Gå til innhold

Hvorfor bruker vi flertallsform i lånord fra engelsk?

1365

Anbefalte innlegg

Jeg gremmes av "en caps" og "en wraps", som er relativt nye lånord (<30 år), men vi har eldre eksempler. "Drops" er blant disse. "Kjeks" kommer fra "cakes", og er det eldste jeg kommer på i farten. 

"Shorts" er innafor, ref. "kortbukser". 

Men hvorfor og hvordan er adopsjonsmekanismen når vi ikke sier en "bags"?

image.png.db161ec4971aaeb9f3dbbb59910d7c35.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi noen av låneordene blir brukt på den måten der de er lånt fra også? Kjeks kommer jo ikke alene, og det gjør ikke drops heller. Og wraps spiser man også gjerne flere av, akkurat som tacos. Men caps er mere merkelig da...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av oss som er gamle nok til å huske OL på Lillehammer, er det sikkert flere enn jeg som gremmes av "en pins". :nei:

Skal jeg gjette, handler det om at de ordene som har blitt importert i flertallsform er ord som oftest forekommer i flertallsformen på originalspråket. Det er visstnok, i følge en gammel artikkel fra Språkrådet, vanligst med flertalls-s-en i korte ord på én stavelse, som slutter på konsonant. Derfor brukes ikke én babes, selv om mange bruker én pins.  

Anonymkode: 251db...af6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bombom til drops,er fra Rogaland,  det er vel adoptert  fra det danske BonBon.

Anonymkode: db39c...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sier bombom til drops,er fra Rogaland,  det er vel adoptert  fra det danske BonBon.

Anonymkode: db39c...c72

Sikkert variant av bongbong/bonbon fra fransk. https://naob.no/ordbok/bongbon

NAOB, Bokmålsordboka og Nynorskordboka bruker skrivemåten bongbong, Norsk ordbok har bonbon

Anonymkode: 9e3dc...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...