-kundeservice om at det må finnes en annen løsning ved ødelagt automat enn at jeg må betale en serviceavgift på 35 kroner oppå allerede overpriset parkeringsavgift. Anonymkode: b2868...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:18 #67 Del Skrevet i går, 08:18 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det mange kritiserer her er vel at ulike aktører tvinger oss til å ta i bruk en løsning som oppleves som dårligere enn det eksisterende, og når man kritiserer dette så får man slengt i fjeset at man er dårlig på å lære seg nye ting. Jeg jobber som IT-utvikler. IT-bransjen lager mye dritt som er dårlig testet og uten å forstå hva brukere trenger. Anonymkode: 6c2af...810 Men det er vel de samme brukerne som synes mye er tungvint og tull i denne tråden? Som ukritisk prøver noe. Jeg kan ikke huske noe jeg har vurdert som dårligere enn løsningen jeg hadde før. Jeg husker at nettbank var nytt, og føltes litt tungt der og da. Men det tok ikke mange gangene før jeg syntes det var helt genialt. Og så kom bankID, fantastisk å bli kvitt den kodebrikka, og nå etterhvert bruke det som ID og for signaturer i en rekke sammenheng. Anonymkode: 66800...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:21 #68 Del Skrevet i går, 08:21 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og gjerne dyrere. EasyPark har helt sinnssyk (progressiv!) serviceavgift. Samtidig er de fysiske parkeringsautomatene godt gjemt eller plassert langt unna, slik at folk skal bruke appen. Jeg måtte en gang sitte og krangle med app-kundeservice om at det må finnes en annen løsning ved ødelagt automat enn at jeg må betale en serviceavgift på 35 kroner oppå allerede overpriset parkeringsavgift. Anonymkode: b2868...e95 Selvfølgelig er det rimeligere om jeg vasker huset med gammeldags mopp, enn å bruke en robotstøvsuger med vaskefunksjon. Men det handler jo om hvor bekvemt man vil ha det. Jeg ønsker bare å kjøre inn et sted, parkere, gjøre mitt og kjøre ut. Uten å huske på å betale noe, eller bruke tid på å løpe rundt på parkeringsplassen. Og om du å betale 35 kroner serviceavgift på en parkering bør du virkelig kjøpe deg abonnement Anonymkode: 66800...37e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:23 #69 Del Skrevet i går, 08:23 Jeg liker at det finnes apper for alt og synes det er mye mer praktisk. Men jeg er enig i at mange av appene er for dårlige og har for dårlig kundeservice. Anonymkode: 63a51...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:31 #70 Del Skrevet i går, 08:31 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selvfølgelig er det rimeligere om jeg vasker huset med gammeldags mopp, enn å bruke en robotstøvsuger med vaskefunksjon. Men det handler jo om hvor bekvemt man vil ha det. Jeg ønsker bare å kjøre inn et sted, parkere, gjøre mitt og kjøre ut. Uten å huske på å betale noe, eller bruke tid på å løpe rundt på parkeringsplassen. Og om du å betale 35 kroner serviceavgift på en parkering bør du virkelig kjøpe deg abonnement Anonymkode: 66800...37e Hvorfor skal jeg kjøpe abonnement på parkering som jeg bruker et par ganger i måneden? Anonymkode: b2868...e95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet i går, 08:47 #71 Del Skrevet i går, 08:47 asterix skrev (18 timer siden): Jeg elsker app'er. Så mye som er så utrolig mye lettere enn i "gamle dager" Ikke enig. En vakker dag kommer alt digitalt til å krasje. Hva gjør dere da? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet i går, 09:03 #72 Del Skrevet i går, 09:03 Jeg tror vi bør skille mellom en del vesentlige ting her. Hverdagen vår er blitt enklere og mer tilgjengelig nå enn noen gang, så lenge ting virker og man er «frisk». Dvs ser greit, klarer å lære seg nye ting og har fingrer med tilstrekkelig finmotorikk. De som faller utenfor er nok ofte de som stort sett ville ha slitt før og. Det er ikke sånn at det er en universell sannhet at alt var bedre med papir og penn. Langt derifra. Ja kanskje det var enklere for en nabo å ta ut penger for oldermora ingen besøkte. Men ofte på bekostning av trygghet, rykte og verdighet. Men så kan ting òg bli bedre. Dessverre vil det koste. Og vil vi virkelig betale prisen det koster å ha kundeservice tilgjengelig på kort tid når det er problemer? Eller velger vi de rimelige alternativene for det passer budsjettet vårt best? Kundeservice er ikke gratis. I motsetning til hva mange gir uttrykk for. Jeg har lang erfaring innen IT drift og utvikling av løsninger. Å få ting til å alltid fungere, alltid være operativt og alltid tilgjengelig koster enormt med penger. Og veldig ofte kommer man veldig langt med godt nok, og så håper man at ikke for mange opplever problemer når det er problemer. Kundeservice er og fullt mulig å få til. Men det og koster. Og de som satser på kundeservice ser ofte en rød tråd i henvendelsene de får; brukere som glemmer passord, bytter e-postadresse, ikke leser guider og feilmeldinger, og ofte og de som vil betale minst for produktet eller tjenesten. Da frister det ikke så mye å ha så mange lønnede ansatte for å håndtere de når en ChatGPT kan løse 90% av henvendelsene. Mange utviklere kunne gjort en bedre jobb i design og utforming av flyten i løsningene. Men vil vi betale for det? Ville vi betalt 20-30% ekstra for å være HELT sikker på at man får tilbakestilt passordet sitt når det er glemt? Jeg vet svaret. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet i går, 09:19 #73 Del Skrevet i går, 09:19 Adrenalina1 skrev (24 minutter siden): Ikke enig. En vakker dag kommer alt digitalt til å krasje. Hva gjør dere da? Vi tilpasser oss situasjonen uansett hva som måtte skje. Jeg er såpass gammel at jeg har vært med siden før smarttelefoner eksisterte, så jeg har ingen problemer med å tilpasse med endringer. Men jeg vil vel si at å la være å bruke smarte hjelpemidler når de er tilgjengelige fordi de en gang kanskje ikke er det, for meg høres helt idiotisk ut. Det blir jo nesten som å droppe å bruke oppfinnelsen "hjulet" og heller gå fordi man kan oppleve å punktere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knutekålmor85 Skrevet i går, 09:23 #74 Del Skrevet i går, 09:23 Mye gode poenger fra @Snublefot62! Det er stor forskjell på å lage en løsning for friske og raske, og det å lage en løsning for alle. Det gjelder både fysiske løsninger og digitale. En frisk voksen trenger egentlig bare en sti for å komme fram. Men likevel legger vi asfalt, runder av kanter, setter ut benker og gjør gangstien bred. Nødvendig for rullestolbrukere, men også nyttig om man har med barnevogn eller små barn, er svimmel eller ekstra sliten. De fleste nettsider og apper funker greit nok for flertallet. Men så fort man ikke har bankid (sperret på grunn av svindel, nyinnflyttet til landet eller trenger verge), blir det problemer. Eller skal gjøre noe på vegne av andre: barn, forelder, partner. Eller ikke har fødselsnummer. Eller bare er stresset, overveldet og redusert. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet i går, 09:28 #75 Del Skrevet i går, 09:28 Snublefot62 skrev (22 minutter siden): Jeg tror vi bør skille mellom en del vesentlige ting her. Hverdagen vår er blitt enklere og mer tilgjengelig nå enn noen gang, så lenge ting virker og man er «frisk». Dvs ser greit, klarer å lære seg nye ting og har fingrer med tilstrekkelig finmotorikk. De som faller utenfor er nok ofte de som stort sett ville ha slitt før og. Det er ikke sånn at det er en universell sannhet at alt var bedre med papir og penn. Langt derifra. Ja kanskje det var enklere for en nabo å ta ut penger for oldermora ingen besøkte. Men ofte på bekostning av trygghet, rykte og verdighet. Men så kan ting òg bli bedre. Dessverre vil det koste. Og vil vi virkelig betale prisen det koster å ha kundeservice tilgjengelig på kort tid når det er problemer? Eller velger vi de rimelige alternativene for det passer budsjettet vårt best? Kundeservice er ikke gratis. I motsetning til hva mange gir uttrykk for. Jeg har lang erfaring innen IT drift og utvikling av løsninger. Å få ting til å alltid fungere, alltid være operativt og alltid tilgjengelig koster enormt med penger. Og veldig ofte kommer man veldig langt med godt nok, og så håper man at ikke for mange opplever problemer når det er problemer. Kundeservice er og fullt mulig å få til. Men det og koster. Og de som satser på kundeservice ser ofte en rød tråd i henvendelsene de får; brukere som glemmer passord, bytter e-postadresse, ikke leser guider og feilmeldinger, og ofte og de som vil betale minst for produktet eller tjenesten. Da frister det ikke så mye å ha så mange lønnede ansatte for å håndtere de når en ChatGPT kan løse 90% av henvendelsene. Mange utviklere kunne gjort en bedre jobb i design og utforming av flyten i løsningene. Men vil vi betale for det? Ville vi betalt 20-30% ekstra for å være HELT sikker på at man får tilbakestilt passordet sitt når det er glemt? Jeg vet svaret. Dette! Jeg jobber selv med IT-drift og dette burde flere ta inn over seg før de klager på servicenivået rundt om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:29 #76 Del Skrevet i går, 09:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke sant? Jeg synes livet er så vanvittig mye mer lettvint enn for bare 10 år siden. Vi var tom for pellets en tirsdag, torsdag stod det kasse ved døra da jeg kom hjem fra jobb. Vi trenger nye sommerklær, jeg legger inn en bestilling mens jeg tar morgenkaffen, pakken kommer noen dager senere, vi prøver i ro i egen stue, sender tilbake det som ikke passer. Robotstøvsuger/vasker gjør jobben mens jeg jobber. Stekeovnen via app passer selv på kjernetemeraturen i steken, og gir meg forslag til regulering av temperatur, som jeg kan gjøre via app. Vi sitter og ser TV, og lav vårsol kommer inn - jeg ber bare hub om å kjøre ned screens. Glemt kort? Glemt førerkort? Ikke printet billett? Ikke noe problem - du har det på telefonen. Jeg er litt matlei, og har litt diverse i kjøkkenet. Forteller AI hva jeg har, hvor lang tid jeg ønsker på å lage mat. Og får ut noen fine forslag. Det ringer på døra, jeg kan bare se på telefonen - og vet om jeg gidder å åpne eller ikke. Anonymkode: 66800...37e For meg høres det ut som et mareritt,fint det fungerer for deg.Får håpe ikke internett eller strømmen går. Anonymkode: 3acba...093 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet i går, 09:30 #77 Del Skrevet i går, 09:30 Knutekålmor85 skrev (5 minutter siden): Mye gode poenger fra @Snublefot62! Det er stor forskjell på å lage en løsning for friske og raske, og det å lage en løsning for alle. Det gjelder både fysiske løsninger og digitale. En frisk voksen trenger egentlig bare en sti for å komme fram. Men likevel legger vi asfalt, runder av kanter, setter ut benker og gjør gangstien bred. Nødvendig for rullestolbrukere, men også nyttig om man har med barnevogn eller små barn, er svimmel eller ekstra sliten. De fleste nettsider og apper funker greit nok for flertallet. Men så fort man ikke har bankid (sperret på grunn av svindel, nyinnflyttet til landet eller trenger verge), blir det problemer. Eller skal gjøre noe på vegne av andre: barn, forelder, partner. Eller ikke har fødselsnummer. Eller bare er stresset, overveldet og redusert. Men hvem er da villig til å betale for spesialtilpassede løsninger for disse marginale gruppene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet i går, 09:31 #78 Del Skrevet i går, 09:31 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Nå begynner jeg å bli drittlei. Alt som før i tiden kunne ordnes manuelt og ha papir som bevis, må nå gå via en eller annen idiotisk app. Appen har selvfølgelig ingen normal kundeservice, man må enten chatte med en robot som ikke forstår hva du spør om, eller sende mail som det tar flere dager å få svar på. Det var så lettvint før at man kunne kjøpe fysisk månedskort på buss, fysisk billett, fysisk parkeringskort osv. Nå må man ringe hit og dit for å ordne en app som ikke funker, en funksjon som de ikke har tenkt på, hvis noe er feil osv. Hele tiden må man fikle med denne mobilen og ha ørten apper på den. Argh! Anonymkode: b2868...e95 Kunne ikke vært mer enig. Det snakkes om at man bør benytte mindre skjerm men med alle disse appene som man må bruke til alt mulig så må man jo bruke mer og mer skjerm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:35 #79 Del Skrevet i går, 09:35 Maleficenta skrev (3 minutter siden): Kunne ikke vært mer enig. Det snakkes om at man bør benytte mindre skjerm men med alle disse appene som man må bruke til alt mulig så må man jo bruke mer og mer skjerm Det er vel ikke nødvendig bruk av viktige apper det er snakk om når man sier bruk mindre skjerm. Det er all scrollingen på SoMe og andre unyttige sider som mange har blitt avhengig av, og dermed kaster bort mye av tiden sin på. Anonymkode: a8889...838 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet i går, 09:40 #80 Del Skrevet i går, 09:40 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvorfor skal man ikke ha VIpps? Veldig greit for dugnadsforeldre å slippe mynter seddler veksling og opptelling av penger. Anonymkode: bad24...3a6 Kjipt for barna. De har gjerne ikke vipps når de er seks år. Mormor kan liksom ikke gi de penger de kan kjøpe is for 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå