AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:05 #21 Del Skrevet søndag kl 11:05 Jentene: Nr.1 har et navn jeg fant i en bygdebok. Svært sjeldent navn de færreste har hørt om. Jeg elsket det navnet fra første sekund. Mannen likte det ikke først, men gikk etterhvert med på det. Nr.2 fikk et topp 100 navn, dessverre. Men jeg elsket det navnet, og mannen likte det også veldig godt. Guttene: Nr.1 fikk det eneste guttenavnet jeg oppriktig synes er fint. Mannens forslag. Nr.2 fikk et urnorsk navn med Æ/Ø/Å i seg. Mannen likte det veldig godt, jeg synes det er ok. Synes egentlig ingen guttenavn er nydelige. Guttenavn er kjempevanskelig. Anonymkode: b29f4...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet søndag kl 14:15 #22 Del Skrevet søndag kl 14:15 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå har jeg ikke lyst på barn, men har likevel tenkt litt på navn. Mine kriterier: Ikke æøå Navnet må funke både på engelsk og norsk Ikke toppliste-navn To navn fordi jeg synes det er så upersonlig med bare ett navn Anonymkode: d6197...74e Upersonlig med ett navn? Tvert imot. Upersonlig er alle ungene med to fornavn og dobbelt etternavn, med eller uten bindestrek. Gjør ungene dine en tjeneste og gi de ETT fornavn og ett etternavn. Så slipper de å havne nederst i bunken når de skal søke jobb seinere. Endret søndag kl 14:15 av Lorieen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:24 #23 Del Skrevet søndag kl 14:24 Lorieen skrev (1 minutt siden): Upersonlig med ett navn? Tvert imot. Upersonlig er alle ungene med to fornavn og dobbelt etternavn, med eller uten bindestrek. Gjør ungene dine en tjeneste og gi de ETT fornavn og ett etternavn. Så slipper de å havne nederst i bunken når de skal søke jobb seinere. Med mindre det er et veldig uvanlig navn, så blir det veldig upersonlig å ha bare ett navn. Jeg føler ikke at personen "eier" navnet på en måte når det bare er ett navn. Men når det er to navn, så blir det en mye mer unik kombinasjon og mye mer personlig. Men hvis du ønsker å hete det samme som mange andre, kjør på. Men jeg ønsker ikke det. Hvorfor mener du at mennesker med to fornavn navn havner nederst i bunken når de skal søke jobb? Det var en rar påstand. Sjefen min har faktisk tre fornavn. Han er svensk og sier at det er vanlig der. Anonymkode: d6197...74e 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:27 #24 Del Skrevet søndag kl 14:27 Mitt eldste barn heter Leonora. Både mannen min og jeg var store fan av Sesam Stasjon som barn og har liksom alltid tenkt at det er et kult navn. Datter nr to har et navn som står godt til Leonora og minstemann bestemte eldstejenta navnet på. Anonymkode: 4903a...d4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet søndag kl 14:37 #25 Del Skrevet søndag kl 14:37 Arv. Deler / hele navnet har gått i "arv" i familien over flere hundre år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:45 #26 Del Skrevet søndag kl 14:45 Vi var tidlig enige om kravene til navn. Siden vi begge har svært norske etternavn, for så vidt også fornavn, ønsket vi norrøne navn. Vi var begge likevel åpne for "kristne" navn som har vært vanlig brukt i mange generasjoner som Anders, Johan, Anne, Marie osv. Navnet skulle ha maks to stavelser og ikke mer enn seks bokstaver. Vi har brukt noe oppkallelse eller navn brukt i tidligere generasjoner, og noen for familiee/slekt nye navn. Anonymkode: f0bd8...0e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:46 #27 Del Skrevet søndag kl 14:46 Eldstemann har et av få navn samboer og jeg begge likte. Nr2 som kommer i sommer sliter vi kraftig med å finne navn til. Det er gutt og guttenavn er så lite fengende. 🙊 Anonymkode: f8464...9f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:47 #28 Del Skrevet søndag kl 14:47 Eldste har det fineste guttenavnet jeg vet om. Mellomste er kalt opp etter en oldemor og oldefar som hadde samme navn men da med en bokstav forskjell. Yngste er kalt opp etter en person som betydde mye for mannen. Anonymkode: 91d63...7df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvaduikkeser Skrevet søndag kl 14:52 #29 Del Skrevet søndag kl 14:52 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Oppkalt etter oldemødrene. Nikoline og Elida Anonymkode: 3fca9...9cb Elida er så fint🥰 Bodde en eldre dame i samme gate som meg da jeg vokste opp som het det. Hun var så snill😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:58 #30 Del Skrevet søndag kl 14:58 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Alle barna har navn fra norrøn mytologi/ vikingtiden. Det er de eldste norske navnene og føler det knytter barna mine til Norge og norsk kultur. Det er identitet knyttet til navnet. Anonymkode: 426aa...2e8 Samme her. Tre flotte sønner med norrøne navn. Vi er veldig fornøyde med navnene. Det viktigste for meg var å unngå topp 10-navn (da jeg har det selv og hatet å være 1 av 4 i klassen og nå 1 av 4 på arbeidsplassen med det samme navnet), og mannen min var opptatt av at navnene ikke var hjemmesnekrede med masse stumme og jålete bokstaver. Anonymkode: 80781...5cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:00 #31 Del Skrevet søndag kl 15:00 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Eldstemann har et av få navn samboer og jeg begge likte. Nr2 som kommer i sommer sliter vi kraftig med å finne navn til. Det er gutt og guttenavn er så lite fengende. 🙊 Anonymkode: f8464...9f9 Åååh det er så mange fine guttenavn!! Jeg har 3 sønner og kunne med letthet ha funnet navn til 4-5 til 🙈😅 Anonymkode: 80781...5cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:05 #32 Del Skrevet søndag kl 15:05 Lorieen skrev (45 minutter siden): Upersonlig med ett navn? Tvert imot. Upersonlig er alle ungene med to fornavn og dobbelt etternavn, med eller uten bindestrek. Gjør ungene dine en tjeneste og gi de ETT fornavn og ett etternavn. Så slipper de å havne nederst i bunken når de skal søke jobb seinere. Enig i at 4 navn er skikkelig tungt. Det har likevel blitt svært vanlig at norske barn har to etternavn med bindestrek imellom, da stadig færre gifter seg. Ofte er det to ganske lange etternavn også, med to eller flere stavelser. Men dette er mer vanlig enn uvanlig hos generasjon z og generasjon alpha, og ikke noe som arbeidsgivere vil tenke over når de vurderer jobbsøknader. Anonymkode: 80781...5cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:07 #33 Del Skrevet søndag kl 15:07 Liker ikke typisk norske navn 😄 Anonymkode: 28c77...fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet søndag kl 15:09 #34 Del Skrevet søndag kl 15:09 For mange år siden, sto jeg og mannen og kikket på slektstreet hans. Der var det et utrolig kult navn. Så da bestemte vi at om vi noengang fikk en gutt, skulle han hete det. Farmor falt nesten på kne og sa "å, tenk om det ble en **** ****" til i familien. Så gutten vår fikk navn flere år før han var påtenkt. Hadde vi fått en jente hadde det blitt Selma. Og det er greit det ikke ble en Selma, fjorten av på dusinet. I ettertid har jeg tenkt det skulle blitt en Jenny. Men sånn ble det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:09 #35 Del Skrevet søndag kl 15:09 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig i at 4 navn er skikkelig tungt. Det har likevel blitt svært vanlig at norske barn har to etternavn med bindestrek imellom, da stadig færre gifter seg. Ofte er det to ganske lange etternavn også, med to eller flere stavelser. Men dette er mer vanlig enn uvanlig hos generasjon z og generasjon alpha, og ikke noe som arbeidsgivere vil tenke over når de vurderer jobbsøknader. Anonymkode: 80781...5cc Sjekket en av klasselistene nå og ser at godt over halvparten av barna har to etternavn hver seg, og det er omtrent 50/50 om det er bindestrek eller ikke. F eks Thea Evensen Svendsen, eller Noah Tangen-Hansen (fiktive navn). Det er hvert fall sjeldent med ett fornavn og ett etternavn. Anonymkode: 80781...5cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:10 #36 Del Skrevet søndag kl 15:10 Vi måtte velge navn som fungerte både på norsk og fars morsmål. Ville også ha korte og ujålete navn som ikke har alternative stavemåter. Anonymkode: be833...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:12 #37 Del Skrevet søndag kl 15:12 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjekket en av klasselistene nå og ser at godt over halvparten av barna har to etternavn hver seg, og det er omtrent 50/50 om det er bindestrek eller ikke. F eks Thea Evensen Svendsen, eller Noah Tangen-Hansen (fiktive navn). Det er hvert fall sjeldent med ett fornavn og ett etternavn. Anonymkode: 80781...5cc Både Thea og Noah kun ett etternavn. Evensen er et mellomnavn. Anonymkode: be833...e4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:13 #38 Del Skrevet søndag kl 15:13 Vi har begge dobbeltnavn og det var uaktuelt å ha det Vi var helt enig om jentenavn oldefar døde før barnet ble født og om det ble en gutt ville jeg ha et nokså likt navn, barnet ble gutt var sikker på at vi skulle ha jente så gikk bare med på et guttenavn jeg egentlig ikke likte for det spilte ingen rolle liksom, barnet ble gutt Jeg skulle ønske barn 1 hadde navn som fungerte bedre på engelsk Navnet til barn to har jeg blitt vant til Så sånn sett valgte vi navn til hvert vårt barn Anonymkode: ffff4...32b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:15 #39 Del Skrevet søndag kl 15:15 Navn som anses som relativt norske, men som betyr sol og hav på fars morsmål. Anonymkode: ac322...dee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:15 #40 Del Skrevet søndag kl 15:15 Tok utgangspunkt i foreldre, besteforeldre og oldeforeldres navn på begge sider. Valgte ut fra de. Anonymkode: 0347f...d97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå