Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gremmes av "en caps" og "en wraps", som er relativt nye lånord (<30 år), men vi har eldre eksempler. "Drops" er blant disse. "Kjeks" kommer fra "cakes", og er det eldste jeg kommer på i farten. 

"Shorts" er innafor, ref. "kortbukser". 

Men hvorfor og hvordan er adopsjonsmekanismen når vi ikke sier en "bags"?

image.png.db161ec4971aaeb9f3dbbb59910d7c35.png

• Liker 1
Skrevet

Fordi noen av låneordene blir brukt på den måten der de er lånt fra også? Kjeks kommer jo ikke alene, og det gjør ikke drops heller. Og wraps spiser man også gjerne flere av, akkurat som tacos. Men caps er mere merkelig da...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For de av oss som er gamle nok til å huske OL på Lillehammer, er det sikkert flere enn jeg som gremmes av "en pins". :nei:

Skal jeg gjette, handler det om at de ordene som har blitt importert i flertallsform er ord som oftest forekommer i flertallsformen på originalspråket. Det er visstnok, i følge en gammel artikkel fra Språkrådet, vanligst med flertalls-s-en i korte ord på én stavelse, som slutter på konsonant. Derfor brukes ikke én babes, selv om mange bruker én pins.  

Anonymkode: 251db...af6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier en wrap, så tror det varierer. 

Anonymkode: 8d23a...a7c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier bombom til drops,er fra Rogaland,  det er vel adoptert  fra det danske BonBon.

Anonymkode: db39c...c72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sier bombom til drops,er fra Rogaland,  det er vel adoptert  fra det danske BonBon.

Sikkert variant av bongbong/bonbon fra fransk. https://naob.no/ordbok/bongbon

NAOB, Bokmålsordboka og Nynorskordboka bruker skrivemåten bongbong, Norsk ordbok har bonbon

Anonymkode: 9e3dc...d01

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 16.48):

Da hadde jeg trodd du refererte til bæsj.  

Anonymkode: 1b3f5...d52

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bag er ikke et lånord. 

Anonymkode: 4f731...9de

• Nyttig 2
Skrevet
Maia70 skrev (På 3.5.2025 den 20.47):

Fordi noen av låneordene blir brukt på den måten der de er lånt fra også? Kjeks kommer jo ikke alene, og det gjør ikke drops heller. Og wraps spiser man også gjerne flere av, akkurat som tacos. Men caps er mere merkelig da...

Men de brukes jo ikke slik der de kommer fra? 

A lemon drop - box of drops

I had a chicken wrap - I served them wraps

Feel free to take a cookie from the jar...

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 21.04):

Bag er ikke et lånord. 

Anonymkode: 4f731...9de

Etymologisk er det muligens rett. Det gikk riktignok i glemmeboka i nesten 800 år fra det ble lånt fra gammelnorsk(norrønt) til engelsk. Da vi lånte det tilbake var vårt sprak svært forandret, så jeg mener lånord er reett å bruke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 20.39):

Sikkert variant av bongbong/bonbon fra fransk. https://naob.no/ordbok/bongbon

NAOB, Bokmålsordboka og Nynorskordboka bruker skrivemåten bongbong, Norsk ordbok har bonbon

Anonymkode: 9e3dc...d01

Som også ble brukt av tyske soldater av 2. verdenskrig når de ga sukkertøy til barn. Kan hende det er opprinnelsen for bruken til AB...c72 dersom flere sier det i det området.

Anonymkode: 2a4a4...b8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1365 skrev (2 minutter siden):

Etymologisk er det muligens rett. Det gikk riktignok i glemmeboka i nesten 800 år fra det ble lånt fra gammelnorsk(norrønt) til engelsk. Da vi lånte det tilbake var vårt sprak svært forandret, så jeg mener lånord er reett å bruke. 

Enig i dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1365 skrev (På 3.5.2025 den 20.43):

Jeg gremmes av "en caps" og "en wraps", som er relativt nye lånord (<30 år), men vi har eldre eksempler. "Drops" er blant disse. "Kjeks" kommer fra "cakes", og er det eldste jeg kommer på i farten. 

"Shorts" er innafor, ref. "kortbukser". 

Men hvorfor og hvordan er adopsjonsmekanismen når vi ikke sier en "bags"?

image.png.db161ec4971aaeb9f3dbbb59910d7c35.png

Har aldri hørt noen si "en wraps". Man kjøper en pakke med wraps, snakker man om bare én, blir den "én wrap". 

Hvordan tenker du entallsformen av kjeks skal være? 

Anonymkode: f509e...4c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1365 skrev (46 minutter siden):

Men de brukes jo ikke slik der de kommer fra? 

A lemon drop - box of drops

I had a chicken wrap - I served them wraps

Feel free to take a cookie from the jar...

Jeg sier i hvert fall både wrap og cookie i entall og kan faktisk heller ikke huske å ha hørt andre bruke flertallsform på disse to når de har snakket om én.

Anonymkode: 8a90a...70b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som også ble brukt av tyske soldater av 2. verdenskrig når de ga sukkertøy til barn. Kan hende det er opprinnelsen for bruken til AB...c72 dersom flere sier det i det området.

image.thumb.png.9c0b439edf5296d9878c036c3627093e.png

Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg sier i hvert fall både wrap og cookie i entall og kan faktisk heller ikke huske å ha hørt andre bruke flertallsform på disse to når de har snakket om én.

Anonymkode: 8a90a...70b2

Hurra, det gjør meg glad!

Dessverre sier svært mange "en wraps".

Lånordet fra "cookie/cake" som jeg refererte til er "kjeks", ikke "cookie". Det klinger ikke bra for oss nå, men hadde vi sagt "en kjekk" fra starten hadde det vært mer konsekvent. 

Endret av 1365
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager surrer du med?

Jeg har en PC, en TV. Vi skal på weekend-tur. Jeg laster ned en app. Vi har en stream. Jeg ser en video. Jeg spiser en wrap (men vi hadde wraps til middag). Jeg la ut en story. Han kjøpte en gadget. Jeg leser en blogg. Jeg hører en podcast. Vi har en deadline. Jeg får feedback.Vi tar en brief, eller en prep. Jeg velger et outfit. Jeg bruker makeup. Jeg har hvite sneakers (for de er to). Jeg drar på shopping. Bryllupet har en dresscode. Vi henter takeaway. Jeg drikker en smoothie. Vi tar en drink. 

Anonymkode: 39efd...cda

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva i alle dager surrer du med?

Jeg har en PC, en TV. Vi skal på weekend-tur. Jeg laster ned en app. Vi har en stream. Jeg ser en video. Jeg spiser en wrap (men vi hadde wraps til middag). Jeg la ut en story. Han kjøpte en gadget. Jeg leser en blogg. Jeg hører en podcast. Vi har en deadline. Jeg får feedback.Vi tar en brief, eller en prep. Jeg velger et outfit. Jeg bruker makeup. Jeg har hvite sneakers (for de er to). Jeg drar på shopping. Bryllupet har en dresscode. Vi henter takeaway. Jeg drikker en smoothie. Vi tar en drink. 

Jeg spiste et drops mens jeg hadde på meg caps'en min.

AnonymBruker
Skrevet
1365 skrev (1 time siden):

image.thumb.png.9c0b439edf5296d9878c036c3627093e.png

Jeg skrev ikke at ordet kom fra tysk. Jeg skrev at tyske soldater brukte ordet, og jeg spekulerte i hvordan AB..c72 (og hennes omgivelser/forfedre) hadde kommet i kontakt med ordet. Mine besteforeldre kjente det godt og brukte av og til ordet uten noen gang å ha møtt en fransktalende. De (og deres venner) kjente det fordi de fikk (mye) sukkertøy av tyske soldater under 2. verdenskrig, og førte ordet videre til neste generasjon.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (1 time siden):

Jeg spiste et drops mens jeg hadde på meg caps'en min.

For disse ordene handler det om fornorskning, tilpasning det norske språk og grammatikk. Det har blitt etablert norsk, og er derfor feil å si drop og cap. Akkurat som jeg sier teve, ikke tivi. (TV)

Nyere låneord, som app, stream og weekend, følger engelsk form og uttale fullt ut. 

Andre "eldre" låneord som er fornorsket er; burger, jobb, video, ord du kanskje ikke tenker på at er en fornorsket versjon av engelsk en gang. Kanskje særlig jobb, som har fått denne ekstra b-en som følge av tilpasning norsk språk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...