Gå til innhold

Pass til Latvia?

Fremhevede innlegg

Gjest camillo
Skrevet

Dette er litt flaut, jeg er tydeligvis ikke særlig oppdatert.

Men, trenger jeg pass til Latvia?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var der (nesten 10 år siden)

Måtte vi også ha visum, det tok nesten 1 mnd!!!

Gjest regine
Skrevet

Det er kun for reiser innenfor Schengenområdet (omfatter en del av de "gamle" EU- landene, dvs. de som var medlemmer før 2004) man strengt tatt ikke behøver pass. Skal du til de "nye" eu-landene (bl.a. de baltiske) men også England og Irland så MÅ du ha pass. Visum trenger du ikke.

Men - man skal være klar over at som norsk så er passet den eneste legitimasjonen vi har som er godkjent i andre land enn i Norge. Dvs. også ved reiser til Schengenland er det lurt å ha passet med seg, for å kunne identifisere seg ved behov. Andre land godkjenner nemlig verken norsk førerkort eller bankkort som legitimasjon. Så den store "passfriheten" er ikke så veldig reell ;)

Gjest camillo
Skrevet
Det er kun for reiser innenfor Schengenområdet (omfatter en del av de "gamle" EU- landene, dvs. de som var medlemmer før 2004) man strengt tatt ikke behøver pass. Skal du til de "nye" eu-landene (bl.a. de baltiske) men også England og Irland så MÅ du ha pass. Visum trenger du ikke.

Men - man skal være klar over at som norsk så er passet den eneste legitimasjonen vi har som er godkjent i andre land enn i Norge. Dvs. også ved reiser til Schengenland er det lurt å ha passet med seg, for å kunne identifisere seg ved behov. Andre land godkjenner nemlig verken norsk førerkort eller bankkort som legitimasjon. Så den store "passfriheten" er ikke så veldig reell  ;)

Ja, men jeg hadde ikke fått med meg om Latvia har blitt medlem i Schengen eller ikke, skjønner du. :sjenert:

Er klar over at pass er eneste godkjente legitimasjon, men jeg hadde tatt sjansen på dette for denne turen. Men takk for svaret. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Så vi trenger ikke visum (turist) til Latvia nå lenger?

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tar med pass til spania også, selv om man ikke egentlig må... Har måttet vise det også

Gjest regine
Skrevet

Man trenger ikke visum til Latvia, men du trenger altså pass :)

Og - som sagt, selv i Schengen er passet kjekt å ha...... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...