AnonymBruker Skrevet 3. mai #41 Skrevet 3. mai LP-spiller, vinylspiller, platesnurre, vinylsnurre, det heter platespiller. Spam når de mener svindel, svindel heter scam hvis man først skal bruke ett utenlandsk ord, spam er noe helt annet. Den måten ordet demo brukes i dag, tidligere kjøpte man f.eks. en demo-bil, en salong som hadde vært på utstilling ble solgt som demo, nå leser man om ulovlig demo, demo-tog osv. Anonymkode: da101...b17 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #42 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette kan jo like gjerne være dialekt. Jeg som trønder sier jo "har dæm itj gjort d", de finnes ikke på min dialekt. Jeg vil likevel skrive " har de ikke gjort det" Anonymkode: 1acfd...eb5 Hva man sier, er en ting. Men nå er ikke trøndersk et skriftspråk, og da blir det feil å skrive ordene på dialekt. Noe som forøvrig ikke er lov på forumet her... Anonymkode: 84f1d...c84 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #43 Skrevet 3. mai Jeg holder på de 2 vanligste: Borre, borrettslag og tillitt. Få det riktig nå, en gang for alle! Anonymkode: b2dda...852 2
1365 Skrevet 3. mai Forfatter #44 Skrevet 3. mai Muskath skrev (1 time siden): I noen dialekter er dette helt greit og vanlig. Det er mange slike etablerte unntak i dialekter. "Du" i stedet for "deg" er vanlig i Aust-Agder ("mi sa det til du") "Mellom" brukes i stedet for "gjennom" i deler av Telemark ("jeg kjørte rett mellom gjerdet") 1
Kniv & gaffel Skrevet 3. mai #45 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): LP-spiller, vinylspiller, platesnurre, vinylsnurre, det heter platespiller. Kanskje det er for å spesifisere at det gjelder LP-plater og ikke CD-plater? Jeg er så gammel at jeg kan huske da CD-plater var nytt og moderne. Min lokale platebutikk hadde da en plakat hvor det stod følgende: "Vi har fått de nye Compact Disc-platene. Obs kan ikke spilles på vanlig platespiller!" 3
1365 Skrevet 3. mai Forfatter #46 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): LP-spiller, vinylspiller, platesnurre, vinylsnurre, det heter platespiller. Spam når de mener svindel, svindel heter scam hvis man først skal bruke ett utenlandsk ord, spam er noe helt annet. Den måten ordet demo brukes i dag, tidligere kjøpte man f.eks. en demo-bil, en salong som hadde vært på utstilling ble solgt som demo, nå leser man om ulovlig demo, demo-tog osv. Anonymkode: da101...b17 "Platespiller" er et nyord i likhet med eksemplene du nevner. Det het opprinnelig "grammofon". "Spam" faller under anglifisering. "Demo" er en grei forkortelse for "demonstrasjon(s)" i disse sammenhengene.
1365 Skrevet 3. mai Forfatter #47 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): "overgår" Anonymkode: 6c334...503 Mener du "overigår"? Har ikke selv hørt "overgår" om "dagen før i dag". "Overgår" som å "er bedre enn" er det ikke noe galt med?
AnonymBruker Skrevet 3. mai #48 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når folk bruker å legge istedetfor å ligge. Jeg har lagt i senga... 🙄 Anonymkode: 1f599...5b7 På min vestnorske dialekt seier eg: "Eg har lagt i senga". "Ligget" er bokmål. Anonymkode: 5b342...9ad 2
1365 Skrevet 3. mai Forfatter #49 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg holder på de 2 vanligste: Borre, borrettslag og tillitt. Få det riktig nå, en gang for alle! Anonymkode: b2dda...852 Om vi ser bort fra at disse ikke forekommer muntlig: "Borrettslag" har jeg aldri sett! Jeg leste det først som "et slag med en 'borrett'", og tenkte det kanskje var et våpen jeg ikke har hørt om. 😂 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #50 Skrevet 3. mai Folk som SIER "jeg syntes" når de soleklart mener "jeg synes" (nåtid). Har en kollega som faktisk gjør det, det er til å bli gal av. Anonymkode: a402e...43f 4 1
1365 Skrevet 3. mai Forfatter #51 Skrevet 3. mai Mandorla skrev (38 minutter siden): "Føles ut", "for en grunn", "jeg hadde lunsj"... "Kan du kjøpe meg en", "risen bak speilet", "mest sannsynligvis"...
bvp Skrevet 3. mai #52 Skrevet 3. mai (endret) 1365 skrev (11 minutter siden): "Spam" faller under anglifisering. Da heter det "Scam" som betyr svindel, "Spam" betyr at man f.eks. druknes i reklame fra en butikk, ordet "Spam" oppsto forresten i en film med MontyPython hvor en står og gjentar spam-spam-spam-span for å overdøve en som skal si noe. Obs! ser jeg har svart som AB høyere opp. Endret 3. mai av bvp 1
1365 Skrevet 3. mai Forfatter #53 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk som SIER "jeg syntes" når de soleklart mener "jeg synes" (nåtid). Har en kollega som faktisk gjør det, det er til å bli gal av. Anonymkode: a402e...43f Tragisk, men jeg tror språkrådet nå har etablert en norm der "syntes" er greit i alle tilfeller.
AnonymBruker Skrevet 3. mai #54 Skrevet 3. mai Når de sier OSS når de egentlig mener VI, typisk i Innlandet. 1365 skrev (3 minutter siden): Om vi ser bort fra at disse ikke forekommer muntlig: "Borrettslag" har jeg aldri sett! Jeg leste det først som "et slag med en 'borrett'", og tenkte det kanskje var et våpen jeg ikke har hørt om. 😂 Feks: Om OSS ser bort fra at disse.... Kjersti Stenseng gjør det, og nå har faen meg Sylvi Listhaug også begynt å ta etter. Også han ene reporteren i NRK. Jeg får helt fnatt og klarer ikke å konsentrere meg om innholdet når det forekommer. Jeg vet det er dialekt, jeg vet det er mitt problem. Jeg hater det dypt og inderlig. Anonymkode: f5165...32f 1
TomKrus Skrevet 3. mai #55 Skrevet 3. mai 1365 skrev (2 timer siden): Hvis man ser bort fra "kj"/"sj", anglifisering, kebabnorsk og at retrofleks (tjukk) "L" forsvinner - hva irriterer mest? Eksempler: "i forhold til" (med mindre det er snakk om proposjoner/sammenlikning) "ovenfor" (der man mener "overfor" "og" med uttalt "g" (også der det skrives "å") "på grunn av at" (i stedet for "fordi") Legg gjerne til dine egne kandidater, her er det mange å velge blant. Reagerer ikke på slikt, legger godviljen til og forstår omtrent alltid innholdet. Og de som skal kverulere og gjøre seg nesevis ? De er vel du mest stupide i slike disputer.
TomKrus Skrevet 3. mai #56 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjersti Stenseng gjør det, og nå har faen meg Sylvi Listhaug også begynt å ta etter Dialekt fra møre blant annet ? Er du så fjern at du ikke engang har fått dette med deg. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #57 Skrevet 3. mai Rusj-land. Og tilsvarende (jeg tuller ikke): "Hu-sjleie", for "husleie". Under pandemien var det også en ordfører som i et radiointervju snakket om å være "på-pasjlig" (påpasselig). Den tar kanskje kaka. Anonymkode: a402e...43f
1365 Skrevet 3. mai Forfatter #58 Skrevet 3. mai TomKrus skrev (1 minutt siden): Reagerer ikke på slikt, legger godviljen til og forstår omtrent alltid innholdet. Og de som skal kverulere og gjøre seg nesevis ? De er vel du mest stupide i slike disputer. Det betyr trolig at du ikke er så opptatt av språk, og det er helt OK. For sprpåknerder blir det som for en historiker om noen bommer med et par hundre år på når Andre verdenskrig fant sted. Bruker du godvilje også da?
AnonymBruker Skrevet 3. mai #59 Skrevet 3. mai 1365 skrev (5 minutter siden): Tragisk, men jeg tror språkrådet nå har etablert en norm der "syntes" er greit i alle tilfeller. Mener du det, det er jo skandaløst!!! Anonymkode: a402e...43f 2
TomKrus Skrevet 3. mai #60 Skrevet 3. mai 1365 skrev (Akkurat nå): Det betyr trolig at du ikke er så opptatt av språk, og det er helt OK. For sprpåknerder blir det som for en historiker om noen bommer med et par hundre år på når Andre verdenskrig fant sted. Bruker du godvilje også da? Ja det kan virkelig sammenlignes Tullball.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå