Gå til innhold

Hvordan er MG ZS EV som el-bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen med erfaring med MG? Skal kjøpe en nokså rimelig el-bil, har sett på MG. Er den driftssikker? God å kjøre? Varm på vinteren? 

Anonymkode: 445c8...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke kjøpt Kina-bil. Batteriene har ukjent degraderingshastighet, særlig de som tilbyd høyest hurtigladingshastighet.

Få i det minste garanti (muligens betyr ikke garanti noe hvis fabrikanten går konkurs eller blir oppkjøpt?)

For eks. at batteriet skal ha minst 70% restkapasitet etter 160 000km blik jeg fikk på min Hyundai elbil.

Garantier bør være skriftlig.

https://www.tv2.no/broom/disse-bileierne-er-minst-fornoyd-nar-bilen-har-vaert-pa-verksted/14850978/

elbil24.no

motor.no

https://www.motor.no/bil/her-er-bilene-med-flest-og-faerrest-feil/260232

Anonymkode: 8cfea...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen med erfaring med MG? Skal kjøpe en nokså rimelig el-bil, har sett på MG. Er den driftssikker? God å kjøre? Varm på vinteren? 

Anonymkode: 445c8...240

Har lest det var enkelte som opplevde noe feil, men det ble rettet med programvareoppdatering. 
Har også lest noen mener service kostnad er høy, men fant ikke noen umiddelbar kilde på det. 

https://www.tv2.no/broom/latterlig-billig-i-forhold-til-hva-man-far-for-pengene/16173709/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nyere elbiler har varme om vinteren. De skal ikke være noe problem.

Men ikke alle har setevarme eller rattvarme. For korte fem-ti-minutters kjøreturer er rattvarme viktigst etter min mening, man trenger ikke fyre opp hele kupéen på så korte turer.

Den store forskjeller er om de har såkalt "heat scavenging", altså om de er gode til å samle opp overskuddsvarme fra motor og batteri. De som er dårlige på det, eller ikke prøver en gang, de bruker mye ekstra batteri på oppvarming om vinteren og får da mye lavere rekkevidde i kulden. Alle biler får dårligere rekkevidde i minusgrader, til og med om man kjører uten å skru på varmen i kupéen, men for eks. nyere Tesla-er er gode på å utnytte overskuddsvarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært obs på kostnadene ved service og vedlikehold, og priser på slitedeler. 
Ei venninne har en slik, og prisene på reparasjoner og service har vært hinsides sammenlignet med dyrere elbiler. 
 

Sjekk gjerne slikt i forkant. En plass tar de igjen kostnadene på at bilen er billig. 

Anonymkode: b1e83...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt MG ZS EV Luxuryutgaven i drøye to år nå, og vi er veldig fornøyde. Vi fikk tilbud om betalt service når vi kjøpte bilen, sånn at de allerede er betalt og avtalt til en fast pris. Vi har ikke hatt utfordringer som har gjort at vi har måttet betale reparasjoner, så vet ikke om prisen på dette. Vi har hatt et par småting småting som vi fikk igjen på garantien. 

Jeg synes den er varm nok på vinteren, den kan også forhåndvarmes med app. Den har ikke varme i ratt, men man kan bruke varme i setene. Eneste jeg synes den er litt dårlig på er at den dugger lett på vinteren, men det kan like godt være at jeg ikke har funnet optimale innstillinger. 

Synes den er veldig god å kjøre, og den gir god oversikt. 

Anonymkode: 9f47f...10e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ville ikke kjøpt Kina-bil. Batteriene har ukjent degraderingshastighet, særlig de som tilbyd høyest hurtigladingshastighet.

Få i det minste garanti (muligens betyr ikke garanti noe hvis fabrikanten går konkurs eller blir oppkjøpt?)

For eks. at batteriet skal ha minst 70% restkapasitet etter 160 000km blik jeg fikk på min Hyundai elbil.

Garantier bør være skriftlig.

https://www.tv2.no/broom/disse-bileierne-er-minst-fornoyd-nar-bilen-har-vaert-pa-verksted/14850978/

elbil24.no

motor.no

https://www.motor.no/bil/her-er-bilene-med-flest-og-faerrest-feil/260232

Anonymkode: 8cfea...9f7

Tulling, du er som vanlig en av disse idiotene som "mener noe" uten å ane en dritt om hva du babler om. De fleste bilene fra kina er rimelig gode og blir stadig bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinesiske merker, blant annet Hongqi har vært omtalt i media med dyre deler, og lange ventetider på deler.

For tilgang på deler. Det kan lønne seg å velge en bil som det er solgt mange av. Da lages det gjerne uoriginale slitedeler. Samtidig som det finnes tilgang på brukte deler. Det er solgt ca 10 000 MG ZS i Norge.

Ikke alle merker deler teknisk informasjon og reparasjonsmanualer. MG er en av de Kinesiske merkene som deler informasjon. 

https://www.motor.no/aktuelt/ekstreme-priser-pa-kinesiske-bildeler/304865

https://www.motor.no/aktuelt/sparte-titusener-pa-a-skaffe-deler-selv/305126

https://www.motor.no/aktuelt/kinesiske-merker-deler-ikke-teknisk-informasjon/251341

https://elbil.no/mg-s5-ev-offentliggjort-i-storbritannia-arvtageren-til-mg-zs-star-pa-trappene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al Bundy skrev (2 timer siden):

Tulling, du er som vanlig en av disse idiotene som "mener noe" uten å ane en dritt om hva du babler om. De fleste bilene fra kina er rimelig gode og blir stadig bedre.

Hvor mange biler produsert i Kina har du eid og kjørt? Har du ikke eid noen er du på tynn is med slik utsagn.

Anonymkode: e6e93...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

MG har gjort det veldig skarpt i Norge med gode biler og en importør og fabrikk som lytter til kundene. Jeg liker ikke SUVer og synes kjøreegenskapene til ZS er horrible. Men MG 5 og, særlig, MG 4 er en fryd å kjøre. MG 4 og nyere modeller står på moderne platformer, 5 og de eldste ZS er trangere innvendig enn man skulle ha trodd. Lakkvaliteten er ikke all verdens, men det er det samme med Nissan og andre. Skal du kjøpe brukt, hadde jeg satset på en FluidFilm behandling.

Anonymkode: 4bfef...b11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 22.09):

Hvor mange biler produsert i Kina har du eid og kjørt? Har du ikke eid noen er du på tynn is med slik utsagn.

Anonymkode: e6e93...c19

Jeg har en 2022 modell nå som har fungert ganske så problemfritt så langt. Kjørt litt over 50000 hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

MG har gjort det veldig skarpt i Norge med gode biler og en importør og fabrikk som lytter til kundene. Jeg liker ikke SUVer og synes kjøreegenskapene til ZS er horrible. Men MG 5 og, særlig, MG 4 er en fryd å kjøre. MG 4 og nyere modeller står på moderne platformer, 5 og de eldste ZS er trangere innvendig enn man skulle ha trodd. Lakkvaliteten er ikke all verdens, men det er det samme med Nissan og andre. Skal du kjøpe brukt, hadde jeg satset på en FluidFilm behandling.

Anonymkode: 4bfef...b11

Prøvekjørte MGS5 i forrige uke. Den er på samme plattform som MG4 og gikk ganske bra, så bra at jeg sjanset på en kontrakt. Blir vel levert til uka. Eller er jeg enig med deg ang Fluidfilm ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har denne bilen. 2024 mod. Synes det er bra bil for pengene. Ikke hatt noe problemer med den. Komfortabel og kommer seg fram.

Anonymkode: d62ed...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...