AnonymBruker Skrevet 5. mai #1 Skrevet 5. mai Bilindustrien er mildt sagt mannsdominert. Det gjelder ikke minst bildesign. Som gjerne er designet av og for menn. Men hvis kvinner skulle designet en bil for kvinner. Hva ville vært de første og største endringene vi ville sett fra typiske biler i dag? Jeg tror det første som måtte endres er bilbeltet. Siden den går på tvers over kroppen og gnager på puppene. Anonymkode: 98879...e34 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #2 Skrevet 5. mai Synes det finnes mange biler som tiltaler meg som kvinne, men det blir ikke akkurat tatt hensyn til ved valg av bil, så at bilvalg liksom er menns gebet er den største utfordringen jeg kjenner på. Anonymkode: dda2f...42d
AnonymBruker Skrevet 5. mai #3 Skrevet 5. mai Fått en fast plass i alle biler til vesker og mer rom til dill og dall.... 😅 Ellers er jeg fornøyd med bilene som de er egentlig. Anonymkode: 80566...c14 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai #4 Skrevet 5. mai Bryr meg ikke om hvordan en bil ser ut. Den skal kjøre fra A til B. Og det gjør de alle. Anonymkode: aba3d...a0c 1
Sinte-my Skrevet 5. mai #5 Skrevet 5. mai Bilbeltet, at det har justeringsmuligheter. Jeg er 1.57 høy, og beltet treffer haka. Og da er det justert. Høyere pedaler, jeg må sitte ganske nært rattet for å nå pedalene, og det er ikke nødvendigvis den mest komfortable stillingen. Solskjerming passer heller ikke meg, den funker kun om jeg strekker ryggen helt opp. 2 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai #6 Skrevet 5. mai Nå har ikke jeg kjørt så mye bil siden 2000-tallet, men jeg har ofte problemer med at beina mine knapt når pedalene. Jeg må ha setet maks frem og ned og det går såvidt. Som jeg synes er rart, da jeg er 165 høy (men med korte bein). Skjønner ikke hva kvinner som er lavere enn meg skulle gjort i de bilene. Og på grunn av at beina må fram og ned, så føler jeg ofte at jeg sitter for lavt i forhold til frontruten. Må liksom strekke haken opp på en sånn rar måte, som om jeg prøver å se over et høyt gjerde. Føler ofte at jeg ikke får god nok oversikt generelt av måten frontruten er formet og plassert på. Anonymkode: 9b58a...335 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #7 Skrevet 5. mai Bilbeltet. Ikke så viktig, men hadde valgt andre farger. Anonymkode: 2e3a7...fec
AnonymBruker Skrevet 5. mai #8 Skrevet 5. mai Bilbeltet beskytter foreløpig menn mer enn kvinner, så der er det absolutt forbedringspotensiale. Akkurat det tror jeg ikke har så mye med kjønnet på designer å gjøre, men mer at veldig mye fortsatt tar utgangspunkt i mannskroppen - som dukkene de bruker til å teste kræsj med.. Jeg hadde Toyota RAV for noen år siden, der var det en holder i taket mellom forsetene som passet til solbriller. Noen fortalte at den var designet av en kvinne/kvinner uten at jeg har faktsjekket det. Veldig kjekk. Jeg tror kvinner ville tenkt mer praktisk i forhold til lagring, fordi vi ofte har mer vi føler vi skal ha med oss. Nå kjører jeg varebil, VW caddy. Jeg er veldig fornøyd med den til mitt bruk, men det kunne absolutt vært noen bedre løsninger. En caddy er en arbeidsbil for mange, så muligheten til å plassere en pc eller nettbrett hadde gjort mye. Det er et rom bak setene, men det er vanskelig å komme til (på min årsmodell i alle fall). Det å kunne legge ned ryggen hadde hjulpet mye i hverdagen. Anonymkode: b098b...009 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #9 Skrevet 5. mai hvis noen lurte så har Volvo gjort dette for en del år tilbake Anonymkode: 1db41...c34 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #10 Skrevet 5. mai Om jeg skulle designet en bil, så ville jeg tenkt på følgende: Bedre design og justeringsmuligheter for sjåfør. (Det må være mulig å nå pedaler samtidig som man sitter høyt nok til å se ut gjennom frontruta sånn ca midt på. Og fortsatt sitte behagelig.) Solskjermingen må kunne justeres så den faktisk skjermer for øynene. (Evt. en løsning som gjør at frontruta får mer "solbrillefunksjon" når sola står rett på.) Nakkestøtte som faktisk treffer nakken, og ikke støtter toppen av bakhodet. Setebelte som ikke gnager på nakken og klemmer på pupper. Litt mer lagringsplass til forskjellige ting i bilen. Mulighet for å fleksibelt dele inn bagasjerommet i flere rom. Og gjerne også sånn at man kunne legge ned enkeltseter og inkludere dem i bagasjerommet. (Men at bagasjerommet fortsatt var et lukket rom.) Mulighet til å åpne en luke og hente ting i bagasjerommet fra inne i bilen. Eller legge ting i bagasjerommet underveis, istedenfor å ha alt man kanskje trenger i kupeen hele turen. Et isolert rom i bilen der mat/drikke ville holdt litt på kulda. Og man kunne lagt et kjølelement i, så det ble som en liten kjølebag. Jeg tror også bilen ville hatt skyvedører eller noe sånt, så døra var lettere å åpne på trange parkeringsplasser. Antagelig ville nok også bilen hatt en mulighet til å justere høyden på baksetene, slik at barn i barnesete faktisk kunne se ut av vinduet. Og gamle folk ikke følte de måtte veldig langt ned når de setter seg. (De sliter jo med å komme opp igjen fra lave seter.) Anonymkode: 3dbc6...b32
AnonymBruker Skrevet 5. mai #11 Skrevet 5. mai Tenkte også umiddelbart på Volvo YCC. Men det var frustrerende at de endte opp med noen åpenbart feminine features som utrolig mange farger å velge mellom. Der druknet en del av de andre ideene i mediedekningen. Anonymkode: c7457...bce
AnonymBruker Skrevet 5. mai #12 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om jeg skulle designet en bil, så ville jeg tenkt på følgende: Bedre design og justeringsmuligheter for sjåfør. (Det må være mulig å nå pedaler samtidig som man sitter høyt nok til å se ut gjennom frontruta sånn ca midt på. Og fortsatt sitte behagelig.) Solskjermingen må kunne justeres så den faktisk skjermer for øynene. (Evt. en løsning som gjør at frontruta får mer "solbrillefunksjon" når sola står rett på.) Nakkestøtte som faktisk treffer nakken, og ikke støtter toppen av bakhodet. Setebelte som ikke gnager på nakken og klemmer på pupper. Litt mer lagringsplass til forskjellige ting i bilen. Mulighet for å fleksibelt dele inn bagasjerommet i flere rom. Og gjerne også sånn at man kunne legge ned enkeltseter og inkludere dem i bagasjerommet. (Men at bagasjerommet fortsatt var et lukket rom.) Mulighet til å åpne en luke og hente ting i bagasjerommet fra inne i bilen. Eller legge ting i bagasjerommet underveis, istedenfor å ha alt man kanskje trenger i kupeen hele turen. Et isolert rom i bilen der mat/drikke ville holdt litt på kulda. Og man kunne lagt et kjølelement i, så det ble som en liten kjølebag. Jeg tror også bilen ville hatt skyvedører eller noe sånt, så døra var lettere å åpne på trange parkeringsplasser. Antagelig ville nok også bilen hatt en mulighet til å justere høyden på baksetene, slik at barn i barnesete faktisk kunne se ut av vinduet. Og gamle folk ikke følte de måtte veldig langt ned når de setter seg. (De sliter jo med å komme opp igjen fra lave seter.) Anonymkode: 3dbc6...b32 Vi har hatt kjølemuligheter i hanskerommet på flere biler Anonymkode: 8c91c...29f
AnonymBruker Skrevet 5. mai #13 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har hatt kjølemuligheter i hanskerommet på flere biler Anonymkode: 8c91c...29f Volvo 940 er én av de. Anonymkode: c7457...bce
AnonymBruker Skrevet 5. mai #14 Skrevet 5. mai Som kun 1,54 cm er høyden er definitivt sikkerhetsproblem! Både med rattet som har feil stilling, bilbeltet som kveler meg og nakkestøtte som ikke støtter noe som helst. Den airbagen tror jeg kan by på problemer om den utløses… Anonymkode: 6bdc9...83d 2 1
makkapakka Skrevet 6. mai #15 Skrevet 6. mai Stort sladrespeil, til å sjekke om sminken er på plass. 🥰
AnonymBruker Skrevet 6. mai #16 Skrevet 6. mai https://www.carandclassic.com/magazine/the-female-touch-five-cars-designed-by-women/ Anonymkode: da975...689 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #17 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (På 5.5.2025 den 15.00): Bilindustrien er mildt sagt mannsdominert. Det gjelder ikke minst bildesign. Som gjerne er designet av og for menn. Men hvis kvinner skulle designet en bil for kvinner. Hva ville vært de første og største endringene vi ville sett fra typiske biler i dag? Jeg tror det første som måtte endres er bilbeltet. Siden den går på tvers over kroppen og gnager på puppene. Anonymkode: 98879...e34 Dette kan jeg ikke svare deg på. Men kvinner burde begynne å utforme toalettrom på kino, sentre, ol. Fordi de fleste offentlige toaletter, er beregnet på menn som står og tisser, ikke trenger å ta av seg yttertøyet eller henge fra seg ei veske. Anonymkode: 5dbfa...9e9 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #18 Skrevet 7. mai Bedre sikkerhet og et mer tilpasset førersete for personer under 170cm. Anonymkode: acf00...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #19 Skrevet 8. mai Kortere seteputer, sidestøtte tilpassa hofter. Airbag og setebelter som passer. Nok oppbevaringsplasser. Mulighet til å se instrumenter selv om rattet står lavt. De som har barn ønsker seg kanskje kamera så en kan se ungene uten speil? Anonymkode: 8c91c...29f
catman Skrevet 8. mai #20 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 17.32): https://www.carandclassic.com/magazine/the-female-touch-five-cars-designed-by-women/ Anonymkode: da975...689 Du, dette var interessant. Var ikke klar over at den siste NSXen var designet av en kvinne, men, du verden, enda en kobling til Volvo: Sitat Following an education in the subject and an internship at Volvo’s Camarillo studio in California, Christensen was hired by Acura, Honda’s luxury and performance division based in the US, in 2005. Making history as the company’s first female exterior car designer Christensen would be handed the keys, so to speak, to the exterior design of the second generation NSX, a car that looks fast even when it’s parked.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå