AnonymBruker Skrevet i går, 08:08 #1 Del Skrevet i går, 08:08 Jentungen er redd hun skiller seg ut, da jeg ikke har råd til bunad/festdrakt til henne. Hun har en nydelig kjole på seg, men venner legger ut bilder av seg selv i bunad. Er det slik at omtrent alle har bunad nå for tiden? Er så redd hun skal føle på dette 😥 Anonymkode: d7f31...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gulsol Skrevet i går, 08:12 #2 Del Skrevet i går, 08:12 Har ingen du kjenner en bunad å låne henne? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uglejenta Skrevet i går, 08:13 #3 Del Skrevet i går, 08:13 Ja, de fleste jenter får nok bunad til konfirmasjonen. Du har ikke mulighet til å prioritere 1800 kr for å kjøpe en festdrakt herfra da om jenta di gjerne ønsker seg det? Evt høre om eventuelle besteforeldre/tanter/onkler vil gi et bidrag til dette som gave? https://www.sparkjop.no/festdrakt-aase-0000280?level_1=61712 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:14 #4 Del Skrevet i går, 08:14 Mange har bunad. Slik er det bare Min tenåring (15 år) har heller ikke bunad. I fjor hadde hun på en penkjole, det gikk veldig fint selv om hun var litt betuttet i forkant. Venninnene hennes er så søte og hun fikk mange komplimenter for kjolen, og hun ga komplimenter tilbake uten misunnelse. De var så fine alle sammen I år har jeg faktisk klart å få tak i en pent brukt festdrakt. Er det mulig å kjøpe brukt? Ikke i år, men kanskje til neste år om kjolen fra i år ikke passer lengre eller er utslitt. Anonymkode: 441f1...36d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet i går, 08:14 #5 Del Skrevet i går, 08:14 Det er nok veldig opp og ned. Her vi bor var det 50/50. Noen arvet, lånte og noen fikk i gave fra familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:15 #6 Del Skrevet i går, 08:15 Lån eller lei er rådet. datteren ble konfirmert i fjor og var også i 2 andre konfirmasjoner. Samtlige jenter i alle tre konfirmasjonene hadde bunad/festdrakt, ingen i vanlige penklær. Vår datter følte seg til og med annerledes som kun hadde festdrakt og ikke bunad enda det var flere festdrakter der. Se på finn etter billig festdrakt eller søk på utleie, det er ikke verdt å ødelegge dagen på å føle seg annerledes for visse steder så vil hun det uten bunad/festdrakt så enkelt er det. Anonymkode: 23537...ebc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet i går, 08:16 #7 Del Skrevet i går, 08:16 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jentungen er redd hun skiller seg ut, da jeg ikke har råd til bunad/festdrakt til henne. Hun har en nydelig kjole på seg, men venner legger ut bilder av seg selv i bunad. Er det slik at omtrent alle har bunad nå for tiden? Er så redd hun skal føle på dette 😥 Anonymkode: d7f31...538 Tror det med bunad kommer litt an på hvor man bor. Noen steder er mer "bunadland" enn andre steder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:18 #8 Del Skrevet i går, 08:18 Vi var i konfirmasjon i fjor hvor konfirmanten ikke hadde bunad, ja de fleste hadde bunad men hun ønsket seg ikke og mener bunader er mindre fine så hun stod stolt i valget sitt og var unik og nydelig, høyreist og feiende flott. Alle de andre i bunad var selvfølgelig også fine men jeg synes det er så flott når de har egne meninger og ikke lager noe problem ut av det som at de må følge massen selv om de egentlig ikke vil. Anonymkode: 3a9dc...b93 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:19 #9 Del Skrevet i går, 08:19 Kjenner du noen som kan sy som kan være behjelpelig med å sy en festdrakt? Det er ikke alltid billigere forsåvidt, men er trendy med gjenbrukstekstiler. Jeg syr selv og hater å sy til andre, men en slik situasjon kunne jeg vurdert å stille opp for. Det er jo også mulig å se om du kan få kjøpt en brukt festdrakt? Jeg vil egentlig heller ikke låne ut bunaden min, men dette er igjen en situasjon jeg kunne vurdert å låne bort bunaden min for. Om jeg hadde visst om situasjonen, så hadde jeg også vært villig til å gi litt mer i gave som kunne bidra til en festdrakt. Om det så var naboens barn Anonymkode: 09f59...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:20 #10 Del Skrevet i går, 08:20 Hvorfor begynner ikke folk å spare tidlig til bunad eller festdrakt? Får man unger, vet man jo at den dagen kommer. Jeg begynte å spare til ungas konfirmasjon da de var babyer, og har derfor mulighet til å gi dem bunad til konfirmasjon dersom de ønsker seg det. Vil de ikke ha bunad, får de pengene i gave. Anonymkode: 7b53e...144 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:21 #11 Del Skrevet i går, 08:21 Min datter får bunad (arver min fordi jeg ikke bruker den), men konfirmerer seg ikke. Hun er ikke så opptatt av hva andre gjør, eller om hun skiller seg ut i saueflokken eller ei. Om det er én gave jeg er glad jeg har kunnet gi henne, er det nettopp det å lære henne å gi litt beng i hva alle andre gjør. TS, du kan jo fremsnakke det faktum at hun har finkjole på den store dagen, og heller gjøre stas på det. Ikke henge deg/dere opp i hva andre har, men fremsnakke det dere har. Det trengs kanskje ikke påpekes at hun har kjole fordi dere ikke har råd til bunad, men heller ha holdningen om at hun har kjole fordi den ser bra ut på henne. Anonymkode: 26ee5...9d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:27 #12 Del Skrevet i går, 08:27 Der jeg sto som konfirmant for 18 år siden (herlighet, jeg begynner å bli voksen 😅) så hadde alle jentene bunad, med unntak av meg. Selvsagt var det litt kjipt, jeg hadde veldig lyst på bunad selv, og har hatt lyst på det i alle år etter konfirmasjonen også. Jeg visste dog at mamma ikke hadde råd, så jeg forstod veldig godt hvorfor jeg ikke fikk. Jeg brukte en nydelig ballkjole som jeg også brukte på skoleball året etter. Det er selvsagt en litt «kjip» livslære når man er såpass ung, men verden er ikke rettferdig, og dette er ikke noe som knekker henne i det lange løp. Anonymkode: e6184...cd4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:29 #13 Del Skrevet i går, 08:29 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor begynner ikke folk å spare tidlig til bunad eller festdrakt? Får man unger, vet man jo at den dagen kommer. Jeg begynte å spare til ungas konfirmasjon da de var babyer, og har derfor mulighet til å gi dem bunad til konfirmasjon dersom de ønsker seg det. Vil de ikke ha bunad, får de pengene i gave. Anonymkode: 7b53e...144 Det handler ikke alltid om penger. Vår datter kunne fått bunad, men fra den tiden svigermor skulle ha begynt å sy til konfirmasjonen antok vi så mye kroppslig utvikling at vi ikke syntes det var verdt det. Datteren fortsetter å vokse, er nå 170 cm og har vokst 20 cm fra når svigermor måtte ha startet på bunaden, Har riktignok endelig fått litt hofter, men er fortsatt langt fra utviklet. Har ingen tro at hun vil ligge mellom xs/s resten av livet heller. Anonymkode: 23537...ebc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:29 #14 Del Skrevet i går, 08:29 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor begynner ikke folk å spare tidlig til bunad eller festdrakt? Får man unger, vet man jo at den dagen kommer. Jeg begynte å spare til ungas konfirmasjon da de var babyer, og har derfor mulighet til å gi dem bunad til konfirmasjon dersom de ønsker seg det. Vil de ikke ha bunad, får de pengene i gave. Anonymkode: 7b53e...144 Uforutsette ting kan skje, plutselig står man kanskje alene om alt og har ikke lenger muligheten til å sette av de pengene. Det er et ganske privilegert syn du har på det. Anonymkode: e6184...cd4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:30 #15 Del Skrevet i går, 08:30 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det handler ikke alltid om penger. Vår datter kunne fått bunad, men fra den tiden svigermor skulle ha begynt å sy til konfirmasjonen antok vi så mye kroppslig utvikling at vi ikke syntes det var verdt det. Datteren fortsetter å vokse, er nå 170 cm og har vokst 20 cm fra når svigermor måtte ha startet på bunaden, Har riktignok endelig fått litt hofter, men er fortsatt langt fra utviklet. Har ingen tro at hun vil ligge mellom xs/s resten av livet heller. Anonymkode: 23537...ebc Samme her. Min datter kunne fått bunad nå som 15-åring, men vi er enig i å vente til hun blir 18 / 19 år og litt mer utviklet. Tenker at om bunaden er ferdig til avslutningen på videregående så er det fint Anonymkode: 441f1...36d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen19 Skrevet i går, 08:33 #16 Del Skrevet i går, 08:33 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det handler ikke alltid om penger. Vår datter kunne fått bunad, men fra den tiden svigermor skulle ha begynt å sy til konfirmasjonen antok vi så mye kroppslig utvikling at vi ikke syntes det var verdt det. Datteren fortsetter å vokse, er nå 170 cm og har vokst 20 cm fra når svigermor måtte ha startet på bunaden, Har riktignok endelig fått litt hofter, men er fortsatt langt fra utviklet. Har ingen tro at hun vil ligge mellom xs/s resten av livet heller. Anonymkode: 23537...ebc Dette er så godt poeng, jeg forstår ikke hvorfor bunad er så normalisert når kroppen så vidt har startet å utvikle seg. Da jeg var konfirmant så var alle bunadene for store på jentene, de ble åpenbart sydd med kroppslige forandringer i tankene. Så de færreste bunadene satt så veldig fint, alt for romslige over brystet og ved hoftene 😄 tok 6-10 år før bunadene satt som de skulle. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:36 #17 Del Skrevet i går, 08:36 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor begynner ikke folk å spare tidlig til bunad eller festdrakt? Får man unger, vet man jo at den dagen kommer. Jeg begynte å spare til ungas konfirmasjon da de var babyer, og har derfor mulighet til å gi dem bunad til konfirmasjon dersom de ønsker seg det. Vil de ikke ha bunad, får de pengene i gave. Anonymkode: 7b53e...144 Sikkert fordi mange er i etableringsfasen når de får barn. Bygger hus, kjøper leilighet, betaler for bryllup osv. De første årene har man det gjerne stramt økonomisk. I allefall må de som er unge foreldre nå ha dårlig råd, for vi ser at de klager overalt over hvor vanskelig det er å etablere seg med bolig. Anonymkode: 233f1...48c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet i går, 08:44 #18 Del Skrevet i går, 08:44 Hva med å støtte datteren din i at hun er like fin uten? Du gjør det jo mye vanskeligere for henne når du går rundt og fortviler over noe sånt tull. Ingen av mine unger (gutter og jente) hadde bunad til konfirmasjonen, og vi lever alle veldig fint med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:47 #19 Del Skrevet i går, 08:47 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Uforutsette ting kan skje, plutselig står man kanskje alene om alt og har ikke lenger muligheten til å sette av de pengene. Det er et ganske privilegert syn du har på det. Anonymkode: e6184...cd4 Har man begynt eller sparer når man kan så har man kommet et stykke. Og da kan man se hvor langt man kommer, bunad eller festdrakt. I løpet av 14/15 år klarer de aller fleste å spare opp til en festdrakt hvertfall. Anonymkode: 3ff92...9cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:48 #20 Del Skrevet i går, 08:48 Var nettopp i humanistisk konfirmasjon i Stavanger. Ikke en eneste konfirmant (jente) uten bunad/festdrakt (svært få festdrakter)! Over 100 konfirmanter. I den alderen er det å passe inn i mengden viktigere enn noen gang. Jeg ville gjort alt i min makt for å enten leie en bunad, eller kjøpe en festdrakt. Anonymkode: a5d27...892 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå