AnonymBruker Skrevet i går, 08:15 #1 Del Skrevet i går, 08:15 Hei. Jeg fant fram passet mitt og skal reise til nice og videre til Italia. ser at passet er veldig skittent da det tydelitvis har blitt sølet på, men selve dokumentasjonssiden er like hel. Kan jeg bruke passet tror dere eller må jeg kjappe meg og skaffe nødpass? Går det evt ann å ringe og forhøre seg med noen? Anonymkode: 2791d...5de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:18 #2 Del Skrevet i går, 08:18 Det skal gå greit. Det er innad Schengen. Du trenger bare id, og antagelig er det ingen som ber om det heller. Sånn til senere ville jeg bestilt nasjonalt id-kort, og nytt pass. Anonymkode: 803e0...994 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:21 #3 Del Skrevet i går, 08:21 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei. Jeg fant fram passet mitt og skal reise til nice og videre til Italia. ser at passet er veldig skittent da det tydelitvis har blitt sølet på, men selve dokumentasjonssiden er like hel. Kan jeg bruke passet tror dere eller må jeg kjappe meg og skaffe nødpass? Går det evt ann å ringe og forhøre seg med noen? Anonymkode: 2791d...5de Litt flaut å vise frem, tenker jeg, hadde ordnet meg et nytt hvis det var tid til det, jeg fikk mitt på under ei uke nå nettopp. Det kan brukes hvis du ikke rekker å få nytt. Anonymkode: 75839...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:33 #4 Del Skrevet i går, 08:33 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Litt flaut å vise frem, tenker jeg, hadde ordnet meg et nytt hvis det var tid til det, jeg fikk mitt på under ei uke nå nettopp. Det kan brukes hvis du ikke rekker å få nytt. Anonymkode: 75839...61b Ts her. veldig flaut ja! Nei, jeg reiser imorgen tidlig og passet har vært i ei veske hvor noe har rent ut dessverre. Bestilt time til nytt pass og id kort men det får jeg ikke før om en måned. Så lurte på om jeg kunne bruke dette eller om jeg må skaffe nødpass innen imorgen tidlig, men da tar jeg lærdom fra dette og lar ikke pass ligge steder hvor sånt kan skje. Anonymkode: 2791d...5de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:40 #5 Del Skrevet i går, 08:40 Kravet er at det ikke skal være "skadet eller ødelagt". Her kan du se en kjempegammel NRK-artikkel om saken. Kravene er ikke endret siden den gang, så kan man selvfølgelig aldri vite om flyselskapene i praksis har endret litt på hva de tillater. Det kjipe med det er at du ikke nødvendigvis får så mye ut av å ringe og høre. Du kan godt ringe ditt lokale passkontor, selvfølgelig, men i realiteten vil det hele avhenge av hva den du møter synes er for skadet og ødelagt til at man ikke lar det passere. Så har man antagelig en slags praksis, du er ikke den første som kommer med et sliten pass, men det er ingen helt glassklare målestokker å hente i regelverket. Så det kan godt være at flyselskapet ditt og eventuell sjekk ved grensepassering ikke stiller samme krav. Nå skal du jo bare reise innenfor Schengen, da, og derfor bør alt i utgangspunktet skli greit. Jeg har også tatt toget fra Nice over til Italia (og tilbake) selv, og da var det i utgangspunktet ingen sjekk av noe som helst. På tur tilbake stoppet vi plutselig like over grensen før en haug med politifolk gikk gjennom vognen på jakt etter illegale innvandrere. Da vi fant frem passene våre bare så de dumt på oss, europeiske som vi var, og gikk videre uten å ta seg bryet med å sjekke passene våre. Vi fikk altså passere den eneste "kontrollen" vi støtte på, på akkurat det punktet du skal krysse, uten at noen engang gadd å kontrollere oss. Så hjelper det selvfølgelig ikke så mye at man normalt ikke har grensekontroll hvis du først blir sjekket og ikke har gyldig legitimasjon. I praksis ville jeg tenke at det skal mye til for at du blir hevet i fengsel i Italia eller Frankrike pga. flekker i passet, for å si det sånn. Men skulle du støte på en helt fast og enhetlig praksis i et flyselskap, for eksempel, kan det bli litt verre. Kan du sjekke inn uten å snakke med noen ville jeg tenkt risikoen var helt minimal. Risikoen i betydningen gledesdreping og vanskeligheter, altså, du gjør ikke noe ulovlig uansett. Anonymkode: 573de...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:42 #6 Del Skrevet i går, 08:42 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts her. veldig flaut ja! Nei, jeg reiser imorgen tidlig og passet har vært i ei veske hvor noe har rent ut dessverre. Bestilt time til nytt pass og id kort men det får jeg ikke før om en måned. Så lurte på om jeg kunne bruke dette eller om jeg må skaffe nødpass innen imorgen tidlig, men da tar jeg lærdom fra dette og lar ikke pass ligge steder hvor sånt kan skje. Anonymkode: 2791d...5de Det ser jo ut til at det er sølt bare ytterst, alle data vises vel? Da er det fult brukbart, men er du usikker ta en snartur innom politistasjonen og hør, så slipper du å tenke mer på det. God tur Anonymkode: 75839...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:47 #7 Del Skrevet i går, 08:47 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det skal gå greit. Det er innad Schengen. Du trenger bare id, og antagelig er det ingen som ber om det heller. Sånn til senere ville jeg bestilt nasjonalt id-kort, og nytt pass. Anonymkode: 803e0...994 Helt unødvendig å ha nasjonalt id-kort, så lenge du har pass og førerkort. Rett å slett "waste of money". Sjekk med politiet om du trenger nytt pass pga flekkene, hvis ikke er det ikke noe problem. Anonymkode: 95a83...dfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:31 #8 Del Skrevet i går, 09:31 Om du ender opp med å reise med dette passet, og du blir stående fast på en grense, så er det mulig å ringe ambassaden i det landet du skal inn i. Det er ikke en ordning som skal misbrukes, for de har mer enn nok annet å gjøre, og om det ikke er på en vanlig arbeidsdag er det noen som har telefonvakt, og prøver å leve livet sitt i tillegg til det. Men som en mulighet, om det blir krise, så kan ambassadeansatte snakke deg over grensen. Selv tror jeg at jeg hadde gått inn for å skaffe meg nødpass. Jeg liker at alt er i orden, og jeg liker å være på den sikre siden med alt. Anonymkode: 853b7...ebc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:46 #9 Del Skrevet i går, 09:46 Vi hadde mindre skader enn det og fikk beskjed om det måtte byttes. Anonymkode: febec...1e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:50 #10 Del Skrevet i går, 09:50 Som ID går det helt fint. Det er ved leiebil, innsjekk hotell, og mulig ved hjemreise. Som pass er det ugyldig. men det trenger du ikke på den reisen. AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt unødvendig å ha nasjonalt id-kort, så lenge du har pass og førerkort. Rett å slett "waste of money". Sjekk med politiet om du trenger nytt pass pga flekkene, hvis ikke er det ikke noe problem. Anonymkode: 95a83...dfa Nei, det er genialt. Jeg slipper å risikere å ha med meg passet overalt. Og når jeg er på reise har jeg begge, en på meg, og en i safen. Så er man sikret ved tyveri/tap. Anonymkode: 3278f...255 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:51 #11 Del Skrevet i går, 09:51 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som ID går det helt fint. Det er ved leiebil, innsjekk hotell, og mulig ved hjemreise. Som pass er det ugyldig. men det trenger du ikke på den reisen. Nei, det er genialt. Jeg slipper å risikere å ha med meg passet overalt. Og når jeg er på reise har jeg begge, en på meg, og en i safen. Så er man sikret ved tyveri/tap. Anonymkode: 3278f...255 Kan legge til at jeg har omtrent 15-20 reiser rundt i Schengen i året. Og har reist med skadet pass i to runder, i påvente av å få nytt. Anonymkode: 3278f...255 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:59 #12 Del Skrevet i går, 09:59 Hva er det som er veldig flaut med dette egentlig? Litt flekker ytterst i kantene betyr niks nada. Anonymkode: 343d2...6b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:04 #13 Del Skrevet i går, 10:04 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er det som er veldig flaut med dette egentlig? Litt flekker ytterst i kantene betyr niks nada. Anonymkode: 343d2...6b8 Jeg syntes også det var flaut da jeg reiste rundt med ødelagt pass. Det å ta så dårlig vare på et viktig dokument. Man ønsker å jo å fremstå som ordentlig og ryddig når man sjekker inn på hotell, tar ut en leiebil, og slikt. Anonymkode: 3278f...255 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #14 Del Skrevet 9 timer siden Italienerne bryr seg ikke. UK og spesielt USA har du null sjans med det passet men innad i Schengen er det null stress. Anonymkode: 946c9...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 10.15): Hei. Jeg fant fram passet mitt og skal reise til nice og videre til Italia. ser at passet er veldig skittent da det tydelitvis har blitt sølet på, men selve dokumentasjonssiden er like hel. Kan jeg bruke passet tror dere eller må jeg kjappe meg og skaffe nødpass? Går det evt ann å ringe og forhøre seg med noen? Anonymkode: 2791d...5de Les deg opp på sidene til politiet om gyldig pass, så har du svaret der. Anonymkode: b6471...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #16 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Les deg opp på sidene til politiet om gyldig pass, så har du svaret der. Anonymkode: b6471...853 Hun trenger legitimasjon. Ikke pass. Anonymkode: 3278f...255 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Italienerne bryr seg ikke. UK og spesielt USA har du null sjans med det passet men innad i Schengen er det null stress. Anonymkode: 946c9...576 UK går nok, så lenge passet fungerer i e-gates som er åpne i 99% av tilfellene. USA kunne nok blitt verre, ja. Anonymkode: a9a87...298 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå