AnonymBruker Skrevet 5. mai #1 Skrevet 5. mai Jeg har forsøkt ulike kalkulatorer på nett, men de fungerer åpenbart ikke for meg da jeg legger på meg selv om jeg ligger godt i underskudd om jeg måler mot disse… Hvordan skal jeg klarer å komme frem til en vedlikeholdsnivå når det virker som at vekta øker uansett hva jeg gjør? Jeg er kvinne, 42 og 172 cm høy. Nå tør jeg ikke gå på vekta lenger, for jeg blir så nedbrutt hver gang…. Har lagt på meg ca. 8 kilo (sakte men sikkert) siste året etter vellykket vektnedgang (gikk ned ca. 25 kg) på 10 måneder. Ligger på 1200 - 1500 kalorier om dagen, trener og er aktiv - men likevel kryper vekta oppover… Anonymkode: ebbe6...4f1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #2 Skrevet 5. mai Og du veier alt du får i deg? Anonymkode: 0b98d...bd1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #3 Skrevet 5. mai Går du på hormonell prevensjon? Hormoner kan klusse med kroppens metabolisme. F.eks. er det vanlig å gå opp ca. 10 kg på p-sprøyte, i følge pakningsvedlegget. Ellers ville jeg sjekket stoffskifte og evt. PCOS (som kan gi insulinresistens). Anonymkode: bb079...53b 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #4 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Går du på hormonell prevensjon? Hormoner kan klusse med kroppens metabolisme. F.eks. er det vanlig å gå opp ca. 10 kg på p-sprøyte, i følge pakningsvedlegget. Ellers ville jeg sjekket stoffskifte og evt. PCOS (som kan gi insulinresistens). Anonymkode: bb079...53b Vil man gå ned i vekt om man slutter på prevensjonen eller bytter, om den var årsaken til økningen? Anonymkode: 008d8...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #5 Skrevet 5. mai Du er 172 cm høy og ligger på 1200-1500 kcal om dagen i tillegg til at du trener og er aktiv. Dette hadde vært et ganske lavt kaloriinntak også om du ikke var aktiv i det hele tatt. Kroppen din driver mest sannsynlig og holder fast på alt den kan av fett for å overleve, og dermed så blir det vanskeligere å gå ned i vekt. Jeg som er 160 cm høy skal ha i meg rett i overkant av 1300 kcal dersom jeg ikke er aktiv i det hele tatt. For litt siden dro jeg til en ernæringsfysiolog som ville at jeg skulle ligge på 1700 kcal om dagen da jeg prøver å gå ned i vekt og trener tre ganger i uka. Du som er høyere enn meg burde da ikke ligge på under 1700 kcal om dagen ☺️ Anonymkode: d0c5f...c84
AnonymBruker Skrevet 5. mai #6 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kroppen din driver mest sannsynlig og holder fast på alt den kan av fett for å overleve, og dermed så blir det vanskeligere å gå ned i vekt. hadde dette vært sant hadde det ikke fantes noen undervektige mennesker. Anonymkode: 0b98d...bd1 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai #7 Skrevet 5. mai Det handler ikke om kalorier, men karbohydrater. Anonymkode: 95778...379
AnonymBruker Skrevet 5. mai #8 Skrevet 5. mai Bytter du fett / vekt, mot muskler? Jeg trente mye, kuttet "alt", men gikk ikke ned i vekt for det. Anonymkode: bcc3f...e2d
AnonymBruker Skrevet 6. mai #9 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og du veier alt du får i deg? Anonymkode: 0b98d...bd1 Jeg har gjort det i en periode for å få kontroll på faktisk kaloriinntak ja. Men ikke hver dag lenger. Har rimelig grei oversikt, og ligger i alle fall under 1500 med god margin. Anonymkode: ebbe6...4f1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #10 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bytter du fett / vekt, mot muskler? Jeg trente mye, kuttet "alt", men gikk ikke ned i vekt for det. Anonymkode: bcc3f...e2d Dessverre ikke… Jeg er tung; pløsete og oppblåst i kroppen. Virker som om fordøyelsen/forbrenningen rett og slett har stoppet opp. At maten jeg spiser ikke omdannes til energi, bare til fett… Anonymkode: ebbe6...4f1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #11 Skrevet 6. mai Beklager på forhånd men du kommer nok til å bli lei deg av det jeg skriver. Men du må slutte å lyve for deg selv og for oss. Du spiser ikke i et kaloriunderskudd og går opp i vekt. Hvorfor vet jeg dette? Fordi det er umulig, på samme måte som at du ikke kan fylle på en bil 10liter bensin og kjøre 13 mil på den da den bruker 1 liter på mila Jeg har tidligere vært overvektig selv, jeg har lavt stoffskifte og jeg har astma. Poenget mitt her er at jeg har mange gode unnskyldninger for å være overvektig som er sosialt akseptert, men den eneste jeg lurer med dette er meg selv. Du spiser for mye, jeg vet ikke hvilken feil du gjør, men den vanligste feilen folk gjør er å ikke telle smøret på brødskiven, eller smører på tykkere enn de brukte så de veide, ikke teller olje smør de bruker til steking etc. Jeg skjønner frustrasjonen din virkelig. Her er det beste tipset mitt, vekten din endrer seg heletiden, noe skyldes hvor mye du har spist, hvor oppblåst du er, syklus, vannvekt etc. Vei deg derfor hver morgen etter at du har vært på do og naken slik at du alltid gjør det under samme premisser og loggfør! Regn derfor ut fett prosenten din, gjøres enkelt på nett med en kalkulator, vekt og målebånd og forhold deg til det, det er det som teller, de fleste mennekser bryr seg ikke om vekten din men hvordan du ser ut. De peneste damene er ikke 45kg men trolig mer rundt 65-70kg pga muskelmasse. Lykke til Anonymkode: 3b870...cdf 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #12 Skrevet 6. mai Beveg deg mer, så du forbrenner mer. Eller kutt enda mer på kaloriene. Det kan godt hende du forbrenner veldig lite, om du ikke er spesielt aktiv. Forbrenner kun 1100 selv. Anonymkode: 35a88...084
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå