Gå til innhold

Konstant terging og krangling mellom 3 og 5-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg trenger desperat hjelp og råd. Jeg er alene med to jenter på 3 og 5 år. De terger hverandre og krangler døgnet rundt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Eller hva jeg ikke skal gjøre. Kan noen gi meg råd

Anonymkode: 44d17...f9b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sån er det her også, de er 2 og 4. Tenker det er normalt for søsken å krangle, jeg ser jo hvor glad de er i hverandre o hvor fint de også kan leke. 

Tips er vel å dele de, sende en på rommet og en i stuen til det har roet seg ned. 

Anonymkode: 2405b...2a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sån er det her også, de er 2 og 4. Tenker det er normalt for søsken å krangle, jeg ser jo hvor glad de er i hverandre o hvor fint de også kan leke. 

Tips er vel å dele de, sende en på rommet og en i stuen til det har roet seg ned. 

Hvordan er ratio mellom lek og krangling hos dere da? Jeg ser sjeldent tegn til at mine er veldig glad i hverandre. Selv om jeg vet at de selvfølgelig er det. Synes det er så vanskelig å dele de. Vi bor i en liten leilighet og det er jo bare meg. Eldste kan dra bort til nabojenta innimellom, men det er jo ikke en fast løsning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er ratio mellom lek og krangling hos dere da? Jeg ser sjeldent tegn til at mine er veldig glad i hverandre. Selv om jeg vet at de selvfølgelig er det. Synes det er så vanskelig å dele de. Vi bor i en liten leilighet og det er jo bare meg. Eldste kan dra bort til nabojenta innimellom, men det er jo ikke en fast løsning. 

Dersom den ene ikke er hjemme så venter de veldig på hverandre, og om en av de skal være med på butikken så vil de ha med den andre også. De vil gjerne gjøre alt sammen. Eldste spør alltid om yngste når han våkner og minstemann sover enda. 

Vi har stor hus, så kanskje litt lettere enn med en liten leilighet, det skjønner jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Ei på 6 år og en på straks 3 her. 
MYE krangling her også. Skriking og grining. Ja, jeg blir kjempelei! Men jeg ser jo at de også er glade i hverandre.

Anonymkode: 7cf57...824

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeg trenger desperat hjelp og råd. Jeg er alene med to jenter på 3 og 5 år. De terger hverandre og krangler døgnet rundt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Eller hva jeg ikke skal gjøre. Kan noen gi meg råd

Gi de nok oppmerksomhet en-til-en.

Det er ofte et utløp for manglende kontakt med deg. De ser på hverandre som konkurranse.

Anonymkode: 6a4d4...3f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare et forslag fra min side, men hva om du tok rollen som den voksne som skal veilede barna?

Anonymkode: a374f...933

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bare et forslag fra min side, men hva om du tok rollen som den voksne som skal veilede barna?

Herregud..spar deg

Anonymkode: f48b3...6ae

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Konkret og nyttig, gitt!

Anonymkode: 900ef...c9c

AnonymBruker
Skrevet

Hør med HS? Har to på 5 og 3 selv og de er som erteris og kommer som en pakke. Selvsagt uenigheter men de leker mye mer sammen og ler mye mer sammen. I bhg er det de to som leker «og resten er ikke så viktig».. er det snakk om overnatting så vil ingen hvis ikke den andre er med..

Anonymkode: 4a390...489

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

En bekjent av meg måtte skille døtrene daglig. Mor og far måtte finne på ting med barna hver for seg. De gikk rett og slett ikke overens, før yngstemann kom i tenårene.

Anonymkode: b9d8c...639

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde forsøkt å gi de mer positiv utløp for sin energi. Det kan bety ut på lekeplassen veldig tidlig om morgenen, før ting surner. Spesielt på helger, rett ut på noe 

Se om du kan redusere tiden de er i barnehagen, mange unger blir utslitt av det 

La de få besøke besteforeldre etc etter tur 

De trenger din oppmerksomhet 1:1. 

La de takle utfordringer sammen, f eks sende på turngruppe der begge kan gå. 

Anonymkode: 87b90...f4d

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle søsken er glade i hverandre og har glede av hverandre. Søsken kan være en berikelse eller en belastning. De har ikke valgt å få søsken, det er du som har valgt å få flere barn. 

Anonymkode: f82ae...77c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke alle søsken er glade i hverandre og har glede av hverandre. Søsken kan være en berikelse eller en belastning. De har ikke valgt å få søsken, det er du som har valgt å få flere barn. 

Selv søsken som krangler som busta fyker kan da være veldig glade i hverandre for det. 

Anonymkode: 5b591...895

AnonymBruker
Skrevet

Jenter på 7 og 9. To med mye følelser. Her har det alltid vært mye krangling, både høylytt og fysisk (ikke alvorlig) men også veldig mye kjærlighet, latter og lek. De er avhengig av hverandre, men går hverandre på nervene innimellom.

Ganske slitsomt når det koker som verst, men heldigvis finner de sammen igjen etter kranglingen. Vi prater også mye sammen, om hva som er greit og ikke. 

Anonymkode: 2d239...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Selv søsken som krangler som busta fyker kan da være veldig glade i hverandre for det. 

Søsken kan være glad i hverandre på samme måte som man elsker sine foreldre betingelsesløst. Det betyr ikke at søsken automatisk er en berikelse. Jeg hadde aldri frivillig valgt å tilbringe tid med noen jeg bare krangler med. Barn kam ikke velge. Så da er spørsmålet: ville de savnet hverandre hvis de ikke ble tvunget til å bo i samme husstand?

Min 10 år gamle niese som ble spurt om hun savnet sin 8år gamle bror. Hun sa: Hæ? Er ikke han bare på rommet sitt da? 

Han hadde vært bortreist i en uke og hun hadde ikke merket det engang 😂

Anonymkode: fc815...e98

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan de, men de trenger ikke være det. Kjenner du virkelig ingen som har lite eller ingen kontakt med et søsken etter de flyttet hjemmefra og kunne velge selv?

Søsken kan også mobbe hverandre, både fysisk og psykisk. Ugreit å bare avfeie alt som «søskenkrangel» og bare gå ut i fra at de eeegentlig er glade i hverandre og en berikelse for hverandre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...