Gå til innhold

Bare norske flagg på 17 mai?

300DPI

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg har sett på TikTok at det er en stor debatt rundt flagg på 17 mai. Det er jo ikke noe nytt, debatten kommer opp hvert år. Jeg for min del synes at man skal flagge med landets flagg på nasjonaldagen, men elsker å se andre nasjoners festdrakter. Debatten er ganske polarisert. Spesielt i kommentarfelt. Hva tenker dere reflekterte mennesker der ute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at hvis barn med en annen nasjonalbakgrunn ønsker å ha med seg sitt lands flagg i barnetoget, er det helt uproblematisk. Det er et festtog, ikke en militærparade.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at på Norges nasjonaldag så flagger en med det norske flagget i all hovedsak.

Men

A) det er en så oppdiktet problemstilling i utgangspunktet for jeg har aldri sett noen andre flagg enn det norske på 17. mai og det er så få som har andre flagg (om noen i det heletatt). Det er bare på nett dette trigger en debatt. 

B) Om noen flagger med andre flagg plagget det meg virkelig ikke, jeg har altså ikke sånn ekstremt engasjement om dette. Jeg mister ikke nattesøvnen av det og gidder aldri å hive meg på den polariseringen på nettet. Vi lever jo tross alt i et fritt land, så det er ikke noe stor sak om barn eller andre bruker andre flagg enn det norske. You do you:tommelopp2:

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man er i bursdag så synger man for bursdagsbarnet, men drar ikke inn alle andre navn som også vil være med. På samme måte flagger man med norsk flagg på Norges bursdag. De andre landene har sin egen dag de kan flagge på.

Anonymkode: dc7ba...fc1

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om utenlandske barn kommer med flagg som de har hjemme, fra sitt opprinnelige land, synes jeg det er helt ok.  Å bruke flagg er å hedre og feire uansett.  

Synes generelt at mange nordmenn er blitt veldig "firkantet" og lite romslige.  Noen synes sikkert ikke det er greit at vi spiser pizza på 17.mai - for den er jo italiensk.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norske flagg på Norges nasjonaldag. Det er 364/365 dager de kan flagge med andre land sitt flagg.

Anonymkode: 537db...7d5

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
300DPI skrev (23 timer siden):

Hei dere! Jeg har sett på TikTok at det er en stor debatt rundt flagg på 17 mai. Det er jo ikke noe nytt, debatten kommer opp hvert år. Jeg for min del synes at man skal flagge med landets flagg på nasjonaldagen, men elsker å se andre nasjoners festdrakter. Debatten er ganske polarisert. Spesielt i kommentarfelt. Hva tenker dere reflekterte mennesker der ute? 

Norske flagg selvfølgelig!!!

Er for inkludering  , men dette er VÅR, NORGES nasjonaldag!!!

Lurer på hva de hadde gjort om vi hadde flagget med vårt flagg i deres land på deres dag!

Anonymkode: ed4b8...ceb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den dagen er det norskt flagg som skal opp🇳🇴🇳🇴❤️🤍💙 Hvorfor skal andre nasjonaliteter sine flagg frem den dagen? Det blir jo som en narsissist som må vri oppmerksomheten over på seg selv……

Anonymkode: 33b09...c28

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det norske flagg selvsagt 🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴

Anonymkode: eca98...a75

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
300DPI skrev (23 timer siden):

JA🇳🇴🇳🇴

Hvorfor? Det er Norges bursdag. Og kun Norges. Så får folk gjerne flagge med alt slags flagg når deres land fyller år.

Anonymkode: c2500...ff2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har faktisk til dagsdato ikke sett noe annet en norske flagg i togene der vi har sett. Så for meg virker det som det er veldig opphuset om andre flagg

Anonymkode: a5ba6...ea8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Norske flagg selvfølgelig!!!

Er for inkludering  , men dette er VÅR, NORGES nasjonaldag!!!

Lurer på hva de hadde gjort om vi hadde flagget med vårt flagg i deres land på deres dag!

Anonymkode: ed4b8...ceb

Ja det hadde tatt seg ut. Garantert blitt skudd rett ned i noen land eller brent flagget

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er trist at vi aldri kan beholde være egne tradisjoner. Det er verken trangsynt eller lite inkluderende å forvente at det kun er norske flagg det flagges med på den norske nasjonaldagen. 

Anonymkode: eca98...a75

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når man er i bursdag så synger man for bursdagsbarnet, men drar ikke inn alle andre navn som også vil være med. På samme måte flagger man med norsk flagg på Norges bursdag. De andre landene har sin egen dag de kan flagge på.

Anonymkode: dc7ba...fc1

Det er ikke Norges bursdag. Vi feirer grunnloven. Og der står det at vi ikke skal diskriminere andre. Så da er det greit at det er noen små barn som har med flagget fra landet de kommer fra. Ikke det helt store problemet. Kan ikke huske å ha sett noen før.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

JA🇳🇴🇳🇴

Hvorfor? Det er Norges bursdag. Og kun Norges. Så får folk gjerne flagge med alt slags flagg når deres land fyller år.

Nei. Det er vår grunnlovsdag. Det er dagen for et åpent samfunn tuftet på individuelle friheter.

Andre land kan ha snerversynt nasjonalisme med parader, vi har 17. mai med barnetog og inkludering.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser andre lands flagg på Norges nasjonaldag så tenker jeg at landet vårt blir fremhevet som et foregangsland. Med en frihet, inkludering, renhet - som i fri for korrupsjon, og likeverd som faktisk er unikt i verden.

Andre flagg på 17.mai er derfor ikke å fremheve sitt land, men "ta dette til vårt land også". Så ja, derfor tenker jeg andre flagg er ok på nasjonaldagen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvis det er så forferdelig å se et barn med et annet flagg på 17 mai, så ikke se på barna. Hva med å se på frihet å demokrati med øyne som gir andre rom, selv om de er små barn som har et flagg ekstra i hånden. Det hadde nok våre forfedre satt pris på. De kjempet for frihet, ikke knebling.

Anonymkode: 9dd39...07b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja det hadde tatt seg ut. Garantert blitt skudd rett ned i noen land eller brent flagget

Og vi vil ikke ha et slikt styre. Derfor lar vi barna få flagge, også med fødelandets flagg. 

Anonymkode: 9dd39...07b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker 50-50 mellom norske flagg og prideflagg. 🇧🇻🏳️‍🌈

Anonymkode: b8fc1...cac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle land har en nasjonaldag. På 17.mai er det bare Norge som har nasjonaldag. Så da flagger vi med norske flagg.

Anonymkode: 9e6e7...24a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...