AnonymBruker Skrevet 3. mai 2025 #1 Skrevet 3. mai 2025 Jeg står midt i et samlivsbrudd. I helga ble sønnen min lagt inn på et psykiatrisk sykehus pga suicidaltanker etter en fest… Livet rakner rundt meg, og hodet henger ikke med. Er dette god nok grunn til fravær på jobb? (Jobber innen helse) Orker ikke sarkastiske tilbakemeldinger nå, har du ikke noe konstruktivt svar, la være å svare. Anonymkode: ea59b...449 8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2025 #2 Skrevet 3. mai 2025 "Arbeidstakarar har rett til fri i inntil ti dagar kvart kalenderår for å yte nødvendig omsorg til foreldre, ektefelle, sambuar eller registrert partnar. Arbeidstakar kan også ha rett til permisjon for å gi nødvendig omsorg til barn over 18 år som er kronisk sjuke eller som har ei funksjonshemming. Retten til permisjon er avgrensa til ti dagar same kor mange ein har omsorg for." https://www.arbeidstilsynet.no/nyheter/rett-til-permisjon-fra-jobben-for-a-pleie-narstaande/ Nå vet jeg ikke om sønnen din har slitt før, men mulig at du har noen rettigheter til omsorgspermisjon. Hør med fagforbundet ditt. Anonymkode: d9ada...840 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2025 #3 Skrevet 3. mai 2025 Har du snakket med leder om velferdspermisjon? Evt det personen over skriver noe om? Anonymkode: 694b6...95c
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2025 #4 Skrevet 3. mai 2025 Jeg synes du bør snakke med fastlegen din, du kunne hatt godt av en sykmelding nå. Lykke til ❤️ Anonymkode: d9c5b...87d 7
Snok1 Skrevet 3. mai 2025 #5 Skrevet 3. mai 2025 Det er fastlegen din som gir deg sykemelding, ikke KG. 7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2025 #6 Skrevet 3. mai 2025 Jeg ville diskutert dette med fastlegen din. Det er alltid fastlegen som avgjør om en sykemelding eller andre tiltak er det rette for deg. Anonymkode: 01690...6e6 2 1
Snublefot62 Skrevet 3. mai 2025 #7 Skrevet 3. mai 2025 Hva som er nok varierer veldig og derfor umulig å gi et fornuftig svar på her. Du må snakke med fastlegen din om du mener sykemelding er nødvendig. I tillegg ville jeg snakket med leder for å ha et godt samarbeid og snakke om mulige løsninger før det går mot sykemelding. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #8 Skrevet 4. mai 2025 Snakk med både lege og leder på jobb. Det kan jo høres ut som at du i hvertfall trenger å trappe ned litt i en periode. Er det noen mulighet for å tilrettelegge for deg på jobb, eller er alle arbeidsoppgavene veldig knyttet til omsorg og ansvar for mennesker? Du burde i hvertfall snakke med legen, så kan h*n veilede deg og finne ut om du trenger sykemelding, og om den skal være full eller bare delvis. Anonymkode: 18f2f...2d4 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #9 Skrevet 4. mai 2025 Hvis det hadde vært kollegaen din eller venninnen din som sto i det samme, ville du bedt henne ta seg sammen, skjerpe seg, å komme seg på jobb? Eller ville du bedt de snakke med lege? Anonymkode: 6744c...251 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #10 Skrevet 4. mai 2025 Det er bare fastlegen din som kan gjøre en fullgod vurdering av nettopp din situasjon. Bestill en time og forklar hvordan du har det. Med lang erfaring som sykemeldt av psykiske årsaker kan jeg på generelt grunnlag si at det som oftest er mest helsebringende å ha noe å gå til, noe annet å tenke på enn det man strever med. Likevel, det kan jo være godt å få en pause til å hente seg inn akkurat i en akuttsituasjon til du får mer oversikt. Lykke til, håper brikkene faller på plass rundt deg snart Anonymkode: 5782e...8c4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #11 Skrevet 4. mai 2025 Ja. Du bør ikke ha ansvar for andre enn akkurat deg selv og dine nå. Du har mer enn nok på tallerkenen.❤️ Lykke til. Anonymkode: 6dc77...c85 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #12 Skrevet 4. mai 2025 Arbeidsgiveren min presterte å si til kollega når hen ble seperert fordi partner var utro «det er jo din feil at hen velger å forlate for deg. Ingen grunn til å sykemelde seg for sånne bagateller». Men så lenge du har en arbeidsgiver med viss sosiale antenner har de forståelse for at du ber om permisjon eller tar ut sykemelding. Anonymkode: 03626...135 1 1
Gaia Skrevet 4. mai 2025 #13 Skrevet 4. mai 2025 Bestill deg time hos legen din (akuttime i morgen). Jeg tror du både trenger noen å snakke med, og tid til å bearbeide det du opplever. Sammen finner dere ut om du trenger sykmelding, i hvor stor grad den evt. skal være eller om du bør søke velferdspermisjon. En time-out fra dette tror jeg nok uansett at du trenger. Er mye du trenger å få orden på fremover. Ønsker deg lykke til med det du skal gjennom fremover. 💜
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #14 Skrevet 4. mai 2025 Dersom sønnen din behøver oppfølging av en grad som ikke er forenelig med fulltidsarbeid så bør du gå i dialog med legen din om dette. Dersom sønnen din får den hjelpen han behøver av helsepersonell, og ikke behøver noen stor grad av oppfølging fra deg så er det beste for deg å være i jobb og tenke på noe annet. Ingen her kan svare deg på dette. Anonymkode: 6bad0...45d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #15 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 2.04): Jeg står midt i et samlivsbrudd. I helga ble sønnen min lagt inn på et psykiatrisk sykehus pga suicidaltanker etter en fest… Livet rakner rundt meg, og hodet henger ikke med. Er dette god nok grunn til fravær på jobb? (Jobber innen helse) Orker ikke sarkastiske tilbakemeldinger nå, har du ikke noe konstruktivt svar, la være å svare. Anonymkode: ea59b...449 Ja faktisk. Du står i en livskrise, og for å ikke miste egen psyke, så burde du sykmelde deg litt, så du kommer litt til heltene igjen. Anonymkode: ca2c5...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #16 Skrevet 4. mai 2025 Det kommer av på om situasjonen har ført til sykdom hos deg. Anonymkode: 9c759...25e
monican94 Skrevet 4. mai 2025 #17 Skrevet 4. mai 2025 du kan jo begynne med noen egenmeldingsdager til sjokket fra helgen er bedre og du får riet ned et par dager, og du vet mer om hva sønnen din kan trenge fremover.
veronica<3 Skrevet 5. mai 2025 #18 Skrevet 5. mai 2025 Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette. veronica<3, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå