Gå til innhold

Smerter i bena ved forkjølelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en tenåring som startet dagen i går med lett forkjølelse (lett feber, hodepine, snørr og litt kvalme). Var bedre i går ettermiddag. Våknet i løpet av natta med smerter i knærne.

Forkjølelsesplagene har svingt i løpet av dagen i dag. Mindre hodepine enn i går, ingen kvalme. Men smertene i knærne har økt på. På det ene benet litt ut på lår og legg. Det andre benet fra midt på lår til midt på legg. Får ikke tak i smertene ved å ta på benet, og blir heller ikke verre ved berøring.

Noen som har vært borti lignende og hva gjør vi for å lindre? Tåler ikke Ibux, Paracet har liten virkning.

Anonymkode: 82fc3...8f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skriv en melding til fastlegen å hør. 

Anonymkode: 465c5...d4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skriv en melding til fastlegen å hør. 

Anonymkode: 465c5...d4e

Regner med det gir seg i løpet av natta, men skulle gjerne hatt tips til lindring for søvnen sin del.

Om det skulle vedvare utover dagen i morgen, så kontakter vi selvfølgelig fastlege 😊

ts

AnonymBruker
Skrevet

Femåringen til en venninne av meg fikk såpass med muskel/leddsmerter av influensa at han bokstavelig talt ikke klarte gå eller stå. Det satte seg i beina på noe vis. Mener han fikk spise Ibux i tre dager og så var det bra igjen. Sjeldent men ikke uhørt. 

Anonymkode: 9e75e...70b

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det lenge siden jeg var tenåring men smerter i lår, lysk og knærne kan jeg kjenne på når jeg er syk, når jeg har mensen og faktisk. Med tanke på at dette er en ny greie for tenåringen så ville jeg tatt det med lege, lav terskel for nye symptomer når de er så unge. Hen har ikke hatt problemer med ledd og slikt før? Og ikke noe leddgikt eller tilsvarende i familien?

Anonymkode: e0e72...151

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får alltid smerter i lår når jeg er syk, også etter vaksine…. Muskel- og leddsmerter at helt normalt. Så lenge det ikke er rødhet/hovenhet/varme med eller uten sår, så hadde ikke jeg bekymret meg. 

Anonymkode: 1fed4...666

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ALLTID vondt i beina, spesielt lårene, ved feber! Sånn har det vært siden jeg var liten, er 36 nå. Jeg var syk forrige uke, fra øyeblikket jeg våknet skjønte jeg at feberen var kommet og det var kun pga smertene i beina, og når jeg målte var den på 38,8.

Anonymkode: b3a45...e38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Regner med det gir seg i løpet av natta, men skulle gjerne hatt tips til lindring for søvnen sin del.

Om det skulle vedvare utover dagen i morgen, så kontakter vi selvfølgelig fastlege 😊

ts

Du sier «tåler ikke Ibux», men mener du at han ikke tåler noen nsaids? Eller at han ikke tåler Ibux, spesifikt? For om det «bare» er Ibux kan dere jo forsøke voltarol gel eller noe lignende.

Men nå er uansett apotek etc stengt, og da er mitt tips dette: selvregulering av opplevelsen. Vondter uten definert grunn er ofte feilplassert av diverse signaler og mye som foregår under sykdom/overbelastning. To konkrete tips som funker fjell (og er vitenskapelig forankret):

1. stryk på et annet sted i nærheten av vondten. Noen synes det funker med venstre kne om høyre gjør vondt, andre med nedre legg om øvre gjør vondt. Altså: ikke ta rett på stedet som gjør vondt, men på annet nærliggende hudområde. Forsiktig, myk stryking. Hele poenget er å forvirre nervesignalene med positiv input.

2. beveg området rytmisk men uten tung vektbelastning. Feks stå inntil en stol og bøy kneet repetitativt, type 30-50 ganger. Poenget er å si «se, dette går bra» til hjernen slik at den slutter sende «krise, gjør vondt» type signaler. 

Anonymkode: 42575...16d

AnonymBruker
Skrevet

Har barnet feber? Gutten min hadde veldig vondt i beina en gang han hadde feber 

Anonymkode: 4832b...707

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får alltid vondt i beina når jeg har feber. Muskelverk, liksom. Har vært sånn siden jeg var barn, nå er jeg 50.

Anonymkode: cc556...fc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...