Gå til innhold

Stifter de ved keisersnitt?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Setter denne her (og ikke under graviditet) fordi det handler om kroppens utseende, ikke graviditet).

Ved keisersnitt, er det vanlig å sy såret for hånd (så det blir sting) eller stiftes det (slik at stingene faller av seg selv)?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet
Setter denne her (og ikke under graviditet) fordi det handler om kroppens utseende, ikke graviditet).

Ved keisersnitt, er det vanlig å sy såret for hånd (så det blir sting) eller stiftes det (slik at stingene faller av seg selv)?

Kan godt være det har med hvilket sykehus du er på, men når min søster tok keisersnitt i oktober så stiftet de. Disse stiftene var ikke slike som forsvant av seg selv, men måtte tas bort før hun forlot sykehuset. Altså etter 5 dager.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det slik at arr etter kesiersnitt blir styggere ved stifting enn ved håndsying?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk et sting på hver side, og ble limt resten (tror jeg da..) Ble uansett bare en tynn rød strek på magen (6 mnd etter snittet nå, vet ikke hvor synlig arret blir på sikt)

Gjest Hilde K S
Skrevet

Når man tar keisersnitt blir man lappet sammen i flere lag, seks eller åtte lag. Det tar jo ufattelig lang tid å bli sydd sammen igjen!

Man blir sydd i alle fall de innerste lagene, med tråd som oppløses i kroppen. Jeg ble stiftet til slutt. Da de tok av bandasjen begynte jeg å gråte fordi jeg syntes det så helt forferdelig ut. Litt Frankensteinaktig. Jeg var nok en smule overhormonell, hehe.

Den dag i dag blir jeg dårlig når jeg hører yden av elektriske stiftemaskiner.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg fikk ikke et eneste sting utvendig, kun limt. Arret mitt ser forbausende bra ut, jeg tror det kommer til å bli så godt som usynlig. Det er 8 måneder siden nå.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg har to keisersnitt bak meg. Begge gangene har det blitt sydd med tråd som forsvinner av seg selv. Snittene ble lagt i hverandre. Arret ser veldig pent ut.

Skrevet

Jeg ble sydd ytterst også. De dro ut tråden da jeg dro hjem. Arret ser fint ut. Dette er snart fire år siden.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg fikk et sting på hver side, og ble limt resten (tror jeg da..) Ble uansett bare en tynn rød strek på magen (6 mnd etter snittet nå, vet ikke hvor synlig arret blir på sikt)

Hva i all verden mener du med at du ble "limt"?! :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har to keisersnitt bak meg. Begge gangene har det blitt sydd med tråd som forsvinner av seg selv. Snittene ble lagt i hverandre. Arret ser veldig pent ut.

Får hånd eller med stiftemaskin?

Gjest Gjest
Skrevet
Når man tar keisersnitt blir man lappet sammen i flere lag, seks eller åtte lag. Det tar jo ufattelig lang tid å bli sydd sammen igjen!

Man blir sydd i alle fall de innerste lagene, med tråd som oppløses i kroppen. Jeg ble stiftet til slutt. Da de tok av bandasjen begynte jeg å gråte fordi jeg syntes det så helt forferdelig ut. Litt Frankensteinaktig. Jeg var nok en smule overhormonell, hehe.

Den dag i dag blir jeg dårlig når jeg hører yden av elektriske stiftemaskiner.

Så rart....du fikk stygt og stort arr med stiftemaskin mens de andre her fikk estetisk sett penere behandling. Dette varierer tydeligivis etter kompetansen til de ansatte?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg fikk ikke et eneste sting utvendig, kun limt. Arret mitt ser forbausende bra ut, jeg tror det kommer til å bli så godt som usynlig. Det er 8 måneder siden nå.

Hva da "limt"? Karlssons klister eller hva? (Ser for meg limstifter og sånt jeg nå..) :forvirret:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Så rart....du fikk stygt og stort arr med stiftemaskin mens de andre her fikk estetisk sett penere behandling. Dette varierer tydeligivis etter kompetansen til de ansatte?

hun sa: Da de tok av bandasjen. Dvs på sykehuset. Ikke nå. Hun skriver ingenting om hvordan arret ser ut nå.

Hvordan arret blir avhenger av mange ting, hvor snittet legges, hvor nøye det blir sydd/limt/stiftet igjen, hvor lett du selv har for å få stygge arr osv osv.

Skrevet (endret)

Sårlim (histoacryl)

Mindre sår kan limes med histoacryl. Fordelen er atraumatisk teknikk ved lukning av såret og bactericid effekt av limet med derav følgende lavere frekvens av sårinfeksjoner. Ulempen er begrenset holdfasthet, kan gi misfarging av arret (limet er blåfarget slik at det er lettere å arbeide med), spesielt ved deponering av lim i selve såret. Mens limet størkner (få sekunder), svir det.

Resten av sitatet er slettet ihht til KGs regler om kopirett. Mie (mod)

Hentet herfra: http://home.no.net/mfilt1/SARBEHANDLING.htm

Endret av Mie
Gjest Hilde K S
Skrevet

Arret er tilnærmet usynlig nå. *føyer til*

Da de tok av bandasjen på sykehuset var det stiftene som var frankensteinaktige.

Gjest Gjest
Skrevet

Ble pent brodert igjen for hånd, flere lag, tok IKKE lang tid som noen sa her. Og dersom den dama driver hardangersøm, så kjøper jeg! For hu kunne sine saker ja. Har en rød enkel strek, og med tiden forsvinner den nesten helt. Ingen sting på utsiden av magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...