AnonymBruker Skrevet 6. mai #1 Skrevet 6. mai Når jeg var liten fikk vi besøk av en hund i barnehagen. Vi sto og strøk på hunden akkurat som de voksne sa, rolig og forsiktig. Brått skvetter hunden til og den snur seg mot meg og biter meg hardt i armen. Jeg husker ikke så mye av det, både fordi det er lenge siden, og fordi jeg ble så redd. De voksne ble opprørt og sjokkert, hun som hadde med hunden sa at den aldri hadde gjort dette før, at det er helt ny oppførsel osv. Jeg følte at det var min feil, at det var noe jeg hadde gjort, men ingen forklarte meg det da, eventuelt hva jeg hadde gjort. Årene gikk og jeg holdt meg unna hunder, men nå bor jeg i et område med mange. Og alle sier deres hund er verdens snilleste og aldri har bitt noen, det er ikke noe trøst for meg. Jeg vil jo kunne gå ut uten å være nervøs. Jeg har hilst på en del av de, og kjenner et par ganske godt og jeg er mer trygg på de. Men innerst inne er den frykten at plutselig så bare blir jeg bitt igjen. Tips og råd mot dette? Anonymkode: c6671...82d 1
Mardina Skrevet 6. mai #2 Skrevet 6. mai De aller fleste hunder biter ikke uten grunn. Det er forståelig at du er redd for hund, etter det du opplevde. Men i Norge i dag er det nesten umulig å ikke møte hunder i hverdagen. Jeg tror at om dette skal bli bedre for deg, så må du eksponere deg for rolige, trygge hunder. Med eiere som er forståelsesfull for din redsel. Hadde du bodd i nærheten av meg, kunne du fått møtt min rolige 15 år gamle hund 😊 Han er veldig snill og grei 🥰 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #3 Skrevet 6. mai Godt tips over. Et annet er å lære hunders kroppspråk. Det kan du du nok finne mye av på YouTube. Det er viktig at du føler deg trygg på å lese kroppsspråket før du går inn for å være tett på hunder. Målet ditt kan kanskje være det, og på sikt klare å gå rur alene med en hund som er trygg på folk og dyr. Anonymkode: 97f99...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #4 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Godt tips over. Et annet er å lære hunders kroppspråk. Det kan du du nok finne mye av på YouTube. Det er viktig at du føler deg trygg på å lese kroppsspråket før du går inn for å være tett på hunder. Målet ditt kan kanskje være det, og på sikt klare å gå rur alene med en hund som er trygg på folk og dyr. Anonymkode: 97f99...0ee Det gjorde jeg i årevis, hjelper ikke en dritt når hunden og hundens eier tror de er verdens midtpunkt. Man blir oppsøkt, sniffet på, hoppet på osv. før man rekker å ta teknikkene ibruk. Det hele ga mening for meg når en psykiater forklarte meg forskjellen på hund og katt. Ikke minst forskjellen på hvilket av de dyrene folk søker. Anonymkode: 1e66e...146
AnonymBruker Skrevet 6. mai #6 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og alle sier deres hund er verdens snilleste og aldri har bitt noen, det er ikke noe trøst for meg. Tips og råd mot dette? Anonymkode: c6671...82d Mardina skrev (36 minutter siden): Hadde du bodd i nærheten av meg, kunne du fått møtt min rolige 15 år gamle hund 😊 Han er veldig snill og grei 🥰 Anonymkode: 51955...aed
AnonymBruker Skrevet 8. mai #7 Skrevet 8. mai Les om hunder og lær deg litt om deres språk. Søk opp om det er utstillinger i nærheten, hundekurs eller lignende, og spør om du kan se på fra den avstanden du er komfortabel med. En god hundetrener vil kanskje tilby deg å komme og se på jevnlig, og også kjenne til trygge hunde i nærheten som du kan hilse på. "Hilsingen" kan være at dere går tur på hver deres side av veien, at hunden ligger bak eier mens du snakker med hen, at du ser på trening av den rolige/stødige hunden etc. Å se på live trening av "bøller" kan være litt mye til å begynne med, men seriene på NRK er gode. Vær åpen om din redsel hvis det kommer en eier med hund tett og overraskende på deg. De fleste vil da ta hensyn til deg og holde god avstand og/eller ekstra kontroll på hunden. Ikke google og se på hva som helst av videoer, for det er mye skremmende som ligger ute, og som er tatt helt ut av kontekst. Anonymkode: 6d514...68f 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Skrevet 9. mai min elsker barn og hun er som en magnet..alle små barn spør om de får hilse - jeg sier at de må spørre hunden og at kun en i gangen får hilse. Plutselig er det 3-4 stykker som klapper foran og bak men da trekker jeg meg unna og sier at hunder kan bli usikker når det er for mange som skal hilse. Da kan nemlig hunder bli usikre og nervøse. Generelt: Hunder må lære å bli trygg på seg selv og på eier. De må fra ung alder bli preget på folk i alle aldre, hunder, buss, bil, tog osv. Anonymkode: cb84c...8de
AnonymBruker Skrevet 9. mai #9 Skrevet 9. mai Alle hunder KAN bite, TS har en begrunnet redsel - den handler ikke nødvendigvis om alle hunder men om redselen for å bli bitt av en hund. Hvis du vil ha hjelp for redselen TS vil jeg råde deg til å oppsøke noen som kan jobbe med traumer. Anonymkode: 9d3ea...26d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå