Gå til innhold

manisk depressiv?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

hva er definisjonen på en som er manisk depressiv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

VELDIG enkelt forklart...

Vekselsvis høyt oppe og langt nede..

Gjest GreenSky
Skrevet
VELDIG enkelt forklart...

Vekselsvis høyt oppe og langt nede..

Og ofte gjennom begge fasene samme dag.

Skrevet
Og ofte gjennom begge fasene samme dag.

Eller flere/mange ganger i løpet av en dag.

Gjest Binna
Skrevet

Så hvis bølgedalene bare går fra ok til ned, så er man bare deprimert?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja.

Gjest Gjest
Skrevet

hvordan får man den diagnosen? jeg mener er det noe fysisk de kan måle, sjekke eller kjenne etter? eller er det bare det du sier som gjør at du får den?

hvordan kommer de fram til psykiske diagnoser?

Gjest baby-E
Skrevet
Eller over uker

eller over uendlig mange uker.

Man kan godt være i en manisk periode i et halvt år, for så å komme i en dyp depresjon når man finner uta av alt man har gjort.

Gjest baby-E
Skrevet
hvordan får man den diagnosen? jeg mener er det noe fysisk de kan måle, sjekke eller kjenne etter? eller er det bare det du sier som gjør at du får den?

det er vel etter mange samtaler med psykiater. Man kan ikke ta en blodprøve å si " oi, du er vist manisk depressiv du".

Gjest Catwoman
Skrevet

Nei. Det kan også være en form for bipolar-lidelse. Av en mildere art.

Gjest Gjest
Skrevet

trådstarter her:

kanskje jeg har det da... jeg har sos angst og blir enkelte dager dypt deprimert mens jeg neste dag går rundt og ler for meg selv... kanskje jeg skal ta det opp med legen min neste gang jeg er der. hvis jeg tør... men på den annen side er det ikke bra for mitt allerede dårlige selvbilde å ha så mange diagnoser...

Gjest Bellatrix
Skrevet
Nei. Det kan også være en form for bipolar-lidelse. Av en mildere art.

Man må ha hatt minst en hypoman episode for å komme under kriteriene for bipolar.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det er en ganske lang utredning du på gjennom hos psykiater.

Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes bipolar 1 og Bipolar2. Bipolar 1 er den man kaller manisk depressiv, hvor svinginene er store, mange, ofte osv. Mens bipolar 2 kan være en mildere variant.

Det er ikke alltid så lett å skille disse fra hverandre, eller skille bipolar fra andre psykiske lidelser. Noen kan ha en tilbakevendende depresjon og ikke være bipolare - men føle seg kvikke og opplagte fordi de ikke er deprimerte i en periode, før depresjonen kommer tilbake igjen.

Når man har kjappe skiftninger mellom høyt og lavt, gjerne flere ganger om dagen, eller også raske skiftninger fra time til time eller enda oftere, kalles det rapid cycling.

Om man tror man har en bipolar lidelse, må man ta kontakt med fastlege for henvisning til psykolog/psykiater, eller ta kontakt med en selv.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...