Gå til innhold

Klarer ikke lys, blir bare verre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 og har ihvertfall de siste 10 årene hatt problemer med lys. Jeg er ikke glad i å være ute når det er sol, venter til det er kveld med å gå utenfor, trekker forbi gardiner og har ikke på lys inne i det rommet jeg er i.

Har lyslenker rundt i stua som gir et behagelig lys, men folk på besøk sier de ikke ser noe omtrent. Jeg ser nå når jeg skriver dette at grunnen til at jeg sliter mer og mer med lys er fordi jeg ikke eksponeres for det 😂 

Jeg er også autist så har tenkt at dette er grunnen. Men det blir bare verre og verre, jeg må til og med skru ut lyspæra over bordet på restauranter om de henger rett over bordet. Syns lys er vanskeligere når jeg er sliten. Det er ikke øynene mine som gjør mest vondt av lyset, det er på en måte hjernen. Er nesten som en smerte i hjernen når det er mye lys og jeg klarer ikke tenke på noe annet enn at jeg må få vekk lyset.. 

må jeg bare utsettes mer for lys så blir det bedre? For er nesten der at jeg må bruke solbriller 24/7.. merker også at jeg får mer energi med en gang sola forsvinner og først da orker å gjøre ting.. har også ekstremt sensitiv hud som ikke tåler sol selv med sterk solkrem. Begynner å lure om jeg har gjort alt dette mot meg selv ved å holde meg unna lys. 

Anonymkode: a07df...255

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er 30 og har ihvertfall de siste 10 årene hatt problemer med lys. Jeg er ikke glad i å være ute når det er sol, venter til det er kveld med å gå utenfor, trekker forbi gardiner og har ikke på lys inne i det rommet jeg er i.

Har lyslenker rundt i stua som gir et behagelig lys, men folk på besøk sier de ikke ser noe omtrent. Jeg ser nå når jeg skriver dette at grunnen til at jeg sliter mer og mer med lys er fordi jeg ikke eksponeres for det 😂 

Jeg er også autist så har tenkt at dette er grunnen. Men det blir bare verre og verre, jeg må til og med skru ut lyspæra over bordet på restauranter om de henger rett over bordet. Syns lys er vanskeligere når jeg er sliten. Det er ikke øynene mine som gjør mest vondt av lyset, det er på en måte hjernen. Er nesten som en smerte i hjernen når det er mye lys og jeg klarer ikke tenke på noe annet enn at jeg må få vekk lyset.. 

må jeg bare utsettes mer for lys så blir det bedre? For er nesten der at jeg må bruke solbriller 24/7.. merker også at jeg får mer energi med en gang sola forsvinner og først da orker å gjøre ting.. har også ekstremt sensitiv hud som ikke tåler sol selv med sterk solkrem. Begynner å lure om jeg har gjort alt dette mot meg selv ved å holde meg unna lys. 

Anonymkode: a07df...255

Første bud er å dra fra gardinene og slippe lyset inn, dernest å akseptere at nå blir det en endring i livet ditt. 

Anonymkode: ba13f...3c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville jo snakket med legen om det i tilfelle det finnes en medisinsk grunn for det (utenom autisme) som du gjerne skulle visst om.

Anonymkode: 0b26c...695

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville jo snakket med legen om det i tilfelle det finnes en medisinsk grunn for det (utenom autisme) som du gjerne skulle visst om.

Anonymkode: 0b26c...695

Enig. Særlig er flere b vitaminer viktig, og også a vitamin/betakaroten viktig for øynene. Variert kosthold er kanskje ikke alltid så lett å tenke på med autisme, TS, men det er i hvert fall noe å tenke på :) 

Anonymkode: 9a9cb...139

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er helt vanlig at autister har en tilleggs diagnose. Fx migrene. Lysskyhet er et helt vanlig migrene symptom. Det er mange som tror at migrene kun er hodepine. Det stemmer ikke. Det kan være mange ulike symptomer. 

• Nyttig 1
Skrevet

Har du noen hjelpemidlene for lys-sensitiviteten din? 

Jeg har ikke autisme men jeg er høysensitiv og reagerer på bla lys. Jeg har fått spesiallaget briller som demper blått lys (det de fleste reagerer på). Jeg fikk god hjelp hos øyelege hos Specsavers.

Også, som de andre skriver, sjekk helsa di generelt. Både vitaminer og andre ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har briller som demper lys og fjerner blått lys. Anbefales! 

Anonymkode: 1f330...338

AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av om du har autisme eller ikke så er det viktig å få undersøkt deg for lysskyhet kan være alt fra sykdom i øyne til sykdom i hjerne.

Anonymkode: 5bc35...ed8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på samme måte. Man føler seg litt annerledes når man gleder seg over at det snart bare er en måned til sola snur i juni 😄 Det hjelper ikke å utsette seg for mer lys, tvert imot.

Anonymkode: 08df1...639

Skrevet

Svaret er ja og nei.

Dette er nok pga autismen, og delvis blir man verre ja av å unngå det helt.

Jeg ville vurdert filterbriller med FL41 for eksempel fremfor solbriller. 

Solbriller ute i sollys er noe annet, det er OK. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (4 minutter siden):

Svaret er ja og nei.

Dette er nok pga autismen, og delvis blir man verre ja av å unngå det helt.

Jeg ville vurdert filterbriller med FL41 for eksempel fremfor solbriller. 

Solbriller ute i sollys er noe annet, det er OK. 

Ville prøvd forskjellig for å roe nervesystemet, feks øvelser fra dr.mellilo og Lønnlo på insta. 

Anonymkode: e0158...4e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...