Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De var så fine da. Kunne faktisk tenk meg en av disse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er veldig for å være raus og inkluderende, men dette skjønner jeg virkelig ikke greia med. Det finnes da så mange fine plagg å kle seg i, både særnorske bunader, ulike afrikanske drakter og vanlige penklær i ulike varianter. Eller man kan få seg en spesialsydd festdrakt til en mye lavere pris enn dette.

Dette synes jeg virker som opphypet fjas kamuflert som inkludering. Verken bunad eller pent. Overpriset tull, rett og slett. Til og med selve nettsiden ser uprofesjonell og billig ut.

Anonymkode: e8b9d...084

Om du leter opp diverse videoer på sosiale medier, så er det forklart at flere som har kjøpt afro bunader er mennesker som ikke har vært komfortable med å kjøpe tradisjonelle norske bunader fordi det hele tiden blir påpekt at de ikke er norske.

Jeg har en datter selv (som er halvt svart) som ønsket seg bunad på barneskolen, hvor jeg forklarte at hun kan ønske seg det til konfirmasjon og hadde festdrakt istedenfor.

Flere av hennes etniske norske i klassen, påpekte at hun nok ikke hadde bunad fordi hun egentlig ikke er helt norsk.

Anonymkode: d7704...6f3

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 2.05):

Bunader er selv en konstruert drakt basert på nynasjonalistiske strøminger, og som gjenspeilet både norske og europeiske festdrakter. Skjønner virkelig ikke "bunadspoliti". Men klart at Husfliden og andre produsenter tjener godt på å opprettholde businessen når holdningene har blitt så rigide på hva som er eller ikke er lov. Bunader blir jo ikke en gang brodert i Norge lenger, produsentene har outsourcet til Asia og baltiske land.

Anonymkode: 1ae5e...7ef

På samme måte som at disse prøver å starte en bedrift som baserer seg på å lage masseproduserte festdrakter under navnet "afrobunad". Det er da mye kulere å heller lage sin egen unike festdrakt med elementer fra både afrikansk og norsk kultur, og i tillegg får man det til en mye lavere pris enn dette.

Jeg skjønner ikke vitsen med dette, da det jo er mye finere med norsk bunad (med hijab eller annet tilbehør) eller en autentisk afrikansk drakt som viser hvor røttene til eieren er fra. Afrobunad ser jo ut som et sammensurium av gamle gardiner og en fjern slektning av en bunad. Verken norsk eller afrikansk kultur, bare en rar eventyrblanding.

Jeg skal innrømme at denne drakten var fin:

996f7d02-bac8-4804-b7fc-939cf5a84bf9.jpe

Men ellers synes jeg de andre utgavene var helt horrible. Hvorfor betale nesten 30.000 for å få sydd en festdrakt når man heller kan lage sin egen med de kulturelle særtrekkene man ønsker å fremheve?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om du leter opp diverse videoer på sosiale medier, så er det forklart at flere som har kjøpt afro bunader er mennesker som ikke har vært komfortable med å kjøpe tradisjonelle norske bunader fordi det hele tiden blir påpekt at de ikke er norske.

Jeg har en datter selv (som er halvt svart) som ønsket seg bunad på barneskolen, hvor jeg forklarte at hun kan ønske seg det til konfirmasjon og hadde festdrakt istedenfor.

Flere av hennes etniske norske i klassen, påpekte at hun nok ikke hadde bunad fordi hun egentlig ikke er helt norsk.

Det finnes alltid noen som skal være gatekeepers for norske bunader, men det er da bare å ikke bry seg om. De samme ungene og deres foreldre har sikkert en mening om disse blandingsbunadene også. Håper datteren din får seg bunad og bærer den med stolthet!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er mange her som har sagt at de er fine. Eller at de kan så klart bruke det hvis de vil. Men det er festdrakt, ikke bunad. Og det er alt. Hvor vanskelig kan det være? 

Anonymkode: a4f74...36b

Hvor vanskelig kan det være å forstå at bunad ikke er en beskyttet tittel?

Anonymkode: a8f2e...a5a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det finnes mange idioter, og de vil ofte mene noe idiotisk uansett hva de ser på... Ikke liker de dem som ikke integrerer seg, ikke liker de dem som integrerer seg og føler seg norske i bunad, og ikke kommer de til å like afrobunad. Man kan ikke styre livet sitt etter slike. Man må gjøre det som føles rett for den enkelte.

På 17.Mai er det lite som gjør mitt lettere nasjonalistiske hjerte mer rørt en en "ikke etnisk norsk person"  i bunad eller en med sitt lands nasjonaldrakt og et norsk flagg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 9.50):

Enig. Skal tradisjonen med bunad og festdrakter leve videre må vi tåle at folk videreutvikler de. Mange av bunadene er jo faktisk ganske nye og.

Anonymkode: 25f20...af2

Festdrakt kan utvikles men ikke bunader

AnonymBruker
Skrevet

Denne var fin, synes jeg. Når det gjelder klær er jeg ganske enkel, og synes folk kan få gå med akkurat hva de vil. Noen få unntak, som begravelser eller middag på slottet. Men denne kunne fint vært brukt på slottet.

c8a0a824-38a4-45f6-8954-f666016c0de9.jpe

Anonymkode: f1194...51d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fine festdrakter i linkene her. Den blå rett over her er helt nydelig.

Jeg reagerte kun negativt på en som var avbildet i en annen artikkel (husker ikke hvor), og det var fordi stoffet på bringen og kragen hadde et geometrisk mønster som absolutt burde vært plassert symmetrisk og kuttet litt mer gjennomtenkt. Bortsett fra slike ting synes jeg de fleste festdrakter har sin sjarm.

Anonymkode: afa55...2ed

AnonymBruker
Skrevet

Syns mange av disse var kjempefine 🤩 Men, nå er det vel snart på tide at "bunad" blir en beskyttet tittel på samme måte som f. eks. champagne. At kun bunader godkjent av Husfliden og som er brodert og montert i Norge kan kalles bunad. Alt annet er festdrakter. Inkludert "bunadene" som Embla og Norske Bunader selger som fullgode bunader, men som mangler mye av håndverket som er på norske bunader, da de er brodert i Thailand uten tilstrekkelig opplæring.

Anonymkode: e8eaa...4a0

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (3 timer siden):

Festdrakt kan utvikles men ikke bunader

Så når trønderbunaden kom i en ny farge så ble den en festdrakt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 5.47):

Så når trønderbunaden kom i en ny farge så ble den en festdrakt?

Må innrømme at jeg ikke engang vet hvordan den ser ut, og for å være ærlig bryr jeg meg ikke spesielt om den. Noen bunader kommer av div grunner i forskjellige farger uten at det gjør de mindre bunader.

Selv holder jeg meg til Hardanger og har flere forskjellige kombinasjoner 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 7.39):

Jeg er ikke etnisk norsk, nei jeg ville ikke ha brukt afrobunadene. 

Anonymkode: 1cab4...59b

Det er ikke bunader. Det er festdrakter.

Anonymkode: ece24...e8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 9.08):

Denne var fin, synes jeg. Når det gjelder klær er jeg ganske enkel, og synes folk kan få gå med akkurat hva de vil. Noen få unntak, som begravelser eller middag på slottet. Men denne kunne fint vært brukt på slottet.

c8a0a824-38a4-45f6-8954-f666016c0de9.jpe

Anonymkode: f1194...51d

Så stygg. Ser ut som en klovnedrakt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 15.10):

Jeg ser helt ærlig ikke forskjell på disse og helt "vanlige" bunader.

Anonymkode: 93767...8e1

Det er enorm forskjell i måten de er laget på, historien og tradisjoner. En bunad er en festdrakt, men disse festdraktene folk drar frem og lager selv, kan aldri bli en bunad.

Den siste er jo denne sigøynerbunaden som overhode ikke har noe med bunad å gjøre. Det er bare en ny klovnedrakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...