Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 🤗 Jeg har hatt to tidligere dagbøker og hatt stor glede av dem i prosessen, samt å ha dialog med andre i tilsvarende situasjon. Jeg er ellers lite innpå her, men blir veldig bitt av basillen når jeg først går inn for prosjekt baby. 

Vi fikk barn nummer to for snart to år siden. Vi har gått en del runder med hvorvidt vi skal gå for nummer tre eller si oss fornøyd. Vi har måtte ha en del hjelp med de to vi har, i form av hormoner og jevnlig oopfølging hos gynekolog. Heldigvis har vi sluppet IVF. Jeg var nylig på sjekk hos gyn for å sjekke mulighetene for ny graviditet, svaret er at det skal kunne gå med tilsvarende hjelp som sist gang. Hun anbefaler ikke at vi venter lengre enn til i år med å bli gravid. Har sa også at det var økt abortfare for meg nå. Jeg er 35 i år. Så dvs at vi må hive oss rundt og prøve. Vi har i utgangspunktet bestemt oss for at dersom det ikke går med hjelpen gyn (går privat) kan tilby så sier vi oss fornøyd med to, og går ikke videre med IVF.

Jeg vet at jeg kommer til å gå all inn med kropp og sjel i dett prosjekter, og at det blir tøft å stå i dersom det ikke skulle gå. Å starte denne prøveperioden er med skrekkblandet fryd. Gjør vi noe dumt nå? Utsetter vi oss for en potensielt stor psykisk påkjenning dersom det ikke går veien, eller dersom jeg blir gravid, men mister? Men slik er det i grunn uansett når man prøver på et barn. Jeg er nok bare mer bevisst på det denne gang. 

Uansett; here we go 👏🏻🤞🏼 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åå, spennende med prøving på nr. 3! Håper dette går veien for dere! 🤞🏻 Er heldigvis ikke slik at fertiliteten synker som en stein akkurat i det man passerer 35 år. Så vi krysser fingrene for at det blir baby nr. 3 på dere! 😍 Gleder meg til å følge med her!

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

CD 7 og fremdeles mensen. Den har vært noe avvikende fra normalen med veldig svak blødning de første dagene. Jeg skulle egentlig starte opp med letrozol denne syklusen, men da mensen kom på dag 28 i stedet for dag 32 så var ikke gynekologen tilbake fra ferie. Utrolig kjipt, men samtidig litt greit med mer tid før vi er i gang. Lurer på om den tankegangen handler om at jeg  syns det er litt skummelt å kaste seg i denne prøvingen igjen. Det kan føre til så mye skuffelser og vonde opplevelser, men går det veien er det nok veldig verdt det. 

Dersom syklusen holder seg noenlunde stabil blir det oppstart med letrozol rundt midten av juni 🤞🏼😊

Jeg syns alltid det er spennende å sjekke terminkalkulator og se når evt termin blir. Dersom det går neste mnd blir det mot slutten av mars. Det hadde vært en fin måned å få barn på, syns jeg. Er dog veldig forberedt på at dette vil ta tid. 

• 2 uker senere...
Skrevet

CD 19 og sterke eggløsningssmerter. Håper det er et godt tegn på at kroppen begynner å bli klar 🤞🏼

Kjenner at jeg er både spent og syns det er skremmende å tenke på at vi skal starte på ny runde igjen. Hva hvis dette ender dårlig? Hva hvis det ikke går og jeg blir revet med og det ødelegger alt det fine jeg har i livet nå? Hva hvis jeg blir gravid, mister og blir helt knus? Mange dystre tanker, og jeg vet jo selv at dette gjelder alt i livet «hva hvis». 
Samtidig tenker jeg også at tenk om det går med én gang da! Tenk om alt går fint og vi blir beriket med enda et nydelig barn? 
Jeg tar det ikke for gitt at det skal gå lett, eller at det skal gå i det hele tatt ❤️

• 2 uker senere...
Skrevet

CD 2. Denne syklusen skal jeg starte opp med letrozol og deretter til kontroll hos gyn på CD 12. 

Jeg har lurt litt på om jeg skal være åpen med nærmeste kolleger om prøveperioden fra start denne gang. Jeg vet jo ikke hvordan jeg reagerer på medisiner og med tanke på tidligere erfaring med spontanabort vet jeg at det kan være fint. Samtidig er det også belastende hvis de rundt vet at du prøver og da stiller mye spørsmål ved om det er noe nytt. Tar gjerne i mot innspill 😊😊

Skrevet

CD 8. Jeg forstår ingenting av denne månedens syklus. Fikk mensen for en uke siden, litt friskt blod og litt brunt. Blødd ekstremt lite gjennom hele uken, men natt til i dag begynte det plutselig med masse friskt blod og menssmerter. Har jo gått på letrozol fra cd 3-5, så nå ser jeg for meg at ikke eggløsning skjer fordi jeg har tatt letrozol for tidlig. 

Skrevet

CD 15. Var hos gyn på CD 12 og han kunne melde om tynn livmorslimhinne på bare 5 mm, burde vært tykkere der jeg er i syklus. Tenker selv at det kan ha noe med den merkelige syklusen med lang blødning å gjøre. Ble satt på Gonal-F, så det skal jeg gå på fram til eggløsning som han mener skal skje neste uke. Han var ikke veldig håpefull for denne syklusen, men sa at det var to egg som kunne se ut til å utvikle seg fint. Kjenner jeg ikke har de store forhåpningene, men vi er nå i gang 😊 La inn aksjer i går.

Han sa også at det var litt høyere sjanse for tvillinger med gonal-F, mener å huske det fra sist også. Da mener jeg at jeg var inne på UL før jeg fikk sette ovitrelle, men det skulle jeg ikke gjøre nå. Kanskje fordi det ikke var flere enn to egg. 

• 2 uker senere...
Skrevet

CD 25 og 7 dager siden ovitrelle. Dvs rundt 6 dpo kanskje. Kjent på litt gangsperrfølelse nederst i magen de siste dagene. I dag begynte jeg plutselig å blø på jobb. Kjentes ut som mensen skulle komme. Men cd 25 er jo veldig tidlig. I tillegg hadde jeg jo mensen veldig seint denne syklusen. Skjønner ingenting av syklusen hvis det faktisk er mensen. 
Dersom ikke mensen melder sin ankomst så tar jeg en test i løpet av helgen. Da er nok ovitrelle ute av kroppen 😊

• 1 måned senere...
Skrevet

Siden sist har det ikke skjedd så mye. Jeg fikk mensen 6 juli så den syklusen ble på 27 dager. Korteste jeg har hatt det siste året, men også første rundt med letrozol nå. Jeg begynte på letrozol og var klar for neste forsøk, så viser det ser at gynekologen jeg går til hadde stengt akkurat den uken jeg trengte å komme til for ultralyd før vurdering av sprøyter. Dermed røk den prøveperioden. 

Nå er jeg på CD 37 og syns denne syklusen min er helt merkelig. Har gått og ventet på mensen i over en uke, fordi jeg har hatt litt murringer og mye uflod. Den siste uken har jeg spottet litt og derfor gått med menskopp hver dag. Kjennes ikke ut på magen som at mensen er på vei, så da lurer jeg på om noe er gale. Jeg skal ta det opp med gynekolog på neste time og håpe han har noen gode forslag. Nå må bare mensen komme først. 

Skrevet

Følger gjerne med her Tussi2018. Så frustrerende når det kræsjer med syklus og åpningstid for gynekolog da 😌 

Hvor lange sykluser pleier du å ha? 

Skrevet
Hjulvisp skrev (10 minutter siden):

Følger gjerne med her Tussi2018. Så frustrerende når det kræsjer med syklus og åpningstid for gynekolog da 😌 

Hvor lange sykluser pleier du å ha? 

Så kjekt 🥰 Ja, det var utgjort at det traff akkurat med den ene uken gynekologen tok seg ferie 😅 
Fra jeg fikk mensen igjen i fjor høst så har den stort sett vært enten 28 eller 32 dager. Ser jeg har en syklus i fjor som var 37 dager. Frykter jo at det ikke er så bra at den varierer fra 27-37(+) dager fra mnd til mnd. Jeg glemmer mye fra sist prøverunde, men så i min forrige dagbok at jeg fikk piller for progesteron, siden jeg spottet en del da også. Kanskje det kan hjelpe. 

Skrevet
Tussi2018 skrev (2 minutter siden):

Så kjekt 🥰 Ja, det var utgjort at det traff akkurat med den ene uken gynekologen tok seg ferie 😅 
Fra jeg fikk mensen igjen i fjor høst så har den stort sett vært enten 28 eller 32 dager. Ser jeg har en syklus i fjor som var 37 dager. Frykter jo at det ikke er så bra at den varierer fra 27-37(+) dager fra mnd til mnd. Jeg glemmer mye fra sist prøverunde, men så i min forrige dagbok at jeg fikk piller for progesteron, siden jeg spottet en del da også. Kanskje det kan hjelpe. 

Variasjonen 28-32 er vel gjerne ikke så gal, men litt vanskelig å forholde seg til når den tidvis kommer opp i 37+ dager. Særlig strevsomt mentalt kanskje, det trenger ikke nødvendigvis å redusere sjansene for å bli gravid utenom at det er færre eggløsninger på et år. Kartlegger du eggløsning ved hjelp av temping eller tester? 😊

Og hvordan forholder du deg til g-testing i fasen der du venter på mensen? 

Skrevet
Hjulvisp skrev (22 timer siden):

Variasjonen 28-32 er vel gjerne ikke så gal, men litt vanskelig å forholde seg til når den tidvis kommer opp i 37+ dager. Særlig strevsomt mentalt kanskje, det trenger ikke nødvendigvis å redusere sjansene for å bli gravid utenom at det er færre eggløsninger på et år. Kartlegger du eggløsning ved hjelp av temping eller tester? 😊

Og hvordan forholder du deg til g-testing i fasen der du venter på mensen? 

Ja, så lange sykluser gjør jo ventingen mellom hver så utrolig lang. Har slitt med cyster på eggstokkene tidligere, så frykter jo at det kan ha kommet tilbake når det går så lang tid, evt at det er noe annet. Får smøre meg med litt tålmodighet enda og se det an. 
Nei, jeg har aldri prøvd temping og el tester tok jeg litt i tidligere forsøk, men ble bare stresset av det. Jeg har ikke naturlig eggløsning og må gå på letrozol og ovitrelle for å få det, så da syns jeg aksjelegging er greit å time utifra når jeg skal sette sprøyte. Kjenner vanligvis symptomene på el ganske tydelig også. Hva gjør du? 😊

Skrevet
Tussi2018 skrev (10 timer siden):

Ja, så lange sykluser gjør jo ventingen mellom hver så utrolig lang. Har slitt med cyster på eggstokkene tidligere, så frykter jo at det kan ha kommet tilbake når det går så lang tid, evt at det er noe annet. Får smøre meg med litt tålmodighet enda og se det an. 
Nei, jeg har aldri prøvd temping og el tester tok jeg litt i tidligere forsøk, men ble bare stresset av det. Jeg har ikke naturlig eggløsning og må gå på letrozol og ovitrelle for å få det, så da syns jeg aksjelegging er greit å time utifra når jeg skal sette sprøyte. Kjenner vanligvis symptomene på el ganske tydelig også. Hva gjør du? 😊

Åh, ja så klart, tenkte ikke på at man jo vet mye mer presist når eggløsning er når man går på medisiner! Da forstår jeg godt at du ikke tester og bruker kapasitet på slikt 😊 Og det er jo helt gull når man kjenner eggløsning-symptomer! Jeg tester stort sett hver syklus, men det blir dyrt med lange sykluser 😅 Har nylig begynt med temping, og gleder meg til jeg har gjort det lenge nok til å kunne lese noe ut av det 🤞

Skrevet
Hjulvisp skrev (12 timer siden):

Åh, ja så klart, tenkte ikke på at man jo vet mye mer presist når eggløsning er når man går på medisiner! Da forstår jeg godt at du ikke tester og bruker kapasitet på slikt 😊 Og det er jo helt gull når man kjenner eggløsning-symptomer! Jeg tester stort sett hver syklus, men det blir dyrt med lange sykluser 😅 Har nylig begynt med temping, og gleder meg til jeg har gjort det lenge nok til å kunne lese noe ut av det 🤞

Ja, det er vel kanskje eneste fordelen med å måtte gå på medisiner 😅 Ja, det blir både dyrt og tidkrevende syns jeg. Temping virker lettere. Håper du får godt utbytte av det 😍

• Hjerte 1
Skrevet

CD 41, og i dag her det kommet litt rødbrunt, så nå håper jeg virkelig at mensen kicker i gang i morgen. Har helt svake murringer, men ikke typiske før-mensen-smerter. Blir veldig utålmodig av å gå å vente på å kunne komme i gang igjen 😮‍💨

Skrevet

CD 43 og endelig mensen 🥳 er ikke ofte man blir glad for den, men nå var det virkelig på tide. Kom jo selvfølgelig med intense smerter, pleier sjeldent å ha så vondt. Har sendt melding til gyn og spurt om time på CD 14. Det har vekslet litt om han har bedt meg bestille til dag 12 eller 14, sikkert utifra sykluslengde. 

• 3 uker senere...
Skrevet

CD 17

Jeg har gått på letrozol dobbel dose fra CD 3-7 som vanlig. UL hos gyn CD 14. Livmorslimhinne på 7,6 mm. Han sa det var bra, selv om den helst burde vært 8 mm eller mer. Et modent egg på 24/25 mm (husker ikke helt tallet). Han mente el kom til å skje natt til CD 15. Vi la inn aksjer CD 9,11, 13 og 14. Skulle også dag 15, men det ble nok litt for mye press for mannen og gikk ikke i boks 😅 Får håpe det holder 🤞🏼

det som var deilig denne syklusen var at jeg kjente på eggløsningssymptomer CD 14 på morgenen, stikk og murringer og noe økt slim. Godt å få bekreftet at det stemte. Dagen etterpå hadde jeg mye smerter i magen og hadde en periode veldig vondt da jeg var på trening på ettermiddagen, samt mye slim. 
Siden livmorslimhinnen og egget hadde modnet fint av seg selv trengte jeg ikke Gonal F denne syklusen. Jeg satt ovitrelle samme kveld som UL. 

Det hadde vært såå fint om det gikk denne måneden, samtidig som vi tenker at det er lavere sjanse siden vi ikke hadde sex på selve eggløsningsdagen. 

Tidligere har jeg ofte testet tidlig og gjerne testet for å se ovitrellestreken gå nedover (den gir jo falsk positiv i inntil 10 dager) for så å håpe den blir sterkere igjen og da innse at man er gravid. Opplevde det med første og det var så gøy! Men nå er livet mer hektisk og jeg tror jeg bare skal prøve å koble det litt ut, kanskje det er like greit? 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...