AnonymBruker Skrevet 2. mai #1 Skrevet 2. mai Ønsker tips og innspill på følgende situasjon. Men først litt bakgrunn: Jeg er 48 år, på AAP på fjerde året med utmattelse og kognitive vansker, som startet med alvorlig depresjon. Er nok litt mørbanka av livet (traumer) og aner ikke om jeg kan forvente å komme i jobb igjen. Så er det økonomien: Har 2 mill i huslån, 1.4 mill på sparekonto. Har i tillegg fått/venter arv. Har 3 mill av disse på sparekonto. Venter på resterende arv, opprinnelig på ca 4 mill, men i fond, så regner med at det har gått ned en del nå. Forventer ca. 2.5 mil. i annen arv ila de neste få årene. Har forstått det slik at globalt indeksfond er veien å gå. Planlegger å fortsette fondssparing med pengene som allerede står i fond, så snart de kommer (fra et annet land). Bør jeg betale ned huslånet? Bor i horistontaldelt 2mannsbolig og ønsker å kjøpe ut nabo om/når det blir aktuelt en gang i fremtiden, og leie ut skattefritt. Har begrenset med ork til å drive med utleie ellers. Kunne forsåvidt kjøpt nybolig for utleie. Men det lønner seg vel uansett ikke særlig med sekundærbolig for utleie i disse dager. Får foreløpig grei utbetaling i AAP, men er preget av skrekkhistorier om Nav. Sånn sett hadde det vært greit med muligheten for en jevn og forutsigbar/uttakbar inntekt på sparepengene (som utleie). Skjønner at jeg er sykt heldig (hadde i utgangspunktet ikke trodd at jeg skulle arve noe i det hele tatt, iallefall ikke slike summer), og er nok fortsatt preget av å i lang tid hatt enormt mye stress knyttet til økonomi. Heller dermed i retning trygge investeringer, iallefall på deler av pengene. Betale ned lån? Alt eller feks 1 mil? Ha halvparten (evt av resterende) i respektivt bankinnskudd og indeksfond? Hva tenker folk? Anonymkode: 3b018...33c
AnonymBruker Skrevet 2. mai #2 Skrevet 2. mai Jeg personlig hadde solgt tomannsboligen og kjøpt meg en liten lettstelt nybygd leilighet. Sparepengene hadde jeg investert i crowdlending. Anonymkode: fd241...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #3 Skrevet 2. mai Du kan vel ikke leie ut halvpart av en tomannsbolig skattefritt? Da må det vel omsøkes til enebolig, og delen du leier ut må være mindre verdt utleiemessig enn den delen du bor i? Og det må være dør mellom? Virker som om du har greit med penger, jeg selv hadde nok betalt ned lån så fort som mulig, hatt mesteparten i fond, men også hatt en liten buffer på sparekonto. Anonymkode: edd75...c28 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #4 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg personlig hadde solgt tomannsboligen og kjøpt meg en liten lettstelt nybygd leilighet. Sparepengene hadde jeg investert i crowdlending. Anonymkode: fd241...c7f Trives godt i boligen og bra med aktivisering med hage, så jeg blir nok boende. Er det noen crowdlending-plattform du kan anbefale? Skal se nærmere på det. Anonymkode: 3b018...33c
AnonymBruker Skrevet 2. mai #5 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du kan vel ikke leie ut halvpart av en tomannsbolig skattefritt? Da må det vel omsøkes til enebolig, og delen du leier ut må være mindre verdt utleiemessig enn den delen du bor i? Og det må være dør mellom? Virker som om du har greit med penger, jeg selv hadde nok betalt ned lån så fort som mulig, hatt mesteparten i fond, men også hatt en liten buffer på sparekonto. Anonymkode: edd75...c28 Det er en opprinnelig enebolig, så det går nok greit. Ts. Anonymkode: 3b018...33c
AnonymBruker Skrevet 2. mai #6 Skrevet 2. mai Er boligen du bor i nå mindre enn 5 år gammel? Om ikke så hadde jeg sterkt vurdert å selge boligen du har og kjøpt en ny lettstelt bolig, med alt på en flate slik at det er enkelt å bli gammel der. Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg betalt ned all gjeld, hvor for skal du finansiere fine kontorbygg for dem når du ikke behøver? 🙂 Anonymkode: fd296...377
AnonymBruker Skrevet 2. mai #7 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er boligen du bor i nå mindre enn 5 år gammel? Om ikke så hadde jeg sterkt vurdert å selge boligen du har og kjøpt en ny lettstelt bolig, med alt på en flate slik at det er enkelt å bli gammel der. Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg betalt ned all gjeld, hvor for skal du finansiere fine kontorbygg for dem når du ikke behøver? 🙂 Anonymkode: fd296...377 Gammelt hus, men mye er oppgradert. Og kun 65 m2 på én flate. Nyter stor hage, masse lys og utsyn, lagring i loft og kjeller, kun én rolig nabo, parkering og billading rett utenfor boligen. Og passe sentralt. Er nok ikke en blokkperson. Ts. Anonymkode: 3b018...33c 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #8 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg betalt ned all gjeld, hvor for skal du finansiere fine kontorbygg for dem når du ikke behøver? 🙂 Anonymkode: fd296...377 Godt poeng. Anonymkode: 3b018...33c
AnonymBruker Skrevet 2. mai #9 Skrevet 2. mai Hvis jeg var deg, og hadde så dårlig helse, så ville jeg ha flyttet til lettstelt leilighet mens jeg enda klarte. Vet ikke hvor gammelt huset ditt er, men det må kanskje etterhvert ha store reparasjoner? Plutselig må badene byttes, taket byttes, vinduer byttes osv. Da går det mye penger, pluss at det er slitsomt å bo midt i en byggeplass mens ting ordnes og man er syk. Snømåking og plenklipping er vel også slitsomt med din helse? Du er 48 år, og syk, så viktig at du tenker 10 - 20 - 30 år fremover. Anonymkode: 66ee4...38b 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #10 Skrevet 2. mai Jeg ville beholdt lånet og investert pengene. Du vil få lavere skatt når du må betale renter. Du må også slik en skrev tidligere i tråden omregulere tilbake til enebolig for å få skattefri inntekt. Da vil du også få rabatt på verdisettingen av denne delen av boligen og ikke sekundærbolig verdivurdering på utleieboligen. Det vil redusere formuesskatten din også, samt gi løpende utbytte som du kan bruke til å betjene gjeld og vedlikehold. Dersom du gjør det vil leieinntekten være skattefri dersom utleieverdien er lavere enn i den delen du bor i også. Dersom du har en langsiktig tidshorisont for å investere pengene vil det lønne seg mer enn å betale ned lån, siden inflasjonen spiser opp lånet, og i senere tid har fond økt mer enn boligrenten. og så ville jeg blitt boende da det gir deg glede og det er hjemmet ditt. Du vil ha råd til å sette bort arbeid, og du kan alltids selge senere for å flytte til en lettstelt leilighet. Anonymkode: 06be1...eb6 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #11 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis jeg var deg, og hadde så dårlig helse, så ville jeg ha flyttet til lettstelt leilighet mens jeg enda klarte. Vet ikke hvor gammelt huset ditt er, men det må kanskje etterhvert ha store reparasjoner? Plutselig må badene byttes, taket byttes, vinduer byttes osv. Da går det mye penger, pluss at det er slitsomt å bo midt i en byggeplass mens ting ordnes og man er syk. Snømåking og plenklipping er vel også slitsomt med din helse? Du er 48 år, og syk, så viktig at du tenker 10 - 20 - 30 år fremover. Anonymkode: 66ee4...38b Jeg er nok ikke helt der at jeg har akseptert at dette skal være formen resten av livet. Er fortsatt i terapi to ganger i uken, med bra utbytte psykisk, og der jeg innser hvor bra jeg faktisk har håndtert en helt syk oppvekst. Og har nettopp startet med østrogenbehandling. Og stresser mindre over økonomi. Selvbildet er jo som frisk, aktiv og ressurssterk. Er vant til å trene daglig og å ha krevende jobb. Så tror jeg ser det litt an.. Anonymkode: 3b018...33c 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #12 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg ville beholdt lånet og investert pengene. Du vil få lavere skatt når du må betale renter. Du må også slik en skrev tidligere i tråden omregulere tilbake til enebolig for å få skattefri inntekt. Da vil du også få rabatt på verdisettingen av denne delen av boligen og ikke sekundærbolig verdivurdering på utleieboligen. Det vil redusere formuesskatten din også, samt gi løpende utbytte som du kan bruke til å betjene gjeld og vedlikehold. Dersom du gjør det vil leieinntekten være skattefri dersom utleieverdien er lavere enn i den delen du bor i også. Dersom du har en langsiktig tidshorisont for å investere pengene vil det lønne seg mer enn å betale ned lån, siden inflasjonen spiser opp lånet, og i senere tid har fond økt mer enn boligrenten. og så ville jeg blitt boende da det gir deg glede og det er hjemmet ditt. Du vil ha råd til å sette bort arbeid, og du kan alltids selge senere for å flytte til en lettstelt leilighet. Anonymkode: 06be1...eb6 Utleie av del av egen bolig helt klart lønne seg, på alle måter. Men tror naboen trives like godt som meg her, så vi får se. Investere alt i indeksfond og kun ha en liten buffer på konto? Feks et par hundre tusen. Du har absolutt rett i at fond lønner seg historisk. Men må innrømme at en viss oransje karakter på andre siden av atlanteren skremmer meg. Kanskje vente til de 90 dagene med tollkarantene er over, og se om verden fortsatt står, før jeg setter absolutt alt på fond.. 😂 ts. Anonymkode: 3b018...33c 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #13 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Utleie av del av egen bolig helt klart lønne seg, på alle måter. Men tror naboen trives like godt som meg her, så vi får se. Investere alt i indeksfond og kun ha en liten buffer på konto? Feks et par hundre tusen. Du har absolutt rett i at fond lønner seg historisk. Men må innrømme at en viss oransje karakter på andre siden av atlanteren skremmer meg. Kanskje vente til de 90 dagene med tollkarantene er over, og se om verden fortsatt står, før jeg setter absolutt alt på fond.. 😂 ts. Anonymkode: 3b018...33c Ah, jeg forstod det slik at det var noen løse avtaler eller en fremtidig forespeilet flytting for naboen din. Det er riktig at den oransje fyren utgjør ett betydelig risiko element på verden og verdensøkonomien akkurat nå, og diversifisering er smart (noe det alltid er). Men det er også der tidsperspektivet kommer inn. Du må ha pengene investert lenge nok til at den oransje karakteren er historie. Da kan nå være ett av de gunstigste tidspunktene å kjøpe. tid er viktigere enn timing, men ved ett urolig marked kan det være lurt å kjøpe seg inn gradvis. Jeg er ikke noen ekspert men heller ikke i en så ulik situasjon som din. Anonymkode: 06be1...eb6
AnonymBruker Skrevet 2. mai #14 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ah, jeg forstod det slik at det var noen løse avtaler eller en fremtidig forespeilet flytting for naboen din. Det er riktig at den oransje fyren utgjør ett betydelig risiko element på verden og verdensøkonomien akkurat nå, og diversifisering er smart (noe det alltid er). Men det er også der tidsperspektivet kommer inn. Du må ha pengene investert lenge nok til at den oransje karakteren er historie. Da kan nå være ett av de gunstigste tidspunktene å kjøpe. tid er viktigere enn timing, men ved ett urolig marked kan det være lurt å kjøpe seg inn gradvis. Jeg er ikke noen ekspert men heller ikke i en så ulik situasjon som din. Anonymkode: 06be1...eb6 Noen fond du kan anbefale? Evt fordeling mellom ulike fond/markeder? Og plattformer? Ser mange anbefaler Klp global index og Dnb global index. Men det er jo masse forskjellig annet der ute også. Har tilgang på rådgivning via banken min, Nordea, men forstår det slik at rådgiver egentlig er salgsperson for dyre fond. Anonymkode: 3b018...33c 1
Ny Bruker Skrevet 2. mai #15 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ønsker tips og innspill på følgende situasjon. Men først litt bakgrunn: Jeg er 48 år, på AAP på fjerde året med utmattelse og kognitive vansker, som startet med alvorlig depresjon. Er nok litt mørbanka av livet (traumer) og aner ikke om jeg kan forvente å komme i jobb igjen. Så er det økonomien: Har 2 mill i huslån, 1.4 mill på sparekonto. Har i tillegg fått/venter arv. Har 3 mill av disse på sparekonto. Venter på resterende arv, opprinnelig på ca 4 mill, men i fond, så regner med at det har gått ned en del nå. Forventer ca. 2.5 mil. i annen arv ila de neste få årene. Har forstått det slik at globalt indeksfond er veien å gå. Planlegger å fortsette fondssparing med pengene som allerede står i fond, så snart de kommer (fra et annet land). Bør jeg betale ned huslånet? Bor i horistontaldelt 2mannsbolig og ønsker å kjøpe ut nabo om/når det blir aktuelt en gang i fremtiden, og leie ut skattefritt. Har begrenset med ork til å drive med utleie ellers. Kunne forsåvidt kjøpt nybolig for utleie. Men det lønner seg vel uansett ikke særlig med sekundærbolig for utleie i disse dager. Får foreløpig grei utbetaling i AAP, men er preget av skrekkhistorier om Nav. Sånn sett hadde det vært greit med muligheten for en jevn og forutsigbar/uttakbar inntekt på sparepengene (som utleie). Skjønner at jeg er sykt heldig (hadde i utgangspunktet ikke trodd at jeg skulle arve noe i det hele tatt, iallefall ikke slike summer), og er nok fortsatt preget av å i lang tid hatt enormt mye stress knyttet til økonomi. Heller dermed i retning trygge investeringer, iallefall på deler av pengene. Betale ned lån? Alt eller feks 1 mil? Ha halvparten (evt av resterende) i respektivt bankinnskudd og indeksfond? Hva tenker folk? Anonymkode: 3b018...33c Definitivt betale ned all gjeld. Du kommer uansett til å sitte igjen med mange millioner på sparekonto etter hvert. Ingenting kan sammenliknes med økonomisk frighet. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #16 Skrevet 2. mai Utleie og aksjeavkastning kan begge gi deg en fin ekstrainntekt. Gir heller ikke avkortning i uføretrygden. Spredning av risiko er alltid en fin ting. Du har jo en svært romslig økonomisk situasjon og virkelig ingen grunn til å bekymre deg. Anonymkode: 64a92...305 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #17 Skrevet 2. mai Det er urolige tider i verden, og i markedene. Så ville ikke lagt alle eggene i en kurv. En kombinasjon av eiendom, aksjer, aktivt forvaltede fond, indeksfond, buffer på høyrentekonto osv. Men er ingen økonom.. Anonymkode: 72b04...1e0 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #18 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ville beholdt lånet og investert pengene. Du vil få lavere skatt når du må betale renter. Du må også slik en skrev tidligere i tråden omregulere tilbake til enebolig for å få skattefri inntekt. Da vil du også få rabatt på verdisettingen av denne delen av boligen og ikke sekundærbolig verdivurdering på utleieboligen. Det vil redusere formuesskatten din også, samt gi løpende utbytte som du kan bruke til å betjene gjeld og vedlikehold. Dersom du gjør det vil leieinntekten være skattefri dersom utleieverdien er lavere enn i den delen du bor i også. Dersom du har en langsiktig tidshorisont for å investere pengene vil det lønne seg mer enn å betale ned lån, siden inflasjonen spiser opp lånet, og i senere tid har fond økt mer enn boligrenten. og så ville jeg blitt boende da det gir deg glede og det er hjemmet ditt. Du vil ha råd til å sette bort arbeid, og du kan alltids selge senere for å flytte til en lettstelt leilighet. Anonymkode: 06be1...eb6 Skattesatsen på investeringen er den samme som på gjeldsrentene hvis investeringen er bankinnskudd. Hvis den er fond eller aksjer er skatten høyere. Så skattefradrag er ikke noe argument for å beholde lånet. Jeg ville innfridd lånet. Ts sitter fortsatt igjen med midler til investering. Anonymkode: c9d88...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #19 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du kan vel ikke leie ut halvpart av en tomannsbolig skattefritt? Da må det vel omsøkes til enebolig, og delen du leier ut må være mindre verdt utleiemessig enn den delen du bor i? Og det må være dør mellom? Virker som om du har greit med penger, jeg selv hadde nok betalt ned lån så fort som mulig, hatt mesteparten i fond, men også hatt en liten buffer på sparekonto. Anonymkode: edd75...c28 Støtter denne, men i disse usikre tider (Kina vs USA) hadde jeg valgt et bein til å stå på. I tillegg til fond og bank 1/3 på hver av disse, ville jeg ha hatt 1/3 av midlene i gullmynter. 30 slike mynter er verdt over en million, så de tar ikke stor plass å ta vare på i en bankboks el. lign. Anonymkode: 46d0d...1f7
AnonymBruker Skrevet 3. mai #20 Skrevet 3. mai Finn deg en økonomirådgiver og ta ting derfra. Er du på aap på fjerde året med depresjon i bunn, så er vel heller ikke økonomistyring på høyt nivå noe du bør drive med uten seriøse rådgivere? Ja, jeg vet, kg sine økonomirådgivere de er høyt utdannet og veldig kompetente Anonymkode: 6c8c4...f0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå