AnonymBruker Skrevet 6. mai #1 Skrevet 6. mai Dette gjelder en datter som gifter seg for andre gang. De har ikke hatt noen feiring. Vi, foreldrene, er pensjonister og den ene av oss er minstepensjonist. Vi er uenige om beløpet på gaven, så det hadde vært fint med noen innspill her. Anonymkode: 5fa10...d65
AnonymBruker Skrevet 6. mai #2 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette gjelder en datter som gifter seg for andre gang. De har ikke hatt noen feiring. Vi, foreldrene, er pensjonister og den ene av oss er minstepensjonist. Vi er uenige om beløpet på gaven, så det hadde vært fint med noen innspill her. Anonymkode: 5fa10...d65 Dere skal ikke blakke dere på gave, gi det dere mener dere har råd til. Dette gavehysteriet går over alle støvelskaft av og til. Anonymkode: 66271...d24 4 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai #3 Skrevet 6. mai Når man gifter seg for andre gang, kan man ikke forvente samme oppdekking som første gang. Dere må selv kjenne etter hva dere har råd til og hva dere selv syns er greit. Her vil dere antagelig få svar fra 1000-100.000 kr. Anonymkode: a809e...2db 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #4 Skrevet 6. mai Det blir som å spørre hva som er normalt å betale for et hus. Dere gir etter evne. Hva har det med saken å gjøre at hun gifter seg for andre gang? Anonymkode: 90156...646 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #5 Skrevet 6. mai Gi i henhold til egen økonomi. Ingen grunn til å sprenge budsjettet. Anonymkode: 99088...7b5 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #6 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det blir som å spørre hva som er normalt å betale for et hus. Dere gir etter evne. Hva har det med saken å gjøre at hun gifter seg for andre gang? Anonymkode: 90156...646 Jeg bare lurte på om det er vanlig å gi det samme som første gang? Overhodet ikke respektløst ment. En venninne mente det ikke er vanlig å gi like mye andre gang som første gang, så jeg bare lurer rett og slett. Anonymkode: 5fa10...d65
AnonymBruker Skrevet 6. mai #7 Skrevet 6. mai Tenker at det er veldig naturlig at gaven i det andre bryllupet er mindre. Ved første bryllupet ønsker man seg gjerne servise og ting til boligen, mens ved andre bryllup er man to fullverdige husholdninger som slåes sammen slik at man må kvitte seg med ting. Anonymkode: b284d...aeb 2 1
BobbySocks Skrevet 6. mai #8 Skrevet 6. mai Hadde jeg hatt råd hadde jeg gitt 5000,- til en datter som gifter seg for 2. gang. Første gang hadde jeg gitt 10000,-. Hvorfor? Nei.. si det. Det er bare det som føles rett for meg.
AnonymBruker Skrevet 6. mai #9 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg bare lurte på om det er vanlig å gi det samme som første gang? Overhodet ikke respektløst ment. En venninne mente det ikke er vanlig å gi like mye andre gang som første gang, så jeg bare lurer rett og slett. Anonymkode: 5fa10...d65 Nei, det er ikke vanlig å gi det samme som første gang. Anonymkode: a809e...2db 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #10 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tenker at det er veldig naturlig at gaven i det andre bryllupet er mindre. Ved første bryllupet ønsker man seg gjerne servise og ting til boligen, mens ved andre bryllup er man to fullverdige husholdninger som slåes sammen slik at man må kvitte seg med ting. Anonymkode: b284d...aeb Hvorfor tror du at det ikke er to fullverdige husholdninger ved første bryllup? Hva er forskjellen der? Tror du man ved førstegangs ekteskap kommer flyttende fra jente og gutterommet hjemme? Anonymkode: 90156...646
AnonymBruker Skrevet 6. mai #11 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor tror du at det ikke er to fullverdige husholdninger ved første bryllup? Hva er forskjellen der? Tror du man ved førstegangs ekteskap kommer flyttende fra jente og gutterommet hjemme? Anonymkode: 90156...646 Man har gjerne vært studenter og er fremdeles såpass ung at man ikke har bygget seg opp store mengder med glass, servise osv. Når man gifter seg andre gang er man typisk i 40-, 50- eller 60-årene og har hvert sitt hus stappfullt med eiendeler. Man er på et helt annet sted i livet. Anonymkode: b284d...aeb 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #12 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man har gjerne vært studenter og er fremdeles såpass ung at man ikke har bygget seg opp store mengder med glass, servise osv. Når man gifter seg andre gang er man typisk i 40-, 50- eller 60-årene og har hvert sitt hus stappfullt med eiendeler. Man er på et helt annet sted i livet. Anonymkode: b284d...aeb I vårt tilfelle stemmer det. Datteren vår hadde nettopp fullført studier og vært samboer i ca 1 år da hun giftet seg første gang. Denne gang har hun svært god råd, og trenger egentlig ingenting, fordi hun kjøper det hun vil ha selv. Selvfølgelig vil vi gi henne en fin bryllupsgave, men den ene av oss vil gi gave for 6000 kr, mens den andre tenkte ca 11000 kr. Som sagt har vi ikke så god råd lenger. Vi har begge blitt syke, og det har blitt nødvendig med en del privat behandling, som har medført at vi sjeldent kan unne oss noe ekstra. Ts Anonymkode: 5fa10...d65
AnonymBruker Skrevet 6. mai #13 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I vårt tilfelle stemmer det. Datteren vår hadde nettopp fullført studier og vært samboer i ca 1 år da hun giftet seg første gang. Denne gang har hun svært god råd, og trenger egentlig ingenting, fordi hun kjøper det hun vil ha selv. Selvfølgelig vil vi gi henne en fin bryllupsgave, men den ene av oss vil gi gave for 6000 kr, mens den andre tenkte ca 11000 kr. Som sagt har vi ikke så god råd lenger. Vi har begge blitt syke, og det har blitt nødvendig med en del privat behandling, som har medført at vi sjeldent kan unne oss noe ekstra. Ts Anonymkode: 5fa10...d65 Jeg syns dere begge ligger langt over hva som er "nødvendig" å gi. Men dere må jo gjøre det som er rett for dere. Hadde mine foreldre gitt meg en så dyr gave nå, hadde jeg følt det ubehagelig med tanke på deres livssituasjon nå og at jeg alene, tjener mer enn dem begge. Anonymkode: a809e...2db 1 1
Thyra Skrevet 7. mai #14 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tenker at det er veldig naturlig at gaven i det andre bryllupet er mindre. Ved første bryllupet ønsker man seg gjerne servise og ting til boligen, mens ved andre bryllup er man to fullverdige husholdninger som slåes sammen slik at man må kvitte seg med ting. Anonymkode: b284d...aeb De fleste i dag har vel alt de trenger til boligen ved første bryllup også. De fleste som gifter seg har vært samboere rn stund og/eller dr er to fullverdige husholdninger som slås sammen. Sjelden i dag at brus og brudgom bor hos sine familier fram til bryllupet. Av denne grunn vil mange brudepar i dag foretrekke penger framfor utstyr til huset. Selv om det er ts sin datters andre bryllup, er det kanskje det første for brudgommen. Skal man få mindre bryllupsgave fordi man gifter seg med noen som var gift før? Eller er det bare gjestene på siden til den parten som har vært gift før som skal gi mindre i gave? Jeg synes ikke det spiller noen rolle om du har vært gift før, men om man gifter seg uten selskap, kan man kanskje ikke forvente (like stor) gave? Vet om folk som giftet seg uten selskap og sa til familie og venner at de ikke ventet noen gave. Men skal man gi gave, gir man etter lommeboka, en gave skal ikke gi giver økonomiske problemer!
AnonymBruker Skrevet 7. mai #15 Skrevet 7. mai Thyra skrev (4 timer siden): De fleste i dag har vel alt de trenger til boligen ved første bryllup også. De fleste som gifter seg har vært samboere rn stund og/eller dr er to fullverdige husholdninger som slås sammen. Sjelden i dag at brus og brudgom bor hos sine familier fram til bryllupet. Av denne grunn vil mange brudepar i dag foretrekke penger framfor utstyr til huset. Selv om det er ts sin datters andre bryllup, er det kanskje det første for brudgommen. Skal man få mindre bryllupsgave fordi man gifter seg med noen som var gift før? Eller er det bare gjestene på siden til den parten som har vært gift før som skal gi mindre i gave? Jeg synes ikke det spiller noen rolle om du har vært gift før, men om man gifter seg uten selskap, kan man kanskje ikke forvente (like stor) gave? Vet om folk som giftet seg uten selskap og sa til familie og venner at de ikke ventet noen gave. Men skal man gi gave, gir man etter lommeboka, en gave skal ikke gi giver økonomiske problemer! Både brud og brudgom har vært gift før. De hadde ikke feiring, ingen gjester. De reiste rett til Maldivene etter bryllupet. Penger er ikke aktuelt i dette tilfelle, det blir litt rart å gi penger når begge to til sammen har flere millioner i lønn. Derfor ser vi etter en gave som vi kan gi. Vi må bare bli enig om beløpet på gaven, og å finne en gave til noen som har alt er vanskelig. Ts Anonymkode: 5fa10...d65
AnonymBruker Skrevet 7. mai #16 Skrevet 7. mai Thyra skrev (5 timer siden): De fleste i dag har vel alt de trenger til boligen ved første bryllup også. De fleste som gifter seg har vært samboere rn stund og/eller dr er to fullverdige husholdninger som slås sammen. Sjelden i dag at brus og brudgom bor hos sine familier fram til bryllupet. Av denne grunn vil mange brudepar i dag foretrekke penger framfor utstyr til huset. Selv om det er ts sin datters andre bryllup, er det kanskje det første for brudgommen. Skal man få mindre bryllupsgave fordi man gifter seg med noen som var gift før? Eller er det bare gjestene på siden til den parten som har vært gift før som skal gi mindre i gave? Jeg synes ikke det spiller noen rolle om du har vært gift før, men om man gifter seg uten selskap, kan man kanskje ikke forvente (like stor) gave? Vet om folk som giftet seg uten selskap og sa til familie og venner at de ikke ventet noen gave. Men skal man gi gave, gir man etter lommeboka, en gave skal ikke gi giver økonomiske problemer! Jeg fikk 50.000 kr av foreldrene mine til bryllupet mitt når jeg giftet meg. Det hadde gitt litt bismak å ta imot det samme igjen. Livet har endret seg for oss alle siden den gang. Det er helt naturlig i mine øyne at summen på gaven går ned. Man kompenserer ikke for at en ny brudgom ikke har vært gift før. Det er ikke mine foreldres sitt ansvar. Anonymkode: a809e...2db
AnonymBruker Skrevet 7. mai #17 Skrevet 7. mai Hvis de ikke en gang har hatt feiring trenger dere vel knapt å gi noe? Anonymkode: 874f8...f39
Thyra Skrevet 7. mai #18 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg fikk 50.000 kr av foreldrene mine til bryllupet mitt når jeg giftet meg. Det hadde gitt litt bismak å ta imot det samme igjen. Livet har endret seg for oss alle siden den gang. Det er helt naturlig i mine øyne at summen på gaven går ned. Man kompenserer ikke for at en ny brudgom ikke har vært gift før. Det er ikke mine foreldres sitt ansvar. Anonymkode: a809e...2db Det er ikke alle som får slike beløp, da. Om man får 1000 kroner første gang, er det ikke naturlig å gå vesentlig ned andre gang.
AnonymBruker Skrevet 7. mai #19 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk 50.000 kr av foreldrene mine til bryllupet mitt når jeg giftet meg. Det hadde gitt litt bismak å ta imot det samme igjen. Livet har endret seg for oss alle siden den gang. Det er helt naturlig i mine øyne at summen på gaven går ned. Man kompenserer ikke for at en ny brudgom ikke har vært gift før. Det er ikke mine foreldres sitt ansvar. Anonymkode: a809e...2db Vi ga 35.000 kr første gang vår datter giftet seg, men vi hadde en helt annen økonomi da. Vi har absolutt ikke råd til en slik sum i dag. Føler et snev av dårlig samvittighet når enkelte her sier at det ikke burde være forskjell på beløp ved giftemål nummer to. Jeg har nettopp sett på en gave til ca 8000 kr. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis de ikke en gang har hatt feiring trenger dere vel knapt å gi noe? Anonymkode: 874f8...f39 Føler vi bør gi en gave, men summen bør ikke overskride hva lommeboken vår tåler, som mange har sagt. Anonymkode: 5fa10...d65 1
Megisen Skrevet 7. mai #20 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Både brud og brudgom har vært gift før. De hadde ikke feiring, ingen gjester. De reiste rett til Maldivene etter bryllupet. Penger er ikke aktuelt i dette tilfelle, det blir litt rart å gi penger når begge to til sammen har flere millioner i lønn. Derfor ser vi etter en gave som vi kan gi. Vi må bare bli enig om beløpet på gaven, og å finne en gave til noen som har alt er vanskelig. Ts Anonymkode: 5fa10...d65 I dette tilfellet hadde jeg tenkt at en gave til rundt 5000kr hadde vært helt suverent. De har alt de trenger. De reiser og koser seg. Samtidig ønsker sikkert dere å gi noe som minnes på et vis. Det er jo en situasjon der man kanskje drar litt på, samtidig som man ikke skal blakke seg fullstendig. Da synes jeg en gave til 5000kr er rikelig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå