Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har sluttet med foundation/hudsminke og har fått finere hud? Føler huden ser så grov ut med foundation o.l., selv om jeg har prøvd flere ulike typer. Porene virker større og vises mye mer. Rynkene blir også mer framtredende. Har de siste dagene gått uten, og bare med vanlig ansiktskrem og evt litt olje. Synes huden ser mye bedre ut. Har huden godt av hudsminke over tid, eller blir den rett og slett finere uten?

Anonymkode: 46f25...453

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen som har sluttet med foundation/hudsminke og har fått finere hud? Føler huden ser så grov ut med foundation o.l., selv om jeg har prøvd flere ulike typer. Porene virker større og vises mye mer. Rynkene blir også mer framtredende. Har de siste dagene gått uten, og bare med vanlig ansiktskrem og evt litt olje. Synes huden ser mye bedre ut. Har huden godt av hudsminke over tid, eller blir den rett og slett finere uten?

Du vil nok få flere ulike svar på dette. For det første handler det om å finne rett foundation for sin hudtype, og det kan kreve en del prøving og feiling🙂 Det andre er at hudsminke krever et godt underlag for å bli fin, dvs. nok fukt og kanskje en primer. Etterhvert som vi blir eldre, vil også matte og veldig dekkende foundations kunne gi det resultatet du beskriver. Og til sist - grundig rens er viktig når man bruker sminke og solkrem. Man må faktisk massere renseproduktet inn i huden en stund (ca 1 minutt) for å få løst opp sminke og solkremrester ordentlig.

Så er dette med hud individuelt, og det er om å gjøre å finne det som passer for din hud🙂

Jeg bruker en lett, fuktgivende såkalt serumfoundation, og merker ikke noen forskjell på huden om jeg lar være å bruke den noen dager eller ikke, men jeg er svært nøye med rens og fukt, og tror nok det har med saken å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Varierer nok, som svaret over.

Har ikke trengt å bruke så mye sminke da jeg har vært mye alene. Så de fleste dager i mpmden går jeg uten, uansett så har jeg grov og vanskelig hud. 

Anonymkode: 1920e...66e

Skrevet

Hva bruker du under foundationen, og hvordan påfører du den?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke huden min blir noe verre av å bruke foundation. Så lenge jeg er flink å rense huden før jeg legger meg og bruker fuktighetskrem så holder huden minseg veldig fin. Utenom noen hormonelle kviser som jeg ikke får gjort så mye med.

Anonymkode: 7e2c2...506

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Går uten sminke, bruker kun gof fuktighetskrem. Bruker mineralpudder om jeg skal sminke meg. Får så mye utslett ellers. 

Anonymkode: b281f...56a

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om hudpleien er problemet. Da gjør foundation ofte vondt verre når det gjelder flekker, porer og linjer. 

Jeg droppet hudsminke de første ukene av pandemien, da det uansett ikke synes på video. Merket ingen forskjell på huden. Mulig med unntak av at den faktisk ble verre, da jeg ikke var like organisert når det gjaldt øvrig hudpleie. 

Anonymkode: 9c93d...ac2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Går uten sminke, bruker kun gof fuktighetskrem. Bruker mineralpudder om jeg skal sminke meg. Får så mye utslett ellers. 

Anonymkode: b281f...56a

Jeg får ikke direkte utslett av foundation, men huden er alltid sensitiv og rød i kinnene. Har ikke tenkt på at det kan ha med foundation/hudsminke å gjøre. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det høres ut som om hudpleien er problemet. Da gjør foundation ofte vondt verre når det gjelder flekker, porer og linjer. 

Jeg droppet hudsminke de første ukene av pandemien, da det uansett ikke synes på video. Merket ingen forskjell på huden. Mulig med unntak av at den faktisk ble verre, da jeg ikke var like organisert når det gjaldt øvrig hudpleie. 

Jeg opplever at huden virker mer irritert når det blir rensing og div. På fjellturer kan jeg gå flere dager uten noen spesiell hudpleie utenom solkrem. Bruker heller ikke sminke da. Og huden virker da bedre.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Mayah skrev (På 5.5.2025 den 19.55):

Hva bruker du under foundationen, og hvordan påfører du den?

Tja.. Bruker en vanlig fuktighetskrem under. Påfører den sånn man påfører en krem, liksom.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2025 den 15.40):

Kan ikke bruke det, for huden blir umiddelbart tørr og stygg. Så har alltid bare måtte skylde det av. Dessverre er det nok av folk som går rundt med sprukket foundation fordi de tror de ser bedre ut. Og de som bruker det ofte har dårlig hud og kviser. Ikke mye pent.

Anonymkode: 46448...caf

AnonymBruker
Skrevet

Har også sensitiv hud med rødt eksem i kinnene. Endel foundations med mye alkohol og parfyme forverrer dette. Bruker erborian sin super bb. Den pleier huden og gir dekk,og meget fin glød. Høres ut som du bruker feil type foundation rett og slett. Gå heller for BB,CC eller serum tints. Disse har ofte også SPF så en slår 2 fluer i en smekk. 

Anonymkode: 82f5c...eb5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan ikke bruke det, for huden blir umiddelbart tørr og stygg. Så har alltid bare måtte skylde det av. Dessverre er det nok av folk som går rundt med sprukket foundation fordi de tror de ser bedre ut. Og de som bruker det ofte har dårlig hud og kviser. Ikke mye pent.

Anonymkode: 46448...caf

Ja, litt samme problem jeg har. Synes alltid huden ser tørrere og styggere ut med foundation. Nå er jeg godt voksen, og det kan spille inn. Synes huden faktisk har bedre glød uten. Jeg har ikke kviser/urenheter, så trenger forsåvidt ikke dekke noe.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har også sensitiv hud med rødt eksem i kinnene. Endel foundations med mye alkohol og parfyme forverrer dette. Bruker erborian sin super bb. Den pleier huden og gir dekk,og meget fin glød. Høres ut som du bruker feil type foundation rett og slett. Gå heller for BB,CC eller serum tints. Disse har ofte også SPF så en slår 2 fluer i en smekk. 

Anonymkode: 82f5c...eb5

Takk for tips! Skal sjekke ut!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg opplever at huden virker mer irritert når det blir rensing og div. På fjellturer kan jeg gå flere dager uten noen spesiell hudpleie utenom solkrem. Bruker heller ikke sminke da. Og huden virker da bedre.

Ts

Men det er jo det jeg kaller feil hudpleie. Det må være tilpasset din hud. Man kan ikke bare sette i gang med feil produkter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er jo det jeg kaller feil hudpleie. Det må være tilpasset din hud. Man kan ikke bare sette i gang med feil produkter. 

Jeg tror dere er inne på noe, begge to :) Om man har en tørr og sensitiv hud, kan man oppleve bedring ved å la den være mest mulig i fred, og kun tilføre fukt. Samtidig handler det også om at de produktene man evt. bruker, er tilpasset hudtype og -tilstand. En enkel hudpleierutine med få produkter kan ofte være bedre for en tørr og sensitiv hud. En skånsom rens, et serum/toner/essens for ekstra fukt og styrking av barrieren, en krem med en god sammensetning av humektanter (fuktighetsgivende) og lipider (fuktighetsbevarende) ingredienser for fukt, og en solkrem - gjerne med fysisk filter - for solbeskyttelse :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...