AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #21 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ts Spiser generelt sunt. Men 1 gang hver annen uke eller så spiser jeg dette. Får så dårlig samvittighet da jeg er redd det ødelegger fordi jeg spiser resten sunt.. Anonymkode: 24e04...b31 Herregud, det er bare mat! Ikke giftig. Slutt å oppføre deg som om du kommer til å krepere av spaghetti med ost og margarin, for det gjør du ikke! Slapp av og nyt maten i stedet. Slutt å krisemaksimere alt. Anonymkode: 795d6...5c3 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #22 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Egg og bacon er sunnere enn spagetti. Det gir mange, gode og viktige næringsstoffer. Og sørger for at du er stabilt mett over tid, sett mot en rask blodsukkerstigning. Anonymkode: ce6da...d65 Dette er helt sinnssykt. Anonymkode: 545cd...e4b
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #23 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Åhoy. Dette var et ræva måltid. Fullkorn hemmer opptak av mineraler 10 ganger mer sammenlignet med hvitt mel, og inneholder bare litt mer mineraler. Så totalt gir fullkorn mindre næringsstoffer enn hvitt mel. Det hadde faktisk vært sunnere med vanlig spaghetti, men måltidet er sunnere uten spaghetti. Spaghetti er tomme kalorier. Ingen næring i det. Ost er det eneste sunne der. Syrnede meieriprodukter som ost er veldig sunt. Og det er den eneste næringen i måltidet ditt. Margarin er forferdelig usunt. Bruk heller smør, mye sunnere. Margarin er usunn olje som er ødelagt og ultraprosessert. Sprøstekt løk er jo nesten bare dårlig olje og mel. Usunt. Ketchup er ikke så ille. Ingredienslista er jo OK. Det er en del sukker i vanlig ketchup, men usøtet er ikke så ille. Anonymkode: 2066e...132 Alt dette er feil. Anonymkode: 545cd...e4b 1 1
Benazim Skrevet 5. mai 2025 #24 Skrevet 5. mai 2025 Det er da selvfølgelig kostholdet som helhet som teller. Om du spiser fryktelig usunt gjennom uka, for så å spise et næringsrikt og bra måltid, vil ikke dette plutselig gjøre kostholdet ditt sunt. Og motsatt: Et sunt kosthold blir ikke "ødelagt" av å spise noe som ikke er optimalt sånn i ny og ne. Selv er jeg ganske kostholdsbevisst, og jeg mener jeg at jeg har et rimelig sunt kosthold. I går spiste jeg en hel pose Cheez Doodles, som er omtrent det mest næringsfattige man kan spise, pluss at det garantert inneholder ingredienser som ikke er bra. Men fordi det aller meste andre jeg spiser er bra, så er helheten også bra. Derfor spiller den posen ikke særlig mye fra eller til. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #25 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Egg og bacon var noe av det mest usunne man kunne spise da jeg var ung (før år 2000) ....... Anonymkode: 091d8...5e5 Selvsagt er det usunt, man får hjerteinfarkt av det. Egg - fett, bacon - fett, stekt i fett, fett på fett på fett. Og alt dette fettet er veldig vanlig i norsk kosthold i utgangspunktet, og nå er det "sunt" og vi skal spise mer av det? Er det rart at hjerteinfarkt er den dødsårsaken som ligger på topp år etter år? Og den Romerske hæren og de Romerske gladiatorene levde på bygg, ikke egg og bacon. Just saying. Anonymkode: 545cd...e4b 1
Benazim Skrevet 5. mai 2025 #26 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Selvsagt er det usunt, man får hjerteinfarkt av det. Egg - fett, bacon - fett, stekt i fett, fett på fett på fett. Anonymkode: 545cd...e4b Selvsagt er det sunt. Masse bra næringsstoffer. Jeg forutsetter da at dette ikke er det eneste kostholdet består av. For det ville vært usunt, For man spiser selvfølgelig andre ting i tillegg, som grønnsaker, rent kjøtt frukt, nøtter, bær, fisk, osv. Og i en slik sammenheng bidrar både egg og bacon med masse bra stoffer som kroppen har godt av. Variasjon er best.
senior Skrevet 5. mai 2025 #27 Skrevet 5. mai 2025 Spaghetti med margarin og ketchup . . ? Håper du ikke også brekker pastaen før den går i gryta . . Det største faremomentet her må være at du blir arrestert av det italienske spaghettipolitiet. 😁 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #28 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Dette er helt sinnssykt. Anonymkode: 545cd...e4b Du syns det er sinnsykt at egg og kjøtt er sunnere enn pasta? Kan du ingenting om ernæring? Anonymkode: c5600...d4e 1 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #29 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Selvsagt er det usunt, man får hjerteinfarkt av det. Egg - fett, bacon - fett, stekt i fett, fett på fett på fett. Og alt dette fettet er veldig vanlig i norsk kosthold i utgangspunktet, og nå er det "sunt" og vi skal spise mer av det? Er det rart at hjerteinfarkt er den dødsårsaken som ligger på topp år etter år? Og den Romerske hæren og de Romerske gladiatorene levde på bygg, ikke egg og bacon. Just saying. Anonymkode: 545cd...e4b Gladiatorene var fete slik fordi da var det et lag med fett som beskyttet indre organer fra kutt. Just saying. Er det slik du vil se ut? https://historyandartifacts.com/the-hefty-heroes-of-the-arena-unveiling-the-diet-and-physique-of-ancient-roman-gladiators/ Og hvorfor mener du at egg og bacon er "selvsagt usunt"? Du har tydeligvis ikke fått med deg at mettet fett aldri har blitt bevist å øke risiko for hjertesykdom, til tross for iherdige forsøk. Det var bare en teori som ble presset gjennom som en politisk kampanje og så gjentatt som fakta til alle trodde det var fakta. I videoen under er det et klipp der senatoren som presset det gjennom innrømmer at det ikke fantes bevis men at han ville fremlegge det som fakta likevel. Han hadde ikke "luksusen med å kunne vente til man har bevis". Grunnen til at hjertesykdom tar livet av så mange er kanskje heller det at man spiser for mye karbohydrater, frøoljer og ultraprosessert? Nyere forskning har funnet ut at det ser ut til å være betennelse i arteriene som forårsaker hjertesykdom, og at økt inntak av karbohydrater, frøoljer og ultraprosesserte matvarer øker risikoen for hjertesykdom ved å øke betennelse. Økt kolesterol kan være et symptom på økt risiko for hjertesykdom, men det er ikke årsaken til hjertesykdom. Det ser rett og slett ut til å være kroppen sitt forsvar mot betennelsen. Akkurat som at økt kroppstemperatur kan være et symptom på at du er syk (feber), men det er ikke feberen som gjør deg syk, men feberen er kroppen sitt forsvar mot sykdommen og den hjelper oss. Feberen og kolesterol er bra - til et visst punkt. Anonymkode: 2066e...132 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #30 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alt dette er feil. Anonymkode: 545cd...e4b Her er for eksempel det med at fullkorn hemmer opptak av mineraler. Grafen til venstre viser jernopptaksrate av hvitt mel sammenlignet med fullkorn. Hvis hvitt mel har 100%, så er fullkorn under 10% opptak av jernet i måltidet, altså hemmer jern opptaket av jern mer enn 10 ganger mer sammenlignet med hvitt mel. Anonymkode: 2066e...132 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #31 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvsagt er det usunt, man får hjerteinfarkt av det. Egg - fett, bacon - fett, stekt i fett, fett på fett på fett. Og alt dette fettet er veldig vanlig i norsk kosthold i utgangspunktet, og nå er det "sunt" og vi skal spise mer av det? Er det rart at hjerteinfarkt er den dødsårsaken som ligger på topp år etter år? Og den Romerske hæren og de Romerske gladiatorene levde på bygg, ikke egg og bacon. Just saying. Anonymkode: 545cd...e4b Du må nesten se ting i sammenheng. Det er forskjell på å spise egg og bacon, og egg og bacon på 3 skiver med loff. Det er forskjell på å spise biff med pommes frites og bernaisesaus fra Toro, og å spise biff og grønnsaker. Den Romerskehæren/gladiatorene var slaver, og spiste deretter. Just saying. Anonymkode: c5600...d4e 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå