Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke middager er gode å spise om jeg kun skal spise protein og grønnsaker? Altså ikke med saus. Tenkte på om kjøtt da blir tørt eller fisk blir tørt. Og hva slags grønnsaker er kalorifattig og som da passer til middagen?

Synes kyllingfilet blir veldig tørt og jeg klarer ikke å spise det så da utgår det.

Jeg overspiser fordi blir ikke mett og legger da på meg. Og sliter med munntørrhet pga. medisiner så mat må ha mye fukt. Og kjøtt må ikke være seigt eller full av tråder og sener. Hjelper ikke å drikke mye vann. Sliter mye med konsistens på mat.

Jeg er veldig overvektig.

Anonymkode: b369f...b1e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Fisk blir ofte tørt fordi jeg steker med olje og vil bruke minst mulig. Liker kun laks og ørret. Ikke torsk. 

Må ha det billig pga. økonomi. Så pleier kjøpe laks og ørret i FirstPrice ol. som frosne og steker de. 

Blir kjedelig i lengden.

AnonymBruker
Skrevet

Du har vel ikke blitt veldig overvektig pga 2ss saus til middagen? Det er jo totalinntaket som teller, som du jo så klart vet. 

Hva med en liten dæsj rømmedressing til? Drømmelett blandet med hvitløk og div urter + sitron? 
Evt lage litt mager posesaus og ha på litt av det? 

Spiser du godt med protein og mye grønnsaker gjennom dagen, så vil antagelig trangen til å overspise reduseres. Hva du spiser utenom middagen har jo minst like mye å si. 

Dessuten.. Kommer ikke utenom at man rett og slett må øve seg på å tåle litt sult. Men får man i seg masse grønt og nok næringsstoffer, så reduseres sulten veldig :)

Et godt tips er å bruke KI (f.eks chatgtp) til å sette opp forlag til menyer basert på ting du liker og med hvilke mål du har. 

Anonymkode: 45c58...4f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gode råvarer og riktig tilberedning, så blir det ikke tørt. Laks skal være rosa inni. Og kylling saftig. Jeg bruker gjerne airfryer til begge, da får man sprø overflate, men saftig kjerne. 

Ellers er jeg ikke så redd for sunt fett i maten når jeg spiser slik. Litt olje, avokado, pinjekjerner, med mer. 

Lager gjerne potetmos i stedet for ovnsbakte poteter. Ertestuing. Jordskokkpuré. Kremet mais.

Men er råvarene gode nok trenger man ingenting. I dag skal vi grille flanksteak og halve rødløk. Eneste tilbehøret eller ser en caprese salat, med litt olje og balsamico. 

Anonymkode: d24a1...e2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at jeg blir ikke noe mett på bare protein og grønnsaker, må noe fett til for å balansere, litt er nok 

Anonymkode: dd6f6...1de

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo foreksampel lage sausene av bare grønnsaker?  lage bacalao, eller rattaouile? Da er det saus, men kun av grønnsaker. Eller lage supper av bare grønnsaker. Og ha i kylling.

Anonymkode: 11f6f...6b4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste med fisken er å ikke oversteke. Jeg synes det er lettere i ovn enn stekepanna. 

Samme med kylling. Kylling stekt i ovn(hel filet) med steketermometer så den stekes akkurat nok. 

Anonymkode: 5f3e7...eac

AnonymBruker
Skrevet

Ulike grønnsaker bakt i ovn med litt krydder, så kjørt i blender/med stavmikser gir god kalorifattig saus. 

Anonymkode: 5f3e7...eac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tzatziki er godt, veldig magert og passer til mye. Du lager det med gresk yoghurt, revet agurk, hvitløk, salt og pepper. Bare husk å klem ut vannet når du har revet agurken, ellers får du suppe. 

Lettrømme blandet med litt sitron og krydder er godt til fisk.

Bruk mye krydder og ikke overstekt proteinet.

Lag omeletter.

Anonymkode: 51164...e89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke andre kjøtt typer enn kylling er bra?

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke frosne grønnsakposer er best?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du har vel ikke blitt veldig overvektig pga 2ss saus til middagen? Det er jo totalinntaket som teller, som du jo så klart vet. 

Hva med en liten dæsj rømmedressing til? Drømmelett blandet med hvitløk og div urter + sitron? 
Evt lage litt mager posesaus og ha på litt av det? 

Spiser du godt med protein og mye grønnsaker gjennom dagen, så vil antagelig trangen til å overspise reduseres. Hva du spiser utenom middagen har jo minst like mye å si. 

Dessuten.. Kommer ikke utenom at man rett og slett må øve seg på å tåle litt sult. Men får man i seg masse grønt og nok næringsstoffer, så reduseres sulten veldig :)

Et godt tips er å bruke KI (f.eks chatgtp) til å sette opp forlag til menyer basert på ting du liker og med hvilke mål du har. 

Anonymkode: 45c58...4f3

Nei, en trenger slett ikke tåle sult når en sksl gå ned. Det er lassevis med ting med minimalt kcal-innhold en kan spise kilovis daglig av.

Anonymkode: 18a68...a97

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, en trenger slett ikke tåle sult når en sksl gå ned. Det er lassevis med ting med minimalt kcal-innhold en kan spise kilovis daglig av.

Anonymkode: 18a68...a97

Hva da?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøtt og fisk blir ikke tørt når du steker det riktig. Du steker nok for hardt og for lenge, og da blir det for tørt. 
Jeg har nettopp spist stekt squash (i skiver) og 1 stor burger. Saftig og godt, har ikke savnet noe saus. 

Det jeg gjør hvis jeg ønsker saus, er å smelte litt meierismør. Du kan også lage dressing av rømme eller creme fraiche, hvor du tilsetter f.eks litt sennep, lime og krydder. 

Anonymkode: 88443...d6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilke frosne grønnsakposer er best?

Wok classic er eneste jeg synes er verdt betale noe som helst for.

Men kjøtt og fisk blir ikke tørt om du tilbereder det riktig. Og saus er i mange tilfeller unødvendig om man har godt tilberedt kjøtt/fisk, og ferske gode grønnsaker.

Men, hvis du sliter med å tilberede saftig kjøtt/fisk, og hovedsakelig bruker frosne ferdigblandinger av grønnsaker, så kan du eventuelt bruke kalorifattig saus. En god sjysaus eller rødvinssaus kan være supert for å dekke over kjipe råvarer, uten å tilføre for mye kalorier.

Anonymkode: eb433...6c7

Skrevet

Litt sennep, balsamicoeddik, eller utvannet soyasaus kan være noe, eller en yoghurtdressing. Jeg er ikke selv glad i saus og dressinger, og kan ikke ha for mye fett. Trenger likevel litt fett, så jeg spiser fra 20-50g avokado til middagen, og gjerne noen oliven i biter om jeg har det. 
Bruker mye soppsoyasaus, og det er jo mye salt, så bruker ikke hauger. Går fint med bare krydder også, så lenge en ikke steker ihjel proteinet. 
Lykke til 😊

AnonymBruker
Skrevet

Felles for alle overvektige jeg kjenner er at de ikke "liker" tørr mat og drukner alt i saus og dressing, smør (eller mye verre, fake-smør som Brelett etc) på brødskiva etc. Overvektige mennesker trenger å lærer seg å spise "tørr" mat, og at sult ikke er farlig.

Anonymkode: 5e6ac...c38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Felles for alle overvektige jeg kjenner er at de ikke "liker" tørr mat og drukner alt i saus og dressing, smør (eller mye verre, fake-smør som Brelett etc) på brødskiva etc. Overvektige mennesker trenger å lærer seg å spise "tørr" mat, og at sult ikke er farlig.

Anonymkode: 5e6ac...c38

Jeg kjenner ingen overvektige som bruker mer av dette enn andre. Og jeg kjenner ingen normalvektige/slanke som spiser middager helt uten noen form for saus/dressing/smeltet smør til middag, høres ut som et trist liv (hilsen slank).

Anonymkode: 7681f...ad5

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner ingen overvektige som bruker mer av dette enn andre. Og jeg kjenner ingen normalvektige/slanke som spiser middager helt uten noen form for saus/dressing/smeltet smør til middag, høres ut som et trist liv (hilsen slank).

Anonymkode: 7681f...ad5

Vi har sjeldent noe av dette til middag. Er normalvektige. 

Lager heller mat av gode råvarer, fra bunnen, da trenger man ikke kamuflere smaken. 

Anonymkode: d24a1...e2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...