Gå til innhold

Hvordan holder dere matkostnadene nede?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alene. Det er dyrere enn om man hadde vært to, men jeg holder kostnadene nede så godt jeg kan. Handler mye på tilbud (gjerne i 40% disken hos Coop og 50% hos Rema), er flink til å fryse ned rester som kan brukes til flere middager. Jeg kjøper også brød, men bare brød som koster 20 kr. Jeg bruker mellom 2500 og 3000 i måneden på mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å holde matbudsjettet lavt handler ikke om å ikke spise godt, spise sunt, eller slite ut skoa på å fly rundt på ulike butikker eller kjøre rund5 for å handle. Eller å kjøpe first prise for den del. 

Anonymkode: a5b8b...dcc

Beklager, jeg skjønner ikke helt hva du mener her.

Anonymkode: 81367...425

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøper det som er på tilbud og nedsatte dato-varer, bruker mer av råvarer som er billig (poteter, løk, frossen fisk osv), spiser ikke kjøtt etter fisk til middag hver dag men lager god mat av rimeligere proteinkilder som bønner og linser og kjøper aldri take away el likn. Å begrense matbudsjettet men likevel spise bra er ikke så vanskelig hvis du har et minimum av mat- og råvarekunnskap. 

Anonymkode: ff7a0...c95

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker brød og alle andre bakevarer selv (selvfølgelig). Kjøper aldri ferdigsauser og halvfabrikata, hamstrer kjøtt og ost i Sverige. Kjøper alltid First Price grønnsaker.

Er på butikken hver dag og sjekker alltid 40% disken. Er også innom Holdbart med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt svar:

Klarer det ikke.

Vi har ingen typer «gratis lunch, fullkost bhg, onkel som er baker» osv. 

Så har vi liten frys, men der ser jeg i forrige bolig at større fryseplass egentlig bare gav mer matsvinn. 

Vi får ikke storhandlet heller pga plassmangel, men strengt tatt kunne man vurdert det jeg ikke prker nå:

- Slrive ned alt som går i søpla 1 mnd (hvor mye melk, hvor mange ulike pålegg osv)

- Skrive ned hva som blir kastet av spiselig mat ila mnd

Utfra det kunne man fordelt på ukeshandel 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (37 minutter siden):

Enkelt svar:

Klarer det ikke.

Vi har ingen typer «gratis lunch, fullkost bhg, onkel som er baker» osv. 

Så har vi liten frys, men der ser jeg i forrige bolig at større fryseplass egentlig bare gav mer matsvinn. 

Vi får ikke storhandlet heller pga plassmangel, men strengt tatt kunne man vurdert det jeg ikke prker nå:

- Slrive ned alt som går i søpla 1 mnd (hvor mye melk, hvor mange ulike pålegg osv)

- Skrive ned hva som blir kastet av spiselig mat ila mnd

Utfra det kunne man fordelt på ukeshandel 

Veldig lønnsomt å bake brød osv selv. Og lettvint med dagens utstyr. Sparer mye på å bake selv!

Anonymkode: 49cbc...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi bruker tilbudsapper, fryseboksen og 50% disken aktivt. 

Mandager handler vi melk og frukt, da det er fast tilbud på -40% melk mandager. Samme stedet har og mandagstilbud på epler/appelsin/banan til 19.90kr/kg. Så har vi sett igjennom tilbudsavisen og vet om det er flere ordentlige tilbud på mat vi faktisk spiser.

Vi baker alt av brød hjemme, og kjøper mel når det er på tilbud. Vi lager 90% av maten fra bunnen av.

Hverdagsmiddagene våre tar ofte utgangspunkt i kylling, torsk, kjøttdeig - som vi kjøper inn ganske mye av når det er gode tilbud på det. Kyllingfilet og torsk vakumerer vi så - for å unngå at de blir tørre i fryseren.

Vi planlegger fremover, her er et par eksempler.

Vi lager en matplan for uka som kommer, og jeg sjekker om vi har grønnsaker som må spises raskt eller om vi trenger mer grønnsaker basert på middagsplanen. Og skriver de i digital handleliste.

Vi tenker også litt lengre frem i tid. Grillværet  har ikke kommet til nord, og grillmaten har det vært en del av i 50% disken. Siden vi griller mye om sommeren og ofte har barn og venner på besøk - så har vi kjøpt og fryst ned alt mulig av grillkjøtt og pølser på 50%. (Det som er fryst ned på utløpsdatoen merkes med et kryss på pakken - da vet vi at det må lages når det er tint). 

Tror og det handler om innstilling og erfaring. Jeg er vant med å «økonomisere” og liker det. Mottoet er vell at alt kommer på salg, og kan kjøpes på salg om man trenger. Og hvorfor betale mer om man ikke må.

(Akkurat kjøpt både Norrøna jakke, dunjakke og  ullundertøy til neste vinter med 50% rabatt og fjorårets Hokasko også på halv pris til årets løpesesong.) 

Anonymkode: 94586...ec5

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Veldig lønnsomt å bake brød osv selv. Og lettvint med dagens utstyr. Sparer mye på å bake selv!

Mjæ, ikke egentlig for vår del. 

Regnet på det om kom frem til at jeg ikke synes besparelsen er verdt tiden.  

Skal sies at ingen her er gode i konsistensen på eltefritt brød - da hadde tidsbruken jo gått ned. 

Jo, en ting til:

50% disk driver ikke butikkene med særlig - de gir bare type 30% 😅🤷‍♀️

Og vi bor sentralt i Oslo hvor varestrømmen er rask og lagringsplassen liten i butikkene, så det lille som havner i den hylla er bare fjas og kanskje en liten pakke salatblader. 

Og tilbudene….synes det er så mye nips og ikke basisvarer vi bruker særlig?

Meny/Rema osv hadde en periode gode tilbud - men nå går det mye i energidrikker, sukkerfrie drops, produkter vi bare ikke trenger egentlig. 

Tilbud nå: Castello og saft 😆

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Mjæ, ikke egentlig for vår del. 

Regnet på det om kom frem til at jeg ikke synes besparelsen er verdt tiden.  

Skal sies at ingen her er gode i konsistensen på eltefritt brød - da hadde tidsbruken jo gått ned. 

Ingredienser koster ca 5-6 kroner (om man følger litt med på kampanjer).

Strøm 1-2 kroner, for tre brød. 

Og det tar egentlig ikke noe tid, om man jobber smart. 

Anonymkode: bcd41...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingredienser koster ca 5-6 kroner (om man følger litt med på kampanjer).

Strøm 1-2 kroner, for tre brød. 

Og det tar egentlig ikke noe tid, om man jobber smart. 

Anonymkode: bcd41...cd1

De kampanjene finnes ikke her jeg bor. 

Har tilgode å se tilbud på basisvarer som ulike vanlige meltyper, gjær, frø osv.

Tror kanskje de som bor ved en Coop OBS muligens finner noe, men:

- kjører man bil skal det med i regnskapet

- kjøper man bolig for å lagre x og y er det med i regnskapet

- fryseboks, bskemaskinen og strømmen er jo og med i totalregnskapet.

Jobbe smart vet jeg ikke hva en tenker på, heving pg steking tar like lang tid.

Jeg kan jo kjøpe en Ankarsum til 8-10 K for å romme mer deig, men da er den summen og med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dyrker poteter,tomat,sukkererter etc.Handler ofte større kvanta.Baker selv og fryser ned rester eller tørker.Minimalt blir kastet og det blir til jord i bokashibøtta.Ofte bedre priser i innvandrerbutikker.

Anonymkode: cf2f8...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynt å faste for å spare på matvarene jeg har....

Anonymkode: 559a1...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.5.2025 den 21.19):

Gud bedre meg å takknemlig jeg er for å ha høy lønn slik at jeg kan kjøpe friske bær, lage meg brød med det jeg vil det skal inneholde, bruker karbonadedeig mm og kjøper svært sjeldent billigmerkene da mye av det smaker høgg. Å leve som dere gjør hadde jeg kun gjort hvis jeg økonomisk absolutt måtte.

Anonymkode: aa195...ff6

:hoho:Hva gir det deg å skrive dette?

Anonymkode: 44a28...721

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi er to voksne som bruker mellom 4000-5000 kr per måned på mat.

Vi handler en gang i uken. Leser kundeavisene. VI reiser ikke langt for å handle tilbud, men har et par butikker vi uansett kjører forbi på vei til hoved-butikken vår. Da koster det ikke noe å stoppe hvis det er et reelt tilbud der på noe vi uansett må ha.

Velger alltid billige varianter så lenge de er gode på smak, ser på kilopris, styrer unna dyrere produkter. Det har blitt lite (god) fisk det siste året!

Vi gjør ikke dette for gøy eller fordi vi er gniene, men fordi vi har hatt lav inntekt over lengre tid.

Anonymkode: 83388...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1 voksen, 2 barn. Endel barnebesøk. Med lunsj her og der, alt av husholdningsartikler, til tross for baking av brød (mest pga smak),  blir det likevel ofte rundt 8000kr. Kjøper mye bær, melkeprodukter, spiser animalsk protein hver dag. Skal bli bedre på å lage bedre og billigere mat. Det er jo kjapt gjort å spare 20-30K til en ferie på det vi sløser pr idag.

Anonymkode: 44a28...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (16 minutter siden):

De kampanjene finnes ikke her jeg bor. 

Har tilgode å se tilbud på basisvarer som ulike vanlige meltyper, gjær, frø osv.

Tror kanskje de som bor ved en Coop OBS muligens finner noe, men:

- kjører man bil skal det med i regnskapet

- kjøper man bolig for å lagre x og y er det med i regnskapet

- fryseboks, bskemaskinen og strømmen er jo og med i totalregnskapet.

Jobbe smart vet jeg ikke hva en tenker på, heving pg steking tar like lang tid.

Jeg kan jo kjøpe en Ankarsum til 8-10 K for å romme mer deig, men da er den summen og med. 

Jeg bor ikke rett i nærheten av Coop Obs og har heller ikke bil. Jeg tar buss til Obs ( har allerede busskort siden jeg bruker kollektivtransport til jobb) og kjøper basisvarer på tilbud og pakker det i sekken. Senest i går handlet jeg smør og bake ingredienser på tilbud og pakker i sekken. 

Jeg baker eget brød og har en billig kjøkkenmaskin. Fikk den av noen som hadde kjøpt seg ny riktignok, men samme type selges billig på finn. Før jeg fikk den så brukte jeg hendene mine til å bake brød, noe som er helt gratis. 

Har en liten fryser selv. Kan fint fryse kjøtt, fisk, ost, bær fra skogen og baksten min selv om det er liten plass. Det handler om planlegging. For eksempel var kyllingfilet billig før påske. 129 for et kg. Kjøpte et par pakker og delte opp i strimler og fryste ned i 12 porsjoner. I går kjøpte jeg sei til 99 kr pr kilo. Delte opp og fryste ned i 5 porsjoner. Det er kjøtt og fisk til minst 17 middager for 357 kr/ 21 kr middagen. 

I enkelte perioder er det også tilbud på slike ting på rema og kiwi. 

Jeg handler av og til på meny når de har gode tilbud. Får det hjemlevert for 79 kroner.

Jeg bor i en 40 kvm stor leilighet med en liten bod og har tatt grep for å ha plass til et lite "spiskammers" i boden. 

Mange kan spare enormt på mat om de gidder. Det at nærbutikken ikke har tilbud betyr at du må gå på andre butikker. Det er jo helt greit å ikke gidde, ha tid eller bry seg om å se etter tilbud, men da er det et valg du tar.

Jeg bruker ikke mye mer tid på tilbuds handling enn å gå innom den lokale matbutikken. I går da jeg handler så måtte jeg uansett innom senteret obs lå på for å handle noe annet og de 10-15 min ekstra jeg brukte for å gå innom obs hadde jeg nok på sikt brukt på vanlig matbutikk. 

Forøvrig bruker jeg ca 2500 på matbutikken i mnd. Dette er inkludert ca en flaske pepsi max om dagen. Da kjøper jeg så og si det jeg vil.

Anonymkode: 1f4d5...b0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er det noe jeg unner meg her i livet, så er det å spise god, sunn mat uten å hele tiden tenke på hva det koster. Kutter heller ned på en ferietur eller en tur eller to på byen. Men det er klart, for de som har en anstrengt økonomi er det flere ting som kan gjøres. Har du mulighet for en kjøkkenhage? Eller leie et lite areal hos en bonde til å dyrke på? Kjøpe inn varer hos bønder eller bondens marked? Noen steder har de selvplukk av bær og grønsaker osv. Kjøtt er det litt verre med, da det skal kontrolleres og slaktes på godkjente slakterier. Men både hjemmelagde pølser og gårdsmeierier finnes også.

Anonymkode: 6666a...36f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøper protein på datodisk eller på gode tilbud. Stor fryser sparer mye - men faren er å glemme å spise amut av den for å rotere! Så viktig med et godt system der. Jeg bruker et excelskjema for å holde oversikt. 

Ellers er det beste tipset å supplere med bønner og linser. Det metter mye, og man merker det seriøst nesten ikke engang. Og det halverer kostnaden for protein! 

Anonymkode: 883e9...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husholdningen består av en tenåring og en voksen.

Pga flytting spiser vi oss ut av fryseren. Vi har derfor i snitt brukt 4k hver måned på mat så langt i 2025. Kjøper brød, de jeg lager blir bare ikke gode. Det går et brød i uken da jeg ikke spiser det. Jeg spiser knekkebrød eller middagsrester til lunsj. Har lunsj og middag som mine måltider.

Men her lages mat mest fra grunnen. Kjøper ikke krydderblandinger. Til taco feks, det lager jeg selv. 

Jeg spiser lite godteri. Drikker ikke brus noen av oss i huset heller. Det går mest i vann. Ungen er glad i capri sun og iste. 

Anonymkode: a0b58...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er det så lønnsomt når melet nå har blitt så dyrt?

Anonymkode: dd28e...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...