Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke at dem tørr. Mitt første svangerskap hadde jeg ingen problemer overhode, og fødselen gikk veldig fint. Ingen tegn til at noe var galt frem til det kom litt vel mye blod, og jeg ble lagt i narkose i gangen på vei til operasjon. Ikke nødvendigvis det ville gått like bra hjemme. 

Anonymkode: d9a0b...280

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner egentlig ikke at dem tørr. Mitt første svangerskap hadde jeg ingen problemer overhode, og fødselen gikk veldig fint. Ingen tegn til at noe var galt frem til det kom litt vel mye blod, og jeg ble lagt i narkose i gangen på vei til operasjon. Ikke nødvendigvis det ville gått like bra hjemme. 

Hadde det skjedd hjemme så hadde du nok ikke vært her idag da du sannsynligvis ville blødd ihjel. Nå vet jeg ikke hvor langt det er fra sykehuset fra der du bor, men det skal ringes til ambulanse, den skal komme og dere skal kjøre til sykehuset. Det går fort noen minutter der, å det er dumt når sekundene teller.

Hun ene av de to damene presterte jo å si at det trengte ikke å ta så lang tid hvis barnefar kjørte til sykehuset, men det er ikke alltid så lett for en person å bære en blødende dame + baby ut i bilen, å bor man i en gammel bygård i en storby, uten heis og parkeringsplass så er det nok ikke så enkelt som hun påsto. 

Anonymkode: 7fa5a...04c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det disse idiotene ikke innser er at det er lurt å befinne seg på et sted det det er mye folk og mye kompetanse. Man kan få bruk for flere type avd som mor og barn om det går galt.

Anonymkode: 5037f...eac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Blir litt som å kjøre bil med promille. Man må ha en lov mot det, fordi noen folk er idioter og setter seg selv og andre i fare. Noen mennesker skjønner ikke sitt eget beste heller. 

Anonymkode: 9f8dc...106

Skulle vært interessant dersom Høyesterett måtte ta stilling til straffbarheten av en naturlig kroppslig prosess. Kan ikke helt sammenlignes med andre straffbare handlinger.

Anonymkode: d7c19...7ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde det skjedd hjemme så hadde du nok ikke vært her idag da du sannsynligvis ville blødd ihjel. Nå vet jeg ikke hvor langt det er fra sykehuset fra der du bor, men det skal ringes til ambulanse, den skal komme og dere skal kjøre til sykehuset. Det går fort noen minutter der, å det er dumt når sekundene teller.

Hun ene av de to damene presterte jo å si at det trengte ikke å ta så lang tid hvis barnefar kjørte til sykehuset, men det er ikke alltid så lett for en person å bære en blødende dame + baby ut i bilen, å bor man i en gammel bygård i en storby, uten heis og parkeringsplass så er det nok ikke så enkelt som hun påsto. 

30 minutter til sykehuset, men hadde nok ikke gått i 60 km/t om det var helt krise. Det hadde uansett tatt endel tid, selv om en valgte kjøre selv. Så skal en klare komme seg i bilen som du skriver, så plutselig har det gått 20-30 minutter. Ganske lenge når en mister masse blod, og det er vel egentlig ganske umulig vite på forhånd.

Ingen som var forberedt ved min fødsel, stod ikke akkurat en merkelapp i panna. Så jeg skjønner det virkelig ikke at folk tørr. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjeeeelp! HVORFOR får disse to teflonhjerne ny-hippie folkene stå å framsnakke dette tullet på tv? 

Kan ikke Detbatten heller bruke tiden på å debattere hvorfor kvinner ikke gidder å få barn lenger?

Hvorfor skal vi bruke tid på en tråd, der du omtaler andre mennesker og andre menneskers valg så respektløst?

Anonymkode: 5c8df...dc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skal vi bruke tid på en tråd, der du omtaler andre mennesker og andre menneskers valg så respektløst?

Det finnes tilfeller der folk ikke fortjener respekt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

30 minutter til sykehuset, men hadde nok ikke gått i 60 km/t om det var helt krise. Det hadde uansett tatt endel tid, selv om en valgte kjøre selv. Så skal en klare komme seg i bilen som du skriver, så plutselig har det gått 20-30 minutter. Ganske lenge når en mister masse blod, og det er vel egentlig ganske umulig vite på forhånd.

Ingen som var forberedt ved min fødsel, stod ikke akkurat en merkelapp i panna. Så jeg skjønner det virkelig ikke at folk tørr. 

Ja, ikke sant. Noen ganger så skjer uforutsette ting, å det kan stå om livet. Jeg synes de som velger uassistert hjemmefødsel er egoister. Kan ikke huske om de kommenterte på det at barnet har rettigheter ang helsehjelp så snart det er født. De damene tenker ikke på babyen, kun at de skal ha kontroll over egen kropp. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du respekt for deres valg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg reagerte også på at hun ikke hadde gått til svangerskapskontroll. Hvordan kunne hun da vite om det var trygt å føde uassistert hjemme da? Galskap, men så virket hun jo ikke som den skarpeste kniven i skuffen heller da det virket som at hun ikke skjønte spørsmålene Fredrik stilte, å svarene hun kom med var bare svada. 

… og hun så hele tiden spørrende bort på hun andre for liksom å få «godkjennelse/bekreftelse» på det svadaet som kom ut. 

Anonymkode: f18b0...1f4

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg selv om det skulle gå bra så vet man jo ikke det før situasjonen er over.

Alt stresset kan også føre til at en gjør dumme valg.  Kanskje ender man i trafikkulykke på veien. 

Anonymkode: 78baf...57e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette var skikkelig "pute-tv". Hvor egoistisk og uopplyst er det egentlig greit å være i Norges land? Ikke hadde hun et eneste forståelig og fornuftig svar på spørsmålene heller. Det virket som hun ikke hadde reflektert over noen ting hverken før eller etterpå, og kom totalt uforberedt til debatten. Indreeide svarte i alle fall greit for seg, selv om jeg ikke er enig i det meste.. Jeg tenker at vi har hatt det så godt så lenge her i Norge, at mange glemmer risikoene. Ja; fødsel er naturlig, men også en stor risiko. Det kan bli akutt fort, selv om alt ser greit ut. Dødeligheten er lav og det går som regel bra FORDI vi føder der hjelpen er! Barnets rettigheter var et tema heldigvis, men ble jo pratet bort i svadaet...  Jeg har tre barn selv. To av de var styrtfødsler, og det går jo som regel bra. Den tredje (første fødsel) hadde ikke gått bra. Jeg var sunn og frisk, alt i orden med både barnet og meg, men det oppsto komplikasjoner underveis. Han ble tatt med tang og vakuum fordi han måtte fort ut, og hadde ikke vært den friske ungdommen han er i dag hvis vi ikke hadde fått hjelp! Hvordan man tør å ta slike vurderinger selv, er meg en gåte. 

Anonymkode: d2153...db1

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Når man ikke kan svare på "hva hvis noe alvorlig skjer" med noe mere enn at det kanskje blir en langsom fødsel, da gir jeg opp altså.

Anonymkode: d1a71...eb9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man ikke kan svare på "hva hvis noe alvorlig skjer" med noe mere enn at det kanskje blir en langsom fødsel, da gir jeg opp altså.

Anonymkode: d1a71...eb9

Hun virka helt borte dessverre. Et godt eksempel på ignorans og at noen folk ikke vet sitt eget beste. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har sett over episoden for andre gang nå, og telt meg fram til at hun som ikke gikk til svangerskapskontroller svarte på det hun ble spurt om ganske nøyaktig 0,75 ganger.

Anonymkode: 26b92...cb9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det finnes tilfeller der folk ikke fortjener respekt. 

Det gjør det faktisk ikke. Alle mennesker har rett til å bli respektert. At noen tar andre valg enn A4 valg, betyr ikke at de skal behandles respektløst, verken på nettet eller ute i den virkelige verdenen. 

Har du respekt for deres valg?

Handler dette om meg eller om måten å omtale andre mennesker og andre menneskers valg på?

Her kan ligge veldig mye bak disse kvinnenes valg som ikke kommer frem i dagslys, av personlige grunner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har mer tro på opplysning enn en lov mot dette. Skal det virkelig bli straffbart å føde uten fagpersonell til stede?

Anonymkode: d7c19...7ec

Ikke om man sitter fast i fjellet og føder før tiden, å bare må ta noen valg å håpe på det beste der og da.

Men det er ikke om å gjøre at mange skal risikere egne og barns liv. Mange døde før vi fikk leger i samfunnet og det at vi lever i et samfunn med helsetjeneste gjør at mange av oss ikke har egenskaper som er levedyktige for fødsel. Sjangsen for at jeg som overlevde min fødsel som ble keisersnitt også har for trangt bekken som min mamma som fikk overleve det vi ikke hadde gjort før i tiden er stor. Dermed kan kanskje ikke jeg føde normalt. Har ikke gått til legen å sjekket. Men det at vi ikke dør, gjør jo arten vår mindre levedyktig på et vis, som igjen betyr at vi trenger sykehus for å overleve det også. 

Sier ikke det er 100 prosent sånn, men vi vil jo ikke at noen skal dø, så plis bruk sykehus. Noen ting er viktigere enn å være 🌸naturlig🌸. Å være i livet foreksmpel.

Anonymkode: ea30e...296

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det gjør det faktisk ikke. Alle mennesker har rett til å bli respektert. At noen tar andre valg enn A4 valg, betyr ikke at de skal behandles respektløst, verken på nettet eller ute i den virkelige verdenen. 

Handler dette om meg eller om måten å omtale andre mennesker og andre menneskers valg på?

Her kan ligge veldig mye bak disse kvinnenes valg som ikke kommer frem i dagslys, av personlige grunner. 

Men ingen er garantert å ikke bli møtt med kritikk heller. Kritikk er livsviktig.

Anonymkode: ea30e...296

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ja men HVEM skal beskytte barnet!! Som kan dø eller få hele livet ødelagt grunnet mødrenes mangel på respekt for DEM… og DERES liv. 

Anonymkode: f18b0...1f4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hjeeeelp! HVORFOR får disse to teflonhjerne ny-hippie folkene stå å framsnakke dette tullet på tv? 

Takk for at du skriver dette først slik at jeg slipper å bli beskyldt for å mansplaine alle kvinner. 🤗

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...