Gå til innhold

Livet etter overgangsalderen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Man blir frarådd å gå på hormonbehandling etter 60 år. Jeg sliter fælt med hetetokter og annen dritt. Legen min sa at jeg kan risikere å slite med dette livet ut. Noen gjør det. Jeg er 64.

Hvem fraråder det? Fastlegen eller spesialist? Høres ut som noe en ukyndig fastlege kan si, som ikke har spesialutdannelse innen dette?

Jeg går på Vagifem, stikkpiller i skjeden, for å motarbeide ekstremt tørr og sår skjede og motvirke gjentatte urinveisinfeksjoner. Det er ikke bare slimhinnene i skjeden som blir såre og tørre etter overgangsalder, men urinveiene også, noe som gir gjentatte UVI. Dette hjelper altså Vagifem mot. Jeg har ikke hatt en eneste UVI siden jeg begynte med Vagifem i 2022.

Dette skal jeg fortsette å bruke resten av livet, iflg min spesialist, en kvinnelig gynekolog på ca 60 år.

Anonymkode: fe2f5...dc2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan er livet etter overgangsalderen? Forsvinner hetetoktene og humørsvingningene? Roer ting seg og blir stabilt?

Anonymkode: 8003d...dfa

Livet mitt er ikke særlig annerledes post menopause. Det var stritt med hetetokter, nattesvette og depresjon noen år, men når det var over var jeg meg selv igjen. Ingen endring i sexlyst for min del, den er like høy. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem fraråder det? Fastlegen eller spesialist? Høres ut som noe en ukyndig fastlege kan si, som ikke har spesialutdannelse innen dette?

Jeg går på Vagifem, stikkpiller i skjeden, for å motarbeide ekstremt tørr og sår skjede og motvirke gjentatte urinveisinfeksjoner. Det er ikke bare slimhinnene i skjeden som blir såre og tørre etter overgangsalder, men urinveiene også, noe som gir gjentatte UVI. Dette hjelper altså Vagifem mot. Jeg har ikke hatt en eneste UVI siden jeg begynte med Vagifem i 2022.

Dette skal jeg fortsette å bruke resten av livet, iflg min spesialist, en kvinnelig gynekolog på ca 60 år.

Det er Vagifem jeg også har fått på blå resept med beskjed om å ta 2 ganger ukentlig resten av livet. Jeg er kvinne som har passert 60 og fikk nylig utskrevet av gynekolog på sykehuset. 

Anonymkode: e7fc6...fea

AnonymBruker
Skrevet
Sur sitron skrev (2 timer siden):

Det er kjempeviktig at alle kvinner setter seg inn i dette før de når overgangsalderen. Tidligere ble kvinner advart mot hormonbehandling, noe som gjorde overgangsalderen til "et levende helvete" for mange kvinner. Dette tas opp i programmet jeg linket til over her og.

Heldigvis så ser fagfolk annerledes på hormonbehandling ved overgangsalderplager idag:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/leger-kvier-seg-fortsatt-for-a-gi-ostrogen-til-kvinner-i-overgangsalder-1.16212108

Hormonbehandling er ingen mirakelkur, men kan hjelpe noen. 

Anonymkode: f03da...74e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt topp :)

Nå hadde jeg det enkelt i overgangsalderen. Litt hetetokter og litt mer trøtt, men ikke noe mer enn det. Arvet mamma og mormor sine gener der :)

Etterpå er livet fint. Null mens, ingen hetetokter, klart å gå ned 15 kilo og har energien tilbake. Hurra! :)

Anonymkode: 2b292...06f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Høres bra ut. Er på 2.året med hetetokter og søvnproblemer. Er bare 46, så er redd dette aldri stopper. Ønsker ikke hrt pga migrene. Spiser mye sunnere og trener. Håper dette blir bedre snart. 

Anonymkode: ffa85...484

Jeg har også migrene, men ønsker HRT. Jeg forstår det slik at dosene er såpass lave at det ikke skal øke risiko for slag hos oss som har migrene med aura.

Anonymkode: 613c9...0ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hormonbehandling er ingen mirakelkur, men kan hjelpe noen. 

Anonymkode: f03da...74e

Hormonbehandling hjelper de kvinner som opplever plager ifm lavere østrogennivå:

Sitat

Hormonbehandling kan gi bedre livskvalitet ved å dempe symptomer. Det kan også beskytte mot benskjørhet og mot tarmkreft og hjerte- og karsykdommer hos kvinner med tidlig menopause, og bidra til bedre hjernehelse. 
Hormonbehandling vurderer du sammen med fastlegen din eller eventuelt gynekolog. 

De av oss som unngikk hormonbehandling pga advarsler mot kreft og slag mm. opplever mange av oss store plager senere i livet. Jeg for min del måtte gjennom en stor operasjon. Og har begynt med østrogen nå etter fylte 60. Jeg har fått et nytt liv og forbanner meg de advarslene som ble gitt den gang jeg kom i overgangsalderen og dermed "mistet" over 10 år av mine beste år. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det kan ha sammenheng, men i min fruktbare alder brukte jeg ALDRI hormonprevensjon. Nå er jeg 67 og har hatt absolutt NULL problemer i overgangsalder. Ikke hetetokter, migrene eller noen ting frem til denne dag. Eneste er at jeg ikke har noe særlig sex-lyst lenger. Men det er helt greit, mannen er noen år eldre og ikke noe problem for han heller. Tror disse hormonene folk tar i flere tiår kødder til mer en folk aner.

Anonymkode: 3ae6e...c44

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei meg, for jeg har en mor som ikke vil snakke om OA, jeg har prøvd og prøvd men hun nekter, svaret er alltid det samme: det skal man ikke snakke om. :( Hun kunne blitt min beste lærer, men nei.

Anonymkode: 0b16a...49b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hetetokter og dårlig nattesøvn gikk over etter tre år. Ingen andre plager. Tok ingen medisiner. Sex er like bra som før.

Anonymkode: a920c...a91

Da er du heldig

Anonymkode: 2f958...87f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vet ikke om det kan ha sammenheng, men i min fruktbare alder brukte jeg ALDRI hormonprevensjon. Nå er jeg 67 og har hatt absolutt NULL problemer i overgangsalder. Ikke hetetokter, migrene eller noen ting frem til denne dag. Eneste er at jeg ikke har noe særlig sex-lyst lenger. Men det er helt greit, mannen er noen år eldre og ikke noe problem for han heller. Tror disse hormonene folk tar i flere tiår kødder til mer en folk aner.

Da håper jeg du ser programmet på NRK. Jeg for min del har ikke hatt hormonspiral, ei heller tatt hormonpreparat ifm overgangsalderen, men jeg opplevde full prolaps i underlivet etter at jeg ble postmenopausal. Det begynte i starten av overgangsalderen og ble verre og verre fram til jeg ble operert. Ene og alene pga manglende østrogen. Da jeg så programmet på NRK falt mange brikker på plass for meg, endelig forstod jeg hvorfor jeg var som jeg var i alle disse årene. 

Det som virkelig er interessant er hvor viktig østrogen er for hjernen vår og at det kan hindre demens. Veldig viktig for de med demens i familien.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da håper jeg du ser programmet på NRK. Jeg for min del har ikke hatt hormonspiral, ei heller tatt hormonpreparat ifm overgangsalderen, men jeg opplevde full prolaps i underlivet etter at jeg ble postmenopausal. Det begynte i starten av overgangsalderen og ble verre og verre fram til jeg ble operert. Ene og alene pga manglende østrogen. Da jeg så programmet på NRK falt mange brikker på plass for meg, endelig forstod jeg hvorfor jeg var som jeg var i alle disse årene. 

Det som virkelig er interessant er hvor viktig østrogen er for hjernen vår og at det kan hindre demens. Veldig viktig for de med demens i familien.

Min mor fikk østrogen i noen år, men fikk kraftig demens etter 80 likevel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Min mor fikk østrogen i noen år, men fikk kraftig demens etter 80 likevel.

Østrogen begynner å avta allerede i tidlig 30 årene, så "i noen år" var nok for seint og for lite.

Anonymkode: 9108f...4b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Østrogen begynner å avta allerede i tidlig 30 årene, så "i noen år" var nok for seint og for lite.

Anonymkode: 9108f...4b9

Det sies at vaksine mot helvetesild kan forhindre demens med 20%

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lite plager i overgangsalderen, hetetokter og søvnplager hadde jeg et par år, men så snart mensen var slutt, ved ca 52 år, syns jeg at livet ble bedre. Ingen tørre slimhinner heller, sexlivet var omtrent som før, kanskje ikke like ofte,,Et minus var at jeg la på meg 10 kg i årene etter 60, men de er jeg kvitt nå, heldigvis.Har aldri tatt noen hormoner. Nå er jeg 70 og synes livet er ganske bra, bortsett fra prolaps, som jeg håper å få gjort noe med snart!

Anonymkode: 3c834...560

• Hjerte 1
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er det legen som har sagt Hvorfor skulle h*n si det hvis det ikke var noe i det?. Jeg har lest det flere steder

Risikoen for hjerneslag øker hvis du starter hormonbehandling etter du har fylt 60 år eller 10 år etter menopause. Kvinner som har startet hormonbehandling før 60 år kan fortsette med behandlingen i dialog med legen sin, der nytte og risiko har blitt vurdert.

Dette er tatt fra Helsenorge.

Endret av Adrenalina1
Skrevet
Adrenalina1 skrev (20 minutter siden):

Det er det legen som har sagt Hvorfor skulle h*n si det hvis det ikke var noe i det?. Jeg har lest det flere steder

Risikoen for hjerneslag øker hvis du starter hormonbehandling etter du har fylt 60 år eller 10 år etter menopause. Kvinner som har startet hormonbehandling før 60 år kan fortsette med behandlingen i dialog med legen sin, der nytte og risiko har blitt vurdert.

Dette er tatt fra Helsenorge.

Ny studie viser at det er helt trygt:

https://www.forskning.no/kvinnehelse-medisiner/kvinner-over-65-ar-kan-fortsette-med-hormonbehandling-viser-ny-studie/2350854

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 56 år og har aldri merket noe eller hatt noe problemer med overgangsalderen. Mensen ble borte for ca 3 år siden, og aldri hatt noen plager på noe som helst måte. Kjempeheldig.

Har mange venninner som sliter veldig

Anonymkode: 4cfa3...6a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er 56 år og har aldri merket noe eller hatt noe problemer med overgangsalderen. Mensen ble borte for ca 3 år siden, og aldri hatt noen plager på noe som helst måte. Kjempeheldig.

Har mange venninner som sliter veldig

Anonymkode: 4cfa3...6a7

Gikk du på hormonprevensjon i lange perioder før overgangsalderen? 

Anonymkode: 2490e...489

Skrevet

K 54 her

Kom i overgangsalderen rett etter fylte 40, fortsatte til fylte 42 år. Hadde kun litt svette ved ujevne mellomrom med litt menstruasjon nå og da. Etter at jeg fylte 42 har jeg hatt svært lite plager og har aldri tatt noen form for tilskudd. Alle prøver er helt normale og innafor. Ser at jeg kanskje bare har vært grisheldig? 

Min mor hadde det som meg, så kanskje lurt å høre med mor om man har muligheten til det?

Legen min sa at det oftest gikk i arv fra mor til datter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...