Gå til innhold

Barn og mat

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke barn ennå, men det er en del ting jeg lurer på:

Hvor vanskelig er det å få barn til å spise sunn mat? Når jeg ser meg rundt, har jeg på følelesen av at barn bare spiser pizza, pølse, chips og spagetti. Det tilbys på restauranter som barnemeny, barn vil ha det hjemme... I andre land ser man oftere at barn spiser vanlig mat på restaurant.

Hvordan gjør dere det med mat? Hva gjør dere hvis barna ikke vil spise den vanlige maten? Hva gjør dere for å få barna til å spise sunn mat?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lagde (og lager nå til nr 2)babymat selv, for da vet jeg hva de får i seg. Når eldstemann ble såpass stor spiste har det vi spiser.Alt faller selvsagt ikke i smak, men han skal ha for at han alltid smaker :ironi: Når vi skal kose oss litt ekstra hender det jo å at vi har pizza ol. Det er nok veldig opp til foreldrene hva de gir barna og selvsagt hva slags kosthold de selv har. Jeg personlig begynte å tenke mer over dette etter at vi fikk barn. Er ikke så mye junk og ferdigmat her i huset lenger.

Eldstemann har nå en fase hvor han ikke vil spise grønne grønnsaker.Prøver å hakke opp feks brokkoli så smått og har det med andre gr.saker, og det går unna...Må nok lure dem litt innimellom. Ofte har jeg opplevd at når de ikke ser hva det er er det godt. Feks paprika, ikke snakk om at han spiser det, men er det små biter i gryter spiser han og er storfornøyd....

Kosejenta

stolt og glad mamma til 2 skjønne gutter :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg lagde også mesteparten av babymaten selv, men det kom like mye av at jeg ikke orket lukt/smak av de ferdige babymatglassene :ler:

Jeg synes ikke det har vært vanskelig å få barna til å spise sunn kost. Vi som foreldre har ansvaret for at barna for et sunt og variert kosthold.

Favoritten er kokt torsk, hjemmelaget fiskegrateng eller kokt laks. Mine har nok vært mer kresen på krydder og hvitløk. Ellers så spiser ingen av de annet enn kokt brokkoli, kokt gulrot eller revet gulrot. Minstemann har fått dilla på minimais, ellers så er de litt ensidig i grønnsaksvalget. Selvsagt elsker de (som de fleste barn) pizza, pommes frittes, pølser og spagetti, men vi prøver å begrense slik mat. Pizza midt i uka hører til sjeldenhetene hos oss. Når det er sagt, så finnes det også sunnere alternativ som kalkunpølser, råstekte poteter, pizza med grovere bunn og kokt skinke.

Da barna var små, spiste vi lik mat i uken, mens i helgene koste vi voksne oss med mat med mye krydder. Ellers så forventer ikke jeg at barna skal like all mat, så det hender en og annen sjelden gang at barna får noe, mens voksne spiser noe annet. Ellers så er ikke jeg så glad i pølser, og min bedre halvdel og barna ikke liker wok så godt, så da spiser jeg wok og de pølser ;)

Skrevet

Nå har jeg også laget all barnemat lille Lea fikk før hun begynte å spise "voksen mat".. De gangene vi er ute å spiser ber jeg rett og slett om det er mulig å få en mini porsjon av de vanlige rettene, stort sett går det greit.. :)

Nå er hun bare 15 mnd men til nå har hun spist alt hun har fått! Men det vil vel kanskje endre seg etterhvert.. :ler:

Men det er jo altids mulig å komme barna i møte, her spiser vi faktisk spagetti/ annen pasta gangske regelmessig.. det samme gjelder pølser og pizza også.. Men da tar vi gjerne en sunn variant med mange grønnsaker til.

Skal vi ha wienerpølse og potetmos til middag lager jeg gjerne potetmosen selv av potet, gulerot og melk. Da er det ihvertfall noen vitaminer i den, og oransje potetmos er jo så kult! ;)

Gjest LoisLane
Skrevet

Mitt beste tips er å gjøre måltidene så hyggelige som mulig. Ikke mase på ungene om at de skal spise mer - de skal lære seg å spise for sin egen skyld, ikke for å være flink eller å tilfredsstille mamma eller pappa.

Vil de ikke ha maten, ja da får de gå unna bordet og ikke lage show. Det er lov å ikke like, men de bør smake før de vet om de liker eller ikke!

Her spises mest vanlig, norsk mat, men også vi spiser ferdigpizza og kjapp mat av og til. Det må jo også være lov, så lenge det ikke blir for ofte. De er dessuten ikke så glad i det - tror ikke det har hendt at de har spurt etter frossenpizza til middag.

Hva gjør dere hvis barna ikke vil spise den vanlige maten?

Da tilbys de i alle fall ikke noe annet. Har ikke sansen for særbehandling i matveien.

Skrevet

Min treåring spiste "alt" frem til hun var minst ett år gammel. Så sluttet hun.

Hva som skjedde? Ikke vet jeg. Vi prøvde å være pedagogisk riktige og ikke gjøre noe nummer ut av om hun spiste eller ikke, ikke lokke eller true.

I barnehagen spiser hun visst mer, men her hjemme er det til nøds en håndfull retter som går an på en god dag.

Det står så fint i bøkene at man bare kan la være å gi dem noe annet, sultne barn spiser det de får. Yeah, right! Sultne barn blir sure og grinete og umulige å ha i hus!

På hverdagsettermiddager gir vi blaffen, men i helger og ferier må vi lempe litt, så hun skal få i seg noe som helst.

På restaurant bestiller vi gjerne pølse eller pommes frites, ja, hvis ikke kan vi like gjerne la være å bestille noe til henne.

Sære folk som ikke tør spise ditt eller datt har jeg alltid sett litt ned på, men for barn er det vel ganske naturlig.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg forventer ikke at mine barn skal like all mat jeg liker, spesielt ikke når det er snakk om hot mat. Barn har større smaksløker en voksne, og er derfor mer kresen enn oss.

Særbehandling fordi de ikke liker fiskekaker akkurat den uka er jeg i mot ;)

Det er ikke lett å tilfredstille alle i familen, gitt :ler:

Skrevet

Tror de fleste barn går gjennom perioder hvor de er "super kresne" og "spiser alt". Sønnen min hadde spist spaghetti m mais og ketchup hver dag om han hadde fått det for noen år siden...og grønnsaker var blæ......

Nå er han blitt 6 år. Han smaker på alt nytt - noe liker han selvfølgelig ikke og det er greit. Men han spiser massevis av "annerledes" ting og jeg syns han er flink.....indisk og kinesisk mat feks er det beste han vet og det skal helst være sterkt ;) Han kan mumse fetaost fra kjøleskapet og sa da vi var hos helsesøster forrige uke at brokkoli var det beste han visste!!

Poenget er at det går i bølgedaler....jeg tror ikke nødvendigvis det har så mye med hva vi ønsker at de skal spise å gjøre. (Kjenner flere som har hatt sånne "spiser alt mulig" barn til de var rundt 2 år....så kommer trassen og "vil bestemme selv" aldern og de spiser omtrendt ingenting.)

Skrevet

Men en ting jeg reagerer på hver gang jeg er på restaurant er at barna alltid skal spise:

- pølse m pommes frites

- hamburger m pommes frites

- kylling m pommes frites

- pannekaker

Vi pleier å be om "barneporsjon" av det vi velger til sønnen vår. Som regel går det bra men ikke alltid. Noenganger svarer de at "det går ikke"...som om det er vanskelig å legge litt mindre på skålen å taste det inn til halv pris......

Skrevet

Har aldri vært noe problem her i gården. Vi har vært bevisste fra dag en med barn 1 at han skulle lære seg å like sunn og variert mat. Han har stort sett fått det samme som vi til mat siden han lærte å tygge så smått. Og så lot vi være å introdusere barna for mat vi ikke ønsker å fore dem opp på, som nugatti, sjokomelk, syltetøy, brus, saft, osv. Nå er de så store at de selvfølgelig har prøvd alt dette.Besteforeldrene har vært til forferdelig dårlig hjelp på det området, siden de ELSKER å se lykkelige unger stappe i seg loff med nugatti, men her i huset kjøper vi sunn mat, og har nugatti og sjokolademelk på lørdager, ett måltid, og aldri ellers.

På restaurant og kafe er det bare å spørre om man kan få vanlig voksenmat som barneporsjon. Det har aldri vært noe problem for oss. Da får de en tilpasset porsjon fordi vi sier feks at det er nok med en kjøttkake og en liten potet, og så betaler vi ikke stort mer enn for pommes frites eller pølser.

Skrevet

Så fitn at dere aldri har hatt problemer med det Nallemaja men vi har flere ganger fått beskjed om at nei det går ikke ann å lage barneposjon av dette desverre.....helt idiotisk selvsagt for det hadde jo som du sier bare vært å ta litt midre....

Derfor kjøper vi ofte voksemat og voksenposjon til gutten vår (også spiser han så mye han orker) fordi vi ikke vil at han skal spise pølse og pommesfrites hver gang vi går ut og spiser....

Gjest Gjest
Skrevet

Så fitn at dere aldri har hatt problemer med det Nallemaja men vi har flere ganger fått beskjed om at nei det går ikke ann å lage barneposjon av dette desverre.....helt idiotisk selvsagt for det hadde jo som du sier bare vært å ta litt midre....

Får litt angst for å ta med gutten vår på restaurant jeg nå.....Har heller ikke lyst på at han skal kun spise pølse eller burger m pommesfrites....Da vi var i syden i høst var det ikke noe problem, de disket opp samme retter vi spist uten problemer(men så er jo de selvførgelig klin gærne etter lyshåra unger å da ;) ) Slik burde det vært her å!!

Kosejenta

Skrevet
Har aldri vært noe problem her i gården. Vi har vært bevisste fra dag en med barn 1 at han skulle lære seg å like sunn og variert mat.

Ja men det har jo vi også vært! Hvordan fikk dere til det som vi ikke fikk til?

Egentlig tror jeg *Emma* har rett, at det bare er en fase, og bekymrer meg ikke over det. Men siden andre tydeligvis ser litt ned på oss med pommes frites spisende unger, så hadde det jo vært artig å vite hva vi gjorde feil.

Skrevet
Min treåring spiste "alt" frem til hun var minst ett år gammel. Så sluttet hun.

Hva som skjedde? Ikke vet jeg. Vi prøvde å være pedagogisk riktige og ikke gjøre noe nummer ut av om hun spiste eller ikke, ikke lokke eller true.

I barnehagen spiser hun visst mer, men her hjemme er det til nøds en håndfull retter som går an på en god dag.

Det står så fint i bøkene at man bare kan la være å gi dem noe annet, sultne barn spiser det de får. Yeah, right! Sultne barn blir sure og grinete og umulige å ha i hus!

På hverdagsettermiddager gir vi blaffen, men i helger og ferier må vi lempe litt, så hun skal få i seg noe som helst.

På restaurant bestiller vi gjerne pølse eller pommes frites, ja, hvis ikke kan vi like gjerne la være å bestille noe til henne.

Sære folk som ikke tør spise ditt eller datt har jeg alltid sett litt ned på, men for barn er det vel ganske naturlig.

Dette er som å lese om sønnen min. Jeg regner meg som ganske bevisst når det gjelder kosthold og ernæring. Lagde all babymaten selv, og så med stor tilfredsstillelse på at han fikk i seg allsidig og god kost. Dette ble det imidlertid raskt slutt på når han fikk mer egen vilje. Nå spiser han kanskje 5-6 forskjellige ting, ingen grønnsaker, fisk eller kjøtt. Og har absolutt ikke blitt foret med junkfood og kaker. Han er rett og slett redd for mat med spesiell (for han) konsistens eller smak.

Før trodde jeg at foreldre med barn som var så vrange i matveien måtte ha det meste av skylden selv, men har møtt meg selv i døra etter at jeg ble mor. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skulle gjort annerledes. Smak er nok for en stor grad genetisk betinget, desverre.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har et par ganger gjort tabben å gi barnet yoghurt fordi hun ikke ville ha noe annet, men det er ikke noe jeg skal gjøre oftere. Er barnet sulten nok, spiser h*n skive med sunt pålegg på - er h*n ikke sulten nok til å spise det, er det neppe skadelig å gå sulten litt til. Jeg tror det skal mye til for at barn blir feilernærte så lenge man tilbyr dem riktig mat, det er større sjanse for at de blir feilernærte om man venner dem til at de får "godteri-mat" hver gang de rynker på nesen til sunn mat.

Skrevet

Bare en liten saksopplysning; Det er faktisk ikke all mat som kan deles. Altså, det kan selvfølgelig deles, men hvis du ber om en barneporsjon biff f.eks, er det nok svært få resturanter som er villige til det. Rett og slett fordi resten av biffen vil være rent svinn. Kjøttkaker derimot bør gå helt fint, siden de jo som regel serveres to eller flere pr porsjon.

DEt er også ganske vanlig å betale 75% pris foe halv porsjon.

Forøvrig er jeg helt enig med dere, tror mange barn kun spiser pølser eller hamburgere på restaurant fordi de aldri har fått smake noe annet.

Skrevet

Det er lett å tro så mangt om andres barn.

Hva baserer dere det på?

Barnas smak er altså et resultat av hvor flinke foreldrene er?

:hoho:

Min gomset grønne oliven da hun var ett.

Nå vil hun egentlig ikke ha pølse en gang.

:roll:

Skrevet
Barnas smak er altså et resultat av hvor flinke foreldrene er?

Ikke nødvendigvis, selvfølgelig. Men hvis barna aldri får noe annet alternativ en pølser, så vil de vel heller ikke lære å spise noe annet?

En barndomsvenn av meg likte ikke pizza når han var liten (før noen kommer med argumentet at pizza ikke er sunt, dette er 20 år siden, fokuset på det var fraværende). Han hadde aldri smakt det, men mamma`n hadde sagt at smeltet ost ikke var noe godt. Når han endelig turte å smake synes han det var kjempegodt.

Tror ikke det er noe enestående tilfelle.

Skrevet

Jeg skrev et lengre svar i går men det er tydeligvis borte. Jeg vil si at selv om vi har gitt gutten (19 mnd) sunn mat helt fra begynnelsen, har han ikke spist det. Vi nyter det selv, men han spytter det glatt ut igjen. Skjønner ikke helt hvorfor, men sånn er det bare. Vi har prøvd lenge å ikke gi etter! Men etter noen måneder med sutring ut av en annen verden og litt dårlig vektoppgang, orket vi ikke mer. Nå holder vi kosten så sunn som mulig innenfor den menyen han liker. Og så er vi blitt kreative å droppe poteter, grønnsaker og fisk til ham, mens vi spiser det selv. Cæsarsalat = kylling og krutonger til han, vi spiser også salaten. Fiskepinner og remulade til ham, mens vi også spiser potetene. Eller vi tar ris eller pasta til, for det spiser han. Han spiser tacokjøttdeig og skjell, vi tar selvfølgelig også alt annet tilbehør.

Det er begrenset hvor lenge du orker en sutrete unge med tom mage! Jeg synes ikke man er dårlige foreldre om man da gir "usunn" mat. Det finnes "sunn" usunn mat også. Fettreduserte pølser. Kalkunpølser. Hjemmelaget pizza. Fiskepinner er fisk. Pommes frites er poteter. Osv.

Skrevet
Ja men det har jo vi også vært! Hvordan fikk dere til det som vi ikke fikk til?

Egentlig tror jeg *Emma* har rett, at det bare er en fase, og bekymrer meg ikke over det. Men siden andre tydeligvis ser litt ned på oss med pommes frites spisende unger, så hadde det jo vært artig å vite hva vi gjorde feil.

Bare så det er sakt så ser jeg ikke ned på foreldre med pommes frites spisende unger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...