Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Rart å nevne arbeidshunder og mindre bedagelige hunder her. Jeg hadde en ekstremt mild og bedagelig Akita, skikkelig sofagris, bare god og kjærlig hele dagen, elsket andre hunder, og elsket i grunnen alt og alle, elsket selve livet. Den hadde ingen typiske instinkter. Den var ikke rasetypisk, og ikke en rase jeg vil anbefale på bakgrunn av akkurat den hunden. Jeg har hatt flere Akita, som har vært langt mer rasetypiske. For sjansen for å få en slik Akita, er svært lav. De er ekstremt milde og hengivne mot familie, men det er ingen mild og enkel hund generelt sett. Dette er egen erfaring, viktig å huske på.

Les rasebeskrivelser. Blandingshunder kan være uforutsigbare i gemytt, selv fra to milde hunderaser. Det kan bli krasj, men det finnes selvsagt raser man tenker er en god miks. Disse små hundene, puddelmikser og diverse. Men man vet jo ikke helt hva man forvente når man mikser to ulike raser og rasetypisk gemytt. 

Av alle raser jeg har hatt (personlig erfaring), så har Flat coated retriever vært de mildeste, men de krever jo stimuli og trim, og bør få utfolde instinktene sine. Jeg synes instinktene til retrievere er enkle å imøtekomme, så fremt de ikke er avlet til jakt (f.eks jaktlabrador - men guri så flotte de er!). Whippet er også en mild hund, men den har sterke instinkter.

Anonymkode: 6d06c...7f4

Enig! Man kan ikke gå ut i fra et enkelt eksemplar man har møtt eller hatt selv!

Selv har jeg shiba og det er mange som sier de ønsker seg en sånn hund etter å ha møtt hunden min. Men de tenker jo ikke over at jeg er utdanna hundetrener, jobber med mye hunden hver eneste dag og det har tatt hauger med trening bare å få han sånn nogenlunde ok på lydighet og håndtering. 

Også enig i at man bør lese rasebeskrivelser og se på hva hunden er laget for. De som er avlet for samarbeid med mennesker vil sannsynligvis være mildere enn de som er avlet for å jobbe selvstendig. De mildeste er nok raser som er avlet over lang lang tid for å være selskapshunder, men mange av disse har utfordringer med helse og separasjonsangst så det er jo andre ting å ta i betraktning. 

Anonymkode: e8e32...407

• Liker 1

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...