Gå til innhold

Debatten på nrk: frifødsel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har det for bra her i landet når folk med vitende og vilje setter seg og barnet i slike situasjoner med vilje. 

Det har jo dødd flere nyfødte barn etter hjemmefødsler i den senere tid.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 23.33):

Tja, kvinner har jo full råderett over egen kropp...........Det bør vel også gjelde ved fødsel?

Anonymkode: d7c19...7ec

Det blir stilt spørsmål om det er til barnets beste. Kan man utsette det ufødte barnet for fare?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir trist av måten flere av dere snakker om andre på. Og mange av dere kvinner som snakker om andre kvinner sånn. Det går an å være uenig uten å hetse og snakke drit. 

I tillegg tenker jeg at når noen ønsker å føde hjemme handler det ikke om at en tror en selv vet alt best, men derimot om en mistillit til helsevesenet. Og den rosemalingen mange har til helsepersonell, den gjør nettopp at for dem som har opplevd overgrep og lovbrudd i helsevesenet får enda mer mistillit fordi en blir latterliggjort og mistrodd. Jordmødre, sykepleiere og annet helsepersonell gjør feil som alle andre, noen ganger så grove feil at de traumatiserer den fødende, og noen ganger så grove at barnet dør i fødsel. Dette skjer. Og har det skjedd tett på er det helt naturlig at en heller ønsker å føde hjemme neste gang. Jeg ønsker meg mer tillit til at når noen tar valg for seg selv, så er det selv om jeg ikke er enig, mest sannsynlig ikke fordi de vil barna sine vondt. 

Anonymkode: 447c4...0c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne debatten handler om mor. Mors behov, ikke barnet.

Vil tro de aller fleste foreldre ønsker den beste starten for barnet sitt, men i mine øyne er såkalt "fri fødsel" et egoistisk valg.

Her settes barnets liv i fare dersom noe skulle gå galt. Går noe galt med mor vil barnet vokse opp uten mor, går det galt under fødsel med barnet, vil foreldrene sitte igjen uten barn. 

Vi må gå fremover, ikke tilbake i tid. 

De sier vi ikke har forskning på hjemmefødsler i moderne tid. Det kan godt hende, men jeg vet at før i tiden så hadde de såkalt hjelpekoner; dagens doulaer? Disse hadde ikke utdanning, men var til stede for den fødende kvinnen. Så kom jordmødrene med sin utdanning, en revolusjon på sin tid, og som i dag står sterkt i norsk helsevesen.

Anonymkode: 99000...50f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her settes barnets liv i fare dersom noe skulle gå galt. Går noe galt med mor vil barnet vokse opp uten mor, går det galt under fødsel med barnet, vil foreldrene sitte igjen uten barn. 

Siterer meg selv.

I verste fall går både livet til mor og barn tapt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 23.23):

Man ser det på disse kvinnene. De har kjempet mot verden og virkeligheten på vikarierende plan hele livet. Startet da de begynte på ungdomskolen.

Jobber på naboavd til en fødeavd og jeg har ALDRI hørt en jordmor snakke om pasienter. De snakker om den fødende/mor/barn.

En annen faktor er verpesyke kvinner som legger hele sin identitet i å føde. Det er ikke så utrolig fantastisk, det er en konsekvens. Slutt å hype det opp til noe det ikke er. 

Dessuten virker det som at jo dummere man er jo større behov har man for å få barn.

Anonymkode: 5037f...eac

Så enig i at de legger hele sin identitet i frifødsel. Har lyst til å si "ærlig talt, det er så forsvinnende liten del av et barns liv, hvorfor så mye intenst forhold til akkurat den delen? Hvorfor ikke henge dere opp i de resterende 18 år av et barns oppvekst??". Forstår ingenting av denne romantiseringen av selve fødselen. 

Anonymkode: a2b92...bb2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg blir trist av måten flere av dere snakker om andre på. Og mange av dere kvinner som snakker om andre kvinner sånn. Det går an å være uenig uten å hetse og snakke drit. 

I tillegg tenker jeg at når noen ønsker å føde hjemme handler det ikke om at en tror en selv vet alt best, men derimot om en mistillit til helsevesenet. Og den rosemalingen mange har til helsepersonell, den gjør nettopp at for dem som har opplevd overgrep og lovbrudd i helsevesenet får enda mer mistillit fordi en blir latterliggjort og mistrodd. Jordmødre, sykepleiere og annet helsepersonell gjør feil som alle andre, noen ganger så grove feil at de traumatiserer den fødende, og noen ganger så grove at barnet dør i fødsel. Dette skjer. Og har det skjedd tett på er det helt naturlig at en heller ønsker å føde hjemme neste gang. Jeg ønsker meg mer tillit til at når noen tar valg for seg selv, så er det selv om jeg ikke er enig, mest sannsynlig ikke fordi de vil barna sine vondt. 

Anonymkode: 447c4...0c9

Når man aldri har født barn før og ikke går til svangerskapskontroll så vet man ingenting om hvordan det er.

Anonymkode: d1a71...eb9

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...