AnonymBruker Skrevet 4. mai #1 Skrevet 4. mai Er det veldig usunt å spise fullkorn spaghetti med ost, margarin, sprøstekt løk og ketsjup? hvor galt er det? Anonymkode: 24e04...b31
Daisy-love Skrevet 4. mai #2 Skrevet 4. mai Kunne vært bedre og kunne vært verre. Alt handler om mengder og totalen over tid. Om det var dette du spiste i dag, så er det helt ok. Flott det er fullkorn, og ost gir protein, og resten er også helt ok. Hiv på litt fryst brokkoli og det er mer enn innenfor i ny og ne. (Antar du ikke druknet det i margarin, men hadde en klatt.) Håper det smakte ☺️😋
AnonymBruker Skrevet 4. mai #3 Skrevet 4. mai Spørs jo hvor ofte du spiser dette og hva du spiser resten av dagen. Anonymkode: c5600...d4e
AnonymBruker Skrevet 4. mai #4 Skrevet 4. mai Ts Spiser generelt sunt. Men 1 gang hver annen uke eller så spiser jeg dette. Får så dårlig samvittighet da jeg er redd det ødelegger fordi jeg spiser resten sunt.. Anonymkode: 24e04...b31
AnonymBruker Skrevet 4. mai #5 Skrevet 4. mai Det går fint en gang annenhver uke, ikke noe stress! Jeg hadde en tråd for noen uker siden om stekt egg på grovbrød var OK middag, og ble beroliget 🙂. Spis en gulrot og en tomat ved siden av da vel, så er det innafor hvis du ellers får i deg proteiner 👍 Anonymkode: 733b2...c17 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #6 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts Spiser generelt sunt. Men 1 gang hver annen uke eller så spiser jeg dette. Får så dårlig samvittighet da jeg er redd det ødelegger fordi jeg spiser resten sunt.. Anonymkode: 24e04...b31 Ingenting øydelegg før de sunne måltidene. De andre er fortsatt like sunne. Men trur du har litt usunt forhold til mat. Anonymkode: 91674...982 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai #7 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det veldig usunt å spise fullkorn spaghetti med ost, margarin, sprøstekt løk og ketsjup? hvor galt er det? Anonymkode: 24e04...b31 Hvor mange dager i løpet av en måned spiser du dette, og hva annet spiser du? Man kan ikke se på en rett i den store sammenhengen. Anonymkode: dbab4...e37 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #8 Skrevet 4. mai Det er noe rart som har skjedd med kost-ideene til folk. Nå tror de egg og bacon er sunnere enn spaghetti. Anonymkode: 545cd...e4b
AnonymBruker Skrevet 5. mai #9 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er noe rart som har skjedd med kost-ideene til folk. Nå tror de egg og bacon er sunnere enn spaghetti. Anonymkode: 545cd...e4b Egg og bacon er sunnere enn spagetti. Det gir mange, gode og viktige næringsstoffer. Og sørger for at du er stabilt mett over tid, sett mot en rask blodsukkerstigning. Anonymkode: ce6da...d65 2 7
AnonymBruker Skrevet 5. mai #10 Skrevet 5. mai Margarin er ekle greie. Ikke bra for kroppen med de kjemiske fettsyrene. Dette er et usunt måltid som mangler ordentlig med grønnsaker og protein. For mye fett og karbohydrat. Anonymkode: c9a7b...7fa 3 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai #11 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er noe rart som har skjedd med kost-ideene til folk. Nå tror de egg og bacon er sunnere enn spaghetti. Anonymkode: 545cd...e4b AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Egg og bacon er sunnere enn spagetti. Det gir mange, gode og viktige næringsstoffer. Og sørger for at du er stabilt mett over tid, sett mot en rask blodsukkerstigning. Anonymkode: ce6da...d65 Egg og bacon var noe av det mest usunne man kunne spise da jeg var ung (før år 2000) ....... Anonymkode: 091d8...5e5 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #12 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Egg og bacon var noe av det mest usunne man kunne spise da jeg var ung (før år 2000) ....... Anonymkode: 091d8...5e5 Da var jeg tenåring. Egg var sunt, og noe mamma ofte serverte som hovedingrediens til ett av dagens måltid. Bacon i helgene. Og allerede da valgte hun baconskiver/filet selv om det sikkert var litt vanskeligere å få tak i den gangen. Rent og sunt kjøtt, stekt i stekeovn. Anonymkode: ce6da...d65 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai #13 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da var jeg tenåring. Egg var sunt, og noe mamma ofte serverte som hovedingrediens til ett av dagens måltid. Bacon i helgene. Og allerede da valgte hun baconskiver/filet selv om det sikkert var litt vanskeligere å få tak i den gangen. Rent og sunt kjøtt, stekt i stekeovn. Anonymkode: ce6da...d65 Nei det var ikke alle som brydde seg om å følge de offisielle kostholdsanbefalingene om lite mettet fett og kolesterol den gangen heller.... Anonymkode: 091d8...5e5 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #14 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nei det var ikke alle som brydde seg om å følge de offisielle kostholdsanbefalingene om lite mettet fett og kolesterol den gangen heller.... Anonymkode: 091d8...5e5 Eller de evnet å se mot forskning, og andre land? Vi reiste mye i Italia og Spania. I stedet for å tro blindt på den norske bondekosten, og falske råd om melk, korn og poteter, for å støtte norske bønder. Det er jo helt utrolig at "fem om dagen" først oppstod på 2000-tallet. Og først justert til "syv om dagen" i 2023. Når man raskt kunne se mot bedre helse, trivsel og lengre levealder, i land som spiste grønt til nesten alle måltid. Og egg var en selvfølge i hverdagskosten. Anonymkode: ce6da...d65 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai #15 Skrevet 5. mai Margarin? Da hadde jeg helle brukt smør. Anonymkode: 66d3b...081 3
exictence Skrevet 5. mai #16 Skrevet 5. mai (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ts Spiser generelt sunt. Men 1 gang hver annen uke eller så spiser jeg dette. Får så dårlig samvittighet da jeg er redd det ødelegger fordi jeg spiser resten sunt.. Anonymkode: 24e04...b31 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er det veldig usunt å spise fullkorn spaghetti med ost, margarin, sprøstekt løk og ketsjup? hvor galt er det? Anonymkode: 24e04...b31 Når du spiser generelt sunt, spiller jo dette ingen rolle. Men selv ville jeg byttet ut margarin med ekte smør. Jeg tror det er bedre tross lt å få i seg mettet fett i forhold til transfett. Endret 5. mai av exictence 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai #17 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er noe rart som har skjedd med kost-ideene til folk. Nå tror de egg og bacon er sunnere enn spaghetti. Anonymkode: 545cd...e4b Selvsagt er det sunnere enn spaghetti. Pasta er i grunn "død" mat, sånn bortsett fra energi fra stivelse. Egg og bacon har b12, d vitamin, jod, fullverdig protein, og masse vitaminer og mineraler. Anonymkode: c5600...d4e 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai #18 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eller de evnet å se mot forskning, og andre land? Vi reiste mye i Italia og Spania. I stedet for å tro blindt på den norske bondekosten, og falske råd om melk, korn og poteter, for å støtte norske bønder. Det er jo helt utrolig at "fem om dagen" først oppstod på 2000-tallet. Og først justert til "syv om dagen" i 2023. Når man raskt kunne se mot bedre helse, trivsel og lengre levealder, i land som spiste grønt til nesten alle måltid. Og egg var en selvfølge i hverdagskosten. Anonymkode: ce6da...d65 Kan du utdype det med falske råd om melk, korn..osv.. for å støtte norske bønder. Jeg tror du er inne på noe her. Anonymkode: 97c82...dd9
AnonymBruker Skrevet 5. mai #19 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er noe rart som har skjedd med kost-ideene til folk. Nå tror de egg og bacon er sunnere enn spaghetti. Anonymkode: 545cd...e4b Men det er det jo! Pasta inneholder lite næring utover at det er rikt på energi, og har fullkorn og fiber om man velger en fullkornsvariant. Utover det inneholder det lite næring. Egg og kjøtt bidrar med proteiner, fett, og mange ulike vitaminer og mineraler, og gir dessuten mer langvarig energi og stabilt blodsukker. Problemet med de offisielle kostrådene, slik jeg ser det, er at de har et for ensidig fokus på enkeltfaktorer som sukker, salt, mettet fett og fullkorn. Dette går på bekostning av matkvalitet, kostholdet som helhet, og øvrige næringsstoffer og samspillet mellom disse. Med det sagt, helheten i kostholdet er det viktigste, og et slikt måltid innimellom har lite å si i den store sammenhengen. Men jeg ville ikke spist dette, og tenkt at måltidet i seg selv er sunt - men det er heller ikke nødvendigvis et mål at absolutt alle måltider skal være sunne. Anonymkode: 9b3be...e99 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #20 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er det veldig usunt å spise fullkorn spaghetti med ost, margarin, sprøstekt løk og ketsjup? hvor galt er det? Anonymkode: 24e04...b31 Åhoy. Dette var et ræva måltid. Fullkorn hemmer opptak av mineraler 10 ganger mer sammenlignet med hvitt mel, og inneholder bare litt mer mineraler. Så totalt gir fullkorn mindre næringsstoffer enn hvitt mel. Det hadde faktisk vært sunnere med vanlig spaghetti, men måltidet er sunnere uten spaghetti. Spaghetti er tomme kalorier. Ingen næring i det. Ost er det eneste sunne der. Syrnede meieriprodukter som ost er veldig sunt. Og det er den eneste næringen i måltidet ditt. Margarin er forferdelig usunt. Bruk heller smør, mye sunnere. Margarin er usunn olje som er ødelagt og ultraprosessert. Sprøstekt løk er jo nesten bare dårlig olje og mel. Usunt. Ketchup er ikke så ille. Ingredienslista er jo OK. Det er en del sukker i vanlig ketchup, men usøtet er ikke så ille. Anonymkode: 2066e...132 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå