Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Nowayback skrev (2 timer siden):

Null stress for (ressursterke og rike) menn. Kvinner kan jo selvsagt ikke.

Menn dør jo gjerne av alderdom tidligere en kvinner da, så det er jo noe å tenke på 

Anonymkode: 00329...f08

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Menn dør jo gjerne av alderdom tidligere en kvinner da, så det er jo noe å tenke på 

Anonymkode: 00329...f08

De unge kvinnene som får barn med de gamle mennene bør jo også tenke på det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg TS. Man kan ikke regne med å få barn lenger når man er over 40. Det er mulig, selvfølgelig, men ikke sannsynlig. Etter 50 er det svært få som blir gravide og bærer frem et barn! Hun du snakket med virker kunnskapsløs når det gjelder dette temaet.

Anonymkode: e504c...bf5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig liten sjanse for å lykkes da. Overgangsalderen varer totalt ca 10 år, og begynner i 40-åra. Jeg er 49 og er ferdig så er ikke fruktbar lenger.

Anonymkode: 8c10a...e8a

Skrevet

Var mange over 50 som fikk barn før prevensjon gjorde seg gjeldende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det virker litt merkelig, og synes litt synd på ungene egentlig. Min far fikk små barn når han var rundt 55, og de fleste på den siden i familien min av mennene har blitt rundt 65-70. Så om det blir likt for han er jo barnet mellom 10 og 15 år. 

En kan forsåvidt dø, bli skadet eller bli syk når som helst i livet... men det er ganske mye mer sannsynlig at kroppen begynner svikte eller at en dør når en begynner bli gammel. 

Anonymkode: 3914d...10e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe problem,har man økonomi så er det bare å gønne på. Er man litt over 50,så har man faktisk pensjonist og kan bruke fritiden på alt fra kombinasjon til øvelseskjøring. 

Anonymkode: 7767e...7b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke noe problem,har man økonomi så er det bare å gønne på. Er man litt over 50,så har man faktisk pensjonist og kan bruke fritiden på alt fra kombinasjon til øvelseskjøring. 

Anonymkode: 7767e...7b6

Poenget er ikke tiden man har til rådighet, men energien. Man har ikke samme energi og helse når man nærmer seg 70 som man har som 20-30 åring. 

Anonymkode: 8e671...937

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er helt greit for meg, egentlig. Folk er mye sprekere og lever lengre, så en sprek femtiåring er innafor.

Men det høres fryktelig, fryktelig slitsomt ut.

Anonymkode: 2515a...b79

Folk lever ikke lengre, de dør lengre.

Anonymkode: 76cc6...05b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget er ikke tiden man har til rådighet, men energien. Man har ikke samme energi og helse når man nærmer seg 70 som man har som 20-30 åring. 

Føles mer som skikkelig ego for min del å få barn på 50+

Anonymkode: d96a9...cbd

Skrevet

Nei, det er ikke naturlig, og det skjer heller ikke naturlig. Kanskje en promille av en million kvinner er i stand til å bli gravid naturlig i en alder av femti. De fleste kjendiser og superstjerner som får barn når de er rundt femti (som søsteren til Michael Jackson) har brukt legevitenskapen til hjelp, og enten fryst ned eggene sine for over et tiår siden, eller brukt donoregg.

Så godt som alle kvinner er infertile når de er femti år, så hun du pratet med har kanskje fryst ned eggene sine for lenge siden eller bor i et land der eggdonasjon er blitt vanlig. Eller hun bor i et land der adopsjoner til femtiåringer faktisk skjer. Noe som er merkelig og nesten hårreisende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Føles mer som skikkelig ego for min del å få barn på 50+

Anonymkode: d96a9...cbd

I hvert fall ego å planlegge det. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke naturlig, og det skjer heller ikke naturlig. Kanskje en promille av en million kvinner er i stand til å bli gravid naturlig i en alder av femti. De fleste kjendiser og superstjerner som får barn når de er rundt femti (som søsteren til Michael Jackson) har brukt legevitenskapen til hjelp, og enten fryst ned eggene sine for over et tiår siden, eller brukt donoregg.

Så godt som alle kvinner er infertile når de er femti år, så hun du pratet med har kanskje fryst ned eggene sine for lenge siden eller bor i et land der eggdonasjon er blitt vanlig. Eller hun bor i et land der adopsjoner til femtiåringer faktisk skjer. Noe som er merkelig og nesten hårreisende.

Venninna mi på 50 måtte ta abort i fjor 🤷‍♀️ Det er ikke sikkert hun uansett hadde gått gjennom et svangerskap, hun hadde kanskje mistet uansett, men det skjer. 

Anonymkode: 9113f...f7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er enig med deg TS. Man kan ikke regne med å få barn lenger når man er over 40. Det er mulig, selvfølgelig, men ikke sannsynlig. 

Det er absolutt sannsynlig med over 40. Hvert år fødes det ca 2000 barn av mødre over 40 i Norge, ca 150 av kvinner over 45 og ca 15 av kvinner over 50. Da er vi nede på bare litt over 1 fødsel per måned i hele landet så over 50 er en sjeldenhet. 

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-svangerskap/foreldre-over-45-ar-har-nesten-doblet-risiko-for-a-fa-barn-med-misdannelser/1932800

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ei mamma i min datters klasse fikk nylig baby nr 5 og hun er vel mellom 50-55 år? Ser mer ut som bestemor, hu er så utslitt og har ikke energi til de 5 barna engang. Så jeg mener det er egoistisk å få barn etter å ha fylt maks 40 år. 

Anonymkode: 99fc5...b12

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 21.39):

Ei mamma i min datters klasse fikk nylig baby nr 5 og hun er vel mellom 50-55 år? Ser mer ut som bestemor, hu er så utslitt og har ikke energi til de 5 barna engang. Så jeg mener det er egoistisk å få barn etter å ha fylt maks 40 år. 

Anonymkode: 99fc5...b12

Jeg synes det er flott at folk vil ha barn. Bra for samfunnet og helsen:) vet om mange som fikk barn etter fylte 40. De er tålmodige, kloke og engasjerte foreldre:)

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange bastante meninger. Min bestemor fødte min far få dager før hun fylte 50, lenge før det fantes fertilitetsbehandling. Helt frisk unge, med en fin oppvekst, som fikk beholde moren sin til han var 47! Så vi skal ikke automatisk tenke en aldersgrense. Selv hadde jeg ikke orket det, men bestemor var sprek gårdkjerring og vant til tøffere tak enn en baby. 

Anonymkode: d180c...43e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 19.01):

Venninna mi på 50 måtte ta abort i fjor 🤷‍♀️ Det er ikke sikkert hun uansett hadde gått gjennom et svangerskap, hun hadde kanskje mistet uansett, men det skjer. 

Anonymkode: 9113f...f7a

Ja. Det er vel over 50% sjanse for at en graviditet ender i spontanabort når man er over 45.

AnonymBruker
Skrevet

Vel... jeg skal ikke dømme andre. Men, I min familie og i min mann sin familie så har alle fått de barna de "skal" før de er 30. Så for meg føles det rart og skulle være eldre. Jeg syntes f.eks det er viktig at barn og besteforeldre kan ha en fin relasjon. Hvis den nye trenden med å få barn sent fortsetter så vil man til slutt ende opp med at barn ikke får bli kjent med besteforeldre pga alderdom.

Anonymkode: 5e0f8...839

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel... jeg skal ikke dømme andre. Men, I min familie og i min mann sin familie så har alle fått de barna de "skal" før de er 30. Så for meg føles det rart og skulle være eldre. Jeg syntes f.eks det er viktig at barn og besteforeldre kan ha en fin relasjon. Hvis den nye trenden med å få barn sent fortsetter så vil man til slutt ende opp med at barn ikke får bli kjent med besteforeldre pga alderdom.

Anonymkode: 5e0f8...839

Skal virkelig det å ha besteforeldre/bli kjent med besteforeldre være det som skal avgjøre om man får barn? Herlighet, man kan da ha mistet foreldrene sine i ung alder, skal man da la være å få barn som 35 åring? 

Ikke alle har et godt forhold til et familien sin heller, eller har så mye nettverk. Skal ikke de få lov til å få barn uten at det rynkes på nesen av det? 

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...