Gå til innhold

Finest katterase

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er neppe en colorpoint perser? Ser ut som en ragdoll, kan evt være birma. 
Selv er ikke noe vakrere for meg enn en hellig birma. 😍 Har ingen nå, men jeg har hatt det tidligere. Sibirkatt liker jeg også godt. Og så liker jeg tonkaneser (men det er vel ikke en rase?). Og blåskilpadde britisk korthår. 😍

Anonymkode: bf971...c8a

Disco skrev (43 minutter siden):

Dette må være en Hellig Birma eller Ragdoll vel….? 

Det kan være, den kom opp som bilde da jeg googlet himalayan cat. 

Grunnen til at jeg synes Himalayan er finere enn Hellig Birma og Ragdoll er fordi de også har gjennomført colourpoint poter. (Overfladisk, selvsagt, men nå var det utseendet vi snakket om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huskatten, fordi den har utviklet seg naturlig og ser dermed ut som en katt. Menneskestyrt raseavl fører ikke noe godt med seg, det har vi sett på hund, og vi ser det også nå på hest og katt. Vi ser det også på husdyrraser. Mennesker har sin ide om hvordan ting skal se ut og være, og naturen har sin ide, og naturen får alltid rett.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (2 timer siden):

Grunnen til at jeg synes Himalayan er finere enn Hellig Birma og Ragdoll er fordi de også har gjennomført colourpoint poter. (Overfladisk, selvsagt, men nå var det utseendet vi snakket om).

Hva mener du med gjennomført colourpoint poter?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (10 timer siden):

En brun- eller svartmasket himalayer (colourpoint perser) er noe av det vakreste jeg ser, så lenge den har et "normalt" ansikt og ikke det ødelagte, flate ansiktet til en overdreven perser.

Himalayan Cat Breed & Adoption Information | Petfinder

Vil ha en sånn i main coon størrelse 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (2 timer siden):

Tenker du på helt fargede poter uten hvite sokker? Det har jo colorpoint ragdolls også :) 

Chorotegas-Princess-Sofia-%C3%84gare-Ull

Min ragdoll (som er bilde av tidligere i tråden) er en mitted ragdoll, og har derfor hvite sokker på potene.

Anonymkode: a1190...6ac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvilken katterase er finest? 

Anonymkode: 13f7d...fb0

Main Coon, begal og hellig birma

Anonymkode: a957f...80f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes britisk korthåret er nydelige. De blir ekstra runde når pelsen er tykk. Runde øyne, rund hale, og runde små ører😍

ikke for ingenting at de er whiskas katten, katten med støvlene og the Cheshire cat I Alice i eventyrland. 

IMG_2216.jpeg

Anonymkode: 23584...df0

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (2 timer siden):

Huskatten, fordi den har utviklet seg naturlig og ser dermed ut som en katt. Menneskestyrt raseavl fører ikke noe godt med seg, det har vi sett på hund, og vi ser det også nå på hest og katt. Vi ser det også på husdyrraser. Mennesker har sin ide om hvordan ting skal se ut og være, og naturen har sin ide, og naturen får alltid rett.

Hvordan tror du rasekatter har utviklet seg? I et laboratorium?
Med unntak av noen ekstreme tilfeller, ser da alle rasekatter ut som en katt. Det er jo bare snakk om ulike farger og pelstyper. Og gemytt. Fordi alle raser har samme opprinnelse, og en rasekatt egentlig bare er en katt med kjent stamtavle.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tenker du på helt fargede poter uten hvite sokker? Det har jo colorpoint ragdolls også :) 

Min ragdoll (som er bilde av tidligere i tråden) er en mitted ragdoll, og har derfor hvite sokker på potene.

Fineste pusene❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Med unntak av noen ekstreme tilfeller, ser da alle rasekatter ut som en katt. Det er jo bare snakk om ulike farger og pelstyper. Og gemytt. Fordi alle raser har samme opprinnelse, og en rasekatt egentlig bare er en katt med kjent stamtavle.

Som med all avl på utseende blir de avlet mer og mer mot det ekstreme, de skal være "søte" eller "kule" eller "rare". Her er link til den originale Maine Coon-katten, den lignet mest på en vanlig huskatt før: https://www.lakeviewcoons.com/blog/the-origin-amp-evolution-of-the-maine-coon-cat-1

Under er diverse rasekatter fra en norsk salgsside, det er langt fra snakk om bare farger og pels:

image.thumb.png.fd5250ab8470059523916db7d940cb8f.png

image.png.a55c702a8f81ba85d3d00988bb07fd7f.png

image.png.decb1bec7059a3187bf60da774e76b27.png

image.png.370e2a5199c39193191f192508bdb304.png

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

De har jo det, bare at labratoriet er noens stue. Heter avl. De tar jo å bestemt får den type katt til å formere seg med den type katt, for å fremheve ulike typer utsender og egenskaper og holde arten ren i den retningen.

Søk opp avl. Det gjør de med maten vår også. Grisene, hønene. Mye rart vi mennesker gjør. Derfor noen dyr har små ben, gir ikke mening for en hund å se ut som en dachs i naturen regner jeg med. Lite levedyktig, men for vår gledes skyld går det fint så fremt noen tar vare på dem.

Anonymkode: 0c720...59e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns korat er en nydelig rase, veldig liten, og utrolig smart ☺️

IMG_1574.jpeg

Anonymkode: ad1f8...93a

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velinda skrev (8 timer siden):

Hva mener du med gjennomført colourpoint poter?

At potene også er colorpointfarge, slik som bildet nedenfor.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å, jeg visste ikke at de også kunne ha det, har sett flere bilder av Ragdolls som ikke har det. Er jo nydelig! ❤️ 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (6 timer siden):

At potene også er colorpointfarge, slik som bildet nedenfor.

Å, jeg visste ikke at de også kunne ha det, har sett flere bilder av Ragdolls som ikke har det. Er jo nydelig! ❤️ 

Min er akkurat som på bildet,ja de er helt nydelig,du må få deg en sånn❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bengal, Savannah og korthårede huskatter som er litt større enn vanlig. Jeg har en stor, helsvart, korthåret huskatt, han er så nydelig, proporsjonert helt perfekt og bare 1 år!!

Anonymkode: be1a3...d52

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er du sprø, eller? Tror du det er tilfeldig at alle scottish fold-katter har kronisk og smertefull osteokondrodysplasi? Det er selvsagt ikke tilfeldig, det er fordi dumme eller ondskapsfulle mennesker har avlet katter med nettopp denne arvelige sykdommen.

Det sier seg selv at rasekatter generelt har dårligere helse enn andre, sånn går det nemlig når mennesker avler dyr som likner på hverandre fordi de synes de "ser fine ut" - akkurat som med scottish fold. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes britisk langhår er utrolig fine ❤️

Anonymkode: 4f83e...93a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Maine Coon og Norsk Skogkatt. Er generelt svak for langhårede katter. 

Min omplasseringskatt påstås å være renraset Norsk Skogkatt, men jeg har dessverre ikke papirer på det. Han er i alle fall særdeles vakker

Snapchat-326521386.jpg

Anonymkode: 13eae...449

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De har jo det, bare at labratoriet er noens stue. Heter avl. De tar jo å bestemt får den type katt til å formere seg med den type katt, for å fremheve ulike typer utsender og egenskaper og holde arten ren i den retningen.

Søk opp avl. Det gjør de med maten vår også. Grisene, hønene. Mye rart vi mennesker gjør. Derfor noen dyr har små ben, gir ikke mening for en hund å se ut som en dachs i naturen regner jeg med. Lite levedyktig, men for vår gledes skyld går det fint så fremt noen tar vare på dem.

Anonymkode: 0c720...59e

Det er likevel to katter som parer seg, så helt naturlig fremgangsmåte. Jeg forsvarer på ingen måte ekstremavl (flatt fjes, korte ben o.l.), men synes det blir for dumt å kalle rasekattavl for unaturlig. Spesielt når man skjærer alle rasekatter over en kam.
De aller fleste rasekattene er helt normale, friske katter, og de fleste oppdrettere avler opp mest mulig sunne katter. Ikke la unntakene ødelegge for de andre.

Maia70 skrev (17 timer siden):

Som med all avl på utseende blir de avlet mer og mer mot det ekstreme, de skal være "søte" eller "kule" eller "rare". Her er link til den originale Maine Coon-katten, den lignet mest på en vanlig huskatt før: https://www.lakeviewcoons.com/blog/the-origin-amp-evolution-of-the-maine-coon-cat-1

Under er diverse rasekatter fra en norsk salgsside, det er langt fra snakk om bare farger og pels:

image.thumb.png.fd5250ab8470059523916db7d940cb8f.png

image.png.a55c702a8f81ba85d3d00988bb07fd7f.png

image.png.decb1bec7059a3187bf60da774e76b27.png

image.png.370e2a5199c39193191f192508bdb304.png

Jeg skrev da også "med unntak av ekstreme tilfeller", som blant annet innbefatter persere med flatt ansikt som sliter med å puste. De aller fleste rasekattene (som vist på bilder i denne tråden) er ikke ekstremavlet til å ha et utseende som er skadelig for helsa deres. Hvorfor dømme alle katterasene etter de få eksemplene som ikke er bra? Og hva er vitsen med å dra det frem i en tråd om hvilke katteraser man synes er finest? Du kan jo heller opprette en egen tråd om avl på skadelige trekk.

Brukernavn84 skrev (1 time siden):

Er du sprø, eller? Tror du det er tilfeldig at alle scottish fold-katter har kronisk og smertefull osteokondrodysplasi? Det er selvsagt ikke tilfeldig, det er fordi dumme eller ondskapsfulle mennesker har avlet katter med nettopp denne arvelige sykdommen.

Det sier seg selv at rasekatter generelt har dårligere helse enn andre, sånn går det nemlig når mennesker avler dyr som likner på hverandre fordi de synes de "ser fine ut" - akkurat som med scottish fold. 

Hvorfor spør du om jeg er sprø?
Jeg skrev "med unntak av ekstreme tilfeller", som blant annet dekker opp scottish fold, flatfjesede persere og munchkins (med korte bein). Jeg er sterkt imot ekstremavl på sykelige trekk. Dette gjelder likevel ikke "generelt", da de fleste katteraser faktisk ikke har sånne skadelige trekk som avles på.

Hva mener du med "dyr som ligner på hverandre"? Rasekatter er jo ikke akkurat avlet frem ved å pare ulike dyr.
Veldig mange katteraser har oppstått ved at en kattemor har født en kattunge som ser annerledes ut (naturlig, uten spesiell avl for å få en sånn kattunge), og så har de trekkene blitt avlet videre på. I noen tilfeller er det trekk som er skadelig for katten eller gir sykdommer og plager, men i de fleste tilfeller er det bare snakk om uskyldige ting som har med utseende å gjøre. Som f.eks. fargekombinasjoner, pelstype eller øyenfarge. De aller fleste katteraser er normale, sunne katter, og stadig flere oppdrettere tar avstand til ekstremavl. Det ser man også gode eksempler på her i tråden, der det trekkes frem raser som overhodet ikke er ekstreme på noen måte.

...Og så kan vi kanskje gå tilbake til trådens tema; hvilke katteraser man synes er finest. De som er imot rasekatter kan jo heller opprette sin egen tråd.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...