1365 Skrevet 3. mai #1 Skrevet 3. mai Hvis man ser bort fra "kj"/"sj", anglifisering, kebabnorsk og at retrofleks (tjukk) "L" forsvinner - hva irriterer mest? Eksempler: "i forhold til" (med mindre det er snakk om proposjoner/sammenlikning) "ovenfor" (der man mener "overfor" "og" med uttalt "g" (også der det skrives "å") "på grunn av at" (i stedet for "fordi") Legg gjerne til dine egne kandidater, her er det mange å velge blant. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #2 Skrevet 3. mai Når folk sier "du" når de skulle brukt "deg". Anonymkode: 8ad51...efa 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #3 Skrevet 3. mai Når folk ikke bruker akkusativ (ham, henne). Anonymkode: 08d4b...5cb 13
AnonymBruker Skrevet 3. mai #5 Skrevet 3. mai De/dem. Har dem ikke gjort det. Det er sånn dem tenker på saken.. Anonymkode: 84f1d...c84 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #6 Skrevet 3. mai Folk som tar alt bokstavelig og det ikke er mulig for språklig krydder og virkemidler. Anonymkode: 9170a...1c6 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #7 Skrevet 3. mai Når folk bruker å legge istedetfor å ligge. Jeg har lagt i senga... 🙄 Anonymkode: 1f599...5b7 1 2
Million Skrevet 3. mai #8 Skrevet 3. mai (endret) Den skjer både muntlig og skriftlig, men jeg får snart hetta av alle som ikke vet hva uttrykket egentlig er... Leste nettopp enda en som skriver at "de tar alle under en kam". Ikke det riktige, som er "de skjærer alle over en kam". Hvorfor er det så utrolig mange som ikke vet hva det faktisk heter!? Og folk går rundt og sier det også, ikke bare skriver det. Det heter ikke "tar" eller "under". Det er "skjærer" og "over"! Hvorfor bruke ordtak og gamle uttrykk når du ikke vet hva det faktisk heter? PS! For ikke å snakke om alle de som "DRAR alle under en kam" da... ikke bare skal de absolutt ha dem under kammen og ikke over, men de skal dras også! Endret 3. mai av Million 4 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai #9 Skrevet 3. mai "uforventet" (det heter "uventet" ) "grunnen til det er fordi" (det heter "grunnen er at") All feil bruk av uttrykk som man ikke forstår : "krokodilletårer" er ikke store tårer eller at man er lei seg. Det betyr falske tårer! "å tenke å refrenget" er feil. Det er en harry fleip på uttrykket "å tenke på retretten" som har satt seg hos harry folk. "en bjørnetjeneste" er ikke en stor tjeneste. Det er en tjeneste som egentlig bare skaper en stor ulempe. Det er i det hele tatt labert hvor dårlige folk er i sitt eget morsmål. Anonymkode: 96f26...b32 7 2 4
Queen19 Skrevet 3. mai #10 Skrevet 3. mai Million skrev (6 minutter siden): Den skjer både muntlig og skriftlig, men jeg får snart hetta av alle som ikke vet hva uttrykket egentlig er... Leste nettopp enda en som skriver at "de tar alle under en kam". Ikke det riktige, som er "de skjærer alle over en kam". Hvorfor er det så utrolig mange som ikke vet hva det faktisk heter!? Og folk går rundt og sier det også, ikke bare skriver det. Det heter ikke "tar" eller "under". Det er "skjærer" og "over"! Hvorfor bruke ordtak og gamle uttrykk når du ikke vet hva det faktisk heter? Samme med «Å stikke under en stol», det skal være «Å stikke under stol»!
Boetica Skrevet 3. mai #11 Skrevet 3. mai Enig i alt som er nevnt over 😀 I tillegg irriterer jeg meg når «også» brukes i stedet for «og så» (i betydningen «deretter»). Og sammenblanding av «innfinne seg» og «avfinne seg». «Jeg innfinner meg med at jeg ikke fikk lønnsforhøyelse». Nei, du avfinner deg med det. Du innfinner deg til rett tidspunkt. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #12 Skrevet 3. mai Mer dialektproblem her. Måten noen sier mais på gjør at jeg får lyst til å slå de rett ned. Det heter mais, som i samme uttale som ordene mai og is, ikke maiis. Anonymkode: 31173...cb7 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #13 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (28 minutter siden): De/dem. Har dem ikke gjort det. Det er sånn dem tenker på saken.. Anonymkode: 84f1d...c84 Dette kan jo like gjerne være dialekt. Jeg som trønder sier jo "har dæm itj gjort d", de finnes ikke på min dialekt. Jeg vil likevel skrive " har de ikke gjort det" Anonymkode: 1acfd...eb5 6
AnonymBruker Skrevet 3. mai #14 Skrevet 3. mai 1365 skrev (53 minutter siden): Hvis man ser bort fra "kj"/"sj", anglifisering, kebabnorsk og at retrofleks (tjukk) "L" forsvinner - hva irriterer mest? Eksempler: "i forhold til" (med mindre det er snakk om proposjoner/sammenlikning) "ovenfor" (der man mener "overfor" "og" med uttalt "g" (også der det skrives "å") "på grunn av at" (i stedet for "fordi") Legg gjerne til dine egne kandidater, her er det mange å velge blant. De du sier vi skal se bort fra er jo de som irriterer mest. Østfold-L er en pine. De fleste av de andre tingene du nevner er jo ikke utpreget muntlige, de forekommer også skriftlig. Anonymkode: 69590...f6f 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #15 Skrevet 3. mai Over i går. Det heter forleden dag/i forgårs. Over, i denne forbindelsen, brukes om fremtid. Over i morgen. Anonymkode: fbcb2...fb3 2 1
Snok1 Skrevet 3. mai #16 Skrevet 3. mai Queen19 skrev (1 time siden): Feil bruk av hun/henne. ….og han/ham og de/dem. Jeg må virkelig ta meg sammen for ikke å skjelle ut enkelte. 3
Seff Skrevet 3. mai #17 Skrevet 3. mai Det finnes allerede en tråd om dette: DET HETER IKKE DET! - Språk og navn - Kvinneguiden Forum 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #18 Skrevet 3. mai Hvem farge, hvem is? Blir nesten så distrahert at jeg ikke får med meg hva de mener. Og det enorme misbruket av i forhold til. Spesielt fra samboeren min, som bruker det som fyllmasse i setningene, og gjerne også kutter ut ordet etter, slik at det står fullstendig uten mening. Anonymkode: 677ef...cfb 5 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai #19 Skrevet 3. mai Snok1 skrev (3 minutter siden): ….og han/ham og de/dem. Jeg må virkelig ta meg sammen for ikke å skjelle ut enkelte. Slenger meg på denne, folk som ikke kan forskjell på hun/henne gjør meg riv rusende gal. Anonymkode: 11afb...377 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå