Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen har begynt å lae sfro bunad, å jeg synes de ser kjempefine ut, å alle kan føle seg inkludert, samt kle seg i et flott festantrekk til div anledninger. Kanskje folk kan slutte å blande hijab og andre ting som ikke hører med de norske bunadene nå.

Ville du som ikke er etnisk nors kjøpt en sånn bunad?

https://godwinproduction.com/afro-bunad/

https://www.utrop.no/nyheter/kultur/366900/

Anonymkode: 67819...bba

Dette er vel nettopp en "afro"- bunad/festdrakt, mest for dem med afrikansk opphav.

Tror ikke denne har då stor apell hos f.eks. pakistanere, marokkanere osv.

Du kan ikke forvente at muslimske kvinner i Norge som ønsker seg bunad skal kjøpe denne for å slippe å "vanære" norske bunader med hijab!

Ser ikke ut som om hijab "hører til" disse draktene heller. Men er noe folk legger til ved behov.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Harry 

Anonymkode: 1e131...e50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei fy flate, de var skikkelig "jalla" 😵‍💫

Anonymkode: 5cc0f...552

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 20.32):

Regnet med at bunadspolitiet måtte komme. Men jeg synes vi kan være litt rause og inkluderende her.

Ts

Av og til er man så raus og inkluderende at man visker bort kultur på veien og da mener jeg ikke her bare den norske.

Bunaden er på UNESCOs verdensarvliste og har med det noen begrensninger og forventninger jeg ikke synes man skal pålegge de som ønsker nettop en festdrakt som feire tilhørighet til Norge og bunader sammen med tekstiler, teknikker og tradisjoner fra eventuelle andre land de også ønsker å ha med seg i festdrakten sin.

En bunad blir ikke en kimono noe mer enn en kimono blir en bunad bare fordi man bytter stoff heller.

Anonymkode: c2f9a...431

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Kjempefin! Enda mere gøy at bunadspolitiet lar seg tirre!!🤭

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Eva00 skrev (18 timer siden):

Enig. Skal tradisjonen med bunad og festdrakter leve videre må vi tåle at folk videreutvikler de. Mange av bunadene er jo faktisk ganske nye og.

Anonymkode: 25f20...af2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For et kult konsept! Nydelig festplagg, jeg liker at det er ivaretatt noe tradisjonelt og tilført det noe utradisjonelt. De har ikke tatt en bunad og tilført det en fantasibluse slik mange prøver seg på nå i disse dager, men de har funnet inspirasjon og skapt noe nytt. 

Anonymkode: 8f7ea...133

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 21.32):

Regnet med at bunadspolitiet måtte komme. Men jeg synes vi kan være litt rause og inkluderende her.

Ts

Plagget er fint nok det, men det er ikke en bunad. Og det har ingenting med raushet å gjøre! En bukse blir ikke til en kjole bare fordi du vil være inkluderende.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Bunader er selv en konstruert drakt basert på nynasjonalistiske strøminger, og som gjenspeilet både norske og europeiske festdrakter. Skjønner virkelig ikke "bunadspoliti". Men klart at Husfliden og andre produsenter tjener godt på å opprettholde businessen når holdningene har blitt så rigide på hva som er eller ikke er lov. Bunader blir jo ikke en gang brodert i Norge lenger, produsentene har outsourcet til Asia og baltiske land. 

Når det er sagt så syns jeg det er fint med bunad og festdrakt og alle egne individuelle varianter. Nydelig at folk kler seg opp til nasjonaldagen vår. Skulle bare ønske at folk ikke var så skinnhellige rundt det. 

Anonymkode: 1ae5e...7ef

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

De var fine! Kjøp i vei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 21.24):

Noen har begynt å lae sfro bunad, å jeg synes de ser kjempefine ut, å alle kan føle seg inkludert, samt kle seg i et flott festantrekk til div anledninger. Kanskje folk kan slutte å blande hijab og andre ting som ikke hører med de norske bunadene nå.

Ville du som ikke er etnisk nors kjøpt en sånn bunad?

https://godwinproduction.com/afro-bunad/

https://www.utrop.no/nyheter/kultur/366900/

Heldigvis så er det ingen som tar deg seriøst, du har store problemer med å skrive norsk. Takk og pris.

Anonymkode: 5fae8...f89

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Heldigvis så er det ingen som tar deg seriøst, du har store problemer med å skrive norsk. Takk og pris.

Hvis du leser de andre innleggene så ser du at Ts blir tatt seriøst.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (21 minutter siden):

Hvis du leser de andre innleggene så ser du at Ts blir tatt seriøst.

Så bra.

Gleder meg til å se at den 1000-årige tradisjonen med kyskhet og bunad blir fortrengt til fordel for alt det du liker 😃

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så bra.

Gleder meg til å se at den 1000-årige tradisjonen med kyskhet og bunad blir fortrengt til fordel for alt det du liker 😃

Hva prater du om??

• Liker 2
Skrevet
Eva00 skrev (På 7.5.2025 den 23.07):

Har vel en liten mistanke om at det var Det som var hele formålet med innlegget.....

• Nyttig 2
Skrevet

Den nederste var fin den.

Skrevet

Nå må folk lære seg forskjell på bunad og festdrakt.

• Liker 5
Skrevet
Honey Dew skrev (4 timer siden):

Nå må folk lære seg forskjell på bunad og festdrakt.

Folk vet forskjellen. Vi synes bare det er gøy å bruke ordet bunad fordi folk lar seg provosere🤭også kommer de med den avhandlingen så man neste skulle tro de sto om livet!😘

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Eva00 skrev (28 minutter siden):

Folk vet forskjellen. Vi synes bare det er gøy å bruke ordet bunad fordi folk lar seg provosere🤭også kommer de med den avhandlingen så man neste skulle tro de sto om livet!😘

Haha, enig. Få ting er så gøy som å provosere bunadsnuten :fnise:  Skulle tro det handlet om livet, ja :ler: 

Anonymkode: 1e131...e50

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Eva00 skrev (11 timer siden):

Modent. 

Anonymkode: a4f74...36b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...