Gå til innhold

Milde hunderaser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Screenshot_20240517_154121_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: e642c...fd2

En rase kan både være aktiv med stort aktivitetsnivå og mild, de to er nødvendigvis ikke motsetninger.

Anonymkode: 25303...f5b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Whippet 🥰🥰

Anonymkode: 7960d...68d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Nutz skrev (9 timer siden):

Basset hound

Eneste av rasene som er foreslått jeg kan tenke meg er milde. En blodhund blanding 😁

Anonymkode: a8831...f1d

AnonymBruker
Skrevet

Igjennom mine ca 40 år som hundeeier har jeg erfaring med ganske så mange raser etter hvert.

Jeg har aldri vært i nærheten av en hund som er så mild, folkekjær, kosete, sosial og glad i flokken sin som en Berner Sennen.

Omtales ofte som «the gentle giant».

Anonymkode: dc397...b0a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Eneste av rasene som er foreslått jeg kan tenke meg er milde. En blodhund blanding 😁

Har hatt en selv. Mildeste vesenet jeg har møtt. 

AnonymBruker
Skrevet

Golden og Labrador syns jeg er veldig milde hunder.

Har selv puddel, men der føler jeg det kommer litt an på. Har hatt en som var utrolig mild og god, snill som dagen er lang. Mens den puddelen jeg har nå har et skarpt lynne, har hatt flere problemer som vi har måttet jobbet med i samarbeid med hundetrener. Mulig dårlig avl, jeg vet ikke. 

Anonymkode: aa659...89a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (På 6.5.2025 den 7.34):

Spaniels og retrievere er som regel milde og myke. Men har masse energi.

Støttes!

Anonymkode: 3b665...20c

AnonymBruker
Skrevet

Har en shih tzu, han er en hissig liten tass. Men så stor personlighet 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg vil nok plassere min Lagotto i kategorien mild og myk, en sensibel og følsom hund. Lett å trene, smart, krever endel fysisk og mental stimuli, mer enn jeg hadde forventa kanskje.  Kan være veldig sta, men ikke dominerende eller aggressiv. 

Anonymkode: 25ba9...e72

Har en Lagotto selv og er helt enig. Ønsker å hilse pent på folk og hunder og katter når vi er ute å går. 🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Golden og Labrador syns jeg er veldig milde hunder.

Har selv puddel, men der føler jeg det kommer litt an på. Har hatt en som var utrolig mild og god, snill som dagen er lang. Mens den puddelen jeg har nå har et skarpt lynne, har hatt flere problemer som vi har måttet jobbet med i samarbeid med hundetrener. Mulig dårlig avl, jeg vet ikke. 

Anonymkode: aa659...89a

Jeg har også puddel. Og gikk bevisst etter oppdretter som avler hunder som skal brukes til noe. Jeg vil ikke si min er myk, han er mer den som kan vise meg fingeren hvis jeg går for hardt inn. Han gir seg ikke. Men det er jo det jeg vil ha, for jeg trenger en hund som går på og fortsetter og har driv. 

Men enig i at det finnes en god del pudler der ute som jeg vil si er myke. Og jeg tenker det er et problem for rasen at forskjellen er så store mellom de som avler "hunder til kos" og de som avler hunder til hundesport og apportering. Kanskje kommer vi dit en dag at vi får en bruks/jaktpuddel og en utstillingspuddel også, sånn vi ser på andre raser. For jeg må innrømme at jeg elsker puddelen, men jeg er ikke interessert i å ha de fleste hundene av utstillingslinjer som jeg har møtt. 

Anonymkode: a6b74...764

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har også puddel. Og gikk bevisst etter oppdretter som avler hunder som skal brukes til noe. Jeg vil ikke si min er myk, han er mer den som kan vise meg fingeren hvis jeg går for hardt inn. Han gir seg ikke. Men det er jo det jeg vil ha, for jeg trenger en hund som går på og fortsetter og har driv. 

Men enig i at det finnes en god del pudler der ute som jeg vil si er myke. Og jeg tenker det er et problem for rasen at forskjellen er så store mellom de som avler "hunder til kos" og de som avler hunder til hundesport og apportering. Kanskje kommer vi dit en dag at vi får en bruks/jaktpuddel og en utstillingspuddel også, sånn vi ser på andre raser. For jeg må innrømme at jeg elsker puddelen, men jeg er ikke interessert i å ha de fleste hundene av utstillingslinjer som jeg har møtt. 

Hvorfor er du ikke interessert i utstillingslinjer? Pga for lite driv? Jeg spør av uerfarenhet, min lille logiske sans ville tenkt at hunder fra utstillingslinjer må være supre hunder for hvermansen som ikke har planer om voldsom "bruk", utover som hobby-kos. 

Anonymkode: 6e004...49c

AnonymBruker
Skrevet

Tibetansk spaniel, Bichon frisé, Bichon havanais.

Anonymkode: 0854f...0ba

AnonymBruker
Skrevet

har nabo som har Bichon og den er et bjeffende nervevrak. Hyler og bjeffer ved den minste ting selv om eierene er hjemme. Når de ikke er hjemme er det enda værre..

Anonymkode: 5b2c4...7c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 20.08):

Whippet 🥰🥰

Anonymkode: 7960d...68d

Bare ikke glem at de har et meget sterkt jakt instinkt! 

Anonymkode: e97e4...b93

Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet

Hva mener du egentlig med mild og myk? Grei å ha med å gjøre? Det kan være større variasjon mellom individer av samme rase enn mellom ulike raser, veldig mye avhenger av om hunden har fått en trygg tilknytning og får sine behov dekt. (Genetikk spiller inn, arv eksisterer og påvirkes dog alltid i/av miljø.)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor er du ikke interessert i utstillingslinjer? Pga for lite driv? Jeg spør av uerfarenhet, min lille logiske sans ville tenkt at hunder fra utstillingslinjer må være supre hunder for hvermansen som ikke har planer om voldsom "bruk", utover som hobby-kos. 

Anonymkode: 6e004...49c

Jeg syns de har for lite driv, ja. Hvis man skal drive med noen form for hundesport, mener jeg at en god del av utstillingslinjene faller gjennom blant pudlene. Og så må jeg si at jeg mener at en del av utstillingslinjene generelt har altfor lite fokus på det mentale, driv eller ei. Jeg syns jeg hos enkelte ser mer og mer atferd som separasjonsangst (sikkert ikke så tydelig hos oppdrettere som har en flokk hunder), lydsensitive og nervøse hunder. I tillegg, etter å ha vært med i puddelklubben noen år, ser det også ut til at en del oppdrettere med hovedfokus på utstilling ser ut til å drite i helse og innavl, bare de får gjøre som de vil. Og det gjør meg meget betenkt på rasens framtid. 

Heldigvis er det en del, både med fokus på utstilling og bruksegenskaper, som avler på gode hunder. Men jeg tenker at man som kjøper skal være veldig bevisst og stille noen kritiske spørsmål til oppdretter før man velger. Det gjelder for øvrig alle valpekjøpere, dessverre ser vi vel at det mangler hos veldig mange valpekjøpere. 

Dette ble helt off the point for tråden. Beklager det :laugh: 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg syns de har for lite driv, ja. Hvis man skal drive med noen form for hundesport, mener jeg at en god del av utstillingslinjene faller gjennom blant pudlene. Og så må jeg si at jeg mener at en del av utstillingslinjene generelt har altfor lite fokus på det mentale, driv eller ei. Jeg syns jeg hos enkelte ser mer og mer atferd som separasjonsangst (sikkert ikke så tydelig hos oppdrettere som har en flokk hunder), lydsensitive og nervøse hunder. I tillegg, etter å ha vært med i puddelklubben noen år, ser det også ut til at en del oppdrettere med hovedfokus på utstilling ser ut til å drite i helse og innavl, bare de får gjøre som de vil. Og det gjør meg meget betenkt på rasens framtid. 

Heldigvis er det en del, både med fokus på utstilling og bruksegenskaper, som avler på gode hunder. Men jeg tenker at man som kjøper skal være veldig bevisst og stille noen kritiske spørsmål til oppdretter før man velger. Det gjelder for øvrig alle valpekjøpere, dessverre ser vi vel at det mangler hos veldig mange valpekjøpere. 

Dette ble helt off the point for tråden. Beklager det :laugh: 

Pudlene er jo ikke delt, så lurer på noen oppdrettere som avler «brukspudler»? Kunne kanskje vært noe å vurdere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Pudlene er jo ikke delt, så lurer på noen oppdrettere som avler «brukspudler»? Kunne kanskje vært noe å vurdere. 

Jeg har fanget opp noen gjennom sosiale medier. Gruppa Puddel- jakt og bruk på FB er fin, selv om slike spørsmål der også blir besvart av utstillingsoppdrettere som mener at "deres pudler kan brukes til alt", uten at jeg noensinne har sett at noen har nådd spesielt langt i noen gren med deres pudler. Jeg har sett mest på oppdrettere i Sverige, blant annet Manvargens. https://www.instagram.com/manvargenskennel/

Man kan jo også ta en titt på årets hund i de ulike grenene hos puddelklubben, så er det sikkert mulig å forhøre seg der. Jeg har en som mangler litt på fokus, men har veldig arbeidsvilje, skulle gjerne hatt begge deler :laugh: 

AnonymBruker
Skrevet

Rart å nevne arbeidshunder og mindre bedagelige hunder her. Jeg hadde en ekstremt mild og bedagelig Akita, skikkelig sofagris, bare god og kjærlig hele dagen, elsket andre hunder, og elsket i grunnen alt og alle, elsket selve livet. Den hadde ingen typiske instinkter. Den var ikke rasetypisk, og ikke en rase jeg vil anbefale på bakgrunn av akkurat den hunden. Jeg har hatt flere Akita, som har vært langt mer rasetypiske. For sjansen for å få en slik Akita, er svært lav. De er ekstremt milde og hengivne mot familie, men det er ingen mild og enkel hund generelt sett. Dette er egen erfaring, viktig å huske på.

Les rasebeskrivelser. Blandingshunder kan være uforutsigbare i gemytt, selv fra to milde hunderaser. Det kan bli krasj, men det finnes selvsagt raser man tenker er en god miks. Disse små hundene, puddelmikser og diverse. Men man vet jo ikke helt hva man forvente når man mikser to ulike raser og rasetypisk gemytt. 

Av alle raser jeg har hatt (personlig erfaring), så har Flat coated retriever vært de mildeste, men de krever jo stimuli og trim, og bør få utfolde instinktene sine. Jeg synes instinktene til retrievere er enkle å imøtekomme, så fremt de ikke er avlet til jakt (f.eks jaktlabrador - men guri så flotte de er!). Whippet er også en mild hund, men den har sterke instinkter.

Anonymkode: 6d06c...7f4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange milde hunderaser, men en god del av de er aktive og krever mye trening. F.eks. puddel, det er faktisk mye hund. De små hunderasene som ofte blir sett på som milde er og stort sett brukshunder, og ender opp som problemhunder fordi de er understimulert.

Anonymkode: d76fb...b95

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...