AnonymBruker Skrevet 11. mai #41 Skrevet 11. mai Jeg er ikke etnisk norsk, nei jeg ville ikke ha brukt afrobunadene. Anonymkode: 1cab4...59b 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #42 Skrevet 11. mai Veldig fine- for de som er halvt norsk (eller oppvokst i Norge) så er det jo en super måte å forene opphavsland med Norge på. Anonymkode: 2c5bc...6f6 1
Eva00 Skrevet 12. mai #43 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 7.08): Modent. Anonymkode: a4f74...36b Ja ja, du om det. Vi er mange som ler av bunadsgeriljaen så bare forsett du😂 1
AprilLudgate Skrevet 12. mai #44 Skrevet 12. mai Jeg synes mange av draktene er kjempefine, men du MÅ endre navn til festdrakt. Bunad er ikke bunad selv om du eventuelt bruker teknikk du har lært på bunadskurs. Da heter det: festdrakt. Jeg tar ikke et random skjørt, skjerf over skuldra og magetopp og kallet det tradisjonell indisk drakt. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #45 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 9.27): Veldig fine- for de som er halvt norsk (eller oppvokst i Norge) så er det jo en super måte å forene opphavsland med Norge på. Anonymkode: 2c5bc...6f6 Vet ikke jeg. Har noen slektninger som har afrikansk far. De bruker vanlig bunad og liker det. Men de som har flyttet hit føler det kanskje annerledes? Anonymkode: a4f74...36b
AnonymBruker Skrevet 12. mai #46 Skrevet 12. mai festdrakter og fantastifrakter og hva det enn måtte være er fritt frem, men ikke kall det bunad for det er noe helt annet. Bunaden er faktisk på unesco sin liste siden 5.desember 2024 og er ikke til å klusse med enten man er bunadspoliti eller ikke.. Bunadbruk på UNESCO-lista Anonymkode: 41135...629 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #47 Skrevet 12. mai Jeg ser helt ærlig ikke forskjell på disse og helt "vanlige" bunader. Anonymkode: 93767...8e1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #48 Skrevet 12. mai Eva00 skrev (18 minutter siden): Ja ja, du om det. Vi er mange som ler av bunadsgeriljaen så bare forsett du😂 Hvis man ikke evner å skjønne forskjellen på bunad og festdrakt, så… 🙄 Anonymkode: a4f74...36b 3 1
Eva00 Skrevet 12. mai #49 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis man ikke evner å skjønne forskjellen på bunad og festdrakt, så… 🙄 Anonymkode: a4f74...36b 😂
AnonymBruker Skrevet 12. mai #50 Skrevet 12. mai Eva00 skrev (1 time siden): 😂 Modenhet, lille venn. Anonymkode: a4f74...36b
Eva00 Skrevet 12. mai #51 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Modenhet, lille venn. Anonymkode: a4f74...36b Når du bruker herseteknikk har du allerede tapt, så da gir du oss flere grunner til å le 😂har du seriøst ikke noe bedre å komme med? 1
Brunello Skrevet 12. mai #52 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 3.12): Så bra. Gleder meg til å se at den 1000-årige tradisjonen med kyskhet og bunad blir fortrengt til fordel for alt det du liker 😃 Anonymkode: 5fae8...f89 Nå er ikke bunadstradisjonen noe særlig mer enn 100 år. Og den har eksplodert de siste 30-40 åra. Dagens bunader er også i det alt vesentlige basert på mange ulike drakter. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #53 Skrevet 12. mai De aller fleste norske bunader er konstruert de siste hundre årene. Noen få har vært brukt som folkedrakter opp igjennom (Hallingdal, Setesdal og Telemark), men de fleste overbrodere bunadene er noe som ble konstruert av husflidslag i tiden mellom forrige århundreskifte og 2. verdenskrig - noen er enda nyere enn det. At de skal være så hellige at man ikke kan endre noe, er jo helt merkverdig. De "ekte"bunadene" har tradisjon for at man bruker mye ulike stoffer, bånd, skjorter og forklær. Så at man feks ikke skal kunne bruke en mønstrete skjorte til en Løken-bunad, som er fra 1949, da den ble designet, blir jo helt merkverdig hvis man mener at det er en tusenårig tradisjon. Afrobunaden er sydd atter gamle drakttradisjoner og av tekstiler og mønstre som har tilknytning til stedet eieren kommer fra/har tilhørighet til. Bunad er ikke en beskyttet tittel, så jeg synes virkelig det bør være helt greit at den kalles for det. Det er dessuten nydelig håndverk og en mulighet for folk som har tilknytning til ulike kulturer å knytte dem sammen i et unikt plagg og kunne bære den med akkurat ilke mye stolthet som andre folk i bunad. Anonymkode: a8f2e...a5a 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #54 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis man ikke evner å skjønne forskjellen på bunad og festdrakt, så… 🙄 Anonymkode: a4f74...36b Kan du de ulike bunadskategoriene? Anonymkode: a8f2e...a5a
AnonymBruker Skrevet 12. mai #55 Skrevet 12. mai Google bunad og festdrakt, gjerne også kostyme, dere som er så "rause"/PK/woke. Anonymkode: 8a990...aa6 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #56 Skrevet 12. mai De er ikke min smak, men folk får selvfølgelig gå med det de vil. For meg er det som om jeg skulle fått sydd meg en kimono eller en sari i typisk norske stoffer - jeg liker ikke sånn sammenblanding. Hadde jeg hatt ikke etnisk norsk opphav hadde jeg heller kledd meg i en flott tradisjonell folkedrakt fra eget land på festdager. Anonymkode: b3edb...27d 1 1
Tiuren Skrevet 12. mai #57 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 21.24): Noen har begynt å lae sfro bunad, å jeg synes de ser kjempefine ut, å alle kan føle seg inkludert, samt kle seg i et flott festantrekk til div anledninger. Kanskje folk kan slutte å blande hijab og andre ting som ikke hører med de norske bunadene nå. Ville du som ikke er etnisk nors kjøpt en sånn bunad? https://godwinproduction.com/afro-bunad/ https://www.utrop.no/nyheter/kultur/366900/ Anonymkode: 67819...bba Ganske dårlig løsning på et ikke eksisterende problem, er jo hverken fuggel eller fisk. Her er det bare noen som har sett ett nytt marked. Hadde syntes det var mye flottere med egen nasjonaldrakt, og et norsk flagg, i 17. mai toget. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #58 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 21.32): Regnet med at bunadspolitiet måtte komme. Men jeg synes vi kan være litt rause og inkluderende her. Ts Anonymkode: 67819...bba Jeg er veldig for å være raus og inkluderende, men dette skjønner jeg virkelig ikke greia med. Det finnes da så mange fine plagg å kle seg i, både særnorske bunader, ulike afrikanske drakter og vanlige penklær i ulike varianter. Eller man kan få seg en spesialsydd festdrakt til en mye lavere pris enn dette. Dette synes jeg virker som opphypet fjas kamuflert som inkludering. Verken bunad eller pent. Overpriset tull, rett og slett. Til og med selve nettsiden ser uprofesjonell og billig ut. Anonymkode: e8b9d...084 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #59 Skrevet 12. mai Bunadspolitiet kan drite og dra. Fin bunad. Synes det var kult. Kjempeidé. Anonymkode: 4e7c4...3c4 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #60 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bunadspolitiet kan drite og dra. Fin bunad. Synes det var kult. Kjempeidé. Anonymkode: 4e7c4...3c4 Er mange her som har sagt at de er fine. Eller at de kan så klart bruke det hvis de vil. Men det er festdrakt, ikke bunad. Og det er alt. Hvor vanskelig kan det være? Anonymkode: a4f74...36b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå