Gå til innhold

Drittlei alt av apper og overdigitaliseringen av samfunnet!

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå begynner jeg å bli drittlei. Alt som før i tiden kunne ordnes manuelt og ha papir som bevis, må nå gå via en eller annen idiotisk app. Appen har selvfølgelig ingen normal kundeservice, man må enten chatte med en robot som ikke forstår hva du spør om, eller sende mail som det tar flere dager å få svar på. Det var så lettvint før at man kunne kjøpe fysisk månedskort på buss, fysisk billett, fysisk parkeringskort osv. Nå må man ringe hit og dit for å ordne en app som ikke funker, en funksjon som de ikke har tenkt på, hvis noe er feil osv. Hele tiden må man fikle med denne mobilen og ha ørten apper på den. Argh!

Anonymkode: b2868...e95

Er veldi enig med dei, men er det noen vei tilbake tru ?

Er også blitt passe drittlei  banker, og forsikringselskaper etc. som fusjonerer, og bytter navn utan at det det kommer kundene til gode, og hjemmsider vert endret hele tiden. 

Anonymkode: c08f3...4b8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snublefot62 skrev (41 minutter siden):

Tja. Jeg husker godt farmor som forbannet seg over de nymotens kaffekannene med knapp på. Hun fikk det aldri til på første forsøk og endte ofte opp med å søle. Så nei, det var det ikke alle som klarte.

Jada, jeg kjenner til den typen også :) En i familien måtte ha hjelp hver gang tapedispenseren måtte skiftes på, haha. Men nå snakker jeg om folk over åtti som faktisk er veldig oppegående, men sakte men sikkert må gi litt tapt da. Jeg syns det er veldig trist.

NakenPanda skrev (20 minutter siden):

De som klager her = de samme som ikke klarte å ID seg hos DNB.

Nei, det er vel vi som kanskje ser de andre i samfunnet som ikke klarer å følge med og som kjenner empati for det. Vi har jo tross alt klart å logge oss på kg :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noe som er et reelt problem i forbindelse med en del av appene er at ikke alle kan få bank-ID fordi de ikke oppfyller kravene for det. Da vil de få problemer med en del av appene fordi de ikke får logget seg inn. De fleste har alternativer for å logge inn, men ofte mer tungvinte måter. 

Anonymkode: 2a33d...3a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg synes også det er mye lettere nå og ha det meste samlet på telefonen. Gjør ting mye enklere og mer effektivt.

Joda, det er knotete når ting ikke funker, men det skjer såpass sjelden i forhold til hvor mye jeg får ut av appene at jeg synes det er mer enn verdt det.

Anonymkode: a8889...838

Besøkende :Ø

Tok bybanen i Bergen....Ingen som opplyste noe  om at kun betaling med APP

Tok trikken i Oslo   ........  Ingen som opplyste kun betaling med APP

Tok ekspressbussen..... Billettsystem var ute av drift, og kun betaling med APP

Utfordringen er at ein må "laste ned apper"  og mange eldre inkl. meg selv har utfordringer med  akkurat det. Mange her legger ut skrytekommentarer på forenkling med bruk av mobilen etc som betalinger.  Nå har  mange som ikkje er så digitale, og ønsker ikkje å bli påtvunget alle desse appene

Nå  er det  ikkje "måte på" alt ein kan laste ned på denne mobilen, og folk går med nasa i denne mobilen, og  hver dag hører ein om folk som blir svindlet, og forsøk på svindel. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt genialt, så mye enklere! Har aldri måttet kontakte kundeservice for en app eller hatt noe som ikke fungerte, og jeg er alltid tidlig ute med alt av apper og slikt fordi jeg synes det er så mye lettere. 

Anonymkode: 2b9f6...0ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Innimellom er det brukeren som er problemet, ikke verktøyet ;)

Jeg synes det er helt fantastisk!

Slippe å ta med seg alt av dokumenter og informasjon - du har alt på ett sted. 

Trengte nytt årskort i det jeg løp mot banen, kunne fikse det med tre-fire trykk, i stedet for å bli forsinket hjem

På vei hjem fra ferie - kan sette på varmen. Eller på ferie - styre solskjerming, og sjekke temperaturer og frysere. 

Se hvem som ringer på. 

Vipps - to trykk hver gang det ska penger hit og dit. Superenkelt å legge inn oppgjør, dele regninger, og alt slikt som krevde regneark, og runder i nettbanken før. 

Betale uten å huske kort, uten å huske pin.

Slippe huske førerkort. 

Bruke bank ID som ID. 

Kalender som gir deg full oversikt, og som minner deg på avtaler tidsriktig i forhold til når du må være der. 

Karttjenester 😍

Digitale lister, handlelister, huskelister. 

Videoer og annen underholdning på reise. 

Dør og garasjeport åpner seg automatisk når jeg er nærme nok - ingen nøkler. 

Kunne sette seg i solveggen en times tid - og ta unna jobb via apper. 

Jeg kan ikke huske å ha vært uten batteri. 

Er man så ustrukturert, så glemmer man vel gjerne alle disse dokumentene, bankkort, nøkler, førerkort,med mer, også? 

Anonymkode: 66800...37e

Hvordan vil du håndtere kvardagen dersom det skulle oppstå strømbrudd og mobilen din slutter å funke ?

Din avhengihet av mobilen vitner om at du er en "distre person" som har utfordringer  med å planlegge hverdagen din. 

Du kan sette varme på hjemme, og slå på /av lyset, og hvem har ansvaret om det oppstår  kortsluttning i varmovnen  som har trådløs forbindelse . ?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Utfordringen er at ein må "laste ned apper"  og mange eldre inkl. meg selv har utfordringer med  akkurat det. Mange her legger ut skrytekommentarer på forenkling med bruk av mobilen etc som betalinger.  Nå har  mange som ikkje er så digitale, og ønsker ikkje å bli påtvunget alle desse appene

Nå  er det  ikkje "måte på" alt ein kan laste ned på denne mobilen, og folk går med nasa i denne mobilen, og  hver dag hører ein om folk som blir svindlet, og forsøk på svindel. 

I Oslo kan du kjøpe billetter hos bla Narvesen og det kan du til og med betale med kontanter hvis du vil. 

Og "ingen opplyste deg om", hvem spurte du for å finne ut hvordan du kunne betale på trikken? 

Hvis du hadde sjekket på nett (eller fått noen til å sjekke for deg) ville du funnet denne siden din kunne opplyst deg.  https://ruter.no/kjop-billett/salgssteder/

Ruter har også telefon som det er ganske lett å finne telefonnummeret til. 

Selv om apper er vanskelig kan du ikke bare regne med at noen forteller deg uoppfordret hvordan du skal kjøpe billetter eller løst andre problemer. 

Anonymkode: 2a33d...3a1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette klarer jeg ikke å fatte. Du vil heller gå fysisk i banke med en giro på papir for å betale regninger? Banken som gjerne stenger før du er ferdig på jobb? Så dersom du ikke jobber du turnus eller har noe fleksitid, så må du ta en feriedag bare for å betale ei regning. Skal du da ta en feriedag hver gang du skal betale ei regning? Samme med å ta ut penger. Skal du betale for bil og hus med kontanter? Gjemme kontanter i madrassen?

Lyst til å sende inn skattemelding på papir? Jeg er akkurat gammel nok til å huske dette, men for ung til at jeg har måttet gjøre det selv, og takk og pris for det...

Jeg tror du ikke helt klarer å ta innover deg hvor mye som faktisk er digitalisert og hvor lettvint det gjør hverdagen din. Jeg skal være enig at det noen ganger kan være pes også altså, mister jeg telefonen min f.eks. så er jeg ganske hjelpeløs. Men å tro at papir og plastikkort er bedre er litt naivt.

Min mor har satt seg på bakbeina mtp. digitalisering, nektet å lære noe nytt, og nå møter hun jo konsekvensene. Hun må rett og slett ha verge. Det er mentalt sett ingenting galt med henne, hun er bare totalt ute av stand til å gjøre noe som helst selv. Fordi vergen må gjøre så mye så blir det jo også dyrt. Jeg har vært verge, men det er rett og slett for mye jobb til at jeg kan ha full stilling i tillegg.

Anonymkode: 90d9c...904

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan vil du håndtere kvardagen dersom det skulle oppstå strømbrudd og mobilen din slutter å funke ?

Din avhengihet av mobilen vitner om at du er en "distre person" som har utfordringer  med å planlegge hverdagen din. 

Du kan sette varme på hjemme, og slå på /av lyset, og hvem har ansvaret om det oppstår  kortsluttning i varmovnen  som har trådløs forbindelse . ?

Du har aldri på varme hjemme når du er ute av huset? Hvordan fungerer det midt på vinteren?

Anonymkode: e0f68...522

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Selv om man bruker de mest praktiske enkle verktøyene til å utføre oppgaver i hverdagen betyr jo ikke at man ikke er godt i stand til å finne alternative løsninger når det trengs.

Det at man har tatt i bruk digitale hjelpemidler betyr jo nettopp at man ikke er redd for å gjøre ting på andre måter enn man er vant til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så nylig en video av en vaskemaskin som trengte å kjøre noe slags renseprogram. Det var ikke mulig å starte dette programmet fra maskinens panel, man måtte bruke appen. Appen kunne ikke koble til maskinen via Bluetooth, men maskinen måtte kobles til nett og leverandørens skytjeneste.

Hvor mange tror at denne skytjenesten vil være i drift om 7 år? 20?

Anonymkode: 6c2af...810

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og går du tom for batteri så blir det en dyr reise.

Anonymkode: bad24...3a6

Powerbank fås kjøpt omtrent overalt..

Anonymkode: eca6c...9da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (10 timer siden):

Herregud, de klarte da å helle seg en kopp kaffe fra en kanne! 

Det er ikke alltid det handler om innstilling. Det kan være helseutfordinger som ikke var til hinder for å komme seg til banken, men som er til veldig hinder for hvor avansert det har blitt nå.

Nei. De stolte ikke på "slike maskiner". Kaffe skulle kokes på kaffegrut.

Men du velger selv å være en av dissse "alt var bedre før" personene. Men det må være en veldig bitter måte å gå inn i alderdommen på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det mest irriterende er apper som krever en "oppdatering" omtrent hver gang du skal bruke den. Noen nye unyttige funksjoner jeg aldri bruker kommer inn. Og layout må selvfølgelig endres for hver 2. versjon. Og jeg må logge inn på nytt!

Anonymkode: 654d9...7d2

Men du klikker bare på "Oppdater alle" i app store, når det passer deg ca et-par ganger i uka. Og så bruker du ansiktsgjenkjenning i alle apper som godtar det, og Nøkkelring på resten. 

Alt dere gjør et problem ut av.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg bor på en annen kant av landet og reiste på dagstur til Oslo. Hadde ingen problem med å installere og ordne app som skulle til for å betale. Er bare å gjøre litt research først. 

Jeg forstår at for enkelte kan det være en utfordring, men i noen tilfeller tror jeg også man gjør det verre med holdningen man har. Når man i utgangspunktet uffer og akker over apper og sier til seg selv at dette er så vanskelig og komplisert, da gjør man det heller ikke lett for seg selv å sette seg inn i det.

Anonymkode: a8889...838

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi som er nysgjerrig på det nye og digitale, er gjerne interessert i å ha innsikt generelt :)

Jeg har solcellepanel som kan lade småelektronikk. Jeg har vedovn, pellets og to gasstanker. Jeg har lager av tørrvarer og vann - og kunnskap om en rekke konserveringsmetoder. 

Vi har vedlikehold av varmepumpe annethvert år. Her finnes det ingen elektriske (og brannfarlige) varmeovner, slik kastet jeg ut for mange år siden. Og alarmsystem tilknyttet sentral, som ikke er på strømnettet eller avhengig av internett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (10 timer siden):

Den gruppen vi ikke hører om er de som får det til. De klager ikke. Og de er mange av de også i eldre generasjon. Jeg er innom seniorgruppa når de har datarelaterte tema og det er mange «godt voksne» som fint følger med på både kontaktløs betaling, crypto, nettaviser, sosiale medier og streamingtjenester. Og som ikke vil tilbake til å ikke ha dette.

Utfordringen er ofte mer knyttet til motvilje mot endringer. Og etter hvert som jeg blir eldre selv kjenner jeg det godt igjen i egne mønster. Heldigvis er jeg fortsatt nysgjerrig av meg og liker å utfordre meg selv så klarer å snu meg rundt når det butter på.

Synet er for eks en av de tingene jeg merker godt svikter. Men bare det å ta steget med å øke skriftstørrelsen på telefonen føltes som et nederlag. Jeg kunne jo heller klaget på billige kinaproduserte billigskjermer?

Ikke sant. Min far på 80 er mer oppegående enn mange i denne tråden. 

Blant annet har han satt seg godt inn i ChatGPT, og bruker den aktivt i hverdagen. Har mye glede i streamingtjenester og podcast. Og er strålende fornøyd med å ha montert videoringeklokke hjemme, med tilknytning til telefon - det gir en stor trygghet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke sant. Min far på 80 er mer oppegående enn mange i denne tråden. 

Blant annet har han satt seg godt inn i ChatGPT, og bruker den aktivt i hverdagen. Har mye glede i streamingtjenester og podcast. Og er strålende fornøyd med å ha montert videoringeklokke hjemme, med tilknytning til telefon - det gir en stor trygghet. 

Din far er pensjonist og har all tiden i verden til å bruke dagen på disse tingene. Vi som har flere barn, fulltidsjobb, verv, fritidsaktiviteter for barna, dugnader, husarbeid osv, har ikke det. 

Anonymkode: b2868...e95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du klikker bare på "Oppdater alle" i app store, når det passer deg ca et-par ganger i uka. Og så bruker du ansiktsgjenkjenning i alle apper som godtar det, og Nøkkelring på resten. 

Alt dere gjør et problem ut av.. 

Jeg kan forstå fristelsen til å fremstille dette som «de tilpasningsdyktige» mot «ludittene». Og det er nok noe sant i det.

Men å anta at alt som er nytt og digitalt er bedre enn det eksisterende bare fordi det er nytt og digitalt framstår for meg som naivt.

Betjeningen av nye biler er dårligere enn 10 år gamle biler. Skal man ikke kritisere et tilbakesteg bare fordi «new, shiny»?

Anonymkode: 6c2af...810

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke vi lever på samme planet, TS?  

Ting er jo hundre ganger mer lettvint i dag. Kvitteringer kan du få sendt på mail, så enkelt er det.  Har aldri brukt en app eller nettbutikk som ikke tilbyr "send kvittering" funksjonalitet. 

Vet du hvordan jeg vet det? Jeg har en oldemor som er helt "analog", og vi må gjøre alt på gamle måten for henne, da hun ikke har BankID eller slikt. Det er så utrolig tidkrevende, og noen ganger nesten umulig å gjennomføre. Må ha fullmakter til nesten alt, fordi hun er for skrøpelig til å være med for fysisk oppmøte.

Anonymkode: 79de9...7af

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...