Gå til innhold

Hvorfor valgte du akkurat de navnene på barna dine ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte og bruke navnet jeg hadde likt fra barndommen som andre fornavn,mens far valgte første fornavn på vårt.

hvordan gjorde dere det ?

Anonymkode: 89afd...570

Skrevet

Fant noe vi begge likte og det ble navnet som ikke er noe topp ti navn. 

AnonymBruker
Skrevet
mereo skrev (1 minutt siden):

Fant noe vi begge likte og det ble navnet som ikke er noe topp ti navn. 

begge navnene på vår var på 2 og 3 den gangen, men vi valgte noe vi likte

AnonymBruker
Skrevet

Oppkalt etter oldemødrene. Nikoline og Elida 

Anonymkode: 3fca9...9cb

• Liker 3
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oppkalt etter oldemødrene. Nikoline og Elida 

Anonymkode: 3fca9...9cb

sikkelige koselige navn :) Nikoline tenkte vi på også

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslo navn for samboeren, og forsøkte å overbevise ham om at de navnene jeg likte best var fine. Han la ned veto. Han hadde ikke noe favoritt-navn, men foreslo noen som jeg ikke likte så godt. Til slutt ramset vi opp alle jentenavn vi kunne komme på på en biltur, og kom på og valgte et som begge likte veldig godt. Til nr. to så la også mannen ned veto mot alle mine forslag, Så så vi på en navneliste med navn med lignende opphav som det eldste barnets navn, og fant et navn der som mannen syntes var veldig fint og jeg syntes var ok. Guttenavn var vi enig om fra start, og det var oppkalling etter mannens morfar, men vi fikk ikke noen gutt. 

Anonymkode: 1124c...a13

AnonymBruker
Skrevet

Alle barna våre er oppkalt etter eldre familiemedlemmer som har betydd mye for oss, og som dessverre ikke lenger var i live da barna ble født.

Anonymkode: 29b66...13d

• Hjerte 1
Skrevet

Alle mine seks har fått navn jeg og barnas far likte. Kriterier:

- Ikke på topp 20-lista

- Maks to stavelser

- Ikke masse stumme bokstaver eller fancy stavemåter

- Skal passe både til en baby, et barn og et voksent menneske (ikke navn som Timian og Chrisander og andre sukkersøte moderne navn) 

Alle seks har helt vanlige navn som det ikke råder tvil om hvordan staves, men som likevel ikke er så vanlige at flere i barnehagen eller på trinnet på skolen heter det.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsket noe fra min manns språk/kultur, googlet og letet fram det jeg likte best og mannen hadde ingen innvendinger. 

Anonymkode: 98dcb...d8f

AnonymBruker
Skrevet

Alle barna har et navn som er oppkalling etter noen i familien. I tillegg har de fått et navn i fra litteraturen. 

Anonymkode: c8c20...335

Skrevet

Fordi jeg likte de og fordi jeg og faren ble enige om at de var fine. 

AnonymBruker
Skrevet

så gøy :)

vi valgte selv kun de vi likte og brydde oss ikke om noen topp lister, tok rett og slett det vi likte best. men jeg hadde mange navn som ikke var på topp 10,men far stemte alle ned, så da endte vi opp med 2 og 3 plassen det året han ble født,men han har ikke hatt noen i barnehagen eller på skolen som heter det samme,men er 3 til på fotball laget

Skrevet

To er oppkalt, to har navn vi bare likte godt. 

AnonymBruker
Skrevet

Nr.1 fikk navnet jeg har likt siden jeg var 15

Nr.2 fikk navnet som faren har likt siden vgs

Nr.3 fikk navnet jeg likte mens jeg var gravid med nr.2

Anonymkode: 0490d...889

AnonymBruker
Skrevet

Alle barna har navn fra norrøn mytologi/ vikingtiden. Det er de eldste norske navnene og føler det knytter barna mine til Norge og norsk kultur. Det er identitet knyttet til navnet.

Anonymkode: 426aa...2e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre tre, nå unge voksne, har norrøne og korte navn. Heldigvis var far og jeg veldig samstemte her, da begge liker slike navn. Vi tenkte ikke på oppkalling, men gikk for navn vi likte. Vi hadde begge hvert vårt favorittnavn, som vi brukte først. Til yngste laget vi hver vår liste på fem navn, og valgte et navn utfra det vi var samstemte på der. 

Anonymkode: 6e9c1...1ea

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eldstemann er oppkalt etter oldefar (min morfar), og det var noe jeg bestemte meg for allerede som tenåring, at hvis jeg noen gang fikk en sønn, skulle han hete det. Nummer to fikk et navn i samme "stilen" (begge norrøne navn), men uten å være altfor likt navnet til eldstemann. Nummer tre er på vei nå, og skal oppkalles etter min far, som dessverre har gått bort mellom nummer to og tre.

Oppkalling og tradisjon er altså viktig for meg. Ikke å velge navn på topplista har ikke vært noe tema, egentlig, for jeg synes svært få av de navnene som har ligget der de siste årene er noe særlig fine uansett. 

Anonymkode: a0e56...ffa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i barnehage i «alle» år, så topp 20 navn utgikk fordi jeg «kjente» disse allerede. Mann er fra engelskspråklig land så måtte være navn som uttales nogenlunde likt på norsk og engelsk. Jeg ønsket Erica og Iris, de likte ikke mannen så da ble det navn et hakk ned på lista. 

Anonymkode: e05eb...65f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

så gøy :)

vi valgte selv kun de vi likte og brydde oss ikke om noen topp lister, tok rett og slett det vi likte best. men jeg hadde mange navn som ikke var på topp 10,men far stemte alle ned, så da endte vi opp med 2 og 3 plassen det året han ble født,men han har ikke hatt noen i barnehagen eller på skolen som heter det samme,men er 3 til på fotball laget

Vi også 😊 valgte bare navnet vi likte best.  Ingen av oss liker typiske norske navn, og vi ville ha et navn som hørtes bra ut på engelsk,  siden mannen ikke er fra Norge, så det var vi enige om. Vi har en Theodor,  vi er veldig fornøyd med det navnet og det kler han veldig godt. Når han fikk det var det ikke så populært,  men nå er det på topp 10 listen, men vi kunne ikke brydd oss mindre.  Betyr jo bare at mange liker det. Fant ut litt senere ,at en slektning litt langt ute het Theodora , så det var litt kult .

Anonymkode: 46eb8...49e

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke lyst på barn, men har likevel tenkt litt på navn. Mine kriterier:

• Ikke æøå
  • Navnet må funke både på engelsk og norsk
  • Ikke toppliste-navn
  • To navn fordi jeg synes det er så upersonlig med bare ett navn

Anonymkode: d6197...74e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...